Yläaste ehkä hivenen aikainen vaihe neuvoa taloudenpidossa.
Päinvastoin. 9 luokka on juuri oikea aika taloudenpidosta, sillä moni muuttaa myös muualle opiskelemaan.
Meillä oli koulussa yrittäjäkurssi, jossa käsiteltiin yrityksen perustamista, sekä siinä ohessa sijoitettiin leikkirahalla osakkeisiin (muistaakseni lähtösumma oli 10 000 markkaa). Harmi, ettei osakekilpailussa otettu kaupankäyntikuluja huomioon, tämän asian huomattuani, voitto irtosi suhteellisen helposti, kun vaan seurasi vakaiden yhtiöiden rekyyleitä ja hajautti muutamalle osakkeelle (oikeastihan tuollainen muistaakseni lähes 15 kertainen voitto kahdessa(?) kuukaudessa ei olisi mahdollista tällä tavalla).
Itse kannatan ehdottomasti taloustietokurssia, erityisesti pitäisi kertoa, mitä luottotietojen menetys merkitsee, miten helposti ne voi menettää ja miten se oikeasti vaikuttaa. Ei pelottelemalla, vaan ihan oikeasti seuraamukset on aika vittumaisia.
Nuorilla ei kuitenkaan ole oikeasti rahaa pistää säästöön. Vaikka itse olin hetki sitten yli 3 vuotta vakiotyössä, niin ei minullakaan oikeasti säästöön juuri mitään jäänyt. Elämä on kuitenkin elämisen arvoista, eikä kituuttamista. Kikka on siinä, että saa nuoret ymmärtämään sen, että rahansa voi laittaa elämyksiin turhan tavaran sijasta ja vaikkapa jättää se batterytölkki ostamatta säästäen ulkomaanmatkaan.
Reaalimaailmassa harvalla nuorella ihmisellä on varaa makuuttaa osakkeissa tai muulla tavalla säästäen esim 6 kuukauden palkkaa, sellaisen summan säästäminen on oikeasti helvetin vaikeaa lyhyessä ajassa. Eniten pitäisi opettaa sitä, miten saada tulot ja menot sellaiseen balanssiin, että jotain jää aina yli, ja sillä ylimenevällä osalla voi sitten tehdä erinnäisiä asioita.
Itse olen omassa elämässä ratkaissut asian niin, että perustarpeiden (ruoka, laskut, vuokra) jälkeen jäljelle jäävä raha on ns "vapaata rahaa" josta sijoitan itseeni X summan, esim. ostamalla kaupasta sen litran jätskin, tai tekemällä pienen ylimääräisen reissun johonkin hauskaan kahvilaan vähän pidemmälle, leffaan, ja satunnaiseen ryyppyiltaan. Joka kerta kun olen ns. ratkaisun edessä, sijoitanko litran jätskiin vai säästänkö rahat tulevaisuuteen (tällä hetkellä tähtäimessä euroopan reissu) päätän sen mukaan mikä on sen hetkinen olotila. Haluanko jäätelön, vai säästää euroopan reissulle. Tänään esim ostin sen jätskin (siitä esimerkki).
Siinä mielessä tämä on siis helppo "säästämisen muoto" että tein kummin vain, aina on positiivinen mieli. jos jätän jätskin ostamatta on rahaa eurooppaan enemmän, jos ostan jätskin, saan syödä jätskiä kun katon Hawksin peliä.
Säästämisessä on mielestäni tärkeää se, että ymmärtää ettei tyhjästä voi säästää. Kulut ratkaisee enemmän kun tulot, mutta oma pääkoppakin ja kroppakin pitää pitää kunnossa ja "ravittuna".