Vittumarkon alalaji ja kuinka elää sen kanssa...
Vittumarko on laajalle levinnyt laji, kuten varmasti myös itse Pissaliisa. Vittumarkon yksi alalaji tunnetaan myös nimellä Hervanta-teini. Kuten nimestä voi päätellä, Hervanta-teini asuu Hervannassa ja muistuttaa käytökseltään todella paljon Vittumarkoa. Eron tekee oikeastaan vain se, että Hervanta-teini asuu Hervannassa ja käyttäytyy sen mukaisesti.
Olin tässä tänään muutamalla oluella Tammerfestissä kahden ystäväni kanssa ja poistuimme bussilla keskustasta Hervantaan. Valtasimme bussin takapenkin. Kuinka ollakaan, meidän jälkeemme bussiin saapui kolme nuorukaista. Käytöksestä ja määränpäästä päättelimme heidät Hervanta-teineiksi.
Kaksi näistä yksilöistä jäi istumaan meidän eteemme vierekkäisille penkeille. Kolmas kysyi kohteliaasti, saako hän tulla viereemme istumaan. Teimmekin tilaa tälle yksilölle, koska tiettyyn pisteeseen asti pääsee vähemmällä, kun myöntyy Hervanta-teinin vaatimuksiin. Tässä vaiheessa tämä yksilö vielä käyttäytyikin sangen kohteliaasti vanhempia herrasmiehiä kohtaan. Tämä on kuitenkin Hervanta-teinin tapa harhauttaa ihmisiä.
No kun pääsimme lähemmäs Hervanta-teinien reviiriä, elikkäs Hervannan Valtaväylälle, tämän yksilön luontaiset vaistot tulivat suojatoiminnan alta esille. Tässä vaiheessa ilman mitään syytä tämä yksilö huusi minulle, joka istuin meistä hänestä katsottuna äärimmäisenä (kaksi kaveriani siis välissämme), että onko minulla jotain ongelmia. No koska minulta kysyttiin, vastasin toki rehellisesti, että työstäni maksetaan liian vähän palkkaa ja opintotukeakaan ei ole nostettu, vaikka poliitikot ovat lupailleet näin säännöllisesti. No ilmeisesti tämä ylitti Hervanta-teinin tajunnan rajan, koska kommentit olivat vain tyyliin: "Hä?!" ja "Pidä se turpasi kiinni."
No matka eteni hieman, jonka jälkeen tämä henkilö rupesi kyselemään, olisiko meillä tupakkaa. Eihän meillä, kun kukaan meistä ei polta. Hieman äskeisen johdosta olimme päätelleet kyseisen kaverin olevan huumorimiehiä ja vastailimme tyyliin: "Ei ole, kun ei meistä kukaan polta", "Usein on kyllä meinattu aloittaa", "Armeijassa kyllä taisi tehdä mieli, mutta siitä on niin kauan aikaa", "Se on rankka paikka se armeija. Tulet varmaan joskus vielä huomaamaan".
No Hervanta-teini teki sen johtopäätöksen, että olemme elämää kokeneita yksilöitä ja rupesi kyselemään kaveriltani, että "Oletko saanut paljon pillua?". Lisäksi kohteliaana arvioi ikämme hieman yläkanttiin (olemme kaikki siis 24-v), sanoen: "Oletko sä 25 vai 27? Hä!?". Jostain syystä vain hänen vieressään istunut kaverini kelpasi hänelle juttuseuraksi. Itse tosin kohteliaasti huomautin maamme toivolle, että "rippikoulu pitäisi kuitenkin käydä ennen, kuin alkaa puhumaan pillusta".
Tämän jälkeen tämä iloinen velikulta alkoi haukkua meikäläistä karvanaamaksi. Syytä en tosin tiedä. Ehkä pulisonkini tekivät hänelle vaikutuksen. Hieman ennen pysäkkiä, jossa jäimme pois totesin hänelle seuraavaa: "Karvoja ei kannata pelätä. Ne tulevat sinullekin joskus. Ensin nivusiin ja sitten kainaloihin. Ehkä sitten joskus rintoihin, mutta sinun tapauksessasi todennäköisesti eivät. Naamaan sen jälkeen."
Jostain syystä Hervanta-teini ei kuitenkaan arvostanut isällisiä neuvojamme, vaan poistuessamme bussista hän muksaisi meikäläistä suoraan mahaan. Ei tosin mitenkään kovalla voimakkuudella.
Samat yksilöt kuluttavat tietojemme mukaan aikaansa varastelemalla huvikseen opiskelijoiden paskoja polkupyöriä ja työntämällä yleisiä roskiksia mäkeä alas.