Pitäisikö itkeä vai nauraa?

  • 3 022 467
  • 12 976
Suosikkijoukkue
HIFK
Missä lie risteilyllä ollut, mutta hetken hiljaiselon jälkeen hän on palannut. Ja rytinällä, IFK-puolelta löytyy, ensi kauden jengiä koskevasta ketjusta. Puhunee kokemuksen syvällä rintaäänellä...?

Joo, voi vittu nyt sentään. Haetaanko IFK:hon ammattilaisia vai jotain hemmetin vaimon kanssa Ikeaan -vässyköitä. Pitäisi olla munaa sanoa vaimolle, että tekee omat duuninsa ja mies itse keskittyy lätkään. Se ura ei kestä kuitenkaan kuin joku 15 vuotta. Ihmettelen minkälaisia salaliittoja nytkin on olemassa, kun jotain vaimojen mussutuksia vähän väliä tulee tänne palstalle. Monilla on vielä ihan kaatopaikkavaimoja. En nyt ketään nimiä ala mainitsemaan, mutta jos vaimo tienaa vähemmän kuin mies niin silloin tuskin on mitään nokankoputtamista.
 

Hirmumyrsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ei Mitään Käyttöä Jätkät ja Märkä Uni Rosterit
Viinan juominen on sen verran vakavahenkistä puuhaa, että siihen pitää keskittyä tosissaan, jolloin ympäröivä maailma ja kanssaihmiset voivat unhoittua joksikin aikaa ja se saattaa sitten ilmetä kuvatun kaltaisena moukkamaisuutena.

No ei sentäs, kyllä tuolla tavoin käyttäytyvät ovat ihan pesunkestäviä moukkia. Kyllä ny tervehtiä pittää ja asiallista kieltä pittää käyttää, tai tulee sakkoa, saatana. Tervehditään myös niitä dösäkuskeja, vaikka usein ovatkin aika mörrimöykkyjä. Paljon paskaa joutuvat kestämään he(kin).

Olen huomannut kyllä tuon saman vaikken palveluammatissa olekkaan. Tuntuu että aika monta perus-Eki-, Pera- ja Kallelle viinanjuonti on todella vakavahenkinen tapahtuma. Baariin kun saavutaan niin moikataan kaukaa kavereita nopeasti ja äkkiä tiskille jonottamaan kaljaa. Siitä pöytään ja ennen kuin kavereille voi sanoa sanaakaan niin kyllä ensipuraisu on saatava. Kädet alkaa täristä heti tuoppi saadaan käteen.

Vitsikkyys, kekseliäisyys ja mielikuvitus on sallittua vasta kun omaan tuloskuntoon (vrt. golfin tasoitus) suhteessa vähintään kohtalainen promillelukema on saavutettu. Sitten voi mennä tilaamaan "jotain mison sateenvarjo mukana" humalaisella sammalluksella. Pitää olla hiljaa koska saalis on jo näkyvissä ja "terve/moi/iltaa/päivää" tai varsinkin "kiitos" voisi hälyyttää saaliin saalistajan olemassaolosta ja karata. Parempi kohdistaa katse siis juomaan, keskittää voimavarat nappaamiseen.
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Amen! Minulla on tapana toistaa tervehdys, jos vastaus ei kuulosta oikealta.
Minä: "Päivää."
Asiakas: "Lasi valkoviiniä."
Minä: "Päivää."
- - -

Viime talvelta Kalliossa:

Minä: "Iso kolmonen, kitos"
Bartender: "Päivää"
Minä: " Päivää vaan, iso kolmonen kiitos"
B: Eiks äitis oo tervehtimään opettanut?
M: "ottaisin vain nyt sen kaljan"

Seuraavana iltana eri baari, mutta sama kyyppari:
Minä: "Päivää"
Bartender: "Mitä sulle?"
M:"Päivää, ottaisin tuopin kolmosolutta, kiitos"
B: "kolmeviiskyt" ja mutisee mennessään "vittu mulla muutakin tekemistä, perkele...

Se niistä käytöstavoista. Ja kiusaa on kiva tehdä jos se kuuluu luonteeseen.

Toisaalta olen kyllä sitä mieltä, että hyvä tarjoilija osaa huomioida asiakkaan tilanteen, eikä ala kehitellä mitään omia juttuja. Jos jollain on ollut helevetin huono päivä, tai jopa useampia, eikä halua puhua kenenkään kanssa edes sen verran että uskaltaisi ostaa Alepasta pussikaljaa, ei sen tarjoilijan kannata siitä itseensä ottaa. Monta kertaa itse asiassa auttaa kun on vaan ystävällinen, niin itse pöydässä myrtsinä helposti havaitsee myöhemmin että olinpa tyhymä.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Pitäisikö itkeä vai nauraa junteille? Oikeasti, missä pellossa kasvaa tuo ihmisryhmä, jolla ei ole alkeellisimpiakaan käytöstapoja? Välillä melkein vituttaa esmes baarissa työskentelevien kavereiden puolesta, kun monen vastaus tervehdykseen on lyhyt ja ytimekäs "bisse" ja sana kiitos on jotain ihan vierasta kieltä, jota ei osata puhua.

Yhdellä kaverillani oli hieno vastaus näille tyypeille: "no bisse vaan sullekin, mitäs laitetaan?", iloisella kädenheilautuksella höystettynä. Tuollaiselle reagoinnille peukutan varauksetta.
Puhut asiaa. En ymmärrä, miksi ihmiset eivät voi tervehtiä näissä tilanteissa tai esimerkiksi kaupan kanssalla. Myös "kiitos" tuntuu kuuluvan yllättävän harvan sanavalikoimaan. Ihan kuin asiakaspalvelija olisi joku kone, johon tilaus sanellaan.
 

VH87

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Itseäni hämmästyttää suuresti myös tietyt naapurit. Siis näin kerrostaloasujana ei varmastikaan tunne kaikkien asuntojen asukkeja, mutta kyllä yleisiin tapoihin kuuluu että morjestetaan kun pihalla nähdään, eikä vain mutista jotain mömmömmiä. Huvittavaahan tästä tekee se, että jos olet nähnyt naapurin about kymmenen kertaa ja aina moikannut, niin vastapuoli ei edelleenkään reagoi mitenkään.

Täytyy myös kompata kanssakirjoittajia tuohon asiakaspalveluun liittyen. Pidän itseäni jokseenkin puheliaana ja jutustelen ihmisten kanssa melko nopeasti niitä näitä, mutta monta kertaa silti tullut törmättyä siihen, että jos jossain tilanteessa vaikka pyrkii heittämään kevyttä läppää jonkun palveluammattilaisen kanssa, niin tuijotetaan kuin jotain avaruusoliota. Ilmeisesti suomalaiseen perusluonteeseen kuuluu asiakkaan asian hoitaminen, jonka jälkeen ollaan hiljaa...
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Itse kiitän kyllä tilaamisen yhteydessä ja tervehdin ennen sitä, mikäli ekaa kertaa kyseisen baarin tiskillä sinä päivänä olen. Morotan bussikuskeja ja heilautan vielä kättä hyvästiksi kun poistun autosta.

On tietysti totta, että osalla ihmisistä ei ole alkeellisimpiakaan käytöstapoja. Pitää kuitenkin muistaa sekin, ettei se asiakas ole siellä baarissa tekemässä tuttavuutta kyypparin kanssa tai tuottamassa muutenkaan baarimikolle hyvää mieltä. Jos ei kiinnosta puhua, niin sitten ei kiinnosta. Ja saahan sitä paheksua, mutta tuollainen yllä kuvattu "eikös sua oo opetettu tervehtimään" ja sen sellaiset tervehdyksen toistamiset ovat ihan perseestä ja saisivat ainakin oman vereni kuohahtamaan. Olen vieläpä niin lapsellinen, että baarimikolta tuon kaltaista vittuilua kuultuani kaataisin varmaan sen tuopin siihen tiskille ja vaihtaisin baaria.

Se baarimikko antaa alkoholia rahaa vastaan. Huonosti ei tarvitse toki käyttäytyä, mutta neutraali käytös on ihan ok. Jos ei se arvon asiakaspalvelijoita miellytä, niin niitä on varmasti muitakin töitä.

Tässä maassa kun riittää niitä hiljaisia tuoppiin tuijottajia. Mitä väliä sillä on miten henkilö käyttäytyy, kunhan ei aiheuta pahennusta ja maksaa juomansa? Se on sitten voi voi, jos baarimikon päivä menee pilalle kun ei aasiakas tervehtinyt.

*edit*

Kysykääpä asiakaspalvelijat esimiehiltänne, onko hyväksyttävää soittaa maksavalle asiakkaalle edes ihan vähän poskea, jos tämä ei tervehdi? Niinpä.
 
Viimeksi muokattu:

Tshekki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, Maajoukkue (lajista riippumatta)
Pitää kuitenkin muistaa sekin, ettei se asiakas ole siellä baarissa tekemässä tuttavuutta kyypparin kanssa tai tuottamassa muutenkaan baarimikolle hyvää mieltä. Jos ei kiinnosta puhua, niin sitten ei kiinnosta.

Tämä on niin totta. Vaikka itsekin olen asiakaspalvelutöitä tehnyt, niin kaikki positiivinen asiakkaan puolesta on aina ollut vain positiivinen lisä siinä, missä sitten ei niin positiivinen on vain sitä työtä. Kun asiakas vielä tuo sen rahan/palkan, niin vanha kulunut lausahdus lienee totta. Asiakas on aina oikeassa. Silloinkin, kun on väärässä.

Itsekin on tehny välillä mieli esim. taksissa huomauttaa, että keskity nyt vaan siihen ajamiseen (vaikken tällaista siis ole ainakaan vielä tehnyt).

Ja saahan sitä paheksua, mutta tuollainen yllä kuvattu "eikös sua oo opetettu tervehtimään" ja sen sellaiset tervehdyksen toistamiset ovat ihan perseestä ja saisivat ainakin oman vereni kuohahtamaan. Olen vieläpä niin lapsellinen, että baarimikolta tuon kaltaista vittuilua kuultuani kaataisin varmaan sen tuopin siihen tiskille ja vaihtaisin baaria.

Kyllä itelläki kuohahtaisi skidisti veri, mutta itse varmaan vaan maksaisin sen tuopin ja poistuisin välittömästi baarista, jättäen sen tuopin siihen tiskille. Jos duunari tajuaa, ettei nyt mennyt asiakaskohtaaminen putkeen, niin hyvä, jos ei, niin minkäs sille mahtaa.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kyllä itelläki kuohahtaisi skidisti veri, mutta itse varmaan vaan maksaisin sen tuopin ja poistuisin välittömästi baarista, jättäen sen tuopin siihen tiskille.

Minä en pystyisi toimimaan noin. Olen kai hieman sekaisin päästäni, mutta edellisen kaltaisen kuittailun baarimikolta ottaisin henkilökohtaisena vittuiluna ja koska vittuiluun on tapanani vastata samalla mitalla ja vähän lisää, saisi asiakaspalvelija miettiä tiskiä/pöytää pyyhkiessään sen asiakastapahtuman onnistumista. Itse asiassa olen kerran eräällä Hesellä kipannut ison Spriten vahingossa kassakoneen ja pöydän päälle, se vain lipsahti kun olin nostamassa tarjotinta. Samoin kerran on tuoppi lipsahtanut kädestäni nurin erään baarin tiskille. Siinä nyt meni vähän servettejä ja muuta samalla, mutta minkäs sitä vahingolle voi.

Joo, on lapsellista, mutta sitä on myös turha kuittailu tiskin toiselta puolelta. Sille saa vapaasti itkeä tai nauraa, tai vaikka molempia.

*edit*

Sanottakoon nyt vielä se, että olen itsekin oman osani asiakaspalvelijan töitä lusinut. Välillä hämmästytti se kun ihmiset eivät tervehdi tai katso edes silmiin puhuessaan minulle, mutta ei se mun päivää pilannut. Ja ihan firman ohjeiden mukaisesti jaksoin hymyillä aurinkoisesti, vaikka päässä olisikin ollut muutamakin näppärä näpäytys.

Edelleen kiinnostaisi tietää, että minkä yrityksen asiakaspalvelijoilla on firman puolesta lupa ojentaa käytöstavatonta asiakasta? Minä lopetin ne hommat, koska ihmiset yleisesti alkoivat vituttamaan liikaa. Suosittelen näille näpäyttäjille samaa, ei ole teidän duuninne tuo asiakaspalvelu.
 
Viimeksi muokattu:

Tshekki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, Maajoukkue (lajista riippumatta)
Minä en pystyisi toimimaan noin.

No itelläkään ei vielä toistaiseksi ole ihan tuollaista tilannetta sattunut, joten paha sanoa, pystyisikö olemaan "yläpuolella" ja jättää mölyt mahaan. Tallinnan laivalla kuitenkin sattui episodi, jossa olin baarissa illan aikana jostain syystä juonut vain salmiakkishotteja. Kun sitten taas kerran kävin tiskiltä hakemassa uutta, baarimikko totesi kirkkaalla vironsuomella, että "pitäisikö sun ostaa koko pullo, ettei tarvi olla kokoajan kaatamassa". Raha vaihtoi omistajaa ja shotti jäi tiskille. Sinänsä kyllä turha protesti, koska seuraava baari oli samaisen laivayhtiön pyörittämä.
 

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nauran meillä kylässä olevalle amerikkalaiselle pikkuvelipuolelleni, jolla ei ole/ollut mitään hajua mitä ksylitolimakeisten ahmiminen aiheuttaa...
 

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Turussa on Huuhkaja. Ja ihmiset yrittää keksiä sille nimeä. Miksi?

Miksi helvetissä linnulle pitää keksiä puoliväkisin typerä nimi? Siksi että se sattui pysähtymään kaupunkialueelle? Harmi kun TPS ei voi enää olla huuhkajat.
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Turussa on Huuhkaja. Ja ihmiset yrittää keksiä sille nimeä. Miksi?

Miksi helvetissä linnulle pitää keksiä puoliväkisin typerä nimi? Siksi että se sattui pysähtymään kaupunkialueelle? Harmi kun TPS ei voi enää olla huuhkajat.
Kotkan city-huuhkaja on Junnu (Linkki YLEn uutiseen)

Eli Kotkan kaupungissa on havaittu huuhkaja, joka on nyt tuoreeltaan nimetty lupsakasti Junnuksi. Siis edesmenneen kotkalaisen laulaja Juha "Junnu, Watt" Vainion mukaan.

Nimiehdotuksia pyydettiin YLEn Kymenlaakson Radion kuuntelijoilta ja "Junnu" siis voitti.

Itkeäkö vai nauraa, siinäpä kysymys.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Kotkan city-huuhkaja on Junnu (Linkki YLEn uutiseen)

Eli Kotkan kaupungissa on havaittu huuhkaja, joka on nyt tuoreeltaan nimetty lupsakasti Junnuksi. Siis edesmenneen kotkalaisen laulaja Juha "Junnu, Watt" Vainion mukaan.

Nimiehdotuksia pyydettiin YLEn Kymenlaakson Radion kuuntelijoilta ja "Junnu" siis voitti.

Itkeäkö vai nauraa, siinäpä kysymys.
Perkele, Joensuuhunkin huuhkaja ja äkkiä! Siitä tulee Sir Pena.
 

Blue J

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Tuota Vancouver-osion viestejä kun lueskeli, niin yllättävän tärkeitä keskustelun aiheita ovat HD-kuva ja kisastudio. No, jostain pitää kai suomalaisten päästä valittamaan, kun se kiekkojengikin meni vielä voittamaan ihan kohtuullisella pelillä.
 

d2uce

Jäsen

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ei kyllä tiedä itkeäkö vai nauraa näille vatipäille, jotka vieläkin poraavat tästä case-Jussi Jokisesta.
Niimpä. Se ihan turhaa jossittelua enää, kun kisat ovat jo hyvässä vauhdissa. Yhtä paljon voitaisiin spekuloida vielä siitä, miksi Ara jätti Kaitsu Nurmisen valitsematta vuoden 2000 MM-kisoihin.
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Muuten olisi varmaan olisi kaatunut kisassa, katkaissut sauvansa ja kieltäytynyt varasauvasta ja lopulta keskeyttänyt kisan.
Perhanan Petke ehti ensin. Kohta on Mestari don Spordeonella taas yöunet vähissä.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Kuitusesta kerrotaan Ylellä kyllä ihan toista. On kuulemma jo ennen kisoja ilmoittanut osallistuvansa vain sprinttiin ja 30 km:lle. Ei nyt ainakaan vielä ihan kauheasti kärylle käryä.

Ylen versio asiasta

Edit. Virpin omien sivujen mukaan on ollut alunperin osallistumassa myös 10 km:lle, yhdistelmää ei sielläkään ole listattuna.

Edit 2. Monojen puuttuminen on taidettu repäistä Iltasanomien jutusta, jossa asia mainitaan. Tosin mitä niillä monoilla tekee, jollei vapaata ole hiihtämässä.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös