Pilaantunutta ruokaa vain hieman normaalia kalliimmalla!

  • 9 287
  • 28

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ketjun avaus perustuu tähän mielipidekirjoitukseen ja tähän Hesarin juttuun siitä. Kannattaa lukea myös kyseisen jutun tiimoilta Hesarissa käytävää keskustelua.

Jätin itse vuosia sitten jo syrjään kaikki valmismarinadit. Suolan ja rasvan lisäksi niissä tuntui olevan laaja kirjo lisäaineita ja muutama mauste, joissa sitten seassa sitä huonompaa lihaa joka ei fileenä kelpaa myytäväksi. Olen tähän asti kuitenkin ollut aika naiivi ja kuvitellut, että tuoretiskeillä olisi aina "sitä parempaa tavaraa". Mitäpä tässä uskaltaa ostaa, jos haluaa kunnon tuoretta kalaa? Noudatetaanko Kauppahalleissa jotain korkeampaa tasoa vai onko kaikkialla missä ihminen niin myös pientä huijausta hävikin pelossa?

Millaisia kriteereitä Jatkoajan käyttäjäkunta noudattaa liha-/kalatuotteidensa suhteen?
 

passenger

Jäsen
Ketjun avaus perustuu tähän mielipidekirjoitukseen ja tähän Hesarin juttuun siitä. Kannattaa lukea myös kyseisen jutun tiimoilta Hesarissa käytävää keskustelua.

Jätin itse vuosia sitten jo syrjään kaikki valmismarinadit. Suolan ja rasvan lisäksi niissä tuntui olevan laaja kirjo lisäaineita ja muutama mauste, joissa sitten seassa sitä huonompaa lihaa joka ei fileenä kelpaa myytäväksi. Olen tähän asti kuitenkin ollut aika naiivi ja kuvitellut, että tuoretiskeillä olisi aina "sitä parempaa tavaraa". Mitäpä tässä uskaltaa ostaa, jos haluaa kunnon tuoretta kalaa? Noudatetaanko Kauppahalleissa jotain korkeampaa tasoa vai onko kaikkialla missä ihminen niin myös pientä huijausta hävikin pelossa?

Millaisia kriteereitä Jatkoajan käyttäjäkunta noudattaa liha-/kalatuotteidensa suhteen?

Itse olin töissä vuosituhannen alkupuolella muutaman vuoden töissä kaupassa, kauppiasvetoisessa Spar-Marketissa, ja siellä ainakin oli hyvin tarkkaa että mitään vanhaa ei myyty. Vanha tai pilaantunut tavara heitettiin aina pois.

Muuten en pelkää ostaa mitään tuotetta tai pelkää sen olevan vanhaa. Mitään marinadilihoja en tosin muutenkaan juuri koskaan osta mistään. Enkä kyllä ole mitään pilaantunutta ikinä ostoksieni mukana kotiin saanut. Alalla töissä ollessani vein usein näitä tuotteita joista päivämäärä oli mennyt kotiin, ettei niitä tarvitse roskiin heittää, hyvää oli eikä niistä ikinä mitään oireita itselleni tullut. On hyvä asia että hygieniaan panostetaan ja yritetään tarkoin seuratakin, mutta toisinaan tuntuu hygieniavimman menevän vähän ylikin.
 

expertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Brodeur, Hughes bros., Dawson Mercer, NJD, HPK
Marinadit tehdään täälläkin kyllä itse silloin harvoin kun marinadia tarvitaan. Hyvään lihaa ei kyllä tarvi kun ripaus suolaa ja mustapippuria...kun naudasta puhutaan. Kokonaisen sisäfileen valitsen aina sen mukaan, missä on päiväys lähimpänä. Paljon mureampaa ja maukkaampaa. Suosin brassia, kun sitä taas kerran saa.

Kalaa meillä ostetaan ja pyydetään ihan liian harvoin. Ja silloin, kun ostetaan, niin riskillä mennään.

Toisaalta lapsiperheessä syödään kyllä aika usein jauhelihaa eri muodoissa, kun mukula tykkää. Kaikki tuubahan sinnekin on survottu, mutta siitä luopuminen olisi vähän vaikeampaa ainakin meidän perheelle.

Uskon kyllä tuohon kirjoitukseen, mutta en pidä ongelmaa noin hirvittävän kauhistuttavana. Täytyy kuitenkin muistaa, miten lihaa käsitellään etelämmässä ja pihvit ovat lähes aina maistuneet reissuillakin hyviltä. Kylmäketjun voisin kuvitella katkenneen karvakäsimaassa muutamaan otteeseen matkalla lautaselle....
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Mitäpä tässä uskaltaa ostaa, jos haluaa kunnon tuoretta kalaa?
Jos tuoreustakuun haluat, osta virveli.

Kyllä ainakin Joen kaupungissa kauppahallista saa tuoretta aina. Usein haen kalat, vihannekset ja lihaakin sieltä jos aamuvarhain olen liikkeellä. Markettituotteetkin kyllä kelpaavat; ei ole kohdalle vielä pilaantunutta sattunut. Joko laadunvalvonta pelaa tai sitten olen ollut onnekas.

Samaa mieltä passengerin kanssa hygieniakiihkoilusta. Nykyisin tuntuu että useimmilla on vähintään yksi allergia, monilla enemmänkin. Ennen ei ollut, kun ei ollut bakteerikammoakaan. Liika puhtaus ja lisäaineet, siinä yliherkkyyksien syy sanoo Evil.
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Minullekin vanhempi liha/kala kelpaa, jos yhä syötävää on. KUNHAN se sellaisena myydään ja asiaankuuluvalla hinnanalennuksella. Sen sijaan en pidä yhtään ajatuksesta, että vedetään täyttä hintaa valehtelemalla tuotteen olevan tuoretta. Että on tuurista kiinni mikä liha pinosta poimitaan, onko se eilistä vai viikon takaista.
 

RuuhkaTukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, sympatiaa Jokereille
Samaa mieltä passengerin kanssa hygieniakiihkoilusta. Nykyisin tuntuu että useimmilla on vähintään yksi allergia, monilla enemmänkin. Ennen ei ollut, kun ei ollut bakteerikammoakaan. Liika puhtaus ja lisäaineet, siinä yliherkkyyksien syy sanoo Evil.

Kyllä ja juuri näin. Jokaiselle suomalaiselle ikään ja sukupuoleen katsomatta tulisi määrätä pakolliseksi yksi vuosi keskimääräisessä opiskelijapoikamiesboksissa, nauttien samoja eväitä, pukeutuen samoihin käännettyihin kalsareihin, syöden samalta tiskaamattomalta lautaselta, käyden samassa kerran puolessatoista kuussa siivotussa vessassa ja todeta että ei tuosta nyt erityisen sairaaksi tullut jahka pääsi yli alun henkisen haastavuuden.

Tuoreus hössötyksen ymmärrän silloin kun se epätuoreus vaikuttaa tuotteen makuun, kuten usein on tilanne tyhjiöpakatuissa marinaadi sotkuissa tai vaikka kalan kohdalla. Toisilla tilanne on kuitenkin sellainen että pelätään viikon mittaista ripulia ja kuinka noloa se on siinä työpaikan kahvipöydässä, kun se neiti-immeisen hiipiväkostaja tuleekin reilusti torvisoittokunnan saattamana ja vielä varren kanssa. Säälittävää sanon minä, kyllä ihminen pieree silloin kun pierettää.
 

U2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara & anyone against russia...
Toisaalta lapsiperheessä syödään kyllä aika usein jauhelihaa eri muodoissa, kun mukula tykkää. Kaikki tuubahan sinnekin on survottu, mutta siitä luopuminen olisi vähän vaikeampaa ainakin meidän perheelle.

Osta kinkkua ja naudan paistia isompina kimpaleina. Jauha kotona ja pakasta. Lapset tykkää ja tiedät hyvin itse mitä perheelle syötät. Hintakaan ei kovin paljon epämääräisen valmisjauhelihan yli nouse.

Noin yleisesti ottaen, mitä vähemmänn käsitelty tuote, sitä parempi. Ne punaisessa valmismarinadissa lilluvat lihan(?)palaset ovat suoraan helvetistä. Mietin jopa asiaa vähän aikaa, enkä keksinyt yhtäkään syytä, miksi ostaa valmiiksi marinoitua lihaa. Hyvät ystävät, älkää ostako tekään. Jos liha pitää marinoida, tehkää se itse. Saatte terveellisempää, edullisempaa ja parempaa ruokaa.
 

Burtonn

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Monessa samaa mieltä muitten kanssa, varsinkin marinaadista ja ylettömästä hygieniatouhotuksesta.
Meiltä löytyy S-market ja KKK-kauppa (k:ssa tuoretiski). Savusiika on meidän talouden lempikalaa, mutta saatavuus on mitä on.
S-market myy karvan alle kympin kilo vakuumissa, mutta jotenkin mun uskonto kieltää ostamasta kalaa vakumiissa, syönyt olen kun emäntä ostaa. K-kauppa taas myy kanadalaista (!) siikaa tuoreena savuversiona 6 €/kg, ei se voi olla tuoretta ja millä helvetillä sitä voi olla järkevää lennättää tänne siihen hintaan? Vielä pitää muistaa vanha viisaus, että tuoretta savukalaa ei olekaan vaan kaikki mikä pönttöön menee on juuri pilaantumassa koska sitä ei enää kehtaa myydä tuoreena.
Näitten lisäksi tuosta viikonlopunkalakojulta taitaa saada ihan kunnon savusiikaa johonkin n. 25 €/kg, mutta kun en usko sitäkään kurantiksi vaan juuri alkuviikon myymättä jääneeksi tuorekalaksi epäilen ma.
Täytynee lähteä aurinkoisen lauantain kunniaksi naaraamaan lähijärveä kuhan toivossa. Tulee kuitenkin pari pientä limatuubia.....
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Valmismarinadit on tosiaan karuja - monesti kannattaa kylmästi huuhdella vedellä pois. Kyllähän sitä itsekin on kalaa ostaessa usein miettinyt, ettei taida ihan eilistä olla, mutta toisaalta aika poikkeuksetta aivan hyvää on tullut lopputuloksesta. Ehkä se kylmäketju on tässä suhteessa tähdellisempi asia eli olennaisinta jollekin arkiruoanlaitolle lienee ettei tuote ole reaalisesti pilaantunutta, minkä siis nyt pitäisi itsekunkin huomata, sanoo kaupan kyltti tai myyjä mitä hyvänsä. Liha nyt ei tietystä maltillisesta ikääntymisestä kärsi ollenkaan. Tietysti silti on ikävää toimintaa, jos tuoretiskeillä pyritään tietoisesti huijaamaan asiakkaita - toivottavasti tämä ei ole kovin laajalle levinnyttä toimintaa.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Valmismarinadit on tosiaan karuja - monesti kannattaa kylmästi huuhdella vedellä pois.

Tämän toimenpiteen onnistuminen riippuu ihan marinadista. Se perusliejun maku ei lähde pesemälläkään. Maistuu tehtaalle edelleen. Jotkut lievemmät sotkut(hunaja, kermainen) voi vielä peittää pesun jälkeen omilla mausteilla melko sujuvasti.

Kanassa(koivet) tuota marinadia on yleensä vain pohjalla, eikä se ole päässyt nahan läpi pilaamaan makua.
 

Rademoottori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liigan tippumuspelit
Jos tuoreustakuun haluat, osta virveli.
. . .
Noh, kai tämäkin saalis on tuoretta =) .

Mutta asiaan. En minäkään ole kuin aniharvoin saanut ostoksiini vanhentunutta lihaa. Toki lihatuotteiden absoluuttinen tuoreus on silti eri asia. Minulle riittää useiden muidenkin tapaan se että lihatuote on syömäkelpoisen hajuista, tarkoittaen ettei se haise yhtään härskiintyneelle vaan sen tuoksu on raikas (myös tuotteen viimeisenä käyttöpäivänä). Valitettavasti sen hajutestin voi tehdä vasta kotona avattuaan paketin.

Hyvin paljon säilyvyyteen ja tuoreuteen vaikuttaa sekin että pysyykö lihatuotteen kylmäketju katkeamattomana kun kuumina kesäpäivinä asiakas käy ruokaostoksilla. Esim. auton sisätilan lämpö on helposti +50 asteinen kun ostoksilta palataan (ellei pirssi ole parkkihallissa), eikä ilmastointilaitekaan välttämättä kovin pian jäähdytä autoa.

Tökeröä on se jos myydään normaalihintaan vanhenemassa olevaa lihatuotetta tai peukaloidaan "vahingossa" päivämäärää.
 
Viimeksi muokattu:

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Itse olen aina syönyt esim. leikkeleitä, jotka ovat ylittäneet päivämäärältä viimeisen käyttöpäivän. Jos maku ja haju ovat ylivoimaisen pahoja niin voi heittää kompostiin. Samaa kaavaa noudatan maitotuotteiden kanssa.

Naudan liha paranee vanhetessaan. Oikein vituttaa kun vanhukset kysyvät lihatiskillä onko naudan sisäfile varmasti tuoretta. Mitä enemmän riippunutta liha on ja vieläpä lievä hapan haju viestittää ihan oikeasta koostumuksesta. Ei tarvitse kuin näyttää paistinpannua niin roseena putoaa äänen nopeudella sopivan kastikkeen kanssa.

Kalan kanssa pitää olla hieman tarkempi. Mereltä saadut fisut säilyvät kolmisen päivää oikeissa olosuhteissa ja järvikalat pari päivää. Savustus on ollut jo aikojen saatosta paras keino säilyöä kalaa. Savukaasut tappavat haitalliset bakteerit ja kosteus poistuu kalan lihasta. Kalan kuivaaminen on toinen keino. Graavaaminen on myös keino lisätä kalan säilyvyyttä. Keskiajalla jopa hedelmiä suolattiin, jotta säilyvyys lämpimissä olosuhteissa voitiin saavuttaa.

Syömme nykyisin erittäin puhdasta ruokaa vaikka olisi ehkäpä parempi jos toleranssia kasvatettaisiin hieman ns päivettyineilläkin elintarvikkeilla. Vastustuskyky paranee ja suoliston bakteerit voisivat ehkäpä paremmin. Nyt syödään yli puhdasta ruokaa ja samalla lääkkeitä jokaiseen vaivaan...vastustuskyky on monella meistä lähes olematon jos luontainen ravinto tai olosuhteet hiemankin muuttuvat.
 

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
Aika lailla samaa mieltä enemmistön kanssa, eli en myöskään kavahda punaleimatuotteita. Mutta jos haisevaa lihaa marinoidaan myytäväksi ja pyydetään vielä kovempaa hintaa tyyliin: "Lihamestarin erikoispihvi" tai jotain muuta paskaa, niin kyllä siinä mennään niin mustalais ja karvakäsi asteelle, että vaihdan varmasti kauppaa, jos tällaista tulee ilmi.
 

jpet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ducks
Ostimme joku aika sitten kalkkunaleikettä paikallisesta s-marketista. Syötyäni jo muutaman siivun katsoin päiväysmerkinnän, ja hämmästyin, kun huomasin viimeisen käyttöpäivämäärän menneen jo kolme viikkoa aikaisemmin. Maussa ei tosin ollut mitään valittamista. Aina kun menen kyseiseen kauppaan, tarkastan hyvin tarkkaan tuotteiden päiväysmerkinnät, ja varsin usein siihen on kyllä ollut aihettakin.
 

Tumpe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lipö ty.
Kyllä tuo on riskistrategia kaupalta lähteä peittelemään vanhan lihan hajua marinadilla. Paljon ei voita, mutta helvetisti voi hävitä. Päiväys kun lihassa lähenee, niin pakkaseen vaan. Hävikiksi menevän, mutta vielä pilaantumattoman lihan voi käyttää hyödyksi niin monella tavalla, kunhan sen säilöö.

Kala on herkkä tuoreudelle, parastahan se on itse pyydettynä tuoreeltaan. Kaikesta kohusta huolimatta luottamus säilyy edelleen tuoretiskeihin.

Ja mitä päivämääriin tulee pakkausten kyljessä - suuntaa antavia ovat. Mikropitsaa on tullut syötyä 4 viikkoa päiväyksestä. Kipeäksi en tullut, joskin tuote ei juuri maistunut kauhean erikoiselle.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Olen joskus toiseenkin ketjuun avautunut valmiiksi marinoiduista tuotteista. En KOSKAAN osta valmiiksi marinoituja lihasuikaleita tms. Ne maistuvat pahalle, marinadi toimii lämpöeristeenä ja nostavat "lihan" kilohintaa kummasti. Jotkut avuttomat mämmiräpylät näitä ostavat kun eivät tiedä paremmasta.

Mutta broilerit kyllä ostan marinoituina. Aika harvasta lihahyllystä löytyy marinoimattomia broilerinkoipireisiä. Ja kun paiston jälkeen kuorii nahan pois, saa lähes marinoimattoman makuista kanaa. Tosin se rapsakka kuori on koko artikkelin paras osa ja broilerimarinadit ovatkin aika kevyitä verrattuna parhaat päivänsä nähneiden lihanroippeiden desinfiointimarinadeihin.

Naturel on parasta.
 

Pantse67

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoon Blues, Detroit Red Wings, ManU, UFC
Tästä on tosin parikymmentä vuotta, mutta vaimo oli aikoinaan kesätöissä eräässä Helsingin keskustan hienostotavaratalossa ja nimenomaan sen ruokaosastolla. Siellä ainakin leikattiin homeisista juustoista homeet pois ja ne myytiin irtotiskillä asiakkaille.
 

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
Tosiaan harmitustahan aiheuttaa, jos vanhempaa tavaraa myydään tuoreena.

Mutta en ymmärrä tätä hirveätä kohua, että nyt kaikki tyrmistyneinä eivät osta mitään, kun siitä voi sairastua. Jos kerran olette tähänkin mennessä ostaneet näitä "vanhentuneita" tuotteita ja mitään ei ole tähän mennessä tullut, niin miten muka nyt sitten yht'äkkiä iskisin vatsatauti. Tieto lisää tuskaa, ilmeisesti.

Kaikki lihathan ovat täysin hyviä, niin kauan kun ovat oikeasti pilaantuneita. Ja tuon huomaa hyvin haistelemalla ja painelemalla. Ja taas kun leikkaa pilaantuneen osuuden pois, niin kappas, alta paljastuu aivan hyvää ja kelpoisaa lihaa.

Että silleen...
 

jpet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ducks
Luulenpa, että kaikkein kelvottomimmat ruoat tulee usein nautittua ravintoloissa. Ainakin omalla kohdalla vatsataudit ovat lähes pääsääntöisesti saaneet alkunsa ravintoloista, eikä edellisestäkään ole aikaa kuin pari viikkoa. Vatsa oli ruikulilla reilun viikon, ja olen täysin varma, että sain sen eräästä kotimaassa sijainneesta etnisestä ravintolasta.

http://www.mtv3.fi/matkailu/ulkomaat/uutiset.shtml?885350
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Onko joku käynyt jo kokeilemassa noiden berliiniläisravintoloiden makuja?
Loppuviikosta juuri Berliinistä kotiutuneena olen kyllä ihan tyytyväinen että luin ja katsoin postaamasi kuvat vasta nyt. Kyllä noista imbisseistä tuli currywurstia syötyä ja hyvää oli.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Tästä on tosin parikymmentä vuotta, mutta vaimo oli aikoinaan kesätöissä eräässä Helsingin keskustan hienostotavaratalossa ja nimenomaan sen ruokaosastolla. Siellä ainakin leikattiin homeisista juustoista homeet pois ja ne myytiin irtotiskillä asiakkaille.
Varmasti on näin. Itse kun olin lukioaikana (=vuosituhannen alkupuolella) Töissä marketissa, niin muun muassa kaikki puoliksi mädäntyneet kurkut ja tomaatit kerättiin luonnollisesti pois sieltä vihannesosastolta myynnistä, mutta roskiksen sijaan ne otettiin hyötykäyttöön. Leikattiin vaan mädät kohdat pois ja tehtiin sitä salaattia, mitä sitten saa sieltä tuoretiskiltä ostaa hyvään kilohintaan. En ole kyllä ikinä tällaista salaattia ostanut, kun sitä voi itsekin helposti tehdä, mutta eipä toisaalta tekisi mielikään ostaa. Vaikka tässä on vähän sama kuin tuon juustonkin kohdalla, että myytävä tavara on vielä ihan ok, niin silti jotenkin inhottaisi ostaa tällaista tuotetta.
 

Dynamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse olin pienessä kaupassa töissä joskus -90 -luvun alussa. Huvitti, kun kaverit sanoivat, etteivät koskaan osta tarjousjauhelihaa, koska oletus oli tietysti se, että joku lihaerä oli mennyt vanhaksi ja sitten jauhettu. Tarjous oli kuitenkin tiedossa jo muutaman päivän etukäteen, joten tästä ei ollut kyse. Tuoreinta jauhelihaa sai silloin nimenomaan tarjouksesta, kun se menekki oli niin kova, että sitä sai olla takahuoneessa jatkuvasti jauhamassa. Paljon epäilyttävämpää oli se jauheliha, jota myytiin normaalihinnalla. Tuon kaupan yksi etu oli se, että omistajalla oli pari isoa koiraa, joten hävikkilihat löysivät tiensä koirien lautaselle, eikä siellä tuolloin tarvinnut vanhentuneita myydä.

Kuten täälläkin on todettu, kaupan valmismarinaadit ovat perseestä maultaan. Jos ja kun niillä vielä peitellään vanhentunutta lihaa, on se toinen syy olla ostamatta marinaadilihaa.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Millaisia kriteereitä Jatkoajan käyttäjäkunta noudattaa liha-/kalatuotteidensa suhteen?

Pyrin nykyään vältämään marinoitujen lihatuotteiden ostamista. Joskus se on mahdonta koska tilanne voi olla sellainen, että marinoimattomat ovat jo loppuneet ehtiessäni ostoksille - ei tietenkään mikään ihme koska kyllähän laatutietoinen ostaa marinoimatonta lihaa kaikesta huolimatta. Pakon edessä marinoitukin uppoaa suuhuni.

Jos lihaa tms. myydään alennettuun hintaan ja tuotteeseen on selkeästi merkitty viimeinen käyttöpäivä tms. ei minulla ole mitään vastaan sanomista - voin itsekin ostaa sellaista lihaa/kalaa jos tiedän syöväni sen hetimmiten. Sen sijaan jos vanhentunutta tuotetta myydään tuoreena (usein juuri marinoituna) niin niskavillani nousevat pystyyn.

Tähän mennessä olen ollut luottavainen kauppaketjujen toimintaan, kenties hyväuskoisuuttani. Sen sijaan pienten kebab-paikkojen suhteen tulee välillä miettineeksi, että kuinkahan elintarvikkeita loppujen lopuksi käsitellään. Kotipaikkakunnallani jokunen on joutunut ratsatuksi mutta ilmeisesti aivan viimeaikoina ei ole mitään sanottavaa ollut koska lehdistö on ollut vaitonainen. Huhuja tosin liikkuu mutta ei niihin aina ole luottaminen.

vlad.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Tulipas sitten luettua tuo Hesarin juttu ja pakko sanoa, että juttu haisee hyvin voimakkaasti katkeroituneen entisen esimiehen paskapuheelta. Tuo esimerkki tyhjiöpakatuista sian ulkofileepihveistä kuulostaa esimerkiksi kohtuullisen oudolta. Jutusta saa sen käsityksen, että niiden päiväys olisi mennyt juuri ennen tuota marinointia pitkäksi. Jokos ne muka siinä vaiheessa haisevat? Väittäisin niiden olevan täysin kuranttia tavaraa vielä joitakin päiviä "vanhentumisen" jälkeenkin.

Eiköhän tässä ole taas kerran tehty kärpäsestä härkänen ja Hesari seuraa hyvin kahden kokeneemman "sanomalehden" jalanjälkiä...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös