EDIT. Jaa itseasiassa base arvoja on muutettu, eli oikeasti on muutettu balanssia. Hienoa että Vaporeon, mikä oli OP muutenkin on nyt sitten kovempi kuin Lapras.
Joo, näyttää siltä että noita basearvoja etenkin attackin, mutta myös defencen kohdalla on muutettu. Ja ainoa pokemon, johon ei tullut minkäänlaista muutosta on Lapras. Silph Roadin redditistä löytyy hyvä taulukko, jossa on selkeästi kirjattu muutokset jokaselle pokemonille. Varsinkin nuo pokemonit, joilla perinteisissä pokemon peleissä on vain yksi hyvä attack statti, kuten Gengar, Alakazam (special attack) ja Rhydon (attack), ovat saaneet paljon parannusta. CP lasketaan ilmeisesti vieläkin samalla kaavalla kuin aiemminkin.
Okei. Voi hyvin olla että olen ollut väärässä. Itse olen käyttänyt noita evolve calculator-taulukkoja ja -laskimia, joista osassa on ilmoitettu eri pokemonien evolve-kertoimen keskiarvo. Mutta kenties ne ovat olleet vain fuulaa.
...
Se, mikä pokemonissa harmittaa on epäloogiset munien kuoriutumiset. Kahden kilsan munasta saattaa tulla varsin hyvä bulbasaur, ja viiden kilsan munasta heti perään suht paska psyduck. Kymppikilsaisesta tulee yleensä joku vähän harvinaisempi jota ei voi evolvata, mutta toisaalta vaimo sai eilen sellaisesta parin sadan CP:n dratinin.
Joo, siis kyllähän saman lajin yksilöt evolvattaessa suurinpiirtein noudattaa jotain tiettyä kerrointa, koska uuden lajin base statit on kuitenkin samat jokaiselle sen lajin edustajalle. Muuttujia tässä ovat vain nuo attack, defence ja hp IV:t sekä evolvattavan pokemonin level. Voit vaikka testata evolvata läjän pidgeytä, niin CP:n kasvun kertoimet jokaiselle näille ovat lähellä toisiaan, mutta eivät ole täysin vakioita, vaan heittoa on joitain desimaaleja. Tämä siis johtuu siitä, että CP:n laskukaavat ovat hieman syvemmällä.
Muniin liittyen, en ole varma, mitä meinaat epäloogisuudella. Jos meinaat, että bulbasaur yleensäkin on varsin hyvä, kun taas psyduck on yleensäkin suht paska, niin se vain menee niin, että tietyt lajit kuoriutuvat 2km, toiset 5km ja vielä tietyt 10km munista. Perusjakona tässä on se, että ihan yleisimmät, eli pidgeyt, rattatat, weedlet jne. kuoriutuvat 2km munista, kun taas sitten sellaiset vähän harvinaisemmat, mutta kuitenkin suht yleiset pokemonit kuoriutuvat 5km munista (kuten psyduck), ja 10km munista kuoriutuu harvinaisimmat lajit (kuten Snorlax, Lapras, dratini). Joitain "poikkeuksiakin" löytyy, kuten 2km munista kuoriutuu myös juurikin nämä startterit, eli squirtle, bulbasaur ja charmander, sekä pikachu, mutta nämä ovat harvinaisempia kuoriutumaan, kuin pidgeyt jne. Ja 5km munissa on suurin lajikirjo.
Sitten taas, jos meinaat kuoriutuvien pokemonien CP:tä, niin se riippuu oman hahmosi levelistä. Jos olet levelillä 20 tai yli kun poimit munan, niin munasta kuoriutuu aina 20 lvl pokemon, mutta jos olet alle 20 lvl, niin munasta kuoriutuu sen levelin pokemon, millä levelillä itse olit, kun poimit munan. Ja kuten aiemmin kerrottiin, pokemonin lvl vaikuttaa vahvasti sen CP:hen. Eli veikkaan, että vaimosi trainer level on reilusti alle 20, koska itse sain tuossa halloweenin aikaan 10km munasta dratinin, jonka CP oli jotain 500-600, ja tämä dratini siis on lvl 20, koska itse olen yli lvl 20.
Kolmas asia, mitä munista kuoriutuviin pokemoneihin tulee, on se, että niiden IV:t ovat keskiarvoltaan parempia, kuin villien pokemonien IV:t, koska munasta kuoriutuvien IV:t arvotaan aina väliltä 10-15, kun taas villien pokemonien IV:t arvotaan väliltä 0-15. Jokin aika sitten pokemonien yhteyteen lisätty "Appraise" ominaisuus on ainoa tapa suoraan saada jotain tietoa kyseisen pokemonin IV:istä, kun se tyyppi siinä kertoo, missä statissa pokemonilla on paras IV:t ja mille välille kyseinen paras IV osuu. Tämän viestin sanamuoto riippuu siitä, missä joukkueessa olet, mutta esim. itse kun olen keltasessa jengissä, niin jos pokemonin IV:t ovat yli 80% täydellisiä, niin se tyyppi aluksi sanoo, että "Your pokemon can battle with the best of them". Tämän jälkeen se listaa, missä stateissa pokemonilla on parhaat arvot, jonka jälkeen se kommentoi, miten hyviä nämä parhaat arvot on, esim. jos paras arvo on maksimissaan, eli 15, niin se tyyppi instinctillä sanoo "Its stats are the best I've ever seen! No doubt about it!"
Mutta joo, tämä tieto on sellaista lisätietoa, joka ei ole millään lailla tarpeellista peliä pelatakseen ja siitä nauttiakseen. Tätä tietoa tarvitaan vain, jos meinaa ns. min-maxata, saada mahdollisimman voimakkaita pokemoneja ja pärjätä salitaisteluilla mahdollisimman helposti jne. Ns. pelata otsa rypyssä. Niinkuin itse pelaan.