Pitäisikö moderaattoreiden astua kaapista ulos?

  • 8 335
  • 52

Haluatko tietää, kuka on moderaattori?

  • Ehdottomasti modet julki

    Ääniä: 140 50,4%
  • En haluaisi tietää

    Ääniä: 106 38,1%
  • EOS

    Ääniä: 32 11,5%

  • Äänestäjiä
    278

scholl

Jäsen
Ehdottomasti modet julki. "Tuskin haluavat leimautua"...siis leimautua miksi? Kusipäiksi?

No vaikkapa hämeenlinnalaisiksi. Jos yksittäistä kirjoitusta tai alafoorumia eivät kuitenkaan kaikki moderaattorit moderoi niin silloin pitäisi kertoa ketkä moderaattorit ovat kustakin päätöksestä vastuussa ja jos niitä olisi vain pari henkilöä niin silloin siitä saattaa muodostua ongelmallista jo ko. henkilöiden turvallisuuden kannalta. Mikäli taas ei kerrota kuka on mihinkin päätöksentekoon osallistunut niin silloin jokainen mode joutuisi ottamaan vastuuta muiden teoista. Kaiken kaikkiaan julkistaminen lisäisi kynnystä ryhtyä moderaattoriksi.

Jatkoaika ry:n velvollisuus on hankkia päteviä moderaattoreita ja erottaa sellainen henkilö moderointitehtävistä, joka tekee epäoikeudenmukaisia päätöksiä. Mielestäni niitä ei pidä siis julkistaa, vaan pitää huoli siitä, että rekrytointi ja päätöksenteko on asiallista.
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Vastaukseeni "en haluaisi" vaikuttaa parikin asiaa:

Ensinnäkin olen aikoinaan JA-kauteni alussa parikin kertaa itse syyllistynyt kommenttiin: "helppohan sun on modena paskaa jauhaa" tms. Siksi tulee mieleen, että jos nyt modestatukset pantaisiin näkyville, se johtaisi helposti siihen että modeista voisi tulla varovaisia hymistelijöitä. Ymmärtääkseni modejen joukossa on kuitenkin hyviäkin kirjoittajia.

Toiseksi, mitä tulee siihen kohdellaanko Jatkoajan moderaattoreita ja muita taustatekijöitä samalla tavalla kuin muita on sitten toisen pohdiskelun paikka.

Itse lähtisin juttuä lähestymään periaatteessa samalta tasolta kuin työelämässä muiden henkilöiden kohtaaminen. Yksinkertaisena esimerkkinä, olin aikoinaan erään arkkitehdin kanssa napit vastakkain koska keskustelimme vain faksin välityksellä (aivan, silloin ei kännykät olleet yleisiä ja toisaalta puhelut kalliita). Mutta kun vihdoin tapasimme nenäkkäin ja saimme rauhassa keskustella asioista ja tutustua toisiimme, muuttui tilanne täysin toiseksi. Nykyisin käymme pelaamassa golfia silloin tällöin ja naureskelemme vanhoille jutuille.

Tällä tarkoitan vain sitä, että taustatekijät tuntevat toisensa paremmin kuin suuren osan kirjoittajista, joten he myös oivaltavat paremmin kirjoittajien tarkoitusperän kirjoituksissa. Vieraiden ihmisten kohdalla saattaa tarkoitusperä jäädä himmeäksi, epäselväksi ja johtaa banniin tavalla tai toisella vain sen takia että ei ymmärretä. Aivan kuten työelämässäkin.

Tämä on inhimillistä ja todistaa, että palstaa ei moderoi robotit vaan ihmiset. Minä tulen toimeen nykyisellä systeemillä.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Nykyinen tilanne on ok niin kauan kuin modet itse noudattavat sääntöjä eivätkä vedä harmaata linjaa pitkin - ja muistavat rankoa itseäänkin, jos lipsuvat säännöistä.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Minusta Jatkoajan moderoinnissa ei ole pääsääntöisesti mitään ongelmia. Ihan täydellisen tasapuoliseen moderointiin ei koskaan tulla pääsemään niin kauan kuin moderaattoreina toimii ihmiset, olipa nämä sitten salaisia tai julkisia. Ja siihenkään ei tulla koskaan pääsemään että moderaattorit tekisivät aina 100% täydellisiä päätöksiä vaan aina sinne väliin tulee joku virheellinenkin päätös, mutta myös tämä on mielestäni riippumaton siitä onko moderaattorit salaisia vai julkisia.

En siis oikein tiedä minkä takia moderaattorit tulisi olla kaikkien tiedossa. En tiedä olisiko siitä varsinaisesti mitään haittaakaan, paitsi että ehkä nämä moderaattorinimimerkit joutuisivat sietämään enemmän räksytystä ja kuittailua ja tuo julkinen status saattaisi jopa rajoittaa heidän kirjoitteluaan ja mielipiteiden esittämistä, mutta minusta nykyinen tilanne on hyvä eikä tarvetta muutoksille ole. Jos joku moderaattoreista haluaa itse tulla kaapista ulos niin ihan vapaasti, mutta minun puolestani kaikki saavat pysytellä kaapissa niin halutessaan.

Jos moderointilinja ei miellytä niin minun mielestäni voisi kyllä miettiä omaakin toimintaa eikä automaattisesti syyttää moderointia. Minä olen huomannut että kun pyrkii pitämään kirjoittelun jotakuinkin asiallisena ja välttää pahimpia "suomi24-juttuja" niin ei ole ongelmia moderoinnin kanssa. Pari lyhyttä pelikieltoa olen istunut ja molemmista voin myöntää suoraan että ansaitsin ne eikä niiden kohdalla tapahtunut mitään suurta vääryyttä. Toki joidenkin trollaajien kirjoitteluun voisi enemmänkin puuttua mutta siinäkin se rajanveto on kovasti vaikeaa jos kirjoittaja osaa pysytellä riittävän hillityllä linjalla.
 

Worrell

Jäsen
Suosikkijoukkue
RIP Coyotes 1996-2024
Kyllä pitäisi. Ihan vain siksi, että täällä selvästikkin toisille on omat säännöt ja toisille ei. Olisi todella hyvä, että moderaattorit olisivat julkisia. Nähtäisiin kuka pelaa ns. harmaalla alueella ja kuka ei.
 

Reznik

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Ehdottomasti pitäisi. Piilotteluvaihe on tainnut jäädä päälle ihan vaan siksi että siirtymävaiheessa saattaa tulla vähän ylimääräistä paskaa niskaan. Mutta eipä niitä tehtyjä virheitä kannata korjata sähläämällä jatkossakin, joten modet julkisiksi kuten muillakin palstoilla.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Muistan - no oikeastaan tiedän - miten JA:n syntyvaiheessa modet kyllä tunnettiin, ja siitä saikin alkunsa edelleen voimissaan oleva Hämeenlinnan mafia-mantra. Eipä tuo mielestäni johtanut muuhun kuin muutamaan katkeroituneeseen Jatkoajan riveistä poistumiseen ja poistamiseen niin mode- kuin taviskirjoittajaleiristä.

Sitäpaitsi, niin kauan kuin JA on ilmainen ja voittoa tuottamaton, ei lahjahevosen suuhun ole mitään asiaa kurkistella.
 

Mr.Big

Jäsen
Ei missään nimessä. Tämä palsta lähtisi heti käsistä syyttelyjen merkeissä. Nytkin on jo ihan tarpeeksi tämä "hämeenlinna-paskaa". Nämä nuoremmat jäsenet varsinkin eivät pikkupäissään pysyisi housuissaan. Jos tämä olisikin joku suomen maajoukkueen kannattajien palsta, saattaisi asia pysyäkin hanskassa. Mutta ei täällä. Täällä muutenkin nuo joittenkin mielipiteet ovat täysin kiinni siitä, kummalla puolella tapahtumaa heidän oma joukkueensa on ollut. Pysyköön salassa.
 
Suosikkijoukkue
Semo tutti parrucchieri.
Muistan - no oikeastaan tiedän - miten JA:n syntyvaiheessa modet kyllä tunnettiin, ja siitä saikin alkunsa edelleen voimissaan oleva Hämeenlinnan mafia-mantra. Eipä tuo mielestäni johtanut muuhun kuin muutamaan katkeroituneeseen Jatkoajan riveistä poistumiseen ja poistamiseen niin mode- kuin taviskirjoittajaleiristä.

Sitäpaitsi, niin kauan kuin JA on ilmainen ja voittoa tuottamaton, ei lahjahevosen suuhun ole mitään asiaa kurkistella.

Onhan se asenne tämäkin. Ja kukapa paskasta maksaisi. Joskus kolme vuotta sitten tämä palsta oli aatelia ja tasoltaan hyvä. Nyt taso on alle Futis Forumin ja se sentään on täyttä paskaa.

Toki se on seurausta myös asetelmien muuttumisesta, moni hyvä kirjoittaja on nykyään Jatkoajan toimittaja ja rakkikoirista on tullut säyseitä moderaattoreita. Ja lisäksi loistavat Turenki-kirjoittajat ovat kyllästyneet ja häipyneet muualle. Ei millään pahalla muita kohtaan mutta ei kyllä hyvälläkään.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kuulin luotettavilta lähteiltä, että Wikileaks tutkii muutamaa käsiinsä saamaa Jatkoajan moderaattorilistaa. Katsotaan, johtaako tuo julkistuksiin.

Toisin sanoen, ei kiinnosta tietää moderaattoreista mitään.
 

-Niks-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit.
Tälläisellä palstalla jos olisi julkiset modet niin ylilyöntejä saattaisi tulla, kotipihoissa palavia joutsenia, PASKAtraktorilla ruiskittais modejen jättimäiset kartanot (jatkoajasta saaduilla rahoilla ostettu).

Modet on juuri niitä jotka menee kaupungilla isoilla bemareilla ja tummennetut lasit. Pahoja jätkiä.
 

Cougar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Detroit Red Wings
Ei allekirjoittaneelle mitään merkitystä...

Otsikon mukaisesti ei ole väliä onko modet astuneet kaapista ulos vai ei. Mikäli tällaista pyydetään voisi tämän äänestyksen laittaa julkiseksi, niin tiedetään ne, joilla on "luurankoja kaapissa" - eli ne joilla on jotain hampaankolossa modeja vastaan.

Eikö kaikki Modet ole hämeenlinnalaisia kaappihomoja?

PS. Olen käynyt Hämeenlinnassa ajaen isoa bemaria (tummennetut lasit tietysti), joten eiköhän laiteta allekirjoittanut samalle listalle.
 

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
Jos kaksi aikuista ihmistä haluaa moderoida keskenään on asia minulle ihan ok, eikä sitä tarvitse muille retostella. Kunhan vaan jätätte alaikäiset ja eläimet rauhaan.
 

Fordél

Jäsen
Mulla ei ole hajuakaan ketkä ovat tämän keskustelupalstan moderaattoreita enkä ole juurikaan huomannut moderoinnin suhteen mitään valitettavaa. Pääosin jos menettelee sääntöjen vastaisesti, tulee rangaistus.

Jatkoaika on laadukas palsta, jossa kaikki toimii eikä mulla ole mitään valittamista. Näin ollen en ymmärrä miksi hyvää ja toimivaa pitäisi muuttaa. Ne jotka tota moderointia jaksavat tehdä (ei varmaan ole kuitenkaan ihan helppo nakki), saavat mun puolesta tehdä sen talkootyön muilta salassa.
 

Viljuri

Jäsen
En näe mitään tarvetta moderaattorien julkitulolle. Tästä huolimatta keskustelun kustannuksella harjoitetut sijaistoiminnot ihmetyttävät. Ei siis pelikieltojen antamisen osalta, mutta "mukahassutelun" osalta.

Mukahassuttelu on ehkä enemmän muuttunut vuosien saatossa tupla- ja triplanimimerkeillä harjoitettavaksi trollaamiseksi, joten tässä pitäisi kuitenkin moderaattorienkin vakavasti pysähtyä ja pohtia, että miten palstan nykyisten ja entisten moderaattorien "purkautumisia" saataisiin rajoitettua sellaisiin mittoihin, että muilta ei tyystin vietäisi keskustelun iloa älyvapaalla provoamisella?

Kysymys on tietystikin siitä, että osa tykkää tyttärestä ja osa ei, mutta moderaattorikin on väärässä ainakin silloin, jos "ei-omia mielipiteitään" tai antipatioitaan levittää useamman nimimerkkien kautta.
 
Suosikkijoukkue
Turkoosi kevät 2024, Dallas Stars, Leksands IF
Miten musta tuntuu, että tällekin ketjulle voisi olla taas käyttöä? Moderaattorien toiminta kun on viime aikoina aiheuttanut jälleen syystäkin usealta eri taholta kritiikkiä täällä jatkoajassa. Olen siis itse vahvasti tämän idean puolesta.
 

Lert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, TPS
Olkoon keitä ovat ilman tietoa.

Toiminta on omien kokemuksien mukaan ollut ihan hyvää. Jonkun rikepisteen olen saanut mutten pelikieltoa. Kyllä niiden kanssa hyvin pärjää kun pysyy kirjoituksissa asioissa.

Toki ilmeisesti palstalla joillakin on jonkinlaista eripuraa päällä mutta se ei ole minua koskevaa.
 

theZ

Jäsen
Tekisin niin, että nykyisille moderaattoreille antaisin mahdollisuuden pitää nimimerkkinsä salassa mutta uusia rekrytoidessa heidän tulisi hyväksyä modestatuksen näkyminen. Näin ajan myötä muutos tapahtuisi siihen suuntaan mikä on käytössä suurimmalla osalla keskustelupalstoista. Ymmärrän ainakin muutaman nykyisen moderaattorin halun jatkaa nykyisellä linjalla kun sen verran kärkästä on kirjoittelu että modekorttia lyötäisiin pöytään aika surutta. Ei kukaan halua maton alta vetämistä vanhojen tietyn statuksen saavuttaneiden nimimerkkien kohdalla. Ainakaan kukaan kyseisten nimimerkkien takaa kirjoittavista. Eihän tuo moderointi mitään mukavaa hommaa ole etenkään nykyisen vapaan puolella.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Minusta on aina niin hauskaa, kun jokin taho astuu samaan miinaan kerta toisensa jälkeen. Viimeksi eilen pasahti hienosti. Toivotaan tietynlaista toimintaa ja sitähän saadaan. Yhä uudestaan ja uudestaan. Kiusaamistahan se on. Tosin nykyisin on kiusaamista kaikki.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Olen avoimuuden kannattaja myös kuka moderoi -tyyppisissä asioissa. Jatkoaika r.y. on kuitenkin päätynyt aikoinaan nykyisen kaltaiseen ratkaisuun, ja näitä sinänsä asiallisia perusteita on toisinaan kerrottu palstalla myös julki. Olkoon näin.

Ymmärrän nykyistä anonyymiä moderaatiota yhdeltä kantilta erityisen hyvin: moderaatiotiimi on Jatkoaika ry:n ja verkkopalvelun ylläpidon alaisuudessa toimiva vaihtuvakoostumuksinen toimielin, joka toimii johtonsa valtuutuksella ja tämän antamien linjanvetojen ja määräysten puitteissa. Moderaattorien toiminnan laatua ja tarkoituksenmukaisuutta arvioi heidän esimiehensä, ei palstayhteisö. Moderaattorit tekevät operatiivisen työn, yleisestä linjasta vastaavat esimiehet. Jos linja ei miellytä, niin moderaattorien sijasta oikeampi osoite risupalautteen antamiselle on esimiesporras, koska vastuukin lepää siellä. Mikäli moderaattorien nimet olisivat tiedossa, niin voin hyvin kuvitella, että yksittäiset modet saisivat jos jonkinlaista ihailijapostia osakseen. Tämä taas ei välttämättä edistäisi oikein mitään asiaa.
 

KaljaVeikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
235, Karjala-lippis
Minun puolesta voivat olla nimettömiä kun pääosin mielestäni homma on toiminut ihan hyvin.

Toisaalta jos osoitteet olisi tiedossa niin eilisen housuun paskantamisen jäljiltä voitaisiin lähettää koko porukalle hallitusta myöten uudet ja puhtaat sukkahousut.
 
Viimeksi muokattu:

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Modet pysykööt anonyymeinä. Ihme nurinaa tänä päivänä näistä pelikielloista sun muista. Homma on pelittänyt saatana soikoon 20 vuotta mutta osasta kirjoittajia on tullut jotenkin herkkänahkaisia. Osalle jengistä on lähtenyt täysin laukalle jutut ja sitten tihrustetaan kun sanktiota tippuu. Joo, kaikki ei mene välttis oikeudenmukaisesti mutta kuitenkin pitkällä juoksulla ihan hyvin.
 

444

Jäsen
Modet pysykööt anonyymeinä. Ihme nurinaa tänä päivänä näistä pelikielloista sun muista. Homma on pelittänyt saatana soikoon 20 vuotta mutta osasta kirjoittajia on tullut jotenkin herkkänahkaisia. Osalle jengistä on lähtenyt täysin laukalle jutut ja sitten tihrustetaan kun sanktiota tippuu. Joo, kaikki ei mene välttis oikeudenmukaisesti mutta kuitenkin pitkällä juoksulla ihan hyvin.
En mä ainakaan jaksa (enää) nillittää pelikielloista, ne menee isossa kuvassa ihan ok -tasolla maaliin. Enemmän ihmetyttää muiden linjausten linjattomuus. Se ei toki ehkä ole modeilta itseltään peräisin, mutta kyllähän noi eiliset perustelut vedettiin niin rankasti penkin alle, että ei voi kuin ihmetellä. Ja sen jälkeen alkaakin se tuttu ”vaikeneminen on kultaa” -strategia, vaikka jokin aika sitten oltiin niin kovasti petraamassa sitä vuoropuhelua tavallisten kuolevaisten kanssa. Mutta jokainen tyylillään ja loput ilman.
 

muaddib

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mimosanherkät Itkupillit ja Setämiehet
Ei tietenkään. Aina voi siirtyä muiden reppanoiden seuraan johonkin poispotkittujen palstalle itkemään maailman epäreiluutta jos meno ei maita.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös