Poets of the Fall

• 11 349
  • 69

NakkiFakiiri

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, Charlestown Chiefs
Ja tosiaan, olen aina ihmetellyt bändin suhteellisen vaisua menestystä maailmalla ja varsinkin Suomessa. Epäilen, että jos olisi jenkkibändi, niin killuisi top-listoilla ympäri maailmaa ja myisi stadioneita täyteen tämän tästä.
Minä taas vähän veikkaan että jos olisi jenkkibändi, ei olisi noussut edes tällaiseen suosioon missä ovat. Onhan Poets Suomen mittakaavassa harvinaisen laadukasta jenkkirokkia ja pintapuolisesti täydellistä teollista muotoilua, mutta se on siltikin vain laadukasta jenkkirokkia, ja tuota kamaa löytyy sieltä jo valmiiksi pilvin pimein. Millä olisivat erottuneet lukuisista muista vastaavista bändeistä? Vaikea äkkiseltään keksiä, ja tulee väkisilläkin mieleen vertaus jäätelön myymisestä eskimoille.

Sellainen tietynlainen särmättömyys, hampaattomuus ja puhdas persoonallisuuden puute tässä on jotenkin aina häirinnyt, vaikka bändi ei ole ikinä suoranaisesti ärsyttänyt. Ehkä ongelma on juuri se että se ei herätä oikein minkäänlaisia tuntemuksia, vaan on enemmänkin tuollaista harmitonta taustamusaa joka menee toisesta korvasta nätisti sisään ja toisesta ulos aikalailla samantien. Dawson's Creek-rokkia!

Hatunnosto joka tapauksessa pitkästä urasta, ei taitu ihan kaikilta yrittäjiltä.

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kerran olen näiden keikalla käynyt ja oli kyllä niin tylsä ja ankea veto etten toista kertaa vaivaudu. Yksi huonoimmista keikoista millä olen ollut.
Sama. Ensin toki odoteltiin ainakin 2h keikan alkua, kun jollain soittajalla oli jotain "logistisia ongelmia". Lähdettiin kyllä suht nopeasti kaverin kanssa sieltä sitten poiskin, kun ei se keikka iskenyt, ei yhtään.

Joku muovisuus koko bändistä vaan paistaa läpi liikaa. Myös tunne puuttuu ihan kokonaan. Jotenkin laskelmoitua ja epäaitoa. Ei toimi.

Sitä alkuperäistä Max Paynea tuli joskus pelattua ja tykkäsin pelistä ihan hulluna. Siinä kun lopputeksteissä pärähti Late goodbye soimaan, olin myyty. Poetsin musa sopi pelin tunnelmaan aivan täydellisesti. Max Paynen lisäksi Poetsia on kuultu kaiketi jokaisessa Remedyn pelissä. Ovat siis osa Remedyn kehuttua peliuniversumia, joka on aikas cool juttu.

Ei mun suosikkibändi, mutta yksi sellainen minkä pariin tulee aina palattua. Ihmeen hyvin bändin musa on kestänyt aikaa. Siinä missä moni muu satunnaisempi tuttavuus alkaa vuosien jälkeen kuulostamaan jotenkin vaivaannuttavalta, Poets of the Fall on aina yhtä raikkaan kuuloinen.

Viimeksi muokattu:

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti

Pitäähän tämäkin tänne laittaa, bändin isoin hitti Liftin ohella. Mitä tulee fanipohjaan niin suurinta fanitus on varmasti Venäjällä mutta niinkin eksoottisesta maasta kuin Intia faneja löytyy sen verran että siellä ovat rundanneet jonniin verran. Jenkeissäkin fanipohjaa on mutta siellä kiertäminen on sen verran tyyristä puuhaa että mihinkään pikku kuppiloihin ei kannata lähteä. Yhdellä festarilla kävivät siellä kuitenkin muistaakseni soittamassa.

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Sitä alkuperäistä Max Paynea tuli joskus pelattua ja tykkäsin pelistä ihan hulluna. Siinä kun lopputeksteissä pärähti Late goodbye soimaan, olin myyty. Poetsin musa sopi pelin tunnelmaan aivan täydellisesti. Max Paynen lisäksi Poetsia on kuultu kaiketi jokaisessa Remedyn pelissä. Ovat siis osa Remedyn kehuttua peliuniversumia, joka on aikas cool juttu.

Ei mun suosikkibändi, mutta yksi sellainen minkä pariin tulee aina palattua. Ihmeen hyvin bändin musa on kestänyt aikaa. Siinä missä moni muu satunnaisempi tuttavuus alkaa vuosien jälkeen kuulostamaan jotenkin vaivaannuttavalta, Poets of the Fall on aina yhtä raikkaan kuuloinen.

Ai tää vai? Itse en pelaamista harrasta mutta jos olen oikein käsittänyt niin aloittivat nimellä Playground mutta jossain vaiheessa vaihtoivat nimekseen Poets of the Fall ja hyvä niin sillä melkoista runoilua nuo lyriikat ovat.

Heitinga

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK

Ai tää vai? Itse en pelaamista harrasta mutta jos olen oikein käsittänyt niin aloittivat nimellä Playground mutta jossain vaiheessa vaihtoivat nimekseen Poets of the Fall ja hyvä niin sillä melkoista runoilua nuo lyriikat ovat.

Juuri tämä. Lisäksi tuosta Remedyn peliuniversumista löytyy nykyään lukuisia Poets of the Fallin (vai pitäisikö sanoa Old Gods of Asgardin?) tuotoksia jotka nivoutuvat hyvin vahvasti myös itse pelien juoniin.

Alan Wakesta löytyvät mm. kappaleet The Poet and The Muse ja Children of the Elder God.

Controlista löytyy taas varsin svengaava Take Control, joka niitti varsin isoa suosiota kohtauksen vuoksi missä tuota kappaletta käytettiin. Taisipa tuo pelin kohta voittaa jotain ”vuoden pelikohtaus” palkintojakin. Tässä vielä tuo mainitsemani kohtaus.

Knoppitietona vielä Remedyn ja Poets of The Fallin välisestä suhteesta voidaan mainita Marko Saareston esiintyminen Vladina Max Paynen juonta eteenpäin vievissä sarjakuvapaneeleissa.

Jännityksellä odotetaankin siis mitä Remedyn uusin syksyllä ilmestyvä Alan Wake 2 tulee pitämään sisällään.

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat

Tässä hieman erilaista menoa, nämä akustiset sessiot on äänitetty Helsingin Aleksanteri-teatterissa koronasulun aikaan 2020.

Nämä Aleksanteri-teatterin sessiot tuovat tuttuihin kappaleisiin ihan uutta syvyyttä ja esiin vastaansanomattomalla tavalla Saareston huikean äänenkäytön ja akustisen säestyksen tarjoaman mahdollisuuden pikku fraseeraukseen. Ohessa sessioiden huikein esitys minun makuuni:

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Nämä Aleksanteri-teatterin sessiot tuovat tuttuihin kappaleisiin ihan uutta syvyyttä ja esiin vastaansanomattomalla tavalla Saareston huikean äänenkäytön ja akustisen säestyksen tarjoaman mahdollisuuden pikku fraseeraukseen. Ohessa sessioiden huikein esitys minun makuuni:

On muuten mahtava akustiikka tuossa tyhjässä teatterissa.

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti

Olen kuullut POTF:aa siitä asti kun ensimmäisen kerran kuulin bändiä radioaalloilla joskus vuonna 2005 mutta vasta noin kolme viikkoa sitten olen varsinaisesti kuunnellut bändiä ja lyriikoita. Eikä tule yllätyksenä että Saaresto on opiskellut klassista laulua, niin vaivattomasti lähtee sekä matalat äänet että falsetti. Äänen väri on kaunis joka sisältää ihan uskomattoman määrän tunnetta. Surullista että tämä maailmanluokan bändi ei ole tämän tunnetumpi, ansaitsisi paljon enemmän huomiota.

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti

Täytyy sanoa että vaati melkoista rohkeutta Saarestolta tuolloin 20 vuotta sitten myydä firma, auto ja muuttaa vanhempien nurkkiin ja satsata kaikki musiikkiin. Ja kaikki tämä yli kolmekymppisenä. Mutta näin jälkikäteen todettuna oikea päätös sillä tuo mies on luotu laulamaan.

Ketjun vasta löytäneenä en kyllä voisi olla enempää eri mieltä Poetsin "muovisuudesta". Hienoa että pääsivät esiintymään isolle yleisölle ja pelissähän tuo biisin sisältävä kohtaus on ollut todella pidetty.
Jep, ulkomailla Alan Wake 2 ja Poets of the Fall saavat ansaitsemaansa suitsutusta, kun taas Suomesta löytyy sitä negatiivistakin näkemystä. Mielestäni tuo biisi oli todella hieno varsinkin, kun tietää, missä yhteydessä se on pelissä. Lähes kaikki kommentit Youtubessa yms. ovat olleet positiivisia. Mutta suomalaisille on aina vaikea olla ylpeitä omistaan.

rpeez

Jäsen
Jep, ulkomailla Alan Wake 2 ja Poets of the Fall saavat ansaitsemaansa suitsutusta, kun taas Suomesta löytyy sitä negatiivistakin näkemystä. Mielestäni tuo biisi oli todella hieno varsinkin, kun tietää, missä yhteydessä se on pelissä. Lähes kaikki kommentit Youtubessa yms. ovat olleet positiivisia. Mutta suomalaisille on aina vaikea olla ylpeitä omistaan.
Ainakin oma kommentti irtosi puhtaasti tuosta euroviisumaisesta esityksestä ja -kappaleesta, en ole yhtään pelannut Alan Wakea tai tiedä kappaleen kontekstia peliin. Voi hyvin olla että pelikonteksti antaa tarvittua lisää kappaleen kokonaisuuteen, hyvä niin sitten.

Hauntti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, TPS, Varjomodet
Voi hyvin olla että pelikonteksti antaa tarvittua lisää kappaleen kokonaisuuteen, hyvä niin sitten.

Jos et peliä aio koskaan pelata, niin kannattaa tsekata joku gameplay-video Alan Wake kakkosen "we sing" kohtauksesta. Tuo tosiaan vähän kontekstia.

rpeez

Jäsen
Jos et peliä aio koskaan pelata, niin kannattaa tsekata joku gameplay-video Alan Wake kakkosen "we sing" kohtauksesta. Tuo tosiaan vähän kontekstia.
Tsekattu, now I see the light.

Olisi pitänyt ensin katsoa gameplay-video, niin sitten paremmin tajuaa miksi tuo linkattu show uppoaa awards showhun. Esimerkiksi hienot kitaroinnit on paljon vahvemmat videossa, ja muutenkin visuaalisuus vie niin vahvasti ettei kappaleen musikaalinen HMV lauluosuus häiritse pelissä, ja sopii siihen kyllä. (En pidä musikaaleista, taisi jo tullakin selväksi.)

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy