Pitäisikö itkeä vai nauraa?

  • 3 024 048
  • 12 977

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
En ymmärrä miten tämä liittyy aiheeseen, enhän puhunut missään vaiheessa itsestäni, mutta painan 93kg.
Aikuinen, pienikokoinen nainen rasittaa vaakaa usein vain 45-50kg, ja 135-150 kiloinen röhkijä on jokapäiväinen näky ainakin isoimmissa kaupungeissamme.

Valitettavasti.
Siinä tapauksessa sinunkin pitäisi ainakin tuplat maksaa lentolipuistasi, senkin painava sika.

Meneekö jo jakeluun, miten se liittyi aiheeseen?
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Viimeksi muokattu:

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
On lääkärin tai läheisten asia puuttua tämän tyyppisiin asioihin, ei Anu Saagimin tms. idioottien. Ja vetoaminen Esko Ahon tapaan yhteiskunnan kustannuksiin on lapsellista.

Mutta tupakoinnin suhteen yhteiskunnalle koituviin kustannuksiin vetoaminen on varsin hyväksyttävää ja oikein, eikä ainakaan lapsellista?

Jos muuten satuit huomaamaan, niin Anu Saagim sanoi, että tekisi mieli mennä ravistelemaan (...). Hän ei sanonut tekevänsä niin. Enkä minäkään ole koskaan kommentoinut tutuille enkä tuntemattomille heidän ylipainostaan, vaikka mieli on tehnytkin.

Azul.. Tupakointi voi vaarantaa muidenkin terveyden, kuin vain omasi.

Kukaan ei tietääkseni ole koskaan sairastunut siksi, että aina ajoittain on ohittanut kadulla jonkun, joka tupakoi. Korjaa toki jos olen väärässä.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Entä ravintolatyöntekijät?

Kuten ravintolassa työskentelevä, tupakoinnin vuosituhannen alussa lopettanut puolisko sanoo: "Ammatinvalintakysymys. Palomies tietää, että töissä voi tulla lämmin ja ravintolatyöntekijä tietää, että asiakkaat polttavat. Ketään ei pakoteta ravintolaan töihin."
 

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC, Steve Clarkes tartan army
Kuten ravintolassa työskentelevä, tupakoinnin vuosituhannen alussa lopettanut puolisko sanoo: "Ammatinvalintakysymys. Palomies tietää, että töissä voi tulla lämmin ja ravintolatyöntekijä tietää, että asiakkaat polttavat. Ketään ei pakoteta ravintolaan töihin."

Hei, ei noin saa sanoa. Täällä kun kaikki ovat olosuhteiden uhreja, ei omien valintojensa. Kassatyöntekijät valittavat iltavuoroista ja sunnuntai-aukioloista. Yövuorolaiset yövuoroista. Varastotyöntekijät raskaasta työstä. Yms. Ei sanaa ammatinvalintakysymys saa käyttää.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Kuten ravintolassa työskentelevä, tupakoinnin vuosituhannen alussa lopettanut puolisko sanoo: "Ammatinvalintakysymys. Palomies tietää, että töissä voi tulla lämmin ja ravintolatyöntekijä tietää, että asiakkaat polttavat. Ketään ei pakoteta ravintolaan töihin."
Entäpä ne, joiden kotona joku perheenjäsenistä polttaa? Valintakysymys sekin, vai.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Entäpä ne, joiden kotona joku perheenjäsenistä polttaa? Valintakysymys sekin, vai.

Se ei ole valintakysymys, tosin harva sitä enää harrastaakaan. Mutta mistä nämä tupakoinnista tuntemattomille huomauttelevat tietävät, kuka polttaa kotonaan vastoin perheenjäsentensä tahtoa? Vai pitääkö jopa ylittää katu ja tulla asiasta huomauttelemaan, ihan varmuuden vuoksi?
 
Viimeksi muokattu:

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Se ei ole valintakysymys, tosin harva sitä enää harrastaakaan. Mutta mistä nämä tupakoinnista tuntemattomille huomauttelevat tietävät, kuka polttaa kotonaan vastoin perheenjäsentensä tahtoa? Vai pitääkö jopa ylittää katu ja tulla asiasta huomauttelemaan, ihan varmuuden vuoksi?

Huomauttaisin vain, että keskustelu lähti liikkeelle Anun toteamusesta: "Rumat ihmiset ärsyttävät minua." Hän ei puhunut terveydestä, ainoastaan ulkonäöstä. Mikä sitten on kaunista?
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Mikä sitten on kaunista?

Mielipidekysymys. Mikä yhdelle on kaunista, on toiselle rumaa. Perusasioina voinee kuitenkin pitää sitä, että huolehtii itsestään, peseytyy, liikkuu muutenkin kuin sohvalta jääkaapille ja takaisin jne.
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Kukaan ei tietääkseni ole koskaan sairastunut siksi, että aina ajoittain on ohittanut kadulla jonkun, joka tupakoi. Korjaa toki jos olen väärässä.
Eikä kukaan ole sairastunut, jos on ohittanut kadulla jonkun, joka on ylipainoinen.

Pointti olikin se, että passiivinen tupakointi voi aiheuttaa sairautta ja tämän vuoksi kadullakin tupakoiva voi tietyssä tilanteessa aiheuttaa jossain henkilössä ns. ylireagoinnin.

Mutta jos tuollaiseen otetaan argumentiksi se, että pitää mennä vittuilemaan läskille, koska tämä ei miellytä jonkun silmää.. Ollaan melkoisesti hakoteillä.

Toisaalta, kyllähän yhteiskunta television yms kautta meitä opettaa, että tämä on kauniiden maailma. Rumat pysykööt piilossa.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Mutta jos tuollaiseen otetaan argumentiksi se, että pitää mennä vittuilemaan läskille, koska tämä ei miellytä jonkun silmää.. Ollaan melkoisesti hakoteillä.

Huomasti varmasti aiemman viestini TosiFanille.

Jos muuten satuit huomaamaan, niin Anu Saagim sanoi, että tekisi mieli mennä ravistelemaan (...). Hän ei sanonut tekevänsä niin. Enkä minäkään ole koskaan kommentoinut tutuille enkä tuntemattomille heidän ylipainostaan, vaikka mieli on tehnytkin.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Erään ammattitrollin viesti = "Ja onhan jo pelkästään geneettisesti IFK:n faneilla enemmän yhteistä Elitserien jengien fanien kuin lappalaisten kanssa".
 
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Jos tuntemattomille ihmisille saa tulla keskellä katua kommentoimaan heidän tupakoinnistaan...

En nyt halua mitenkään moralisoida, mutta ainakin meikäläisen ala-asteen opettaja korosti, että myöskään tupakoinnista ei saa kenellekään huomauttaa, ainakaan ventovieraalle. Se on jokaisen henkilökohtainen helvetti, jos haluaa tuolla kääryleellä terveytensä pilata, mutta ei ole ulkopuolisten tehtävä puuttua tuohon tapaan.

Mutta joo, jatkakaa vain sitä ylipainovääntöä, tämä vain tällaisena sivuhuomautuksena.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
En nyt halua mitenkään moralisoida, mutta ainakin meikäläisen ala-asteen opettaja korosti, että myöskään tupakoinnista ei saa kenellekään huomauttaa, ainakaan ventovieraalle.

Tarkennetaan nyt, että mielestäni ei ole kohtuullista huomautella tuntemattomille ylipäätään mistään. Ihmettelin vaan tuota yleistä asennetta, jonka mukaan tupakoitsijoille saa kyllä huomautella, mutta ei ylipainoisille - saati häiritsevästi käyttäytyvien lasten vanhemmille.
 
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Ihmettelin vaan tuota yleistä asennetta, jonka mukaan tupakoitsijoille saa kyllä huomautella...

Siis mikä yleinen asenne? Ymmärrän kyllä sen, että uusien lakien nojalla tupakoitsijat ajetaan pois tupakoimattomien keskuudesta sauhuttelemaan, mutta en ole kuullut, että olisi tullut jotenkin maan tavaksi puuttua tähän tapaan sinänsä. Enkä myöskään ymmärrä, että jotakin ylipäätään kiinnostaa toisten tupakointi niin kauan, kun ei itse altistu huomattavalle passiiviselle tupakoinnille tai tupakansavun hajulle.

Toki voisi lähteä teettämään jotakin tutkimusta siitä, kuinka monta tuntia enemmän vuodessa tupakoimattomat työpaikallaan rehkivät kuin tupakoitsijat (kai näitä tutkimuksia jossakin Britanniassa tai Irlannissa on jo tehtykin), mutta sekään ei oikeastaan jaksa kiinnostaa. Uskon yhtälön olevan kuitenkin loppu viimeksi tupakoimattoman puolella.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ihmettelin vaan tuota yleistä asennetta, jonka mukaan tupakoitsijoille saa kyllä huomautella, mutta ei ylipainoisille - saati häiritsevästi käyttäytyvien lasten vanhemmille.
Tupakka ja riekkuvat lapset voivat aiheuttaa välitöntä haittaa ympäristölleen, ylipainoinen ihminen harvemmin. Läski ei suoranaisesti haise, ainakaan niin kauas kuin tupakka, eikä pidä niin kovaa ääntä tai juokse jalkoihin, kuten muksut. En kyllä aina jaksa ymmärtää, miksi tupakoitsijat eivät tajua olla sytyttämättä sitä savuavaa paskaansa muiden seurassa tai miksi vanhemmat eivät saa kuriin selkeästi häiritsevää lasta. Jos normaalilla järjenjuoksulla varustettu lihava ihminen on seurassani, hän harvemmin tuottaa näitä haittoja minulle.

Säännöllinen tupakointi ja huomattava ylipaino voidaan käsittääkseni rinnastaa toisiinsa terveyshaittoina, mutta sitten kannattaa jättää lapset pois tuosta listasta.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ihmettelin vaan tuota yleistä asennetta, jonka mukaan tupakoitsijoille saa kyllä huomautella

En kyllä tiedä mitkä asenteet ovat muualla Suomessa mutta ainakaan täällä meillä päin ei ole kovinkaan yleistä että tupakoitsijoille huomauteltaisiin tupruttelusta. Ainoan kerran kun olen nähnyt jonkun sanovan toiselle (tuntemattomalle ihmiselle) tupakoinnista, oli kun muutama nuori kloppi sauhutteli aivan kirjaston oven edessä siten että koko aula haisi savulle. Silloin joku nainen meni huomauttamaan että eikö siitä ovelta voisi siirtyä edes muutaman metrin koska savun haju tulee sisälle, ja kukaan ei pääse kirjastoon tai sieltä ulos kävelemättä savupilven läpi.
 

julle-jr

Jäsen
En kyllä aina jaksa ymmärtää, miksi tupakoitsijat eivät tajua olla sytyttämättä sitä savuavaa paskaansa muiden seurassa
Minua ei juurikaan haittaa tupakansavu, tuoksu on ajoittain jopa ihan ok, tupakoivan ihmisen vaatteet ja hengitys toki haisevat varsin pahalle, mutta itse savu ei niinkään. Vaikka savu sinänsä ei häiritsekään, niin jostain syystä tupakoivat ihmiset jossain määrin ärsyttävät, ainakin joissain tilanteissa. Mielestäni on nimittäin tilanteita, joissa rööki ikään kuin pilaa tunnelman, vähän sama kuin jos joku vetäisi viivan kokaiinia jossain tilanteessa johon kokaiini ei sovi. Toki on sanottava, että kokaiini varmasti sopii moneen tilanteeseen ja onhan se ihan tyylikäs päihde. Rööki ei minun mielestäni ole tyylikäs päihde, mutta kyllähän sekin tietynlaiseen grunge-hengailuun sopii.

Oikeastaan olen sitä mieltä, että tupakkaa polttavilta puuttuu joskus hieman tilannetajua, jotkut röökaavat joka käänteessä ja se on melko typerän näköistä. En minäkään kanna bissepullojani joka paikkaan. Toki täytyy vielä myöntää, että itsekin saatan polttaa vaikkapa jossain savuisessa baarissa istuessani yhden savukkeen, mutta on kummallista, että jotkut polttavat jatkuvasti ja joka paikassa. Itse asiassa myönnettäköön vielä sekin, että itsekin kuuluin tähän jatkuvasti polttavien joukkoon vielä joskus parikymppisenä. Onneksi sitten tajusin, että homma on melko tyylitöntä ja se myös häiritsee muita ihmisiä ja on siten epäkohteliasta. Näihin sekä muihin negatiivisiin puoliin suhteutettuna hyödyt olivat vähäisiä, joten katsoin parhaaksi lopettaa päivittäisen käytön.

Nämä ovat tietysti minun mielipiteitäni, enkä oleta, että kaikki olisivat samaa mieltä ja sinänsä on varmasti monelle ihmiselle aivan sama kuinka paljon minua joku asia häiritsee tai vituttaa.
 
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
...tai juokse jalkoihin, kuten muksut...
Toki passiivinen tupakointi on vittumaista, mutta niin ovat jalkohin juoksevat muksutkin. Varsinkin ne, jotka marketissa juoksevat valtoimenaan ilman mitään käytöstapoja ja todennäköisesti myös ilman kunnon kasvatusta. Kerran olin ostoksilla pesuaineosastolla, kun joku noin kymmenvuotias poikalapsi päätti kokeilla jostain animesta oppimaansa liukutaklaustekniikkaa meikäläisen jalkoihin. Onnekseni tasapainoni kesti tämän yllätyshyökkäyksen - ja vielä enemmän se oli onni tälle "ihanalle" lapselle, jonka päälle en onneksi rojahtanut ison ruhoni kanssa. Siinä olisikin ollut selvittämistä, jos näin olisi käynyt...
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
HIFK
Nämä ovat tietysti minun mielipiteitäni, enkä oleta, että kaikki olisivat samaa mieltä ja sinänsä on varmasti monelle ihmiselle aivan sama kuinka paljon minua joku asia häiritsee tai vituttaa.
Tämä oli hyvä tietää. Pitäisiköhän jokaisen kirjoittajan murjoa vastaava litania jokaisen viestin perään, jotta tulisi selväksi, että ihan vaan oman mielipiteeni tässä kerroin, ei oo pakko olla samaa mieltä...

Edit: P.S. Toi oli sit vaan ihan mun henk.koht. näkemys, eriäviäkin näkökantoja saattaa ilmetä.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Tämä oli hyvä tietää. Pitäisiköhän jokaisen kirjoittajan murjoa vastaava litania jokaisen viestin perään, jotta tulisi selväksi, että ihan vaan oman mielipiteeni tässä kerroin, ei oo pakko olla samaa mieltä...

Edit: P.S. Toi oli sit vaan ihan mun henk.koht. näkemys, eriäviäkin näkökantoja saattaa ilmetä.
En usko että se on tarpeen.

Tämä on vain minun mielipiteeni, saa olla vapaasti eri mieltä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös