Pari vuotta sitten finaalisarjassa alettiin viheltämään lähempänä lajin sääntöjä. Eli rikkeistä enemmän jäähyjä. Miten objektiivisella lajin seuraajalla voi olla tuota vastaan jotakin. Eihän niitä tosin siltikään vihelletty sääntökirjan mukaan.
Muuten ei yhtään mitään linjan tiukkenemista vastaan (vaikken objektiivinen seuraaja nyt olekaan), mutta ajoitus oli pikkaisen väärä linjan vaihdolle (kesken finaalisarjan?! Missä liigassa..). Tapparalla oli kuitenkin saumat voittaa ihan itse, mutta ei siihen pystynyt. Se ei poista sitä asiaa, että median ja Kärppien painostuksesta linja vaihtui.
Kävin vielä verestämässä tuskaisia muistoja viime vuoden takaa, jolloin kirjoitin finaalisarjan jälkeen näin;
Onnea Kärpille! Ihan loistava joukkue, loistavia pelaajia, ansaittu mestaruus! Oikea voitti, näinhän tämä tulosurheilussa menee. Omalla kohdalla pettymys on tietenkin iso, mutta pelaajat antoivat kaikkensa ja olen ylpeä heistä. Kyllähän tälle rungolle sen kruunun olisi suonut, esim. Metsola, Peltola, Palola, mutta ei niin ei.
Viime vuoden sarja oli mielestäni hyvä linjaltaan, vaikka Oulussa tuntuikin olevan se fiilis, että boksissa oltiin turhan usein.
Piti mennä sitten katsomaan, mitkä fiilikset olivat 2014 finaalisarjan jälkeen, jolloin kirjoitin:
Apheu kirjoitti:
Hienot finaalit, Kärpät oli himpun verran parempi, onnea vaan sinne Ouluun!
Tankki on kyllä tyhjä. Jotenkin koko kausi oli sellaista odottelua, koska se ihan paras peli löytyy. Runkosarjan loppukin oli niin heikko, että playoffseissa ei tiedä mitä sieltä nyt tulee. Vaikea sarja Pelicansia vastaan. Kaikki odottivat 4-0 voittoa Tapparalle, mutta eipä tullut. Lukon kanssa mentiin game seveniin ja voitettiin maalilla. Ja samoin mentiin myös finaaleissa game seveniin ja hävittiin maalilla ja vieläpä jatkoajalla. Ihan huikeat playoffit!
Kyllä vaan tyhjältä tuntuu. Viime kaudella olin samaa mieltä Niemisen kanssa, joukkue ei ollut aivan valmis mestaruuteen. Tänä vuonna uskoin kyllä viimeiseen saakka, että mestaruus klaarataan. Uskoin niin paljon, että nyt on jotenkin ihmeellinen olo - se oli niin lähellä! Jokin muuttui mielestäni tuossa game 5:ssä, kun olisi voitu pistää pelit pussiin ja juhlat alkuun. Jotenkin se draivi loppui, jäätiin vähän odottelemaan, mitä Kärpät tekee. Eikö sitten kuitenkaan uskallettu vaan haastaa samaan tapaan Kärppiä kuin aikaisemmissä peleissä? Vähän sama jäi sitten päälle game kutoseenkin. Pienestähän kaikki oli kiinni, mutta huomasi kyllä selvästi, että Kärpät oli loistava pelaamaan veitsi kurkulla - Tappara todella huono niittaamaan sarjaa. Se nähtiin jo Lukkoa ja Pelicansia vastaan.
Mutta hienot playoffit ja finaalit, ihan ansaittu voitto Ouluun ja jos sitten ensi kaudella taas.. Kolmas kerta toden sanoo :)
Ja sanon nyt vielä sen, että aivan helkutin ylpeä olen tästä Tapparan joukkueesta! Kiitos! Toivottavasti Nieminen saisi vielä parsittua itsensä kasaan ja kuntoon ja vetämään yhden kauden. Jotenkin tähän Rautakorven kolme-vuotiseen projektiin sopisi mainiosti ensi kaudella nostaa se kannu. Ja se hetki, kun Nieminen, Mäntylä tai esimerkiksi Juha Metsola sen kannun nostaisi sinne kattoon.. Se olisi jotain uskomatonta. Itse en vaihtaisi Metsolaa mihinkään. Loistava maalivahti, hänestä ei ollut mestaruus kiinni.
Kyllähän tuosta silmiini osuu tuo kohta, että Tapparan dravi loppui. Ehkä tämä tuomarilinjaselitys on vain voimistunut aikojen saatossa, sillä en nähdäkseni ole ottanut siihen mitään kantaa. Sääli myös näin kaksi vuotta myöhemmin lukea, että Nieminen ei sitä kannua sitten päässyt nostelemaan. Eikä Metsola (tällä haavaa ainakaan). Mäntylä sen tänä keväänä voisi tehdä.
Piti nyt sitten samaan syssyyn katsoa 2013 Ässät -tappiofinaalien jälkeiset fiilikset, vaikkei nyt enää tämän topicin aiheisiin varsinaisesti kuulukaan:
Apheu kirjoitti:
Jotenkin semmoinen tunne, että se yks HIFK-peli maksoi sitten sen mestaruuden. Mut ei mitään, Ässät oli parempi ja onnea teille! Loistava sarja! Harmittavia omia mokia ja pomppuja neljä Ässien viidestä viimeisestä maalista, mut tämmösiinhän ne playoffit ratkaistaan.
Ens vuonna sit uusiks ;)
Että odotan vielä sitä päivää, kun saa itse lukea noita onnitteluja niiden kirjoittamisen sijaan. Toivottavasti siihen ei olisi kuin muutama kuukausi :)
// Huomaa muuten hauskasti tuon muutoksen, miten 2013 tappion jälkeen oli ihan mukava fiilis "ens vuonna uusiks;)", 2014 tappion jälkeen "kolmas kerta toden sanoo:)" mutta 2015 olin kyllä niin pettynyt, että ei uskoa tulevaan löytynyt, eikä ainakaan enää mitään smileja.