Puolueeton kommenttiraita:
Yksinkertaistaen - Tappara pelaa viisaasti, KalPa ei.
Tappara tekee maaleja tehokkaammin kuin KalPa (jolloin yleensä on vahvoilla muista kenttätapahtumista riippumatta) ja tunnistaa tilanteet muuttaa pelillistä tekemistään pelitilanteiden perusteella paremmin kuin KalPa ja valmentajansa Virta. Tämä trendi ja muutos on sikäli hassu, että etenkin ensimmäisessä finaalissa näytti sille että KalPa vie tällä osa-alueella selvästi. Jokin on sittemmin muuttunut. Se on kuitenkin oppinut jotain esim. Game 1:n jälkeen.
Lisäksi vielä syventävä kommentointi tässä ja seuraavassa kappaleessa tuosta pelinsisäisestä viisaudesta, ja lisättäköön se vielä ettei mitään antipatioita Tapparaa kohtaan ainakaan itselläni ole. Näkisin itse asiassa mielelläni mestaruuden juhlittavan tälläkin kaudella Tampereella, sillä niin suvereeni joukkue tuo on ollut kauden mittaan minun silmääni vaikka notkahtelikin runkosarjan loppupuolella ja puolivälierissä hieman. Olen nähnyt jokaisen finaalin, joista kolme olen katsonut telkkarista ja kaksi paikan päällä Tampereella. Jokaisen näkemäni ottelun perusteella Tappara pelaa sillä tavoin fiksusti, että se tietää mikä vetoaa tuomareihin, koska tuomareihin vedotaan ja myös hallitsee mediapelin ja tuomareista keskustelun jollakin asteella kuopiolaisia paremmin. Tappara tunnistaa ne hetket joina kaukalossa saa tehdä aivan mitä tahansa ilman jäähyä (otteluiden loppuhetket kun se on johdossa, näin esimerkkinä). Se myös toisaalta korostaa rikkeitä selvästi KalPaa enemmän, ja kaikki nämä korostamiset sekä esim. tämäniltainen Tapolan "mees ny näyttää sille naamaasi" kun Haapala oikeasti on kohtuu kovilla (puhtaan) taklauksen jälkeen, ovat esimerkkejä siitä että kaikki keinot käytetään jotta saadaan ottelussa ja tilanteissa maksimaaliset hyötymiset omalle jengille.
KalPa sen sijaan pelaa ns. liian miehekkäästi ja kiltisti eikä oikeasti korosta rikkeitä puoliakaan sitä mitä Tappara. Se ei myöskään riko yhtä ylitsevuotavan paljon sellaisissa tilanteissa joista on ns. helvetin epätodennäköistä saada boksia. Esim. viimeiset pari minuuttia tänään, aivan jäätävää painiotteilla leikkimistähän se oli, ja todella yksipuolista sellaista. Hölmöä on lisäksi, jos siis haluaa voittaa, nousta ylös niin saatanan miehekkäästi jokaisessa kulmatilanteessa jossa esim. tulee kontakti selkään tai jos saa mailasta kasvoihin. Boksiahan näissä kuuluu kalastella ja Tappara osaa tämän selvästi kuopiolaisia paremmin. Erikoistilanteet ratkaisevat paljon ja jos tuomarit muutenkin ovat suosineet Tapparaa ns. hitusen tässä sarjan mittaan niin mä en ymmärrä tätä yhtäkkistä soturimeininkiä joukkueelta, joka yleensä on tunnettu siitä että se pelaa vähän mikkihiirimäisesti. Jälkimmäinen ei mikään dissaus KalPaa tai sen pelitapaa (tai entistä pelitapaa) kohtaan, vaan alleviivattu huomio koskien sen vähän pehmeämmän jengin leimaa.
Itse alkaisin oikeasti harrastaa koiruuksia tuossa seuraavassa ottelussa jos olisin KalPan pelaaja. Valmentajana minä rohkaisisin sellaiseen. Mikään muu kuin voitto ei ole tärkeää, ja kaikki keinot ovat tässä vaiheessa sallittuja, jos ne vievät lähemmäs pyttyä.
Tästä ei sitten tarvitse tosiaan suuttua. Jatkakaa.