Viestin lähetti Teacup
Siis, kyllä nuo perusasiat mielestäni voi kuka tahansa oppia jos haluaa. Lukioon päässeet kykenevät siihen. L onkin sitten jo eri juttu, mutta en usko, että se läpäisy esim. jää kenelläkkään kiinni "huonosta matikkapäästä".
Voisin ehkä allekirjoittaa tuon siinä tapauksessa, että jokainen meistä saisi pienestä pitäen kunnollista, juuri henkilölle itselleen sopivaa opetusta matematiikassa. Lukiotasolla (vaikka sitten olisi miten "perusasiaa") on kuitenkin melkoisen mahdotonta pärjätä hyvin, jos perusteet ovat heikoilla. Opetustyylillä on muutenkin todella iso merkitys sen kanssa, miten oppiminen edistyy. Joku oppii jollain tietyllä tavalla parhaiten, toinen taas toisella.
En näe matematiikan oppimisen olevan kiinni puhtaasti halusta oppia, vaikka totta kai oppimiseen tarvitaan aina ja jokaisessa aineessa riittävästi motivaatiota ja kiinnostusta. Motivaation lisäksi tarvitaan kuitenkin myös lahjakkuutta, jota toki voi kehittää, mutta kun sitä lahjakkuutta ei ole siltikään jaettu samaa kiintiömäärää jokaiselle ihmiselle. Jos ajateltaisiin niin mustavalkoisesti, että ihminen oppii jos vain haluaa oppia, olisi eräskin ystäväni varmaan melkoisen kielitaidon omistava tyttö. Hän on nimittäin hyvä esimerkki siitä, että pelkkä töiden tekeminen oppimisen eteen ei nosta numeroa hyväksi, jos lahjakkuutta ei ole riittävästi.
edit: Lisätään nyt tähän väliin kuitenkin vielä selkokielellä sekin, että totta kai matematiikan oppiminen edellyttää töiden tekemistä oppimisen eteen. Noin on asia jokaisen opiskeltavan aineen kohdalla, harvemmin ihminen ilman opiskelua oppii.
Itsekin olen halunnut ymmärtää matematiikkaa, kuluttanut aikaa tehtävien parissa ja pähkäillyt, mutta tuloksena on ollut lähes poikkeuksetta suurempi ketutus kuin oravalla kävyn jäädyttyä. Nykyään en sitten enää ole jaksanut kovin paljoa kiinnostua, nostin kädet pystyyn. Omalla kohdallani totuus kuitenkin on, että olin jo ala-asteella huono matematiikassa. Minulla on olemassa omat vahvat aineeni, ja niiden osaaminen on aivan yhtä arvostettavaa ja arvokasta kuin se, että osaa ratkaista kilometrin pituisen laskun. Tässä jaksossa olen kuitenkin yrittänyt hieman tsempata matikankin suhteen, suurimpana motiivina taitanee olla se, etten kuitenkaan mitään nelosta todistukseeni haluaisi.
Lukioon pääsy ei takaa sitä, että oppilas on kykenevä selviytymään lyhyen matematiikan kirjoituksista. Lukioon kun voit päästä opiskelemaan, vaikka arvosanasi sekä fysiikasta, kemiasta että matikasta olisivat peruskoulun päättötodistuksessa 5. Toki lukioon menevät ihmiset usein omaavat lahjakkuutta hieman tuota enemmän, mutta mikään taattu juttu kirjoitusten läpäisy ei ole vain sillä perusteella, että oppilas on päässyt lukioonkin.
Psykologian nyt läpäisee pienellä päättelyllä kiitettävästi. Matematiikka kehittää ajattelua. Siinä se ero minun mielestäni... ;-)
Psykologian opiskelu ja ennen kaikkea ymmärtäminen vaatinee oppilaalta tunneälyä. Sitäkään ei valitettavasti vain ole kaikille suotu, kuten ei ole suotu matemaattista lahjakkuuttakaan...