Minä puhuisin tässä tapauksessa nimenomaan fyysisyydestä ja ns. kovuudesta. Kovuus joka nähdäkseni oli yksi välieräsarjan Jokerit-HPK suurimmista ratkaisijoista.
Jätetään tästä puheesta pois taklauspeli, koska maallikon mielestä hyvä taklaus on usein eriasia kuin pelaajan näkökulmasta hyvä taklaus. Vielä isompi syy siihen miksi haluan jättää taklauspelin tästä pois on se, että vaikka HPK vastasi todella hyvin taklauspeliin ja tilastoja näkemättä voi jopa olla, että HPK voitti taklaukset lukumäärällisesti Jokeri-sarjassa.
Tässä viestissä minä puhun siis kovuudesta. Siitä mikä mielestäni käänsi välierät Jokereille, koska HPK ei pystynyt siihen vastaamaan. Räikeimmät esimerkit meidän onnistuneesta kovasta pelistä olivat eittämättä Leinon sormi ja se, että Chiodo joutui puolustamaan itse itseään, aiheuttaen Jokerien 0-3 maaliin johtaneen ylivoiman. Tämän lisäksi HPK sai esimerkiksi ottelusarjan viimeisessä pelissä Helsingissä useamman jäähyn vihellyksen jälkeisistä huitomisista ja poikittaisista mailoista. Tästä tullaankin ydin vastaukseen eli: Mikäli pelaajan ja joukkueen fysiikka riittäisi vastaamaan siihen fyysisyyteen mitä vastustaja harjoittaa, niin ei silloin tarvitse huitoa vihellyksen jälkeen itseään jäähylle. Eikä maalivahdin tarvitse suojella itse itseään.
Uskon, että tämä kovuus mikä näkyi HPK-sarjassa on Jokereiden etu myös finaaleissa. Molemmat joukkueet tulee varmasti taklaamaan paljon, enkä usko, että taklauspelissä suuria eroja löytyy. Vanhana pelaajana tiedän sen, että vastustajaa voi taklata joko hampaat irvessä tai vastustajan pelaajia kuumentaakseen ja haitatakseen täten vastustajan peliä. Ensimmäinen vaihtoehto on paljon vahingollisempi omalle joukkueelle, koska tämän takia keskittyminen siirtyy muualle itse pelistä. Ja ns. koston haku aiheuttaa sen, että huomio siirtyy itse pelistä muualle. Se joukkue on vahvoilla joka taklaa ja pystyy ottamaan taklaukset vastaan ns. naureskellen ja ilman sen suurempia tunteen purkauksia.
Tätä mielestäni on kovuus joka tulee ratkaisemaan tämän finaali-sarjan. Mikäli tämä edellämainittu kovuuden osa ei ole hallussa niin silloin tulee turhia jäähyjä ja kiekonmenetyksiä, puhumattakaan epäonnistuneesta karvauspelistä.