Ilmaislipuista
Viestin lähetti blackhawk
Ilmaislippuja ei pleijareihin jaeta, koska seura joutuu jokaisesta katsojasta tilittämään SM-liigan hinnoitteleman pääsymaksun liigalle riippumatta siitä, periikö seura katsojalta maksun vai ei.
Ilmaislippujen jakelusta pleijareissa aiheutuisi seuralle konkreettisia menoja. Runkosarjassa ilmaiskatsojakin tuo rahaa, jos hän tekee ottelun aikana ostoksia, joiden tuotot ohjautuvat seuralle.
Itseäni on useasti häirinnyt vallalla oleva yleinen (väärä) käsitys näistä runkosarjan "ilmaisista" lipuista sekä yleisömääristä.
"Ilmaisliputhan" eivät ole ilmaisia muuta kuin lopullisille käyttäjille, siis katsojille, sinulle ja minulle.
Otan esimerkkiseuraksi TPS:n ja "ilmaislipun" yläkerran katsomoon.
"Ilmaislippuja" jaetaan useimmiten Pelicans-, SaiPa- yms. matseihin, joihin ei muutenkaan odoteta hirveätä yleisöryntäystä. Lipun hinta tavalliselta pulliaiselta yläkerran katsomoon on 12€. Normaalissa arkipäivän ottelussa edellämainittuja joukkueita vastaan Turkuhallissa olisi n.6.000-6.500 katsojaa, joista noin 3.000 (oma arvio TPS:n kausikorttien määrästä) on kausikorttilaisia. Irtolipun ostajia on siis noin 3.000-3.500. Näistä noin puolet sijoittuu yläkatsomoihin, joten heistä saatava tulo on (1.500*12€) 18.000€ (en jaksa laskea/arvioida opiskelija- tai muiden alennuslippujen vaikutusta; tällä ei muutenkaan ole esimerkkini kannalta paskankaan merkitystä...). Arviolta yläkatsomoiden yleisökapasiteetti on yli 5.000 katsojaa.
Seuran yhteistyöyritys (esimerkkinä vaikka Prisma - S-ryhmä) ostaa seuralta lippuja vaikka 500 kappaletta yläkatsomoihin. Yhteistyöyritys sopii seuran kanssa sopivan könttäsumman näistä lipuista. Hinta lippua kohti ei ole lähelläkään normaalia yksittäisen lipun hintaa. Tällaisessa tapauksessa yhteistyöyritys maksaa normaalisti alle puolet normaalin lipun hinnasta (yhteistyösopimukset räätälöidään aina tapauskohtaisesti). Sanotaan esimerkin omaisesti vaikka 5€ lippua kohden (helpottaa laskutoimitusta). Näin ollen seura saa tuloja (500*5€) 2.500€. Seura voi myydä liput yhteistyökumppanilleen näin paljon halvemmalla, koska muuten ne jäisivät joka tapauksessa myymättä.
Kaksi päivää ennen kyseistä matsia Prisma julkaisee Turun Sanomissa usean sivun mainoksen tarjoustuotteistaan. Viimeisellä sivulla on puolen sivun mainos TPS-SaiPa -ottelusta, jossa lukee kissankokoisin kirjaimin jotain tyyliin:
"500 nopeimmalle ILMAINEN lippu TPS-SaiPa -otteluun. Lippuja jaetaan Myllyn Prismassa klo 13-15. Paikalla ovat myös Kai Nurminen ja Mika Alatalo jakamassa nimikirjoituksia.". Näiden kahden tunnin aikana jokainen näistä viidestäsadasta lipusta on varmasti löytänyt uuden omistajansa. Tässä vaiheessa sekä TPS:lla tai S-ryhmällä ei ole enää kiinnostusta siihen, mitä ihmiset näillä lipuillaan tekevät. Seura on joka tapauksessa saanut lipuistaan 2.500€ selvää rahaa. S-ryhmä on saanut mainokseensa vetovoimaa ja ihmiset liikkeelle Myllyn Prismaan.
TPS voi ilmoittaa TPS-SaiPa -ottelun yleisömääräksi 3.000 (kausikorttilaiset) + 500 ("ilmaisliput") + myydyt yksittäiset liput
riippumatta siitä, kuinka moni paikalle on vaivautunut. Jos yksittäisiä lippuja on myyty 3.500 kpl, niin illan yleisömäärä on 7.000. Kausikorttilaisista jopa puolet saattaa jättää ottelun väliin syystä tai toisesta (-1.500), "ilmaislippuja" jää myös puolet käyttämättä (-250), saman verran yksittäisen lipun ostaneista päättää seurata ottelua baarin puolella (-250), niin jo näyttääkin siltä, että peliä on seuraamassa vain 5.000 katsojaa, vaikka seura on saanut tuloja 7.000 lipusta. Yksittäisistä lipuistakin osa on myyty muille yhteistyöyrityksille jonkin verran normaalia edullisemmin (tyyliin Auria ostaa sata lippua jaettavaksi työntekijöilleen), joista ehkä 75% käytetään. Tämäkin vähentää varsinaisten katsomossa olevien katsojien määrää, mutta ei TPS:n myymien lippujen määrää.
Illan yleisömäärä 7.000 (katsomossa 4.836) ja TPS kiittää.
Play offseissa tilanne on toinen. SM-liiga kuittaa rahat. TPS myy play offs -kausikortteja ehkä 1.500 kpl (oma arvio). Puolivälierävaiheessa yksittäisiä lippuja myydään sama määrä kuin runkosarjassa (3.500 kpl). TPS ei enää tässä vaiheessa voi tehdä S-ryhmän kanssa sopimusta 500 lipun pakettihinnasta, vaan niistä pitäisi periä se ihan "oikea" SM-liigan määrittelemä hinta. Näin Myllyn Prisma jättää ne 500 lippua jakamatta ilmaiseksi nakkipaketin kylkiäisenä. Pudotuspeleissä kausikorttilaisista enää 164 jättää tulematta erinäisistä syistä peliin, joten...
Illan yleisömäärä 5.000 (katsomossa 4.836) ja SM-liiga kiittää.
Lisäksi pitää muistaa, että runkosarjapeliin myydyistä 3.500 lipusta osa meni Aurialle (100 kpl) ja muille vastaaville yhteistyökumppaneille (lasketaan vaikka yhteensä 500 lippua). Play offs -vaiheessa tämän tyyppisiä "firmalippuja" ei enää ole mahdollisuutta myydä (SM-liigan määrittelemät hinnat), joten voidaan sanoa, että tässä play offs -ottelussa oli 500 katsojaa enemmän kuin tuossa esimerkin runkosarjaottelussa. Katsomossa oli saman verran katsojia, vaikka lippuja oli myyty 2.000 kappaletta vähemmän.
Siinä pääpiirteittäin "syy" play offsien kiinnostavuuteen yleisön keskuudessa, jos tarkastellaan pelkästään yleisömääriä. IMO Tuote ei ole kunnossa, mutta se ei tässä tapauksessa vaikuta play offsien yleisömääriin.
BTW teen muuten juuri opinnäytetyötäni Porin Ässille "Palvelutuotteen tuotteistamisen prosessista". Pitäisi olla huomisaamuun mennessä lähetetty sähköpostilla opponenteille; taitaa Jatkoaika kuitenkin viedä voiton... =) HOOH...
EDIT: laskuvirhe