Apassi: Olen myöskin totaalinen tulokseen tuijottaja. En välitä pelataanko ajokoiraa vai huikeaa taitokiekkoa - pääasia, että pisteitä tulee materiaalin mukaisesti. En myöskään arvota valmentajaa sen mukaan onko hän kontrollifriikki vai humaanimpi tapaus. Kumpikaan ei ole mikään itseisarvo, kuten ei myöskään valmentajan näyttävä mekastus. Antaa tulosten ratkaista. Kojolla oli omat vaikeutensa HIFK:n kanssa kahden kauden ajan, joten ei se niinkään mene, että kontrollifriikki sisään, niin johan rupeaa tapahtumaan. Jääkiekkojoukkueen ryhmädynamiikka on loppujen lopuksi aika simppeli: pelaajat sitoutuvat sellaiseen, mitä pitävät järkevänä ja jokainen pelaaja haluaa olla joukkueessa, joka voittaa suuren osan matseista. Kun koutsi rakentaa omalla panoksellaan tällaisen ympäristön, kaikki toimii. Itse en voi sietää kontrollifriikkejä ihmisiä pätkääkään. Heillä on usein huono itsetunto, jota yritetään paikata pikkunatsin elkeillä. Näitä kavereita tapaa armeijan kantahenkilöstössä ja alemman tason johtajistossa. En usko, että vuonna 2011 mitään joukkuetta johdetaan menestykseen mopottamalla pelaajia. Naurettavaa, osa pelaajista tienaa enemmän kuin niuhottava koutsi. Mun viiden ruplan psykologisilmäni kertoo Kojostakin sen, että mitä enemmän hän keskittyi olennaiseen eli pelikuvioihin, sitä paremmin rupesi menemään. Koska samalla löystyi se kontrollifriikkiys detaljien suhteen. Olen satavarma, että Nokka kasvoi todella paljon valmentajana HIFK-aikanaan ja hänen tiellään ei näy suurempia ongelmia, kun hän osaa pitää fokuksen itse pelissä.
Petulla ja muilla HIFK-valmentajilla on tällä hetkellä suuria ongelmia hahmottaa kokonaisuutta. Juuri nyt olisi se paikka, jolloin voisi jättää nelosketjun rosterin pyörittämisen ja pelaajien treidaamisen vähemmälle, kiintiöidä tiettyjä ketjupaikkoja ja oikeasti koettaa välillä pelata joukkueena jääkiekkoa. Pelaajat tulevat kyllä perässä. Mutta jos koutsi nipoilee siitä, että joku nipoilee jostain lapsellisesta iltaluistelusta joukkueen kontatessa samaan aikaan jokaista vastustajaa vastaan, niin kyllähän jopa kiekkoilijakin tajuaa, että tuolla kaverilla on nyt suhteellisuudentaju perseessä. Olen sitä mieltä, että Petu saattaa olla Kojo-tripillään siinä vaiheessa, missä Kojo oli niuhottava pikkunatsi. Olennaista olisi tajuta, että kun Kojo keskittyi peliin ja samalla hänen olemuksensa selvästi rentoutui, HIFK oli aivan pysäyttämätön lauma. Jos kyseessä on Nokan kopiointi, olisi kannattanut kopioida juuri se Nokka, joka pelasi unelmakevään -11. Ei sitä Nokkaa, joka lörähti ulos pleijareista alempaa joukkuetta vastaan. Ja kaksi ekaa ketjua on veivattava uusiksi ja nostettava molempiin työmies. Liivik toimi hyvin narreja vastaan ykkösen laidassa ja Nyholm olisi luonteva kakkosen laitaan. Jotainhan täytyy tehdä, kun ei ole Lennua, Wärniä eikä Töykkälää.