Hai : Tämä yhdistämisidea on ollut esillä jo kauan, ei se ole nyt sen enempää ajankohtainen kuin ennenkään. Ellei se Helsingin mielestä sitten ole ajankohtainen. Miksi se Helsingille olisi ajankohtainen ? Loppuuko tonttimaa, muuttavatko perhettä hankkivat hyvätuloiset veronmaksajiksi tänne Espooseen, tuleeko Malmin lentokentän paikalle asuntoja vai kaatopaikka / jätteidenkäsittelylaitos yms. ?
Jippii: yhteistyöstä , eikö YTV riitä ?
Moto: Tarkoitatko että maalaiskunnasta tehtiin kaksi kaupunkia, Helsinki ja Vantaa ?
Paikallisliikenteen hinnoista; miksi ne halpenisivat ? Eikö pidemmällä matkalla kuljetuskustannukset ole suuremmat verrattuna lyhyeen matkaan ?
Tatzka : joukkoliikenteessä päällekkäisyyksiä ? Ja tästä varmaan löytyy hyvä esimerkki.
Terveydenhuollon päällekkäisyydet, siis hallintopuolella ? Vai onko meillä liikaa lääkäreitä ja sairaanhoitajia ? Hallinnon päällekkäisyydet: Samat hommat, mitkä pitää kuitenkin tehdä oli kaupunki minkä kokoinen tahansa, tehdään isommassa kaupungissa ilmeisesti pienemmällä määrällä ihmisiä ?
Harrastukset, työt ja viihde ovat epäolennaisia asioita kun puhutaan kaupungeista. Se, mitä kaupungit tarjoavat asukkailleen eli veronmaksajilleen, ovat palvelut.
Ja tuo ”Yhdistämällä kunnat voitaisiin karsia esim. hallinnosta. Kunnallispoliitikoille tämä tuskin sopii, koska oma edustajanpaikka olisi uhattuna, ja samalla erilaiset lautakuntavirat ja muut edustusvirat olisivat uhattuna. Näistä voitaisiin karsia ja samalla päätöksen teko helpottuisi, ja nopeutuisi, syntyisi huomattavia rahallisia säästöjä ja joustavuus lisääntyisi.”
ei pidä paikkaansa. Mitä laajempi alue on hanskattavana, mitä vähemmän on porukkaa päättämässä ja mitä enemmän on porukkaa kinuamassa palveluita omalle alueelleen, sitä tehottomampaa ja tahmeampaa on tasapuolinen ja kehittävä päätöksenteko. Alueellinen hallinta ja päätöksenteko pitää aina olla, muuten homma ei toimi. Tai sitten tuollainen malli perustuu puhtaasti ylhäältä tuleviin direktiiveihin. No, kyllähän EU:kin tuo säästöjä, köyhille maille jopa tukea.
Jippiin jälkimmäinen juttu:
”Liitosta sekä laajempaa yhteistyötäkin vastustavat innokkaimmin juuri ne tavalliset ihmiset, joilla on vähiten tietoa ja ymmärrystä yhteisien asioiden hoidosta ja esim. kuntien talousresursseista.”
Johan meni arvailun puolelle. Sulla ei ilmeisesti ole tähän mitään perusteita osoittaa. Jos talousresussien perusteella pelkästään hoidettaisiin asioita, niin harvaan asuttujen seutujen tukeminen lopetettaisiin, koska niillä ei ole tulevaisuutta.
Ja mikä vika on ihmisissä, jotka haluavat turvallisen elämän ?
Joillakin asiaankuulumattomilla tahoilla on ihme vimma ajaa pääkaupunkiseutua yhdeksi suurkaupungiksi, miksi ? Kuten aiemmin sanoin, kaupungin pitää taata asukkailleen peruspalvelut. Laajemmat asiat, kuten liikenne, voidaan hoitaa YTV:n kautta. Ei ole mitään järkeä lähteä yhdistämään kaupunkeja. Suuntauksen pitäisi olla päinvastainen. Ja sitten pitää pystyä yhteistyöhön näissä seudullisissa asioissa.
Eikä kenenkään pidä ajaa puhtaasti omia tavoitteitaan läpi siinä muodossa, että se on ristiriidassa toisen tavoitteiden, suunnitelmien ja näkemysten kanssa (esim. metro).
Jippii: yhteistyöstä , eikö YTV riitä ?
Moto: Tarkoitatko että maalaiskunnasta tehtiin kaksi kaupunkia, Helsinki ja Vantaa ?
Paikallisliikenteen hinnoista; miksi ne halpenisivat ? Eikö pidemmällä matkalla kuljetuskustannukset ole suuremmat verrattuna lyhyeen matkaan ?
Tatzka : joukkoliikenteessä päällekkäisyyksiä ? Ja tästä varmaan löytyy hyvä esimerkki.
Terveydenhuollon päällekkäisyydet, siis hallintopuolella ? Vai onko meillä liikaa lääkäreitä ja sairaanhoitajia ? Hallinnon päällekkäisyydet: Samat hommat, mitkä pitää kuitenkin tehdä oli kaupunki minkä kokoinen tahansa, tehdään isommassa kaupungissa ilmeisesti pienemmällä määrällä ihmisiä ?
Harrastukset, työt ja viihde ovat epäolennaisia asioita kun puhutaan kaupungeista. Se, mitä kaupungit tarjoavat asukkailleen eli veronmaksajilleen, ovat palvelut.
Ja tuo ”Yhdistämällä kunnat voitaisiin karsia esim. hallinnosta. Kunnallispoliitikoille tämä tuskin sopii, koska oma edustajanpaikka olisi uhattuna, ja samalla erilaiset lautakuntavirat ja muut edustusvirat olisivat uhattuna. Näistä voitaisiin karsia ja samalla päätöksen teko helpottuisi, ja nopeutuisi, syntyisi huomattavia rahallisia säästöjä ja joustavuus lisääntyisi.”
ei pidä paikkaansa. Mitä laajempi alue on hanskattavana, mitä vähemmän on porukkaa päättämässä ja mitä enemmän on porukkaa kinuamassa palveluita omalle alueelleen, sitä tehottomampaa ja tahmeampaa on tasapuolinen ja kehittävä päätöksenteko. Alueellinen hallinta ja päätöksenteko pitää aina olla, muuten homma ei toimi. Tai sitten tuollainen malli perustuu puhtaasti ylhäältä tuleviin direktiiveihin. No, kyllähän EU:kin tuo säästöjä, köyhille maille jopa tukea.
Jippiin jälkimmäinen juttu:
”Liitosta sekä laajempaa yhteistyötäkin vastustavat innokkaimmin juuri ne tavalliset ihmiset, joilla on vähiten tietoa ja ymmärrystä yhteisien asioiden hoidosta ja esim. kuntien talousresursseista.”
Johan meni arvailun puolelle. Sulla ei ilmeisesti ole tähän mitään perusteita osoittaa. Jos talousresussien perusteella pelkästään hoidettaisiin asioita, niin harvaan asuttujen seutujen tukeminen lopetettaisiin, koska niillä ei ole tulevaisuutta.
Ja mikä vika on ihmisissä, jotka haluavat turvallisen elämän ?
Joillakin asiaankuulumattomilla tahoilla on ihme vimma ajaa pääkaupunkiseutua yhdeksi suurkaupungiksi, miksi ? Kuten aiemmin sanoin, kaupungin pitää taata asukkailleen peruspalvelut. Laajemmat asiat, kuten liikenne, voidaan hoitaa YTV:n kautta. Ei ole mitään järkeä lähteä yhdistämään kaupunkeja. Suuntauksen pitäisi olla päinvastainen. Ja sitten pitää pystyä yhteistyöhön näissä seudullisissa asioissa.
Eikä kenenkään pidä ajaa puhtaasti omia tavoitteitaan läpi siinä muodossa, että se on ristiriidassa toisen tavoitteiden, suunnitelmien ja näkemysten kanssa (esim. metro).
Viimeksi muokattu: