POHJOINEN! (kansallislaulu)

  • 26 595
  • 176

Mitä tykkäät tyylistä "POHJOINEN!!!"


  • Äänestäjiä
    565

lihaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Minun oloni on yhtä vaivautunut kuin vaikka eduskunnan avajaisissa, jossa kansanedustaja kaivaisi kullin esiin ja alkaisi tumputtaa. Tyylirikko mikä tyylirikko.
 

Tarkström

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
"Tee työtä jolla on tarkoitus..."

Oletteko pohjoisesta vai ei? Heti kun ottaa porot puheeksi niin olettekin keski-suomesta :) Eli oikeesti halutaan leikkiä niin pohjoista, mutta eipä ole munaa kuitenkaan siihen myöntyä vaan pitää leikkiä kuitenkin etelää salaisissa haaveissa..

Kylläpä Oulun poikia on monesti kutsuttu pohjoisen pelleiksi, poroiksi tai lappalaisiksi tmv. Ja yhtäkkiä he eivät olekkaan pohjoisesta vaan keskisuomesta.

Enpä ole vielä kenenkään kuullut sanovan, että Oulu olisi Keski-Suomessa. Maantieteellisestihän Oulu on jotakuinkin keskellä, mutta enpä ole kuullut kenenkään sitä korostavan tai ainakaan väittävän kuuluvan Keski-Suomeen: http://fi.wikipedia.org/wiki/Keski-Suomi.

Jos minua kutsutaan vaikka pohjoisen pelleksi, voin sen sulattaa, mutta jos kutsutaan lappalaiseksi tai lapin mieheksi, sitä harvoin maltan olla korjaamatta. Se on varmasti joidenkin vaikea ymmärtää, mutta Pohjois-Suomi ja Lappi eivät ole sama asia:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Pohjois-Suomi
Pohjois-Suomi tarkoittaa Pohjois-Pohjanmaan, Kainuun ja Lapin muodostamaa Suomen maantieteellistä osaa.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Lappi
Lappi on saamelaisten perinteinen asuinalue.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Lapin_maakunta
Lappi on Suomen maakunta, joka sijaitsee maan pohjoisosassa. Se käsittää saman alueen kuin Lapin lääni. Lapin maakunta rajoittuu etelässä Pohjois-Pohjanmaan maakuntaan.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Oulu
Oulu (ruots. Uleåborg) on väkiluvultaan Suomen kuudenneksi suurin kaupunki. Oulu sijaitsee Oulujoen suulla Pohjois-Pohjanmaan maakunnassa, Oulun läänissä.

Nämä porovitsithän ovat ihan hauskoja, mutta tiedoksi taas:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Poronhoitoalue
Suomen poronhoitoalueseen kuuluu lähes koko Lapin lääni, lukuun ottamatta Kemin, Tornion ja Keminmaan alueita) sekä Oulun läänistä Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun pohjoisosat.
Oulu ei ole näissä mainituissa Pohjois-Pohjanmaan tai Kainuun pohjoisissa.

Ja kun jotkut sanoivat tämän Maamme-laulun pohjoisen tarkoittavan koko Suomen sijaintia (No shit, Sherlock), niin itse en ainakaan pane pahakseni vaikka kaikkien SM-liigajoukkueiden kannattajat alkaisivat sitä korostamaan jos he sillä omaa oloansa helpottavat.. :)
 
Viimeksi muokattu:

Mietsuslav

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Saa mun puolesta öristä mitä haluaa. Turha patriotismi/nationalismi muutenkin niin junttia, että sen Maamme-laulun päälle voisi hoilata vaikka joukkueen kannatuslauluja. Kunhan nyt pidätte ne paidat päällä.

PS. Turha tänne on mitään väärennettyjä wikipedia-linkkejä spämmätä. Eiköhän kaikki koulut käyneet tiedä, että Oulu on Lapissa. Ja oli se sitten poronhoitoaluetta tai ei, niin poroja siellä joka tapauksessa kulkee kaduilla. Turha pakoilla faktoja.
 

Cosmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JB & KG
Se ei yllättänyt minuakaan. Tiesitkö muuten että kiekkopiirien mukahauskuuskin on oikeasti Oulun seudulta kotoisin ja pesiytynyt sieltä 90-luvulla Forssan kautta Turenkiin?

Tällaisten juttujen levittely on järkyttävää. Forssa, tuo porinbussin perinteinen pidemmän pysähdyksen paikka. Porilaiset aseman grillillä, matka jatkuu, hieno paikka. Forssasa raveisa. Kännisä, kurasa ja savesa.

Taannoin junnuna piikki leikkasi kiinni jossain Namibian ja Forssan välillä. Oli yö, ja jatkoin peukku pystyssä talsimista. No joku Kourokselta haiseva nilkki mut kyytiin tunnin jolkottelun jälkeen otti ja sanoi, että voin bunkata hänen luonaan. Porukat kun mökillä olivat jo niin keitoissa, että pyöränhaku menee seuraavaan päivään kuitenkin. No ruvettiin dokailemaan siinä ja käytiin jopa jossain Axelin tai mikä lie terassilla, ja koska olin alaikäinen, niin toki jätkä haki auliisti keittoa tiskiltä.

Mentiin bunkkaamaan, niin eikös sälli tullut viereen ja ruvennut jotain saunaa ehdottelemaan, ja alkoivat palaset loksahdella munkin päässä. Ei tullut paljoa nukuttua ja vietin oikein raikkaan sunnuntaiaamun kaupungilla. Forssa kesäisenä sunnuntaiaamuna klo 7 on ihan ok kokemus, kun miettii vaihtoehtoja.

Nimim. sinäkö se oot?
 

Tarkström

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
PS. Turha tänne on mitään väärennettyjä wikipedia-linkkejä spämmätä. Eiköhän kaikki koulut käyneet tiedä, että Oulu on Lapissa. Ja oli se sitten poronhoitoaluetta tai ei, niin poroja siellä joka tapauksessa kulkee kaduilla. Turha pakoilla faktoja.

Aamen. Nyt on siis siunaus sille "POHJOISEN" huutamiselle entistäkin kovempaa. Hymiö.

Edit. Eikö muuten esim. Jokerit pitäis siirtää VM-liigaan (Viron Mestaruus)? Toinen hymiö.
 

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Ei pitänyt koskea tikullakaan tähän aiheeseen, mutta ku kerta näin hieno äänestys on pistetty pystyyn niin pakkohan tähän on osallistua. :)

En ole mikään kiihkonationalisti, mutta sen verran monta veljeä jäi isoisiltäni ja – äideiltäni rajalle, että kieltämättä tietyillä asioilla pelleileminen ihmetyttää. Se että käytettään maammelaulua tällä tavalla oman itsetunnon nostattamiseen ja ennen kaikkea vastustajajengin fanien provosoimiseen on minusta todella junttimaista käytöstä. Ei tietenkään yhtä junttimaista käytöstä kuin toisten fanien töniminen portaissa hävityn matsin jälkeen tai tavaran heittämistä jäälle jos tuomareiden vihellykset ei miellytä.

Kärppäfaneilla on luonnollisesti oikeus mölistä hallissa miten tahtoo, kuten myös minulla on oikeus pitää kyseistä toimintaa typeränä. Myönnän että ellei itselläni sattuisi olemaan muutamaa hyvää kärppiä kantattavaa kaveria, niin leimaisin saman tien varmaan kaikki kärppäfanit ja oululaiset junteiksi. No, kai ne on niitä poikkeuksia sitten… ;)
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Varjotuuli
kyllä se noiden cheerleadereiden pepriksien osastolle menee.

Tämä nyt on täysin yhdentekevää koko pohjoinen-hössötys, sillä ensinnäkään Oululla ei ole mielestäni mitään tekemistä pohjoisen kanssa (sen enempää kuin Lahdella tai Helsingilläkään) , joten tuota samaa pohjoista voisi mielestäni huutaa missä tahansa Suomen hallissa.

Sitten kun meillä on sm-liiga joukkue esim. Nuorgamista (se on siellä ylhäällä Lapissa oululaiset) niin ymmärrän nämä "meidän pohjoinen paikkakunta" lässytykset. Tai jos siellä puhutaan Saamea tai Norjaa niin sitten en ymmärrä. Vaikka haluaisinkin.
 

Supreme

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi
No kyllähän tuo minun mielestä on aika junttimaista. Olisi perkeleen hienoa jos koko laulu hoilattais yhtä lujaan ääneen eikä ainoastaan sitä yhtä sanaa!

Ja toisekseen: Oulu ei ole edes mitenkään erityisen pohjoisessa. Oulu on Pohjois-Pohjanmaata, kaukana Lapista ja poroista! Sen ymmärtäisi jos Rops-HJK pelissä tokka laulaisi tuolla lailla koska Rovaniemi on sentän Lapissa, tai toisaalta olisihan sekin samanlaista kansallislaulun raiskaamista, vai olisiko Kärppä-fanit?!
 

Bob Rambo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, AC Oulu
Ensimmäisiä kertoja kun tuota jengi harrasti, se kuulosti vielä tuoreelta ja hauskalta. Kojokin kehui toimivuutta. Kuitenkaan ei se POHJOINEN enää niin hienolta kuulosta. Jotain uutta voisi keksiä, kuten esim. ehkä vaikkapa koko rallin vetäminen samalla tunteella? Itse en osaa mitään hermoja vetää Maamme-laulun "raiskaamisesta", koska koko sävellys on melkoisen yhdentekevä allekirjoittaneelle.

Maakuntalaulut halleihin! Se jos mikä loisi yhteenkuuluvuuden tunnetta ja vituttaisi vastustajaa.
 

eh

Jäsen
Suosikkijoukkue
Frank Turner Hockey Club
Minkä helvetin takia sitä viisua ylipäätään pitää noissa kekkereissä laulaa?
Se on kyllä erinomaisen hyvä kysymys. Ilmeisesti siksi, että oman kaupungin b-luokan pop- ja iskelmälaulajille saadaan keikkoja ja kansansuosiota.
 

JHOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Kyllähän tämä myötähäpeän tunnetta toi viime pelissä yhden jos toisen fanin naamalle. Kai sitä jotenkin kelasi että ei ne voi niin urpoja olla Espoossa, väärin luultu. Huvittavaa lähinnä.

Hauskinta on tietenkin se, että tuntuu että ne vetäisivät tätä nimenomaan siksi, että vastustajien faneja "vituttaa". Ei mua ainakaan vituta, vaan nimenomaan myötähävettää.

Ja se mahatifo voiton jälkeen, voi vittu. Naisena sitä tietenkin toivoisi, että jos ne paidat on pakko ottaa pois päältä, niin edes sellaisella vartalorungolla että sitä kehtaa esitellä.
 

Paul Kemp

Jäsen
Suosikkijoukkue
The Beatles 1965-1970
Ihan samantekevää, miten jotain Maamme-veisua hoilataan, koska tunnustan Suomen kansallishymniksi ainoastaan Finlandian. Eli siitä vaan, lisää kaljaa koneeseen oululaiset..=)
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Huvittavaa lähinnä.

---clip---

Hauskinta on tietenkin se, että tuntuu että ne vetäisivät tätä nimenomaan siksi, että vastustajien faneja "vituttaa". Ei mua ainakaan vituta, vaan nimenomaan myötähävettää.

Analysoipa meille nyt tarkasti miten "myötähäpeä" ja "vitutus" eroavat toisistaan? Negatiivisia, ahdistavia tunteita molemmat.
 

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Jossain heitellään mustekaloja kentälle, toisaalla heilutetaan valkoisia liinoja. Dallasissa korostetaan sanaa "stars" ja Oulussa sanaa "pohjoinen". Nämä ovat niitä vuosien saatossa muodostuneita perinteitä ja hemmetin hienoja juttuja kaikki.

Jos ei tajua miksi Kärppien yhteydessä korostetaan sanaa pohjoinen niin omapa on häpeä. Itseäni huvittaa suuresti kun porukka on mittailemassa Suomen karttaa viivottimella ja kaivelee tietosanakirjoista lainauksia. Samat janarit huutelee innoissaan jotain "Meil on metro" läppää, eikä se meitä kiinnosta saati sitten hävetä. Teillä on metro (lue ruuhkat) ja se on ilmeisesti kova juttu. Me ollaan pohjoisesta ja se on meille ylpeyden aihe. Tänäänkin hallissa on jengiä aina Utsjoelta asti (puhumattakaan rollosta ja Torniosta) huutamassa Kärppien puolesta.

Tänään se POHJOINEN lähtee vaan entistä lujempaa. Hajotkaa myötähäpeäänne.

ps. Finlandia > Maamme-laulu
 

SpaidAce

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Dallas Stars
Typerä kysymys varmaan, mutta.. Miksi vitussa myös Espoossa jotkut huusivat kovaan ääneen sen "POHJOINEN"?? Olivatko ne jotain Kärppä-faneja? Aika hyvin lähti sitten ääntä, jos ne olivat Kärppä-faneja. Ymmärrän periaatteessa, että jotkut oululaiset soturit haluavat sitä huutaa (tosin en näe siinä mitään järkeä) korostaakseen itseään. Sinänsä vitun sama, joten tsiikaan perseitä.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jossain heitellään mustekaloja kentälle, toisaalla heilutetaan valkoisia liinoja. Dallasissa korostetaan sanaa "stars" ja Oulussa sanaa "pohjoinen". Nämä ovat niitä vuosien saatossa muodostuneita perinteitä ja hemmetin hienoja juttuja kaikki.

Ai että oikein hemmetin hieno juttu. Näköjään siellä pohjoisessa revitään aika pienestä hemmetin hienoja juttuja, toki ymmärtäähän sen, puolen vuoden kaamoksen jälkeen varmaan kynsien irroittaminen pihdeilläkin on "hemmetin hieno juttu".

Ai niin, korjaa jos olen väärässä, mutta käsittääkseni Dallasin lätkäjengin nimi on Stars, kun taas Oulun jengi on Oulun Kärpät, ei Oulun Pohjoinen?
 

Tarkström

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Ai niin, korjaa jos olen väärässä, mutta käsittääkseni Dallasin lätkäjengin nimi on Stars, kun taas Oulun jengi on Oulun Kärpät, ei Oulun Pohjoinen?
Nyt kyllä käy minulle jo ylivoimaiseksi tämän palstan sääntöjen noudattaminen, joten enpä kommentoi tuohon mitään. Samoin poistun tästä ketjusta, mielenkiinnolla tulen kyllä seuraamaan kuinka pitkäksi tämä vielä venyy... :)
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Pienestä etelän vetelät vetävät herneitä nenukkiin.

Mitä sitten, jos pohjoisen ihmiset ovat ylpeitä juuristaan? Onko ainoastaan etelässä asuvien oikeus olla ylpeä kotiseudustaan?

Kärpät saa olla pohjoisesta vain negatiivisessa mielessä.

Tännään Pohojois-Pohojammaan Kärpät ottaa kolomannen kiinnityksen mestaruuteen.
 

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
RoKi liigaan, eipä tarvitse tätäkään miettiä. Tehkööt mitä tykkää mun puolesta.
 

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Ai niin, korjaa jos olen väärässä, mutta käsittääkseni Dallasin lätkäjengin nimi on Stars, kun taas Oulun jengi on Oulun Kärpät, ei Oulun Pohjoinen?

"Miten ihmeessä fanit voivat laulaa muuta kuin joukkueensa nimeä?!? Vittu mä en tajuu."
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös