Konsolirintamalta vähän uutta, Mark Cernyn (PS4:n pääarkkitehti) haastattelu WIREDissä: Exclusive: What to Expect From Sony's Next-Gen PlayStation
Kyseessä ei siis ollut mikään virallinen täysi julkistus, vaan pikemminkin "teaseri" siitä mitä tuleman pitää. Mutta mitä tuosta jo nyt voi poimia, niin tärkeimpinä:
Kyseessä ei siis ollut mikään virallinen täysi julkistus, vaan pikemminkin "teaseri" siitä mitä tuleman pitää. Mutta mitä tuosta jo nyt voi poimia, niin tärkeimpinä:
- Zen 2-pohjainen CPU
- Navi-pohjainen GPU
- Raytracing-tuki
- 3D audio-tuki
- Tukee nykyistä PSVR:ää
- SSD joka on "nopeampi kuin mitään mitä nykyiset PC:t tarjoaa"
- taaksepäin yhteensopiva PS4:n kanssa
- toistaiseksi ei ole nimetty
- Zen 2 on huomattava parannus nykyisiin Jaguar-coreihin, jotka olivat huonoja jo kun nykyinen konsolisukupolvi julkaistiin. Oli GPU miten tehokas hyvänsä, CPU on erittäin tärkeä mm. jos halutaan korkeampaa virkistystaajuutta. Voisiko 60fps olla enemmän sääntö kuin poikkeus seuraavalla sukupolvella? Saahan sitä toivoa.
- Sen sijaan GPU:n suhteen ei ole luvassa ihan samanlaista hyppyä. Arviot liikkuu akselilla 12-14 TF, mikä toki on parannus nykyiseen (etenkin perusmalleihin), mutta aikaisempina sukupolvina on nähty paljon isompia muutoksia. Onko tuolla väliä, omasta mielestä ei hirveästi, 12-14 TF kuulostaa täysin passelilta.
- Raytracing-tuesta ei ollut sen kummempaa infoa - NVidiallahan on nykyisellään kortteja, joissa on tuohon rautatuki, ja vanhemmillakin korteilla onnistuu softatuella (ja erittäin huonolla suorituskyvyllä). Kerta tuosta erikseen puhuttiin, niin voisi kuvitella jotain rautaakin olevan taustalla; todennäköistä on, että AMD lanseeraa jonkun oman brändäyksensä aiheesta tässä piakkoin, jota myös tämä tuleva konsoli käyttää.
- 3D audion pointtina olisi siis, että vain kahdellakin äänilähteellä (vaikkapa telkkarin kaiuttimet tai kuulokkeet) saataisiin aikaan uskottava tilaääni, myös ylös/alas-akselilla. Tämä on täysin mahdollista (TJEU: Hellblade kuulokkeet päässä), mutta vaatii kehittäjiltä aika paljon työtä ja myöskin prosessointia. Jos tähän löytyy rautatuki, niin toivottavasti kehittäjät tukee enemmän - parhaimmillaan oikein hyvä lisä.
- Hienoa ettei vanhaa lisälaitetta tarvitse heti heittää romukoppaan. Mutta edelliseen kohtaan liittyen, se PSVR:n ulkoinen boksi hoitaa pääosin juuri 3D audiota. Jos kerta tuki löytyy suoraan konsolista, niin tuleva PSVR 2 (huhuttu julkaistavan tässä parin vuoden sisään) selviää vähemmällä piuhaviidakolla.
- Tuo SSD-väite kuulostaa kovasti markkinointihöystöltä... mutta onhan tässä tällainen "factually correct"-vaihtoehto. PCIe 4.0 ei ole vielä tarjolla PC:lle - siinä vaiheessa kun tuleva pleikkari tulee myyntiin, tilanne on eri, mutta juuri nyt tuon tarjoamaa kaistaa ei ole PC:lle saatavilla. Kerta silti ehdoton minimikoko massamuistille on 1TB, en jaksa uskoa että tuo kaikki olisi SSD:tä (jos konsolin hinta on lainkaan kohtuullinen). Oma veikkaus on jonkin verran SSD:tä yhdistettynä perinteiseen kovoon, siten että käyttiksellä/sovelluksilla on mahdollisuus vaikuttaa mitä ladataan SSD-osioon, mutta kahtotaan mitä sieltä tulee.
- Hyvä uutinen - ainoa kysymys on, tuleeko myös "PS5-patcheja" (vrt. Pro-patchit nykyisellään), Sonyllä on ollut joitain mielenkiintoisia patentteja aiheen suhteen.
- Syön hattuni jos se ei ole PS5.