Mielenkiintoinen ja tärkeä kysymys. Itselläni on omista peruskouluajoista aikaa jo noin 10+ vuotta enkä myöskään työskentele opetusalalla, joten kovin voimakkaita mielipiteitä suuntaan tai toiseen tuskin on kompetenssia esittää. Mutta ajatuksia aihe kuitenkin herättää.
Suomalainen peruskoulujärjestelmä on kritiikistä huolimatta ehdottomasti yksi maailman parhaista. Sen kertovat jo lahjomattomat kansainväliset oppimistulostutkimukset. Varsinkin kun tarkastellaan ns. heikoimman aineksen pärjäämistä, niin suomalainen malli on todella toimiva. On aivan keskeistä pyrkiä kaikin tavoin ehkäisemään syrjäytymistä peruskouluikäisten keskuudessa. Yksilölle, joka jo tässä vaiheessa putoaa tavallaan yhteiskunnan kelkasta, ei tulevaisuus ole keskimäärin kovin valoisa. Tämän tiedän aivan kiistattomana, mutta ikävänä faktana alalta, jolla olen työskennellyt.
Toisaalta idea jonkinlaisista tasoryhmistä ei siltikään vaikuta aivan kelvottomalta - yläkouluiässä. Ensimmäisen kuuden luokan aikana en kyllä osaa nähdä tarvetta minkäänlaiselle jaottelulle; tuossa iässä jo oppilaiden kehityserot ovat vielä niin valtavia sekä fyysisesti että henkisesti. Hyvä luokanopettaja toki osaa ottaa nämä asiat huomioon.
Mutta jos yläkouluiässä jakoa tehtäisiin, niin oleellista saattaisi olla tehdä se oppiaineittain, ei vain yleisellä tasolla hyviin/huonoihin oppilaisiin. Mitä itse muistelen omilta yläasteajoilta, niin luokalla oli esim. jokunen oppilas, joka oli muuten kognitiiviselta tasoltaan aika heikko, mutta saattoi silti pärjätä esim. englannin kielessä suorastaan erinomaisesti. Vastaavasti taas saattoi olla nuoria, joilla vieraat kielet eivät sujuneet, mutta muissa aineissa menestyivät pääosin hyvin.
Voisin kuvitella, että yläasteella jako vieraissa kielissä ja matematiikassa sekä ylempiin että alempiin tasoryhmiin saattaisi olla ihan toimiva. Ylemmässä ryhmässä asioita voitaisiin opiskella nopeampaan tahtiin ja vaikka jopa vähän opetussuunnitelman ulkopuoleltakin, alemmassa taas yrittää käydä hieman verkkaisempaan tahtiin ainakin ne keskeisimmät asiat, jotta kukaan ei putoaisi kokonaan kärryiltä. Ehdottoman tärkeää olisi tietysti se, että oppilaalla olisi oikeus vaihtaa tasoryhmää eikä ketään siis tuomittaisi pysyvästi heikommaksi oppilaaksi jossain aineessa. Mahdollisuus "sarjanousuun" pitäisi siis säilyttää, ja vastaavasti "divarista" tulisi voida lähteä hakemaan vauhtia, jos ylemmän tasoryhmän vauhti osoittautuisi liian kovaksi.
Omassa lukiossani toteutettiin aikoinaan tällaista mallia ainakin pitkän matematiikan opiskelussa. Ensimmäisen parin kurssin jälkeen jokainen sai ihan itse päättää, halusiko lähteä "liigaan" vai "divariin". Ja tämä päätös ei ollut mikään sitova; ryhmää sai vaihtaa myöhemmin, jos vain halusi. Toimi hyvin. Ja tiedostan sen, että yläaste ei ole lukio (jonne porukka on jo enemmän tai vähemmän valikoitunutta), mutta ihan harkinnan arvoinen tällainen vastaavantyylinen malli voisi olla sielläkin.
pernaveikko kirjoitti:
Muistan ala-asteelta tilanteen, kun opettelimme vähennyslaskua. Mitä lie miinusteltiin omenoita ja appelsiineja ja jossain vaiheessa tuli sitten numerot mukaan.
Joku keksi kysyä, että paljonko olisi 3 miinus 5. Opettaja vastasi siihen kirkkain silmin, että ei sitä voi laskea. Kuuntelin epäuskoisena ja totesin, että tietenkin sen voi laskea, se on -2. Sain vihaisen katseen ja jotain selittelyjä päälle.
Heh, loppuun OT:ta sen verran, että joskus kuudennella luokalla tuli vastaavanhenkistä kinaa uskonnonopettajan kanssa. Vastasin kysymykseen jessen syntymästä, että sehän oli noin vuonna 4 eaa. Uskontoa opettanut kohtuusuuren ala-asteen miespuolinen rehtorimme veti herneet täysillä nenään. Sain kuulla kunnon tylytyksen hengessä "jos minä olen syntynyt vuonna 1950, niin olen syntynyt vuonna 1950".