Kuinkas pitkä on palstaveljillä ja -siskoilla pisin alkolakko? Ylihuomenna tulee kaksi päivää?
Jos aikuisiästä eteenpäin lasketaan, niin pisin aika juomatta mitään oli joskus 18,5 - 20 vuoden korvilla, noin parisen vuotta (en tarkkaa aikaa muista). Ei mitään eettistä, fysiologista saatika hengellistä syytä, kunhan vain ei napannut napata mitään. Olin kyllästynyt täysin teinivuosien aikana harrastettuun pussikaljoitteluun ja siihen, että piti saada joku hakumies hakemaan keppanaa (jota olen aina inhonnut maulta). Sitten kun pääsi itse ostamaan laillisesti kaupasta tai menemään baariin, niin se viimeinenkin kielletyn hedelmän maku karisi.
Ylioppilaaksi kirjoittamisen jälkeen minulla oli myös sosiaalisia syitä olla juomatta, koska en lukion jälkeen heti päässyt opiskelemaan mihinkään, eikä ollut myöskään enää vanhoja koulukuvioita. Kyllä se siitä sitten taas lähti kun pääsin aikanani taas opiskelemaan, johonkin satunnaiseen saunailtaan ja laivaristeilyyn osallistuin siinä missä muutkin.
On minulla nytkin välillä pidempiä aikoja juomatta mitään, koska en ole kehittänyt itselleni tapaa juomisesta, toisin sanoen en tissuttele säännöllisesti. Otan jos sen tarpeelliseksi katson ja panostan minäkin ennemmin laatuun kuin määrään, eli juon lähinnä vain lempijuomiani ja -makuja muutaman annoksen silloin tällöin sen sijaan, että tinttaisin jotain tikkuviinaa.
Alkoholin hinta ei kuitenkaan minulla ole laatua määrittävä tekijä, koska en halua maksaa alkoholista ylenmääräisesti enkä sijoittaa siihen. Eli en osta kalliita laatuviskejä tai vielä kalliimpia viinejä, rahoille on muutakin käyttöä. Ennemmin Puolan tai Saksan reissulta litra biisoninruohovodkaa tai Tshekistä Becherovkaa, joita sitten maistelen. Suomen paras tuote on Gambina, tuo rubiininpunainen juhlajuoma, joka sopii tilanteeseen kuin tilanteeseen. Ennen sai Sorbusta ja Herbaa, mutta ne lopetettiin.
Vähäisiä määriä käyttävänä kohtuukäyttäjänä en kyllä kuollaksenikaan ymmärrä suunnitelmissa olevaa uutta alkoholilakia, joka kieltäisi loimet hevosilta ja estäisi myynnin perjantaisin klo 18. En oikein usko, että ne hevosten loimet aiheuttavat suomalaisissa alkoholismia. Kaikki viina kauppoihin vapaasti myytäväksi ja aggressiospurguille samalla oma
keskityskuntoutusleiri, jonne poliisit nakkaisivat häiriköt pamppu viuhuen, sillä sitä Suomikin saataisiin uuden alkoholikulttuurin tielle.