Eihän polttarit ole mikään junttiperinne, ellei sitä erityisesti halua vaalia. Itse olen ollut muutamissa polttareissa mukana niin järjestäjänä, juhlakaluna kuin joukon jatkonakin. Omat polttarini noudattivat melko perinteistä kaavaa, tosin alkoholi oli pois kuvioista. Eli idioottimaiset vermeet niskaan, muutama tehtävä Helsingissä, Megazoneen, kartingiin ja siitä syömään. Negatiivista tuossa oli se, että koin muutamat tehtävät todella noloiksi, mutta vedin ne läpi, kun en viitsinyt kavereiden duunia kusta. Positiivista oli se, että isolla kaveriporukalla oli hauska sotia, ajaa kilpaa ja safkata, varsinkin kun kaikki oli mulle ilmaista.
Itse järkkäsin melko miedot polttarit yhdelle kaverilleni. Tai no, meillä muilla oli paikoin ihan hauskaa, mutta sulhasen tuntien hän varmaan odotti kovempaa menoa, kun kaverilla on pokkaa tehdä suurin piirtein mitä vain.
Reilu vuosi sitten olin mukana yhden lähimmän ystäväni polttareissa. Niissä oli hyvä meininki ja hauskaa, ehkä yksi syy on siinä, että porukka oli keskimäärin vanhempaa kuin noissa aikaisemmissa, eikä kellään ollut tarvetta esittää mitään. Sulho ei tiennyt ohjelmasta mitään, mutta oli vain toivonut, ettei mitään nolauksia toimiteta. Ohjelma oli varsin kilttiä, mutta isolla äijäporukalla siitä muodostui todella hieno ilta. Ensin menimme ajamaan kartingia ulkoradalle, siitä tykitimme toiseen kohteeseen, jossa sankari pääsi helikopterilennolle. Pienien mutkien kautta he lensivät jäähallille, jossa me muut jo odottelimme. Sulho sai veskarin varusteet niskaansa ja muu jengi paahtoi kiekkoa niskaan sen minkä jaksoi (juhlakalu on itse ex-sarjapelaaja, ja nöyryyttänyt mm. minua muutaman kerran, joten oli ihan kiva kokeilla rooleja näin päin.). Hallilta rykäisimme uimaan ja saunomaan, ja tämän jälkeen syömään ravintolaan. Pitkäänhän tuossa kaiken kaikkiaan meni, mutta yhteisfiilis nousi sopivasti, kun jengi tutustui radalla ja hallilla, ja sitten ravintolassa meininki oli oikein hyvä.
Eli ilman pelleilyjäkin saa varmasti porukan viihtymään. Sistikselle sen verran, että kehitelkää sille sulholle joku extrajuttu, yllätys, kuten tuossa edellä oli helikopteri tai lätkän peluu, käyttäkää polttariporukan suhteita, että pääsette johonkin erikoiseen mestaan tai kokeilemaan jotain spesiaalia vempelettä. Meilläkin sekä halli että kopteri saatiin suhteilla todella halvalla. Eikä sen tarvitse olla kovin kallis juttu, melokaa vaikka sinne mökille, jos mahdollista, pääasia on kuitenkin, että jamppa muistaa "viimeisestä" vapaasta illastaan jotain, mielummin tietysti positiivista.
Edit: V-Man tuossa edellä jo mainostikin jonkin erilaisen lajin kokeilua.