Pitäisikö yläasteen matematiikkaan palauttaa tasoryhmät?

  • 3 870
  • 29

Pitäsikö yläasteella olla tasoryhmiä matematiikassa?


  • Äänestäjiä
    59
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Eihän nyt yläasteelta lukion pitkään ollut minkäänlainen hyppy, vaikka numero kympistä kasiin putosikin. Todellinen hyppy tuli todennäköisyyskurssin kohdalla, jonka jälkeen paluuta ei enää ollut. Hemmetin hyvä, ettei sitä jätetty kurssisuunnittelussa viimeiseksi, niin kuin muissa lukioissa ruukataan tehdä. Ja tähän "sormi suun edessä"-hymiö.

Jotenkin peruskoulusta pitäisi tehdä haastavampi, tuollainen neppailu ei kyllä ainakaan omaa ahkeruusosastoa mitenkään vahvistanut. Kaipa tuollaisista tasoryhmistä voisi jotain apua olla. Luultavasti olisin sitten kuitenkin tyytynyt vetämään vähän huonommalla menestyksellä vaan, vaikka olisi tullut haastavampia tehtäviä. Eli siis samalla efortilla.

Terveisin entinen lahjakas laiskuri, nykyinen laiskuri.
 

Shard

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Tappara, Laine, Barkov
Eihän nyt yläasteelta lukion pitkään ollut minkäänlainen hyppy, vaikka numero kympistä kasiin putosikin. Todellinen hyppy tuli todennäköisyyskurssin kohdalla, jonka jälkeen paluuta ei enää ollut. Hemmetin hyvä, ettei sitä jätetty kurssisuunnittelussa viimeiseksi, niin kuin muissa lukioissa ruukataan tehdä. Ja tähän "sormi suun edessä"-hymiö.
Tuo riippuu. Todennäköisyyskurssi oli ainut pitkästä matikasta, josta sain kympin. Integraalit tajusin kunnolla vasta ammattikorkeassa, mutta se johtui luokattoman paskasta opettajasta ja olemattomasta motivaatiosta lukion loppupuolella.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Milloin tasoryhmät on ollut käytössä?

@Käyttäjänimetön on tämmöisessä ryhmässä ollut 90-luvulla mutta ainakaan omien kokemusten mukaan ko.vuosikymmenen loppupuolella ei tämmöisiä ryhmiä ollut havaittavissa. Tai sitten en vaan huomannut.

Samaa ihmettelen. Sanoisin, että aivan varmasti ei ole ollut tasoryhmiä valtakunnallisesti käytössä tai ainakaan espoolaisessa koulussa 90-luvun alussa ei ollut. Tai sitten en vaan huomannut.

Minulla ei ole mitään kosketuspintaa nykyiseen koululaitokseen, mutta olisi mielenkiintoista tietää millaista se yläasteen matematiikka sitten on. Helppoa se ainakin oli ennenkin ja ehkä tasoryhmiä voisi miettiä. Meni muutama hetki, kun en saanut millään päähäni millaista siellä oli, mutta nyt alkaa muisti palata. Meillä oli niin pieni luokka, niin muistaa aika hyvin jopa nimiäkin. Kolmeen ryhmään sen olisi saanut helposti jaettua.
 

TomiP

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Suomi
Tuo riippuu. Todennäköisyyskurssi oli ainut pitkästä matikasta, josta sain kympin. Integraalit tajusin kunnolla vasta ammattikorkeassa, mutta se johtui luokattoman paskasta opettajasta ja olemattomasta motivaatiosta lukion loppupuolella.

Lukiossa integraalit käydään vain antiderivaattatasolla. Se ei ole oikea tapa, vaikka toki käytännöllinen, sillä usein integraalin on juurikin antiderivaatan etsimistä. Kuitenkin, jos puhutaan integroituvista funktioista, niin todennäköisyydellä yksi sillä ei ole antiderivaattaa, suljetussa muodossa (tai lainkaan).

Toisin sanoen lukiossa integraali pelkistyy differentiaaliyhtälön F'(x)=f(x) ratkaisemiseksi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös