4
444
Eli sulla meni pointti ohi. Mutta ei se mitään, selvennän.Siis mitä helvettiä? Ettäkö vertailun ja ennakoinnin erosta puhuminen on semanttista vatkausta? Oletko nyt ihan tosissasi vai täysin sekaisin? Joko nyt et millään voi myöntää, että tuli oltua hieman väärässä, tai sitten en voi pitää kirjoituksiasi enää minään, kun ei tässä ole järjen hiventäkään jäljellä.
Tottakai pudotuspelisarjan ennakoinnissa voidaan tarkastella mitä tahansa, mikä liittyy toiseen näistä joukkueista. Jokainen voi sitten itse miettiä, että mikä on omasta mielestä relevanttia ja mikä ei, mutta toki sitä nyt saa ennakoida haluamillaan tavoilla. Sitten menisi minultakin yli hilseen, jos ennakointi kohdistuisi joukkueisiin, jotka eivät tässä sarjassa pelaa.
Jokainen yksittäinen kauden aikana pelattu ottelu voi olla jollain tapaa relevantti, mutta ottelun lopputulos ei yksinään tee mielestäni mistään relevanttia, vaan täytyy katsoa suoriutumista kokonaisuutena. Totuushan on, että aika vähän millään menneillä on merkitystä, mutta kun ennakoinnista puhutaan, niin mihin muuhunkaan niitä katseita voi suunnata, kuin menneisiin tapahtumiin?
Terminologia muuttuu semanttiseksi vatkaukseksi siinä vaiheessa, kun muuttujana on yksittäinen, stetsonista vedetty ottelu. Yksittäinen ottelu, jossa vain toinen otteluparista oli paikalla, on vain yksittäinen ottelu, jonka kosketuspinta 1,5 kuukautta myöhemmin alkavaan pudotuspelisarjaan on enimmilläänkin kyseenalaisen häilyvä. Sinulle tällä voi olla suurikin merkitys, ja tällöin sinun kannaltasi on olennaista, mitä termiä halutaan käyttää; halutaanko vertailla vai ennakoida jonkin perusteella. Minun mielestäni tuo ottelu on enimmilläänkin yhtä merkittävä kuin reilua viikkoa aiemmin pelattu Tappara - IFK tai vajaata kuukautta myöhemmin pelattu Kärpät - IFK; ei lainkaan merkittävä. Vain toinen oli paikalla, oletettavasti peluutti juuri kyseistä joukkuetta vastaan ja kaiken lisäksi vain yksittäinen peli. Pudotuspelisarja on aivan eri maailmansa. JYP keräsi runkosarjassa keskimäärin 0,08 pistettä enemmän ottelua kohden, teki keskimäärin 0,4 maalia enemmän ottelua kohden ja päästi keskimäärin 0,28 maalia enemmän ottelua kohden. Nämä ovat minun silmissäni merkittävämpiä tilastoja kuin yksittäiset ottelut.