Poikamme maailmalla

  • 3 572 921
  • 14 405

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Niin no, Seppäsen mukaan tulevan kauden valmentajana Ässissä toimii Pertti Neumann. Sellaista tämä "pätevä" toimittaja ennakoi viime kauden ennakossaan. Mitään tietoa ei ollut (eikä ollut Sihvosellakaan), esim. Rautakallion pelikirjasta, joten sitten alettiin vittuilemaan. Myös Ekkelin itkupotkut kauden loputtua, kun Turusta tuli vähän vittuilua UL:lle takaisin, oli lähinnä säälittävää.

Täällä porataan, että harjoitteluolot ovat Neuvostoliittoa, kopit liian pieniä, ym... Sitten kun Alpo sanoo samat asiat, niin kyseessä on selkään puukottava mulkku.

Jep joo, Alpohan ei ole koskaan vittuillut mediassa kenellekään, säälittävistä itkupotkuista nyt puhumattakaan.

Enkä minä pidä Alpoa selkäänpuukottajana vaan räkänokkaisena provoajana, jonka kommenteista ei provokerroksen kuorinnan jälkeen jää jäljelle oikein mitään.

Seppäsen sotkeminen koko tähän keskusteluun on puolestaan täysin yhtä asiaan kuuluvaa kuin Ässien punttisalin liittäminen Suomen maajoukkueeseen.

Poikamme maailmalla... Ei ollut eilinen peli Japalta ihan kympin suoritus.
 
Jep joo, Alpohan ei ole koskaan vittuillut mediassa kenellekään, säälittävistä itkupotkuista nyt puhumattakaan.

Enkä minä pidä Alpoa selkäänpuukottajana vaan räkänokkaisena provoajana, jonka kommenteista ei provokerroksen kuorinnan jälkeen jää jäljelle oikein mitään.

On tainnut Alpo pissiä jonkun aamumuroihin harvinaisen pahasti.
 
Kyllä, oli päävalmentajana vähällä pudottaa rakastamani seuran Mestikseen. Joitakin tämmöinen "meriitti" yhdistettynä järjettömiin lausuntoihin ei näytä vituttavan yhtään, mutta hei, Alpohan onkin valmentanut nhl:ssä...

Ehkä minä vain katson asioita positiivisesti ja siksi pidän 35 pisteen lisäystä, perusasioiden palauttamista ja 7 pelaajan henk.koht. piste-ennätystä, jos en nyt meriittinä, niin kohtalaisena suorituksena kumminkin. Järjettömiä lausuntoja en juuri muista Alpolta kuulleeni.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Ehkä minä vain katson asioita positiivisesti ja siksi pidän 35 pisteen lisäystä, perusasioiden palauttamista ja 7 pelaajan henk.koht. piste-ennätystä, jos en nyt meriittinä, niin kohtalaisena suorituksena kumminkin. Järjettömiä lausuntoja en juuri muista Alpolta kuulleeni.

Kyllä, Alpo sai päävalmentajana myös hyviä asioita aikaan, mutta se ei poista hänen vastuutaan kevään 09 fiaskosta, jonka hän toki tyylilleen ominaisesti laittoi kaiken muun paitsi itsensä piikkiin.

Lausuntojen järjettömyys on puolestaan mielipidekysymys, ja koska Alpo on näköjään sokea piste, ei asiasta kannata jauhaa tämän enempää.
 

passenger

Jäsen
Alpo kärjistää ja provoisi keskustelua, tässä roolissa hän on hyvä, varsinkin kun hänellä on asiaakin takana.

Nimenomaan. Alpolla on todellakin asiaa sanomisiensa takana nimenomaan liittyen Ässien kuntoharjoitteluun. Ja tuosta TF:n aiemmin mainitsemasta pelaajien harjoittelusta olen täysin samaa mieltä, ja ihmettelen todella suuresti monen ammattilaisurheilijan(jääkiekkoilijan) asennetta työntekoon. Esim. Aaltosen lahjakkuudella olisi ollut mahdollista pelata KHL:ssä/NHL:ssä jo parisen vuotta.

Miten helvetissä pelaajat joiden pitäisi pyrkiä kehittämään itseään, vetävät esim. alkukesän kuntotesteissä vähän löysemmin ettei sitten syksyllä jää kiinni laiskasta harjoittelusta, tai oikaisevat lenkkipolulla jos valmentaja ei näe. Tai että miten voi olla mahdollista että maajoukkuetason pelaaja ei juokse cooperissa 3000 metriä? Ammattilaisten pitäisi suhtautua työhönsä hieman eri asenteella ja tämä asenne työntekoa/harjoittelua kohtaan on juuri yksi lahjakkuuden osa-alue, jolla otetaan se viimeinen askel kohti todellista huippu-urheilua kohti.
 
Tai että miten voi olla mahdollista että maajoukkuetason pelaaja ei juokse cooperissa 3000 metriä?

Mietin jo siinä kohtaa, kun kovakuntoisena pidetty Ville Uusitalo totesi, että 3400 metriä menee koska tahansa, ettei näiden ammattilaisurheilijoiden kunto kovin kaksinen taida ollakaan.

Ongelma tuskin koskee pelkästään jääkiekkoa, vaan ylipäätään nuoria suomalaisurheilijoita. Kuten Juha Väätäinen sanoi: "Pitää olla riittävästi määriä, eikä pelkästään laatua." Mies taisi jo pelkästään aamulenkeillään treenata tuplasti sen, mitä nykyajan suomalaiset kilpakestävyysjuoksijat.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Mietin jo siinä kohtaa, kun kovakuntoisena pidetty Ville Uusitalo totesi, että 3400 metriä menee koska tahansa, ettei näiden ammattilaisurheilijoiden kunto kovin kaksinen taida ollakaan.

Ensinnäkin tulee mieleen tarvitaanko jääkiekossa hyvän cooperin testin tuloksen edellyttämää kestävyyttä vai sittenkin jotain ihan muuta fyysistä osaamista.

Toiseksi, onko testituloksilla mitään väliä jos ei osaa pelata? Meillä oli mm - joukkueessa kisojen kovakuntoisimpiin urheilijoihin kuulunut Antti Pihlström, jonka olisi Suhosen logiikalla ainakin pitänyt saada kiekko maalipaikoista sisään, mutta tämä tuhri paikkoja siinä missä kaikki muutkin. Täysin päinvastaisen esimerkin voisi ottaa vaikka Kanadasta: Drew Doughty oli ja on yhä raskaasti ylipainoinen eikä varausvuotenaan (2008) osannut tehdä kunnolla edes etunojapunnerruksia. Silti hänet varattiin koko Nhl:ään draftin kakkosena, nyt hän on olympiavoittaja ja yksi koko maailman parhaista pakeista.

Alpo Suhonen voi olla kritiikissään oikeassa jos puhutaan suomalaisten pelaajien työnteosta ja harjoittelumotivaatiosta noin yleensä, mutta täysin metsään mennään jos nyt aletaan jauhaa suomalaispelaajien huonosta kunnosta ja ottaa mallia Juha Väätäisestä. Päinvastoin, monet suomalaiset kiekkoasiantuntijat (esim. Juhani Tamminen, Jarmo Kekäläinen) ja jotkut pelaajat (esim. Petteri Nummelin) ovat jo vuosia puhuneet suomalaisista tunnollisina urheilijatyyppeinä joiden testitulokset ovat hyviä, mutta jotka jäätyvät ratkaisevilla hetkillä koska pelaaminen ei tule selkäytimestä.

Minä väitän että juuri "työnteon" ylikorostaminen on suurin syy siihen että Suomelta löytyy niin vähän ratkaisuihin kykeneviä poikkeusyksilöitä. Meillä laitetaan nuoretkin jätkät lenkille tai puntille ja vahditaan suorituksia ruoska kädessä mieluummin kuin annettaisiin pelaajien itse tehdä ja keksiä peliä. Jääkiekko on kuitenkin nimenomaan peli, ei kestävyysurheilua, ja pelin takana on aina leikki. Suhonen itse puhui 90 - luvulla maailman parhaista leikkivinä ihmisinä, poikkeusyksilöinä jotka jatkuvasti keksivät peliä uudestaan. Tällä logiikalla esim. Eric Lindros ei ollut hänestä hyvä pelaaja, kun taas Wayne Gretzky, Mario Lemieux, Jaromir Jagr ja Teemu Selänne olivat. Jännästi on siis tässäkin takki kääntynyt kun nyt tärkeintä pelaajalle on olla kovassa kunnossa että pystyisi tekemään maaleja.

Totta helvetissä huipputasolla pelaaminen vaatii myös kuntoa, mutta kyllä jonkun Ilja Kovaltsukin osaaminen maalipaikoissa perustuu enemmän huikeaan tekniseen taitoon ja mittaamattomaan itseluottamukseen kuin kovaan fyysiseen kuntoon. Tekninen taito ja itseluottamus taas ovat ominaisuuksia jotka puuttuvat lähes jokaiselta suomalaiselta pelaajalta.
 

passenger

Jäsen
Ensinnäkin tulee mieleen tarvitaanko jääkiekossa hyvän cooperin testin tuloksen edellyttämää kestävyyttä vai sittenkin jotain ihan muuta fyysistä osaamista.

Alpo Suhonen voi olla kritiikissään oikeassa jos puhutaan suomalaisten pelaajien työnteosta ja harjoittelumotivaatiosta noin yleensä, mutta täysin metsään mennään jos nyt aletaan jauhaa suomalaispelaajien huonosta kunnosta ja ottaa mallia Juha Väätäisestä. Päinvastoin, monet suomalaiset kiekkoasiantuntijat (esim. Juhani Tamminen, Jarmo Kekäläinen) ja jotkut pelaajat (esim. Petteri Nummelin) ovat jo vuosia puhuneet suomalaisista tunnollisina urheilijatyyppeinä joiden testitulokset ovat hyviä, mutta jotka jäätyvät ratkaisevilla hetkillä koska pelaaminen ei tule selkäytimestä.

Minä väitän että juuri "työnteon" ylikorostaminen on suurin syy siihen että Suomelta löytyy niin vähän ratkaisuihin kykeneviä poikkeusyksilöitä. Meillä laitetaan nuoretkin jätkät lenkille tai puntille ja vahditaan suorituksia ruoska kädessä mieluummin kuin annettaisiin pelaajien itse tehdä ja keksiä peliä. Jääkiekko on kuitenkin nimenomaan peli, ei kestävyysurheilua, ja pelin takana on aina leikki. Suhonen itse puhui 90 - luvulla maailman parhaista leikkivinä ihmisinä, poikkeusyksilöinä jotka jatkuvasti keksivät peliä uudestaan. Tällä logiikalla esim. Eric Lindros ei ollut hänestä hyvä pelaaja, kun taas Wayne Gretzky, Mario Lemieux, Jaromir Jagr ja Teemu Selänne olivat. Jännästi on siis tässäkin takki kääntynyt kun nyt tärkeintä pelaajalle on olla kovassa kunnossa että pystyisi tekemään maaleja.

Totta helvetissä huipputasolla pelaaminen vaatii myös kuntoa, mutta kyllä jonkun Ilja Kovaltsukin osaaminen maalipaikoissa perustuu enemmän huikeaan tekniseen taitoon ja mittaamattomaan itseluottamukseen kuin kovaan fyysiseen kuntoon. Tekninen taito ja itseluottamus taas ovat ominaisuuksia jotka puuttuvat lähes jokaiselta suomalaiselta pelaajalta.

Jos on normaali Urheilijan peruskunto niin 3000m cooperissa ei ole yhtään mitään. Suomessa (nuorten) harjoittelussa on tosiaan paneuduttu ehkä vääriin asioihin valmennuksessa, mutta asenteen mikä pelaajalla pitäisi olla pitäisi nimenomaan ohjata pelaajaa kehittämään itseään. Monet pelaajat menevät siitä missä aita on matalin, niin fysiikkaharjoitteissa, kuin myös tekniikka/laukaisutaidossa eli enää ei pelata pihapelejä tai harjoitella omalla ajalla niin paljoa.

Yritetään nyt unohtaa se Alpo hetkeksi ja keskittyä siihen asiaan. Drew Doughty tai Ilya Kovaltshuk ovat kansainvälisellä tasolla poikkeuksellisia lahjakkuuksia, joita ei mielestäni tässä voi käyttää esimerkkinä. Suomessa massat ovat sen verran pienempiä että tuonkaltaisia lahjakkuuksia ei juurikaan esiinny. Moni maailman huipuista saattaa olla näitä "leikkijöitä", mutta aika harva omaa sellaisen lahjakkuuden jolla pystyy leikkimään. Ne pelaajat tarvitsevat täyden huippu-urheilijan asenteen nuoresta saakka päästäkseen huipulle.

Työnteon ylikorostaminen, jonka mainitsit on mielestäni kohdistunut ehkä tavallaan vääriin asioihin. Asennetta ja tahtoa pelin ratkaisemiseen ei ole korostettu tarpeeksi. Jokaisen laukauksen treeneissäkin pitäisi olla yritys tehdä maali eikä vain harjoituksen päättävä sutaisu kohti maalia. Suurin ongelma kuitenkin niin henkilökohtaisen taidon vähenemisessä kuin peruskunnonkin heikentymisessä taitaa olla yleinen pihapelien ja kaikenlaisen hyötyliikunnan vähentyminen
 

madeOFspade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kovaltshukia ei muutenkaan ole hyvä käyttää esimerkkinä. Mies on yksi maailman parhaita luistelijoita ja tästä syystä pystyy vetämään helposti yli 30min peliajalla tarvittaessa. Tuohon kun vielä lisätään poikkeuksellinen maalintekotaito niin puhutaan sen kaliiberin pelaajasta jota ei näillä näkymin ole suomesta tulossa aivan hetkeen.

Pihlström on mielenkiintoinen kaveri, kyllä äijä on hurjassa kunnossa ja todella nopea. MUTTA Antin veto on naurettavan huono! Selvästi alle keskitason Sm-Liigassa. Olisiko mies viettänyt enemmän aikaa opetellen luistelua ja lenkkipolulla kuin hakannut laattaa pussiin?

Helvetin hyvä että saatiin Kekäläinen Sm-Liigaan. Toivottavasti muut seurat ottavat mallia Jokereista kunhan Jarmo on saanut paletin pyörimään haluamallaan tavalla.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Yritetään nyt unohtaa se Alpo hetkeksi ja keskittyä siihen asiaan. Drew Doughty tai Ilya Kovaltshuk ovat kansainvälisellä tasolla poikkeuksellisia lahjakkuuksia, joita ei mielestäni tässä voi käyttää esimerkkinä. Suomessa massat ovat sen verran pienempiä että tuonkaltaisia lahjakkuuksia ei juurikaan esiinny. Moni maailman huipuista saattaa olla näitä "leikkijöitä", mutta aika harva omaa sellaisen lahjakkuuden jolla pystyy leikkimään. Ne pelaajat tarvitsevat täyden huippu-urheilijan asenteen nuoresta saakka päästäkseen huipulle.

Työnteon ylikorostaminen, jonka mainitsit on mielestäni kohdistunut ehkä tavallaan vääriin asioihin. Asennetta ja tahtoa pelin ratkaisemiseen ei ole korostettu tarpeeksi. Jokaisen laukauksen treeneissäkin pitäisi olla yritys tehdä maali eikä vain harjoituksen päättävä sutaisu kohti maalia. Suurin ongelma kuitenkin niin henkilökohtaisen taidon vähenemisessä kuin peruskunnonkin heikentymisessä taitaa olla yleinen pihapelien ja kaikenlaisen hyötyliikunnan vähentyminen

Minulle sopii mainiosti Alpon unohtaminen, mieluummin vaikka pidemmäksikin aikaa.

Doughty ja Kovaltshuk ovat tietysti ääri - esimerkkejä, mutta minusta Suomessa ei voida mennä sen taakse, että kun on pienet massat, ei lahjakkuuksiakaan voi olla ja siksi kaikkien on harjoiteltava samalla tavalla ja asenteella lapsesta alkaen. En sitä paitsi usko kummankaan mainituista pelaajista nousseen huipulle aivan itsestään joidenkin mystisten lahjojen avulla; Kovaltshuk on käsittääkseni aika kovakin harjoittelija ja Doughty on vain pelannut todella paljon. Silti molemmat ovat esimerkkejä pelaajatyypeistä joita Suomessa katsottaisiin todella kieroon. Molemmat ovat yksilöitä ja juuri yksilöt ratkaisevat pelit. Mainitsemaasi asennetta ja tahtoa maalintekoon kun ei voi millään valmennuksella opettaa vaan ne ovat asioita jotka kumpuavat pelaajan luonteesta. Pelien ratkaiseminen on yksilöllistä erottumista.

Tarkkaavaisena lukijana ehkä huomasitkin minun kirjoittaneen "työnteosta" lainausmerkein. Tämä käsite pitäisikin suomalaisessa jääkiekkokeskustelussa avata ja ymmärtää aiempaa laajemmin. Ennen muuta vastuu on valmentajilla: jos joku pelaaja oikaisee lenkillä tai menee muuten sieltä missä aita on matalin, on mielestäni valmentajan velvollisuus kurinpitotoimien sijasta miettiä minkälainen harjoittelu palvelisi ja inspiroisi juuri tätä pelaajaa paremmin. Väitän yksilöllisemmän harjoittelun ja valmentamisen ruokkivan yksilöllisyyttä ja motivoivan myös pelaajia parempaan harjoitteluun.

No, tämä on tämmöistä idealismia. Kuulosta kohta Suhoselta itsekin :)
 

Pata-Ässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
West Coast Titans
Totta helvetissä huipputasolla pelaaminen vaatii myös kuntoa, mutta kyllä jonkun Ilja Kovaltsukin osaaminen maalipaikoissa perustuu enemmän huikeaan tekniseen taitoon ja mittaamattomaan itseluottamukseen kuin kovaan fyysiseen kuntoon.

Eivät ne Kovaltsukinkaan kädet ole yhtä pehmeät, jos koko kroppa on maitohapoilla eikä henki kulje.

Ei kunnon ja taidon merkitys maalipaikassa ole joko-tai-luontoinen vertailutilanne. Taidolla ja tekniikalla se maali tietysti tehdään, mutta kuntotaso määrittää sen, missä tilassa pelaaja on maalitilanteessa ja kuinka hyvin hän voi taitojaan hyödyntää. Väsymys heikentää liikettä, reagointia, koordinaatiota sekä huomio- ja päätöksentekokykyä. Vaikka pelaaja olisi kuinka taitava, ei hän pysty väsyttyään hyödyntämään koko potentiaaliaan.

Totta kai kaikki amattilaiset ovat melko kovassa kunnossa, mutta eroa kärjen ja peräpään välillä varmasti on. Pelin ollessa nopeaa ja kuluttavaa, vaihdon ja pelin loppupuolella parempikuntoinen liikkuu paremmin ja pelaa fiksummin kuin huonompikuntoinen. Eikköhän Apekin tarkoittanut Aaltosen kohdalla, että kuntopuolella olisi parannettavan varaa ja mikäli kunto olisi hieman kovempi, paranisivat suoritukset vaihtojen loppupuolella. Ei suinkaan sitä, että Aaltonen olisi kuntotasoltaan suomalaisen perussohvaperunan tasolla.

Mitä nyt noita viestejäsi olen nopeasti vilkaissut niin fyysisen suorituskyvyn tuntemuksellasi ei kannata kovin paljoa kyseenalaistaa Apen vuosikymmenten kokemusta ammattilaisurheilun parissa. Kuka muu pystyy paremmin vertaamaan suomalaisten fyysistä harjoittelua muihin kansallisuuksiin kuin joku, joka on oikeasti nähnyt molempien harjoittelua?
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Japa Levonen muuten aamu-tv:n haastattelussa itsekin kieriskeli (näki tilanteen videolta) sen Emelinin 5+20min tuomion takia. Alas polviinhan se osui mutta silti oli enemmän perstaklaus kuin leikkaus mielestäni. No sattuuhan noita, siitä aikaisemmasta tilanteesta olisi voinut jonkun jäähyn puhaltaa ja omiin hölmöilyihin venäläiset lopulta kaatuivat.

Toivottavasti Japa Levonen pääsee ensi vuonnakin MM-kisoihin viheltelemään.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Mitä nyt noita viestejäsi olen nopeasti vilkaissut niin fyysisen suorituskyvyn tuntemuksellasi ei kannata kovin paljoa kyseenalaistaa Apen vuosikymmenten kokemusta ammattilaisurheilun parissa. Kuka muu pystyy paremmin vertaamaan suomalaisten fyysistä harjoittelua muihin kansallisuuksiin kuin joku, joka on oikeasti nähnyt molempien harjoittelua?

Epäilemättä minun fyysisen suorituskyvyn tuntemukseni kalpenee Apen kokemuksen rinnalla, mutta tarkoittaako se ettei minulla saa olla minkäänlaista mielipidettä? Aika harva tänne kirjoittava kai muutenkaan työskentelee ammatikseen jääkiekon parissa. Jos tuota sinun ajatteluasi sovellettaisiin laajemmin, ei varmaan kukaan saisi täällä kritisoida tai kyseenalaistaa kenenkään kiekkoammattilaisen tekemisiä.

Vertailun vuoksi voidaan tietysti ottaa esiin muiden ammattilaisten näkemyksiä tästä samasta teemasta. Viimeisimmässä Urheilulehdessä asiasta jauhavat Esko Seppänen, Jari Kurri ja Jarmo Kekäläinen, jotka löytävät suomalaisten kadonneeseen maalintekotaitoon melkeinpä kaikki muut syyt kuin pelaajien huonon fyysisen kunnon.

Erityisesti Seppänen, joka on paitsi lahtelainen huuhaa - journalisti ja Tuomas Santavuoren saunakaveri, myös entinen nuorten maajoukkuetason kiekkoilija ja Vierumäen leirien veteraani kirjoittaa artikkelissaan juuri fyysisen ja taktisen harjoittelun ylikorostuneesta asemasta suhteessa maalinteon harjoittelemiseen.

Maallikkona minun on toki todettava etten minä tiedä; minä vain uskon.
 
Erityisesti Seppänen, joka on paitsi lahtelainen huuhaa - journalisti ja Tuomas Santavuoren saunakaveri, myös entinen nuorten maajoukkuetason kiekkoilija ja Vierumäen leirien veteraani kirjoittaa artikkelissaan juuri fyysisen ja taktisen harjoittelun ylikorostuneesta asemasta suhteessa maalinteon harjoittelemiseen.

Mä olen sitä mieltä, että kunto ei voi olla liian hyvä. Jos Seppänen on sitä mieltä, että fysiikkapuolen osuus on liian suuri suhteessa maalintekoharjoitteiden osuuteen, niin silloin korjataan suhdetta sillä, että lisätään maalintekoharjoitusten määriä enemmän kuin lisätään fysiikkapuolen harjoitusmääriä.
Niin se Selännekin veteli pikkupoikana vanerilevyn päältä satoja vetoja illassa kotipihallaan. Otaksun, että Teemu, kuten muutkin huiput treenasivat omalla ajallaan selvästi enemmän kuin joukkueen kanssa.
 

Sökö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Japa Levonen muuten aamu-tv:n haastattelussa itsekin kieriskeli (näki tilanteen videolta) sen Emelinin 5+20min tuomion takia. Alas polviinhan se osui mutta silti oli enemmän perstaklaus kuin leikkaus mielestäni. No sattuuhan noita, siitä aikaisemmasta tilanteesta olisi voinut jonkun jäähyn puhaltaa ja omiin hölmöilyihin venäläiset lopulta kaatuivat.

Toivottavasti Japa Levonen pääsee ensi vuonnakin MM-kisoihin viheltelemään.

Olihan se juu semmoinen taklaus, joista jokin aika sitten vielä onniteltiin taklaajaa, varmaan tuomareidenkin toimesta. Nykyisillä sääntötulkinnoilla tuo oli kai semmoinen, että jäähyn voi viheltää ja kun vastustaja loukkaantuu, ei kai säännöt anna paljoa vaihtoehtoja sen jäähyn pituuden kanssa. Ainakin Japa pystyy olemaan edelleen tuomionsa taikana, mikä on pääasia. Ja olipa jommassa kummassa iltasatulehdessä maininta, että olisivat tuomarit saaneet oikein hyvän palautteenkin pelistä. Se Emelinin tilannetta edeltänyt pommi oli ainoa mun mielestä ohi päässyt isompi juttu. Linja piti kuitenkin koko pelin, mikä on oikeasti iso asia.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Mä olen sitä mieltä, että kunto ei voi olla liian hyvä. Jos Seppänen on sitä mieltä, että fysiikkapuolen osuus on liian suuri suhteessa maalintekoharjoitteiden osuuteen, niin silloin korjataan suhdetta sillä, että lisätään maalintekoharjoitusten määriä enemmän kuin lisätään fysiikkapuolen harjoitusmääriä.

Ei varmasti voikaan eikä Seppänen tietenkään tarkoittanutkaan että nyt kaikki fyysinen treeni pitäisi lopettaa ja ruveta treenaamaan maalintekoa.

Toisaalta tuo artikkeli on vähän huvittavankin kärjistävä siinä Vierumäki - kritiikissään. Eihän lyhyen maajoukkueleirin puitteissa voi mitenkään treenata maalia kohti laukomisen kaltaisia perustaitoja, joiden kuitenkin pitäisi ennen muuta kehittyä seurajoukkueessa harjoittelun ja omatoimisen treenin kautta.

Se mikseivät nuoret harjoittele omalla ajalla yhtä paljon kuin Teemu Selänne aikanaan onkin sitten oma, isompi aiheensa, jota voikin käsitellä toisissa ketjuissa.

Aamen.
 

regularflex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Jarkko Glad on lopettanut pelaajauransa ja vaihtanut valmennuspuuhiin LeKissä. Sama seura on myös kiinnittänyt Anssi Tierannan jatkosopparilla.
 
Suosikkijoukkue
Broadstreet Bullies, Scott Stevens, Wendel Clark
Jarkko Glad on lopettanut pelaajauransa ja vaihtanut valmennuspuuhiin LeKissä. Sama seura on myös kiinnittänyt Anssi Tierannan jatkosopparilla.

Jep. Glad sai sen verran vakavat sisäelinvammat viime keväänä että pelaamisesta ei enää ollut puhettakaan. Tienvieri sen sijaan on päävalmentajan luonnehdinnan mukaan ensi kaudella LeKi:n avainpuolustajia - niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin.
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KOO-VEE, PiTa, Detroit Red Wings
SM-liiga - ammattilaisliigako?

Lenkeillä mukana juokseminen myös lisää kunnioitusta valmentajaa kohtaan ja mahdollisesti parantaa harjoittelumotivaatiota jatkossa.

Voitko kuvitella Alpoa lenkille joukkueen mukaan?

Eihän tämä voi olla tilanne suomalaisessa miesten SM-liigatason kiekkoilussa, eihän? On suorastaan järkyttävää, jos/kun ammatikseen jääkiekkoa pelaavien miesten harjoittelua tarvitsee vahtia kuin pikkupoikien? Samoin tuntuu kohtuuttomalta edellyttää SM-liigatason valmentajien osallistuvan joukkueensa juoksulenkkeihin. Tietysti valmentaja voi halutessaan juosta tai nostaa puntteja tai harjoitella muuten pelaajien kanssa, mutta se ei mielestäni ratkaise pelaajien harjoittelumotivaatiota.
Motivaatiota on yleensä kauhean vaikeata kaataa toiseen ihmiseen. Kannettu vesi ei kaivossa pysy -sanonta pitää sikäli aika hyvin paikkansa.

Kyllä ammattilaiskiekkoilijoilla pitää lähtökohtaisesti olla sisällään riittävästi harjoittelumotivaatiota ja jos sitä ei ole niin he ovat väärässä ammatissa. Mm. palkka ja henkilökohtaisen elämän surut tms. voivat vaikuttaa pelaajien motivaatioon, mutta lähtökohtaisesti motivaatiota pitäisi löytyä pääkopasta riittävästi ilman valmentajan erityisia vippaskonsteja.

Valmentajan ja pelaajien väliinen kunnoitus taas on niin laaja asia, että pelkkä juoksu tai punttien nosto yhdessä ei liene kauhean oleellista, kun on kyseessä aikuiset ammattilaisurheilijat. Kunnioitus on sitä paitsi kahdensuuntainen ilmiö - myös pelaajien on ansaittava valmentajan kunnioitus.

Tässähän alkaa pikku-Ape nostaa päätään myös meikäläisessä...

Olen seurannut kiekkotreenejä erinäiset tuntimäärät halleilla ja livennyt aika monta kertaa katsomaan taito- ja muodostelmaluistelijoiden harjoittelua. Siellä on aivan erilainen meininki kuin junnukiekossa. Kaikki keskittyvät omaan suoritukseensa enkä ole havainnut valmentajaa tarvittavan kurinpitoon vaan tyttöjen henkilökohtaisten virheiden oikaisemiseen. Samoin tytöt näyttävät jo 9-10-vuotiaana selviävän juoksulenkeistään hyvin ilman valmentajan läsnäoloa tai vahtimista. Harjoittelumäärät ovat tytöillä myös huomattavasti suuremmat kuin samanikäisillä kiekkoa harrastavilla pojilla, joten motivaatiota tarvitaan vähintään yhtä paljon kuin pojilla...
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Aika pitkän luennon kehitit parista irrallisesta lauseesta, mutta kommentoidaan nyt jotakin.

Minustakaan valmentajan tehtävä ei sm - liigatasolla ole lenkeillä mukana juokseminen, mutta jos näin jostakin syystä on pakko tehdä, on näin myös tehtävä, jos toisena vaihtoehtona on huono harjoitteleminen. Pohjimmiltaan kyse on siis niistä periaatteista joilla valmentaja työhönsä sitoutuu. Otetaanko käytössä olevasta materiaalista kaikki irti kaikin mahdollisin keinoin vai keskitytäänkö pelaajien syyttelyyn ja valittamiseen? Alpo Suhosen tyyli on usein vaikuttanut olevan tuo jälkimmäinen.

Kovin tavallista valmentajien mukana treenaaminen ei ole, mutta ei toisaalta aivan ainutkertaistakaan. Ainakin Tapparan takavuosien mestarivalmentaja Rauno "Kiiran isä "Korpi heilui usein mukana lenkeillä ja salilla ja nosti legendan mukaan penkistä enemmän kuin kukaan pelaajistaan. Se oli hänen tapansa psyykata parempiin suorituksiin.
 

Jeppe_68

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Ainakin Tapparan takavuosien mestarivalmentaja Rauno "Kiiran isä "Korpi heilui usein mukana lenkeillä ja salilla ja nosti legendan mukaan penkistä enemmän kuin kukaan pelaajistaan. Se oli hänen tapansa psyykata parempiin suorituksiin.

O.T. Mutta tuo lihavoitu nyt on juurikin sitä mainitsemaasi legendaa.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
O.T. Mutta tuo lihavoitu nyt on juurikin sitä mainitsemaasi legendaa.

Onko? Tästä nimittäin kysyttiin Korvelta Veikkaajan Legendan jäljillä - osiossa ja silloin hän väitti legendan pitävän paikkansa ja nostaneensa parhaimmillaan 150 kiloa penkistä.

Toki nuo ennätykset tuppaavat paranemaan iän karttumisen myötä...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös