ILTALEHTI
Iltalehti uutisoi aiemmin Hanna Kärpäsen rattijuopumussyytteestä.
Kun Iltalehti tavoitti Hanna Kärpäsen, selvisi, että hän oli jo saanut tuomion.
Hanna on erittäin harmistunut saamastaan rattijuopumustuomiosta.
- Olin mennyt kymmeneltä nukkumaan. Aamulla noin kahdeksan aikaan puhalsin kaverini mittariin. Se näytti 0,4. Sen jälkeen odotin vielä tunnin ennen kuin menin autonrattiin, Hanna kertoo.
Hanna oli itse siinä uskossa, että hän olisi täysin ajokuntoinen.
- Takana oli hyvin nukuttu yö, olin energinen, enkä ollut kännisen oloinen. Lisäksi kaverin mittari näytti hyväksyttäviä lukemia, Hanna kertaa tapahtumien kulkua.
Yllätys oli suuri, kun hän joutui poliisin ratsiaan, ja nyt mittari värähtikin näyttäen kielletyt lukemat.
- Vasta tuolloin selvisi, ettei kaverini mittari sitten ollutkaan promillemittari, Hanna noituu.
- Paska tsägä.
Valittaa hoviin
Hanna korostaa sitä, että hän itse on aina halveksinut rattijuoppoja.
- Olen suhtautunut heihin tyyliin tukka pois ja linnaan, Hanna jatkaa.
Siksi hän oli erityisen järkyttynyt siitä, että syyttäjän ajama vaatimus meni läpi.
- Olen sen verran istunut Heikin (Lampela) kanssa käräjillä, että tiedän, etteivät syyttäjän vaatimukset koskaan mene sellaisenaan läpi vaan ne tuomiossa aina alenee. No, nyt meni kaikki vaatimukset läpi.
Hanna sai 50 päiväsakkoa ja neljän kuukauden ajokiellon.
Hän aikoo valittaa hovioikeuteen.
- Ihan jokaiseen oikeusasteeseen mihin vain voin, hän puuskahtaa.
Hanna on katkera etenkin siitä, että hänen bisneksensä kärsivät ajokiellon takia.
- Yritystoimintani vuoksi olisin ehdottomasti tarvinnut autoa. Teen muun muassa siivouspalveluja, ja näin joulun lähestyessä minulla on paljon toimeksiantoja. Autoa tarvitsen kaluston, kuten höyrypesulaitteiden kuljettamiseen.
Hanna ei voi mitään sille tunteelle, että hän epäilee vahvasti Suomen oikeuslaitoksen toimintaa.
- Tuli sellainen tunne, että nytpä saadaan Hannaa näpäytettyä. Olen kuitenkin ajanut 18-vuotiaasta asti ja vuosittain tulee 80 000 kilometriä täyteen. Tänä aikana olen saanut vain yhdet ylinopeussakot.
- Ammattiautoilijatkin saavat kortin nopeasti takaisin, vaikka olisivat uusineita rattijuoppoja. Nyt kyllä lyötyä lyödään, yritä tässä nyt sitten hoitaa yritystoimintaa.
Hanna Kärpänen on tullut tunnetuksi juristi Heikki Lampelan kihlattuna. Räiskyvän pariskunnan on-off -suhdetta on puitu myös käräjillä. Viime aikoina heistä ei ole ollut kohuotsikoita.
- Olemme olleet matalammalla profiililla. Tällä hetkellä meillä on ihan hyvät ja asialliset välit, Hanna kertoo.