Niin, on liian helppoa sanoa jälkeenpäin, että miksi ette tehneet niin tahi näin.
Väärin, väärin, väärin.
Ensinnäkin, minä en mielestäni syyllisty jälkiviisauteen arvostellessani edellä kuvattuja tapauksia. Esimerkiksi tuossa "koulupojan uni vei putkaan" -keississä taustalla olivat pelkät huhut. OK, jos poliisi arvioi tilanteen niin, että pojalla saattaa olla pyssy (ja vittu mikä hulabaloo tästä tulee, jos tästedes jokaisessa tämänkaltaisessa peran-kaveri-kertoi-jutussa näin tehdään), niin ehkä sitten oli paikallaan mennä useamman miehen voimin ja tilanteeseen varautuen. Mutta kun ko. abiturientti sitten oli otettu talteen ja todettu aseettomaksi, niin eikö siinä tilanteessa olisi ollut paikallaan puhaltaa aikalisä? Selvittää asiat niin, että kuraattori ei jää kouluun halailemaan vanhempia ja kertomaan että "kyllä me se pöpilään saatiin ajoissa, ei huolta". Ja niin, että poika itse ei ole iltaan asti kaapissa.
Mutta tämä luisuu nyt sivuraiteille. Tarkoitukseni ei ole mikroskoopilla tutkia yksittäistapausta, minua huolettaa yleinen asennoituminen. Luuletko, ervatsalo, oikeasti että tällä toiminnalla saadaan suuressa mittakaavassa jotain aikaan? Luuletko että päästään seonnut ihmisvihaaja ei pysty pitämään aikeitaan salassa, jos niin haluaa? Varsinkin nyt, kun on käynyt selväksi että poliisi vahtii nettiä.
Käsittääkseni onnettomuuspaikalle saavuttaessa ensimmäinen prioriteetti on, että ei ainakaan pahenneta tilannetta. Joskus voi todella olla parempi pitäytyä toimimasta kuin toimia ajattelematta.
Minä en syyllistä poliisia tai valtiojohtoa siitä, että ne eivät tiedä, miten tulisi konkreettisesti toimia. Se olisi kohtuutonta, koska sitä ei varmasti tiedä yksikään ihminen tällä hetkellä. Sen sijaan minän syytän niitä siitä, että ne reagoivat tietämättömyyteensä väärällä tavalla. Ne pyrkivät tarjoamaan kansalaisille valheellista turvallisuuden tunnetta toimilla, jotka eivät edistä kansalaisten turvallisuutta pitkällä (ja tuskin edes lyhyellä) aikavälillä. Sen sijaan ne lietsovat hysteriaa, joka on viimeinen asia jota kansa nyt tarvitsee.
Kysyit, mitä sitten sanottaisiin jos taas jossain paukkuisi. No varmaan kysyttäisiin että miksei poliisi tehnyt mitään. Ja näin tehdessä kysyttäisiin täysin väärä kysymys. Länsimainen ihminen on niin tuuditettu turvallisen yhteiskunnan päiväuneen, että hirmutekojen tapahtuessa hän ei kykene näkemään muuta kuin valtiovallan laiminlyönnin. Ja tämä riippumatta siitä, oliko valtiovallalla realistisia mahdollisuuksia hirmuteon estämiseen. Minkään valtion poliisivoimien resurssit eivät riitä kaikkien kansalaisten jatkuvaan valvomiseen, enkä minä haluaisi elää sellaisessa yhteiskunnassa, jossa näin tehtäisiin. Minä valitsen mieluummin sen yhteiskunnan, jossa joskus tapahtuu jotain pahaa yksittäisen hullun aiheuttamana.
Minä en poliisivaltioon halua. Koskaan. Ja olen valmis maksamaan siitä sen hinnan, joka siitä on maksettava.