Poliisi on runqvisti?

  • 150 329
  • 678

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
J
Siinä on se ero, että kun anarko-markot mellakoivat ja poliisit tarvitaan paikalle, toiset ovat paikalla rikkomassa lakia omasta halustaan vapaa-ajalla. Toiset ovat sen sijaan ylläpitämässä yleistä järjestystä ja turvallisuutta määrättynä ja työajalla.
Millä lailla tämä on relevanttia keskustelun kannalta? Kyllähän me kaikki tiedämme ja hyväksymme asetelman.

Sen sijaan on ensinnäkin typerää ostaa varusteita, jotka ovat kalliita ja joista ei ole merkittävää hyötyä. Uskoisin, että oranssi pyssy menee tähän kategoriaan.

En tiedä, mikä on kypärien laita. Voihan olla, että niille oli nyt tarvetta ja siksi hankittiin. Huvittaa kuitenkin tämä logiikka, jonka mukaan jokainen asearsenaalia vahvistava kapistus on "eteenpäin menoa"; rahaakin tuntuu yhtäkkiä löytyvän, vaikka samat nimimerkit ovat toisissa ketjuissa kovinkin huolissaan pienimmistäkin menoeristä, jotka liittyvät esim. maahanmuuttoon.
 
Suosikkijoukkue
Spartalaiset puukäsiajokoiragladiaattorit
Millä lailla tämä on relevanttia keskustelun kannalta? Kyllähän me kaikki tiedämme ja hyväksymme asetelman.

Sen sijaan on ensinnäkin typerää ostaa varusteita, jotka ovat kalliita ja joista ei ole merkittävää hyötyä. Uskoisin, että oranssi pyssy menee tähän kategoriaan.
Ensimmäiseen kappaleeseen: Siinä on se ero, että jos anarko-markoille tulee mellakoidessa vammoja ja vaurioita, se on mielestäni ihan ok. Ei toisten satuttaminen tietenkään tavoite saa olla, mutta jos tilanne ajautuu voimankäyttötilanteeksi, mieluummin pipejä anarko-markoille kuin poliiseille.

Toiseen kappaleeseen: Oletan että tarkoitat "oranssilla pyssyllä" FN 303 projektiililaukaisinta. Minä taas uskon että siitä on ollut merkittävää hyötyä; kovasti tuntuvat anarko-markot olevan näreissään FN 303:sta. Luulen tämän johtuvan siitä, että heitä pelottaa FN 303. Täten uskon "oranssilla pyssyllä" olevan ennalta estävä vaikutus ettei tilanne välttämättä ajaudu väkivaltaiseksi.

Huvittaa kuitenkin tämä logiikka, jonka mukaan jokainen asearsenaalia vahvistava kapistus on "eteenpäin menoa"; rahaakin tuntuu yhtäkkiä löytyvän, vaikka samat nimimerkit ovat toisissa ketjuissa kovinkin huolissaan pienimmistäkin menoeristä, jotka liittyvät esim. maahanmuuttoon.
Ihan mielenkiinnosta, viitsitkö nimetä näitä mainitsemiasi nimimerkkejä?
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Hevosia ei viety polttopisteeseen vaan nuo mellakoijat hyökkäsivät hevosten kimppuun.
Tämä on muuten täyttä fuulaa. Videoilla näkyy, kun poliisit mm. ratsastavat väkijoukon editse, jolloin porukkaa jää osittain heppojen alle. Vähemmän yllättäen myös hevoset ottavat osumaa, jos ne viedään tapahtumien keskelle. Kyllähän tilanne on ikävä myös ratsupoliisien kannalta, kun hepat pelästyvät ja alkavat ryntäilemään.

Sitä, miksi etenkin nuoret miehet käyttäytyvät väkivaltaisesti, voidaan tietysti pohtia, mutta se on jo täysin toinen keskustelunaihe.

Ensimmäiseen kappaleeseen: Siinä on se ero, että jos anarko-markoille tulee mellakoidessa vammoja ja vaurioita, se on mielestäni ihan ok. Ei toisten satuttaminen tietenkään tavoite saa olla, mutta jos tilanne ajautuu voimankäyttötilanteeksi, mieluummin pipejä anarko-markoille kuin poliiseille.
Noh, kuten totesin tuossa yllä, tämä asetelma on aina melko vakio, kun poliisi joutuu käyttämään voimakeinoja; tämän vuoksi en näe, mitä uutta se tuo keskusteluun.

Se, että poliisit joutuvat käyttämään entistä enemmän voimakeinoja, lähinnä lisää vastakkainasettelua. Totta kai niissä tilanteissa, joissa voimankäyttö on välttämätöntä, on sitä käytettävä päättäväisesti ja siten, että tavoitteena on saada tilanne rauhoitettua.

Suomessa poliisit saavat työskennellä melko turvallisesti verrattuna moneen muuhun maahan. Uskoisin, että yksi syy tähän tilanteeseen on se, että Suomessa poliisin tavoite on pyrkiä välttämään voimakeinoja - yleensä tämä onnistuu parhaiten ilman järeitä varustuksia.

Toiseen kappaleeseen: Oletan että tarkoitat "oranssilla pyssyllä" FN 303 projektiililaukaisinta. Minä taas uskon että siitä on ollut merkittävää hyötyä; kovasti tuntuvat anarko-markot olevan näreissään FN 303:sta. Luulen tämän johtuvan siitä, että heitä pelottaa FN 303. Täten uskon "oranssilla pyssyllä" olevan ennalta estävä vaikutus ettei tilanne välttämättä ajaudu väkivaltaiseksi.
Jenkeissä on tällä logiikalla vedelty ties kuinka kauan. Silti siellä tunnutaan jatkuvasti ottavan yhteen, vaikka poliisilla on joissain tapauksissa armeijatason välineistöä käytössä.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Sen sijaan on ensinnäkin typerää ostaa varusteita, jotka ovat kalliita ja joista ei ole merkittävää hyötyä. Uskoisin, että oranssi pyssy menee tähän kategoriaan.
Minä kyllä lasken poliisien suojavarusteet merkittäväksi hyödyksi vaikka laitan etusijalle action kamerat. En tiedä haluaako poliisi edes action kameroita. Joku viisaampi voi sivistää minua.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
@Walrus21

Osoitatte mieltänne väkivallattomasti ja särkemättä paikkoja niin poliisi setä ei ammu oransilla pyssyllä.. tai käytä mitään muutakaan välinettä.
Voisitko lopettaa minun syyllistämisen tapahtumista, joihin en ole ollut tai tule olemaan osallinen? Kiitos.
Minä kyllä lasken poliisien suojavarusteet merkittäväksi hyödyksi vaikka laitan etusijalle action kamerat. En tiedä haluaako poliisi edes action kameroita. Joku viisaampi voi sivistää minua.
Juu, tietysti varusteita kannattaa hankkia, jos niistä on selkeää hyötyä tai jos ne ovat välttämättömiä. Resurssikysymyshän tämä loppujen lopuksi on.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Tämä on muuten täyttä fuulaa. Videoilla näkyy, kun poliisit mm. ratsastavat väkijoukon editse, jolloin porukkaa jää osittain heppojen alle.

Tämän takia poliisihevoset nimenomaan on käytössä. Niillä yritetään hajottaa massa. Vaikka eläimien oikeuksia puolustankin niin kuka tahansa joka usuttaa hevosen tai koiran minun kimppuuni ilman hyväksi katsomaani syytä on vastuussa siitä mitä minä mahdollisesti jopa henkeni pelastamiseksi katson parhaaksi tehdä. Sitä kutsutaan itsesuojeluvaistoksi.

Ja en puhu nyt tästä mailalla lyönnistä. En tiedä yksityiskohtia ja teen tämän tällä editillä selväksi.
 
Viimeksi muokattu:

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Sittenhän voit olla huoletta, koska tuskin edes näet tuota pelottavaa oranssia kuoleman konetta.
Eipä tässä oma terveys ole huolenaiheena ollutkaan. Mutta kiva juttu.
 

Saxon-747

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chelsea
Eipä tässä oma terveys ole huolenaiheena ollutkaan. Mutta kiva juttu.

Hyvin se Jarppi on jo toipunut kimmokkeesta joten suotta tuotakaan huolta kannat.. Ihmiset valitsee ihan itse ryhtyyvätkö vandaaleiksi ja harrastamaan tarpeetonta väkivaltaa.. poliisin tehtävä on lopettaa moinen. Edelleen orannsi pyssy on mitä mainioin pelote tuollaisille tapauksille.. ja "kohusta" päätellen toimii helvetin hyvin.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Edelleen orannsi pyssy on mitä mainioin pelote tuollaisille tapauksille.. ja "kohusta" päätellen toimii helvetin hyvin.

Mitään kohua ei olisi, jos se olisi paras valinta. Minusta tuntuu, että saat mielihyvää poliisin käyttämästä voimankäytöstä, etkä täten pysty suhtautumaan asiaan objektiivisesti. Toivottavasti olen väärässä.
 

Saxon-747

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chelsea
Mitään kohua ei olisi, jos se olisi paras valinta. Minusta tuntuu, että saat mielihyvää poliisin käyttämästä voimankäytöstä, etkä täten pysty suhtautumaan asiaan objektiivisesti. Toivottavasti olen väärässä.

Kerrotko paremman vaihtoehdon kun halutaan pitää joukko kivillä sun muilla varustautuneita takkuja etempänä ja rauhoittaa tilanne? Pakko tuottaa pettymys mutta väkivalta ei tuota mielihyvää.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Kerrotko paremman vaihtoehdon kun halutaan pitää joukko kivillä sun muilla varustautuneita takkuja etempänä ja rauhoittaa tilanne? Pakko tuottaa pettymys mutta väkivalta ei tuota mielihyvää.

Takkuihin riittää kampa. Muuhun esittämääsi minun asiantuntemukseni ei riitä toisin kuin sinulla, vai mitä?
 

RaikkA

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässässäsäsä
Mitään kohua ei olisi, jos se olisi paras valinta.
Onko mitään kohua nytkään, muuten kuin hippi- ja äärivasemmistoporukoissa?

Tehän nyt kohisette aina kun sattuu jotain, eikä se kerro kyllä valitettavasti mitään ratkaisujen oikeellisuudesta, tai välineiden paremmuudesta.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Onko mitään kohua nytkään, muuten kuin hippi- ja äärivasemmistoporukoissa?

Ehkä kohu on väärä sana, mutta eiköhän tuo ole otsikoissa sen takia, että sen käyttö on vaatinut ihmishengen. Sinusta koko media on tietysti hippi- ja äärivasemmistoporukoissa (huom. ilman yhdysviivaa).

Millä perustein luokittelet minun kuuluvan hippi- ja äärivasemmistoporukoihin?
 

Nick Neim

Jäsen
Mitään kohua ei olisi, jos se olisi paras valinta.
Sinä olet jo ainakin kahdessa tapauksessa lähiaikoina kritisoinut toimintatapoja, mutta et ole löytänyt parempaakaan ratkaisua kumpaankaan ongelmaan. Tai jos olet, niin jatkuvasti kiertelet vastauksillasi, tai jätät kokonaan jopa vastaamatta.

Onko tämä mielestäsi hyvää kriittisyyttä ja keskustelua? Siitähän sinä aikaisemmin jaksoit muistuttaa.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Vitutusketjuun tämä ehkä kuuluisi, mutta kerrataan nyt vielä

Vasemmistolainen, kommunisti, hippi, anarkisti ja eläinaktivisti eivät ole määriteltävissä yhtä kuin merkeillä. Vaikka vihaisit heitä kaikkia, ja silti toisaalta se kertoo miten vähän sinä heistä tiedät. Nämä on sellaisia kortteja jotka katsotaan pelattavaksi missä tahansa tilanteessa, mutta kamala ruikutus tulee jos joku väärin perustein nimittelee jotain natsiksi. Aikuistukaa.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Ehkä kohu on väärä sana, mutta eiköhän tuo ole otsikoissa sen takia, että sen käyttö on vaatinut ihmishengen. Sinusta koko media on tietysti hippi- ja äärivasemmistoporukoissa (huom. ilman yhdysviivaa).
Kerrotko missä tämä kuolema on Suomessa tapahtunut?
Jos jotain tapahtuu rapakon takana ei ole yhtäläisyys sille, että sama tapahtuu Suomessa ja Suomessa ei ammuskella noilla päättömästi sinne tänne.

Tämä on muuten täyttä fuulaa. Videoilla näkyy, kun poliisit mm. ratsastavat väkijoukon editse, jolloin porukkaa jää osittain heppojen alle. Vähemmän yllättäen myös hevoset ottavat osumaa, jos ne viedään tapahtumien keskelle. Kyllähän tilanne on ikävä myös ratsupoliisien kannalta, kun hepat pelästyvät ja alkavat ryntäilemään.

Sitä, miksi etenkin nuoret miehet käyttäytyvät väkivaltaisesti, voidaan tietysti pohtia, mutta se on jo täysin toinen keskustelunaihe.
Kerrotko miten niitä joukkoja hallitaan jos ei edes oteta kontaktia?
Se ettei väistä poliisi hevosta on omaa tyhmyyttä kun niitä väistetään mm. futismatseissa yms.
Vähemmän yllättäen niissä ei kukaan ryhdy hakkaamaan hevosia kun itse ei väistä eli se syyllinen löytyy jostain muualta kun poliisista.

Kun ei ole alusta asti asetettu rajoja ja saatu tehdä mitä huvittaa niin nyt nautitaan niistä hedelmistä, jos ei kunnoita mitään ja kaikki on vain minä minä niin noin siinä käy.
Eihän tuolla porukalla ole mitään kunnoitusta auktoriteetteja kohtaan ja tuskin hirveän moni tuosta porukasta pääsee mihinkään oikeasti tuottavaan työhön.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Kerrotko missä tämä kuolema on Suomessa tapahtunut?
Näinkö tätä peliä pelataan? Kerrotko meille missä Suomessa on tapahtunut islamistinen terroristi-isku. Se ei ainakaan sinun osaltasi ole jättänyt huolen kantamista niille maille jossa näin on käynyt.
 

Nick Neim

Jäsen
Näinkö tätä peliä pelataan? Kerrotko meille missä Suomessa on tapahtunut islamistinen terroristi-isku. Se ei ainakaan sinun osaltasi ole jättänyt huolen kantamista niille maille jossa näin on käynyt.
Mielestäni tuo oli Janilta ihan relevantti pointti.

Vai onko mielestäsi Yhdysvalloissa ja Suomessa kynnys poliisin aseiden käytölle samalla tasolla? Jos on olemassa selvä ero voimankäytössä, niin miksi se ei koskisi myös mellakoita?
 

Saxon-747

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chelsea
Mielestäni tuo oli Janilta ihan relevantti pointti.

Vai onko mielestäsi Yhdysvalloissa ja Suomessa kynnys poliisin aseiden käytölle samalla tasolla? Jos on olemassa selvä ero voimankäytössä, niin miksi se ei koskisi myös mellakoita?

Jenkeissä tuo asiakaskuntakin on hivenen toisenlaista kuin Suomessa.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Sinä olet jo ainakin kahdessa tapauksessa lähiaikoina kritisoinut toimintatapoja, mutta et ole löytänyt parempaakaan ratkaisua kumpaankaan ongelmaan. Tai jos olet, niin jatkuvasti kiertelet vastauksillasi, tai jätät kokonaan jopa vastaamatta.

Onko tämä mielestäsi hyvää kriittisyyttä ja keskustelua? Siitähän sinä aikaisemmin jaksoit muistuttaa.

Minä olen mielestäni tuonut esille aivan rauhallisesti sen, että tätäkin voidaan kritisoida, koska se on aiheuttanut ihmishengen menetyksen, vaikka sitä ei kyseisellä välineellä pitäisi tapahtua. Minä en tiedä vaihtoehtoa, mutta en myöskään ole sokea siihen, että tällainen ase on autuas apu yhteiskuntarauhan ylläpitämiseen.

Tähän kritiikkiin vastataan henkilökohtaisuuksilla. Vaikka minulla ei ole ratkaisua, koska en ole asiantuntija, on minusta silti järkevämpää keskustelua tuoda esille asioita, mistä syystä asetta on kritisoitu kuin henkilökohtaisuuksiin meneminen ja viestien sävyttäminen kirjoittajan väkivaltafantasioilla.

Ei minunkaan asiantuntemus riitä arvostelemaan poliisien valintoja mutta uskon siihen että asiantuntemusta omaavat ovat päätyneet hyvistä syistä kyseiseen valintaan.

Jaa. Minun tulkintani on, että sinä olet mielissäsi siitä, että poliisilla on väline, jolla kohdistaa voimankäyttöä hippeihin, vasemmistolaisiin ja henkilöihin, joilla on hiuksissaan takkuja.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kerrotko miten niitä joukkoja hallitaan jos ei edes oteta kontaktia?
Se ettei väistä poliisi hevosta on omaa tyhmyyttä kun niitä väistetään mm. futismatseissa yms.
Vähemmän yllättäen niissä ei kukaan ryhdy hakkaamaan hevosia kun itse ei väistä eli se syyllinen löytyy jostain muualta kun poliisista.

Kun ei ole alusta asti asetettu rajoja ja saatu tehdä mitä huvittaa niin nyt nautitaan niistä hedelmistä, jos ei kunnoita mitään ja kaikki on vain minä minä niin noin siinä käy.
Eihän tuolla porukalla ole mitään kunnoitusta auktoriteetteja kohtaan ja tuskin hirveän moni tuosta porukasta pääsee mihinkään oikeasti tuottavaan työhön.
Perustelisitko hieman tuota "ei ole asetettu rajoja"-väitettä?

Eiköhän poliisin toiminta mellakkatilanteissa ole lähes yksinomaan sitä samaa kuin aina ennenkin.

Muutoinkin aika absurdi ajatus, että poliisi alkaisi ratkomaan mellakoita tulittamalla väkijoukkoon aseella, joka sopivan kimmokkeen saatuaan voi joko sokeuttaa tai pahimmillaan tappaa.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Muutoinkin aika absurdi ajatus, että poliisi alkaisi ratkomaan mellakoita tulittamalla väkijoukkoon aseella, joka sopivan kimmokkeen saatuaan voi joko sokeuttaa tai pahimmillaan tappaa.

EIkö tämän aseen pitänyt nimenomaan olla tarkkuudeltaan sitä luokkaa, että summamutikassa väkijoukkoon ampumiselta vältytään?

Tietysti muuten jok'ikinen olisi pamputettu pahimman odotusarvon mukaan. Ainakin väkivallan lievyydellä tätä perustellaan. En ota kantaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös