Lähtemällä kesken kauden korvausvelvollisuus olisi koskaan tullut päälle vain mikäli Lehtosella on ambitioita jatkaa joskus KHL:ssä.
Venäjä on talouspakotteiden piirissä ja IIHF kieltää sotapropagandaan osallistumisen. Jos Lehtonen olisi poistunut Venäjältä ja ilmoittanut agentinsa välityksellä ettei voi osallistua IIHF:n kieltämään toimintaan ja katsoo KHL sopimuksensa täten epävalidiksi, niin Lehtonen olisi voinut pelata missä tahansa sivistysmaassa ensi ja sitä seuraavilla kausilla.
Olen kanssasi todella monesta asiasta täysin samaa mieltä. Kaikkein parhain tilanne olisi ollut silloin, jos seurat olisivat päästäneet pelaajat halutessaan lähtemään. Sen jälkeen vapaaehtoisesti sinne jäävien kohdalla tilanne olisi täysin selvä: ei millään muotoa puolustettavissa olevaa.
Sitten taas nämä tapaukset, joissa seura ei ole tähän suostunut, ovat haasteellisempia. Itse lasken edelleen painoarvoa esimerkiksi uutiselle, joissa noista korvausvaatimuksista puhutaan. Voi hyvin olla, että tilanne menisi noin kuin mainitsit. Mutta on edelleen mahdollista, että korvausten uhka ja mahdolliset oikeuskäsittelyt voisivat tulla kyseeseen. Joidenkin huhujen mukaan kesken sopimuskauden lähteviä olisi uhkailtu jopa pidätyksillä, mutta nuo jätän omaan arvoonsa.
Näen kuitenkin hyvin mahdollisena sen, että pelaajat, joita ei ole päästetty lähtemään, ovat todenneet, että on pienimmän riesan tie pelata kausi pitkin hampain loppuun ja poistua sen jälkeen maasta, ja alkaa Suomesta käsin selvittää agenttien kanssa keinoja purkaa sopimus, mikäli sitä on vielä jäljellä.
Venäjän sotatoimet ja sotarikokset olen tuominnut toisessa ketjussa moneen kertaan. Samaten olen kertonut mielipiteeni yrityksistä, jotka edelleen toimivat tuolla. Jääkiekkoilijoiden suhteen mielipiteeni on suunnilleen seuraava:
1. Pelaaja tukee Venäjän toimia: täysin teoreettinen vaihtoehto, mutta ei mitään asiaa enää ikinä Suomen maajoukkueeseen
2. Pelaaja ei tue Venäjää avoimesti, mutta lähtee silti ensi kaudeksi Venäjälle vapaaehtoisesti pelaamaan, koska "urheilua ja politiikkaa ei saa yhdistää". Lievempi kuin ensimmäinen, mutta en katsoisi hyvällä tällaisen pelaajan pelaamista Suomen maajoukkueessa.
3. Pelaaja jää pelaamaan Venäjälle tämän kauden loppuun: hankala kysymys, jos emme tiedä taustoja. Jos mahdollisuus lähtöön on, mutta silti jäädään, ollaan rinnastettavissa kohtaan 2, tai lähelle sitä. Jos kunnollista mahdollisuutta ei ole, en näe suurta eroa kohdan 4. kanssa.
4. Pelaaja poistuu Venäjältä kesken kauden: Oikea päätös.