Laitetaanpa joitakin hajanaisia ajatuksia itsekin.
Onpahan sarja! Monenlaisia tunteita on tämän aikana koettu. 3-0 -tilanteessa olin valmis julistamaan Kärpät mestariksi. Lapsen uskon lailla sitä kuitenkin toivoi, että JOS.. Eilen Tappara otti käsittämättömän ison voiton Oulusta, pelissä joka oli katettu Kärpille ja oululaisille kuin unelma.
Nyt Tappara pääsee kotonaan yrittämään sarjan tasoitusta. Edellinen kotipeli oli vahva ja siksi sopinee odottaa vahvaa esitystä jälleen. Lisäksi pelaajat ja valmentajatkin ovat vain ihmisiä. On aivan selvää, että sekä jokaisella Kärppien pelaajalla, valmentajalla ja kannattajalla on varmasti käynyt mielessä, että entä jos Tappara nousee. Johdettiin 3-0. Pelko hiipii puseroon, mutta pystyvätkö ammattipelaajat työntämään nämä ajatukset pois? Niin ainakin toivoo jokainen kärppä-kannattaja. Mannerilta tosiaan sen 4. pelin jälkeen käsittämätön lipsahdus ”Kävi tässä sarjassa miten tahansa...”, ethän sä vain voi tuollaista lipsauttaa!
Mehukas tilanne. Joku kärppäläinen täällä kirjoitti että jos Tappara tuosta nousee mestaruuteen, on sen ansainnut. Tottakai on! Yhtälailla jos kärpät voittaa huomenna tai lauantaina, on se ansainnut mestaruutensa. Edustan itse sitä koulukuntaa joka ajattelee, että paras seitsemästä -sarjan voittaa aina parempi joukkue, piste. Neljää voittoa ei koskaan oteta vanhingossa, tuurilla, tuomariavustuksella tai millään muullakaan, vain ansaitusti.
Olen pettynyt tässä ketjussa siihen, että puolin ja toisin esim. oman joukkueen rosteria vähätellään toiseen verrattuna, puhutaan siitä että suosikki on vastustaja, pedataan sitä että oman joukkueen tappion jälkeen oltaisiin kakkossijaankin tyytyväisiä, toisella on lepoetu, toinen voitti runkosarjan, jne, jne. Jos jotain voisin syomalaisessa kiekkokulttuurissa muuttaa, se olisi ihmisten vankka usko omaan joukkueeseen ja voittamisen kulttuuri. Sitä että ei oltaisi pessimistejä jotka eivät pety. Mutta syystä tai toisesta suomalainen varautuu aina tappioon. Myös lehdistö ja mm-kisojen selostajat ovat osaltaan tässä paskassa mukana. Esim. MM-kisojen Ruotsia vastaan pelattavan ratkaisuottelun alla kaivetaan andersmaskenkarlsonit, forsberit ja sundinit väkisin esille ja manataan että taasko tässä käy näin. En tykkää yhtään!
Siksi silläkin uhalla että huomenna tai lauantaina joku kärppäkannattaja pääsee minulle ilkkumaan, julistan oman joukkueeni nimeen, ja väitän että tämä on juuri se kevät kun mahdottomasta 3-0 tilanteesta ensimmäistä kertaa finaalissa noustaan mestariksi. Ja tämän johdosta loistavaa työtä tehnyt Manner manataan pahimpaan helvettiin, kun surkean finaalihistoriansa kanssa operoiva Rautakorpi on juuri se valmentaja, jonka joukkue tekee sen historiallisen nousun.
Näin Tappara sittenkin täydentää triplansa ja lunastaa kaikkien syksyllä asettamat mestaruustavoitteet. Tapparallahan ei ole tällä kaudella ollut mitään muuta kuin hävittävää, koska joukkueella on NIIN ylivertainen materiaali, että ennakkoon tällä palstalla toivottiin Tapparan sukeltamista vain Rautakorven takia. Uskokaa ihmiset, Rautakorpi on suurin yksittäinen syy tämän vuosikymmenen menestykseen! Äijä on saanut uskomattoman paljon paskaa niskaan, niin Tapparan kuin U20 peräsimessäkin. Itse olisin valmis pystyttämään äijälle patsaan Tammerkosken sillalle.
Vielä yksi asia. On hauskaa lukea kommentteja siitä, kuinka ottelut analysoidaan oman joukkueen suorituksesta käsin. Siis kuinka Kärpät olivat hyviä kolmessa ekassa pelissä, Tappara huono kolmessa ekassa pelissä. Kuinka Tappara on ollut hyvä kahdessa viimeisessä ja samaan aikaan Kärpät huono. Ottelu on aina suhteessa vastustajaan. Minun on ainakin mahdotonta sanoa mikä milloinkin johtuu Kärppien hyvyydestä, Tapparan huonoudesta, Taparan hyvyydestä, Kärppien huonoudesta. Kyllä siihen aina vaikuttaa molemmat osapuolet. Tämän takia en näe kovin merkittävänä kommentteja joissa mainostetaan että ”Jos Kärpät pystyvät pelaamaan samanlaista peliä kuin game 1-3 ja viimeisen pelin kolmannessa erässä...”. Toki keskustelupalstalle saa kirjoittaa miten kukakin pelin näkee, mutta muistetaan että molempien joukkueiden suoritus vaikuttaa lopputulokseen. Itse luen esim. tässä ketjussa kaikkein mieluiten muiden kuin Tapparan ja Kärppien kannattajien kirjoituksia ja analyyseja.
Parmempi voittaa, ja minä väitän sen olevan Tappara!