Petulle kenkää

  • 449 895
  • 1 323

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Pesonen-Granlund-Somervuori on yhtä huonosti roolitettu ketju kuin Peltonen-Wirtanen-Kuhta. Ei löydy likaisen työn luontaista tekijää kärkiketjuista. Itse palauttaisin takaisin edes alkukauden superketjun Peltonen-Granlund-Kuhta ja viime kauden huikean nelosketjun Nyholm-Liivik-Pöysti. Miksi tehdä asioista liian vaikeita, kun on jo toimivia kokonaisuuksia joukkueen sisällä. Lopuilla ketjupelaajilla kokeilut pliis, ei tarvitse keksiä ruutia koko ajan uudestaan.
 

pellha

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK. Die DFB-Auswahl, FC Honka, PSG
Juoksisiko palkka 2 vuotta?

Jäin funtsimaan että pitäisikö sille skeidasafkaajalle kenkimisen yhteydessä tosiaan maksaa liksaa sopimuskauden loppuun? Onko tämä valmentajadiileissä aina ja kaikkialla normi (käytetäänkö jotain sitovaa pohjaa) vai olisiko katastrofimahdollisuus otettu huomioon diiliä tehtäessä? Kuten johtajasopimuksissa muualla; äijästä/daamista päästään eroon koska tahansa maksamalla jokin (sopimuksen jäljellä olevan keston mukaista palkkaa pienempi) korvaus työsuhteen päättämisestä.

Jos petuiks-meni -klausuli olisi mukana työsopimuksessa ei fyrkkaa palaisi tolkuttomia määriä. Mitään henkisiä esteitä tälle välttämättömälle liikkeelle ei pitäisi olla. Viime kauden lopun lähtötason huomioon ottaen aivokäyrällä varustettu seurajohto ei lähtisi tietoisesti kolmen vuoden projektiin, joka alkaa tällaisella epäkiekkomaisella dyykkausvaiheella.
 

chauron

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIMARS
@JHag, hienosti selitetty. Toi oli just sitä mitä mä meinasin, ettei yksinkertaistaminen meinaa todellakaan kaiken taktiikan heittämistä romukoppaan.

@Pelha: Pitää maksaa eli juu.
 

-3112-

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, ManU, HSV
Jäin funtsimaan että pitäisikö sille skeidasafkaajalle kenkimisen yhteydessä tosiaan maksaa liksaa sopimuskauden loppuun?....

Lyhyesti lainattuna. Tarvitsee maksaa ja muuhun tehtävään kuin vastuuvalmentajan tehtävään ei miestä voi laittaa. Tämä taitaa olla runoiltuna jokaisen valmentajan papereissa ainakin tässä liigassa?
 

Apassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
.edit: Lisätään vielä, että käsitys "kiekko on vallan väline" on aivan joutavaa meidänpelipaskaa. Kiekko on se väline, joka pitää toimittaa vastustajan maaliin. Mitään muuta valtaa sillä ei ole. Katsokaa kuinka lyhyen aikaa änärin huippujoukkueet pitävät kiekkoa hyökkäykseenlähdöstä maalipaikkaan.

Kuten aikaisemmin olen sanonut, niin itseäni ei kinnosta paskaakaan se, että pelaako HIFK jotain maajoukkueen "meidän peliä". Suurin mittari, jolla itse katson peliä on menestys. Hyväksyisin täysin se, että HIFK pelaisi Sheddenmäistä ajokoirakiekkoa, jossa vastustajalla ei olisi yhtään kivaa, jos sillä menestyttäisiin. En vain usko, että sen typpisellä kiekolla mentäisiin koskaan tappiin asti SM-liigassa. Olenkin ollut aina sitä mieltä, siis jo kauan ennen, kuin puhuttiin jostain "meidän pelistä", että minkä ihmeen takia kiekosta pitää luopua niin helposti joissain tilanteissa. Esimerkkeinä nyt vaikka se, että ketjunvaihto tehdään lyömällä pitkä päätyyn. Joskus 90-luvullahan näin pääsääntöisesti tehtiin ja en koskaan ymmärtänyt sitä silloinkaan. Nykysinhän kiekko pyritään näissä tilanteissa pelaamaan oman maalin taakse aikomuksena lähteä välittömästi uuteen hyökkäykseen. Toisena esimerkkinä hyökkäyksiinlähdöt: En ole koskaan ymmärtänyt, että miksi kiekko pitää lyödä vastustajan päätyyn sellaisessa tilanteessa, jossa ei ole mahdollisuutta karvauksen kautta saada kiekkoa takaisin. Nämä sanat "kiekkokontrolli", "meidän peli" ja "pelikirja" ovat vain sellaisia sanoja, jotka ovat tulleet nyt viimeisten vuosien aikana mukaan lätkäkeskusteluihin. Kun joku puhuu kiekkokontrollikiekosta, niin hän voi tehdä sen ilman, että on mitään aikomustakaan verrata sitä maajoukkueen pelitapaan.

Esimerkiksi viime kaudella HIFK pelasi kovan pelaajamateriaalin ohella omasta mielestäni modernia jääkiekkoa, jossa hyökkäykset pääasiassa pyrittiin pelaamaan kentän keskustan kautta ja silloin saatiin valtava määrä sellaisia hyökkäyksiä, joissa kaikki kolme hyökkääjää ylittivät siniviivan saman aikaisesti. Puhutiinkin Jokerit sarjan aikana siitä, että jos pelin virtaus jatkuu ennallaan, niin HIFK menee sarjasta jatkoon. HIFK hyökkäsi kontrolloidusti ja Jokerit puolustukseen/vastaiskuihin turvautuen, mutta samalla liikaa yksilötaitoon perustuen. OK maalin päässä oltiin katastrofista, mutta silti.

Luulin että Petri Matikainen ja Antti Pennanen olisivat tämän työn loogisia jatkajia, mutta lisäksi Petu toisi vielä sellaisen ilkeän HIFK:maisen elementin tähän pelaamiseen. Nythän valmennus on epäonnistunut tuhoamaan täysin kaiken mistä ylipäätänsä modernissa pelitavassa on kyse. Ja mikä pahinta, niin siinä sivussa myös HIFK:mainen aggressiivisuus ja fyysisyys puuttuvat. Nyt HIFK hyökkää yksilötaitoon perustuen, mutta vielä sillä erotuksella viime kauden Jokereihin, että HIFK:lla ei ole edes tiivis paketti puolustussuuntaan.
 

strava

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olin eilen Nordiksella tsiikaamassa kun Schollin rakastamat HL:n muodostelmajoukkueet esittelivät kauden ohjelmistonsa ja täytyy sanoa, että ne olivat tältä syksyltä parasta antia, mitä kotona on nähty.
Nyt Petu saatanan sassiin tsekkaan vaikka Marigoldin treenejä, miten saadaan osaavien likkojen ajoitukset oikeaksi, etäisyydet kuntoon, nopeat suunnanmuutokset kuntoon, vauhti päätä huimaavaksi, yhteistyö saumattomaksi, ristiinluistelut sadasosasekunnilleen toimiviksi. Ja noita pimuja, kun on reilut parikymmentä, joista vain kuuttatoista käytetään esityksessä, mutta kuka vaan voidaan heittää kehiin tarpeen vaatiessa.
Jos tämä onnistuu parissa kuukaudessa 16-25 tytöltä, niin mikä saatana on, ettei viisi yhtäaikaa kentällä olevaa kallispalkkaista pelaajaa, joilla on perusosaaminen huippuluokaa, onnistu samassa. Ei näiden jätkien tarvitse luistella samaa tahtia, samalla tyylillä eikä osata piruetteja. Noudatetaan vaan sitä pelikirjaa, jos sellaista on olemassakaan.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos tämä onnistuu parissa kuukaudessa 16-25 tytöltä, niin mikä saatana on, ettei viisi yhtäaikaa kentällä olevaa kallispalkkaista pelaajaa, joilla on perusosaaminen huippuluokaa, onnistu samassa.

Hah, nehän on miehiä ;)!

Miehiä, joille kaikki tehdään valmiiksi, jopa seurassa. Kun ei ole tarvinnut omia aivoja vuosikausiin käyttää, eihän se yhtäkkiä onnistu. Ensin Sakke kertoi monta vuotta, missä pitää olla ja milloin, sen jälkeen tarkastetaan ohjeista, mitä pitikään seuraavaksi tehdä ja kun kaikki on tsekattu, mennään kotiin, missä mamma on tehnyt makaroonilaatikkoa ja jälkiruoaksi marjakiisseliä. Nam!

Kojo kontrolloi kolme viimeisintä kautta kaikkea ja nyt kun siitä kyttäämisestä on vihdoin päästy, elämä hymyilee! Vilkaisu sarjataulukkoon kertoo myös siitä, että joukkueessa on aiempaa rennompi meininki. Jesss!
 

choose_life

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
Aika pahan pisti:)

Miehiä, joille kaikki tehdään valmiiksi, jopa seurassa. Kun ei ole tarvinnut omia aivoja vuosikausiin käyttää, eihän se yhtäkkiä onnistu. Ensin Sakke kertoi monta vuotta, missä pitää olla ja milloin, sen jälkeen tarkastetaan ohjeista, mitä pitikään seuraavaksi tehdä ja kun kaikki on tsekattu, mennään kotiin, missä mamma on tehnyt makaroonilaatikkoa ja jälkiruoaksi marjakiisseliä. Nam!

Sad but true, osa II. Mutta tämä ei ole vain IFK:n, vaan koko suomalaisen kiekon pöhötaudin, suhteellisuudentajun katoamisen, koulutuksen puutteen, yleisen typeryyden, katteettoman ihailun ja paapomisen, oman perseen ympärille linnoittautumisen jne. ongelma.
Jossain määrin myös naurettavuuksiin menneen ja nyttemmin jo onneksi pitkälti kuopatun valmentajakeskeisyyden, kyllä... mutta mitä ketjun otsikkoon tulee, todellisia ongelmia on edelleen "vain" kaksi. Ihan puhdas epäpätevyys (tämän jengin kanssa) ja (viimeistään) siitä automaattisesti seuraava uskottavuuden ja auktoriteetin puute.
 

Stigu

Jäsen
Nykyinen HIFK pelaa selkeästi kiekkoa henkilöille ennemmin kuin alueille ja esimerkiksi hyvällä laukaisupaikalla oleva laituri työntää satavarmasti kiekon mieluummin takanaan olevalle senalle kuin laukoo. Lisäksi HIFK pelaa aivan järkyttävän paskaa maskipeliä ja tämänkin vuoksi Liivikin pitäisi kuulua kokoonpanoon.

Pahiten epäbalanssi näkyy ketjussa Kuhta-PW-Ville. Roolituksesta puuttuu kokonaan likaisen työn tekijä / maskimies ja maalillemenijä. HIFK:n ykkönen muodossa Ville-Micke-Hade oli hieno kokonaisuus ja siinä Hade paineli hampaat irvessä aina maalille ja kiekko ohjattiin nopeasti sinne. Mä pelkään, että tämä teoreetikko-Pennanen on myöskin tyhjä arpa ja voi olla, että häntä kuunnellaan jopa liikaa.
Tuossa tuo IFK:n isoin ongelma omasta mielestänikin. IFK pitää kiekkoa, luo hyökkäyksiä ja jopa maalipaikkoja (pl Jyp-matsi) ihan tarpeeksi, mutta ketjuista puuttuva nuo likaisen työn tekijät. Sen takia hyökkäykset päätyvät usein kulmiin. Itse ripottelisin Nyholm-Liivik-Pöysti-kolmikon tylysti kolmeen ensimmäiseen kentälliseen (1 per ketju), ja suoraviivaistaisin peliä.

Toinen ongelma on tietysti nuo pelin avaukset, mutta uskoisin että tuo ongelma paranee, kun nuo junnupakit saadaan pois pelaavasta kokoonpanosta ja pakkien kuormitus tasaantuu.

Jyp-pelissä oli jo selkeät merkit siitä, että koko joukkueen itseluottamus on nollassa. Maaottelutauon aikana olisi suonut lepoa nimenomaan Villelle ja Mickelle, mutta nyt he palaavat tauolta entistä väsyneempinä. Ei hyvä.

Ja Pennasen suhteen myös samaa mieltä.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Apassi: Olen myöskin totaalinen tulokseen tuijottaja. En välitä pelataanko ajokoiraa vai huikeaa taitokiekkoa - pääasia, että pisteitä tulee materiaalin mukaisesti. En myöskään arvota valmentajaa sen mukaan onko hän kontrollifriikki vai humaanimpi tapaus. Kumpikaan ei ole mikään itseisarvo, kuten ei myöskään valmentajan näyttävä mekastus. Antaa tulosten ratkaista. Kojolla oli omat vaikeutensa HIFK:n kanssa kahden kauden ajan, joten ei se niinkään mene, että kontrollifriikki sisään, niin johan rupeaa tapahtumaan. Jääkiekkojoukkueen ryhmädynamiikka on loppujen lopuksi aika simppeli: pelaajat sitoutuvat sellaiseen, mitä pitävät järkevänä ja jokainen pelaaja haluaa olla joukkueessa, joka voittaa suuren osan matseista. Kun koutsi rakentaa omalla panoksellaan tällaisen ympäristön, kaikki toimii. Itse en voi sietää kontrollifriikkejä ihmisiä pätkääkään. Heillä on usein huono itsetunto, jota yritetään paikata pikkunatsin elkeillä. Näitä kavereita tapaa armeijan kantahenkilöstössä ja alemman tason johtajistossa. En usko, että vuonna 2011 mitään joukkuetta johdetaan menestykseen mopottamalla pelaajia. Naurettavaa, osa pelaajista tienaa enemmän kuin niuhottava koutsi. Mun viiden ruplan psykologisilmäni kertoo Kojostakin sen, että mitä enemmän hän keskittyi olennaiseen eli pelikuvioihin, sitä paremmin rupesi menemään. Koska samalla löystyi se kontrollifriikkiys detaljien suhteen. Olen satavarma, että Nokka kasvoi todella paljon valmentajana HIFK-aikanaan ja hänen tiellään ei näy suurempia ongelmia, kun hän osaa pitää fokuksen itse pelissä.

Petulla ja muilla HIFK-valmentajilla on tällä hetkellä suuria ongelmia hahmottaa kokonaisuutta. Juuri nyt olisi se paikka, jolloin voisi jättää nelosketjun rosterin pyörittämisen ja pelaajien treidaamisen vähemmälle, kiintiöidä tiettyjä ketjupaikkoja ja oikeasti koettaa välillä pelata joukkueena jääkiekkoa. Pelaajat tulevat kyllä perässä. Mutta jos koutsi nipoilee siitä, että joku nipoilee jostain lapsellisesta iltaluistelusta joukkueen kontatessa samaan aikaan jokaista vastustajaa vastaan, niin kyllähän jopa kiekkoilijakin tajuaa, että tuolla kaverilla on nyt suhteellisuudentaju perseessä. Olen sitä mieltä, että Petu saattaa olla Kojo-tripillään siinä vaiheessa, missä Kojo oli niuhottava pikkunatsi. Olennaista olisi tajuta, että kun Kojo keskittyi peliin ja samalla hänen olemuksensa selvästi rentoutui, HIFK oli aivan pysäyttämätön lauma. Jos kyseessä on Nokan kopiointi, olisi kannattanut kopioida juuri se Nokka, joka pelasi unelmakevään -11. Ei sitä Nokkaa, joka lörähti ulos pleijareista alempaa joukkuetta vastaan. Ja kaksi ekaa ketjua on veivattava uusiksi ja nostettava molempiin työmies. Liivik toimi hyvin narreja vastaan ykkösen laidassa ja Nyholm olisi luonteva kakkosen laitaan. Jotainhan täytyy tehdä, kun ei ole Lennua, Wärniä eikä Töykkälää.
 

Owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK, Liverpool
Tämä käsitys, että joka ketjussa pitää olla joku likaisen työn tekijä (=puukäsi) on aivan totaalisen vanhaa ajattelua. Kyllä minä ainakin otan mielummin ketjun, jossa on taitoa, taitoa ja taitoa. Toki nykyään sana taito käsittää myös työntekoa, maalinedusta pelaamista, kulmissa vääntämistä, taklaamista, jne.. Mutta se, että pitäisi olla yksi puukäsi joka ketjussa on aivan ikivanhaa ajattelua.

Miksi ketju Ville-Petteri-Kibe olisi lähtökohdiltaan huono? Kyllä siitä ketjusta löytyy aivan kaikilta nuo nyky kiekon elementit.

Ja minä en vaihtaisi Petua. Minä vaihtaisin apparit. Niille on varattu omat roolit, joissa kumpikaan ei pärjää nyky kiekossa. Petu on edelleen saanut 2 kertaa SM-liigan vuoden valmentaja palkinnon. Ja olen sata varma, että IFK ei potkaie Petua pihalle.
 

Meister

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onkohan Petu antanut tänään pelaajille läksyksi katsoa Subilta Sparta-leffan? Leffa eväinä syödään alkukaudesta kertynyttä paskaa.
 
Suosikkijoukkue
Chisu! (Kesätyttö 2012 -skabassa PMMP:n Mira)
Puhtaasti kummeksuva kysymys: mistä asti Peltonen-Granlund-tutkapari on ollut hajotettuna? Ja kaksi lisää: mikä oli HIFK:n ottelukohtainen pistekeskiarvo ennen Petun ratkaisua pistää ukot eri ketjuihin, ja mikä se on ollut päätöksen jälkeen?
 

Stigu

Jäsen
Tämä käsitys, että joka ketjussa pitää olla joku likaisen työn tekijä (=puukäsi) on aivan totaalisen vanhaa ajattelua. ...

Ja minä en vaihtaisi Petua. Minä vaihtaisin apparit. Niille on varattu omat roolit, joissa kumpikaan ei pärjää nyky kiekossa. Petu on edelleen saanut 2 kertaa SM-liigan vuoden valmentaja palkinnon. Ja olen sata varma, että IFK ei potkaie Petua pihalle.
Jälkimmäisestä kappaleesta 100% samaa mieltä.

Ensimmäisen kappaleen osalta, mieti esim. viime kauden mestaruusjengiä. Kolme ensimmäistä ketjua olivat:

Peltonen-Granlund-Haataja
Petrell-Wirtanen-Kuhta
Wärn-Ramstedt-Hamilton

Kyllähän noista ketjuista on aika helppoa poimia se snaipperi, pelinrakentaja ja rouhija (joka ei ole aivan puukäsi). Tällä kaudella noita kunnon rouhijoita ei kolmessa ensimmäisessä kentällisessä oikein ole ollut. Lisäksi Ramstedtin tilalla on ollut monta astetta huonompi Hirso.
 

Viltsu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Apassi: Olen myöskin totaalinen tulokseen tuijottaja. En välitä pelataanko ajokoiraa vai huikeaa taitokiekkoa - pääasia, että pisteitä tulee materiaalin mukaisesti.

Täälläkin on näköjään herätty. Minä kun olen aina sanonut, että joukkue pelaa kauniisti silloin, kun se voittaa. Mulle ei ole paskankaan väliä, millä tyylillä pisteitä tulee. Yleensä mulle on täällä sitten todettu, että kannatan väärää joukkue, kun HIFK:n tulee aina pelata tietyllä tyylillä.

No se tästä tällä erää.
 

Davidson

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Menee vähän ohi aiheen,mutta tuli niin nostalginen olo, että pakko jakaa se kanssanne. Nuorena miehenä ala-asteellamme oli siivooja, joka pistettiin aika koville pienten poikien toimesta. Hermothan siltä lopulta menivät. Kerran kun vessa oli rasavillien poikien toimesta sotkettu, ryntää (nais)siivooja WC-tiloihin ja huutaa: "Olkaa sitten kusessa ja paskassa, mä en enää välitä!" Maksaako Petu nyt siitä, että häntä on nöyryytetty keväisin mm. Nokan toimesta "Kuka vittu sä luulet olevas?" eikä enää välitä? Vai yrittääkö hän hankkia menetettyä auktoriteettia takaisin nöyryyttämällä pelaajia? Vai onko P. Matikainen itse niin lukossa, ettei enää tajua miten pitäisi toimia. Jos olen hetken humaani, niin voisihan sitä ajatella valmentajankin paineita: haaveena ollut päästä valmentamaan HIFK:tä, nyt pääsee mestaruusjoukkueen puikkoihin, huippupelaajat hankittu. Kaikki pitäisi olla täydellistä ja kaikki meneekin päin persettä. Voisi siinä itse kullakin olla aika hiljainen olo lehdistötilaiauudessa...
 

frozen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kävin hiukan tsekkaamassa Petun valmennushistoriaa, kun ei itselle kovin tuttu tyyppi ole kyseessä. Bluesin kaudet toki tiedän, ja jostain luin että kävi Pelicansin kopissa strippaamassa. No siinähän se äijän valmennusura olikin tähän asti. Pari kertaa Bluesin vei hopealle, siis hopealle. Kojo tuli sentään mestarina, ja lähti mestarina. Toki aina voi yrittää löytää kehittyviä lupauksia, mutta onko se suurseuran tapa. Samaa yritettiin Lehkosen kanssa aikoinaan, eikä se niin hyvin päättynyt (vaikka paljon paremmin menikin nykyiseen verrattuna). Nykyisen Lehkosen ottaisin vaikka heti matikaisen tilalle, vaikka ei missään nimessä 1. valinta (jos kymmeneskään) olisi.

Pelicansin keikka ei menny Pertti Matikaiselta kovin vakuuttavasti, kauden aikana vain 7 voittoa. Ja kun täällä ehdittiin jo huolestua katsojaluvuista (jotka tuskin tällä kaudella ehtii laskea, kiitos viime kauden mestaruuden), niin talouden kannalta hiukan huolestuttava yhtäläisyys seuraa matikaista joka jengiin. Matikaisen kauden jälkeen pelicans oli mennä konkurssiin, ja eikös Bluesillakin ollut aikamoiset taloudelliset vaikeudet parin viime kauden aikana, jostain muistan lukeneeni jotain palkanmaksuun/pelaajien vapaaseen siirtymiseen liittyvää. Eli Matikainen on vetänyt perässään työnantajansa konkurssin partaalle. Ja vähän näyttää siltä, että samaa yrittää kovasti täälläkin. No, eihän noita nyt ehkä ihan matikaisen piikkiin voi laittaa, mutta aika mielenkiintoinen yksityiskohta miehen uralta.
 

Sinner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin I.F.K (Rikollislauma) , NP#10 DEFC#16
Olennaista olisi tajuta, että kun Kojo keskittyi peliin ja samalla hänen olemuksensa selvästi rentoutui, HIFK oli aivan pysäyttämätön lauma.

Kyllä, mutta Kojo rentoutui vasta sitten, kun HIFK oli aivan pysäyttämätön lauma. Kojolla oli kuitenkin aikaa niin vitusti, joten todella epäreilua on verrata häntä Matikaiseen. Vaikka, kuten todettua, Petulla oli heti helvetin paljon paremmat palikat mistä rakentaa.

Kyllä tää on yhtä saatanaa taas. Vaikea on uskoa sellaiseen metamorfoosiin, että tämä joukkue taistelisi purkista kauden päätteeksi. Oli puikoissa sitten Petu tai ei.
 

Kyynikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK / HJK + Porin Ässien sympatiakannattaja
Kyllähän tämä Petu-case saa vähän huvittaviakin piirteitä. On näköjään Petun syytä sekin että Juuso ei pelaa tasollaan, kuten ei MG, VP eikä oikein kukaan muukaan. On Petu huima jätkä! On saanut ammattimiehet muutamassa kuukaudessa lopettamaan yrittämisen, tsemppaamisen ja oman osaamisensa jemmaamisen. Hatun noston paikka! Ihmettelen vaan että MISSÄ on pelaajien kunnianhimo, rakkaus lajia, HIFK;ta kohtaan??

Kuka olisi uskonut? Yksi mies pystyy siis romuttamaan sen mitä toiselta ( KJ ) meni kolme vuotta rakentamiseen??

Ettei vaan olisi vikaa muuallakin?
 

Bismarck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllähän tämä Petu-case saa vähän huvittaviakin piirteitä. On näköjään Petun syytä sekin että Juuso ei pelaa tasollaan, kuten ei MG, VP eikä oikein kukaan muukaan. On Petu huima jätkä! On saanut ammattimiehet muutamassa kuukaudessa lopettamaan yrittämisen, tsemppaamisen ja oman osaamisensa jemmaamisen. Hatun noston paikka! Ihmettelen vaan että MISSÄ on pelaajien kunnianhimo, rakkaus lajia, HIFK;ta kohtaan??

Yleensä iso osa tästä kuuluu valmentajalle ja varsinkin voidaan pitää epäonnistuneena, kun tuo psyykkaamisen pitäisi olla se vahvuus. Nyt on paljastunut, että tämäkin on mahdollisesti Marjamäen heiniä. Mitä taas tulee pelaajien vastuuseen, niin se nyt vaan on vaikea realisoida eli laitetaan jokainen pelaaja Peltosta myöten myyntiin. Tämän miettiminen irrationaalisuudessan ei minua fanina kiinnosta. Valmentaja voidaan vaihtaa ja tuo lauma on ennenkin ollut valmentajan näpeissä, joten tilastomatematiikka tulee tässä myös avuksi. Siihen on syy miksi joukkueurheilussa on dynaamikka, jossa tekijöinä ovat. mm. valmentaja ja joukkue. Valmentajan tehtävä on olla johtaja. Jos pelaajat eivät kanna vastuuta, pitää valmentajalla olla kompetenssi pistää ne kantamaan sitä. Sitä pelaajien intohimoa voidaan ihmetellä joukolla, mutta sillä ei koskaan asiat muutu. Valmentajaa vaihtamalla se voi muuttua.

Ja kun tässä miettii Matikaisen saavutuksia ilman Marjamäkeä, niin vielä enemmän alkaa tuntua tyhjältä arvalta tämä ÄIJÄ.

Edit. Nyt, kun on nähnyt Marjamäen haastatteluja hänen ollessa päävalmentaja, niin kaveri vaikuttaa huomattavasti jämäkämmältä kuin Matikainen koskaan. Siis oikeasti jämäkältä, ei minään "me ollaan spartalaisia ja kuollaan vaikka kentälle" sanojen helinää. Ei olisi mikään ihme vaikka Marjamäki olisi omalta osaltaan vaikuttanut joukkueen psyykkeeseen jo Matikaisen aikana.
 
Viimeksi muokattu:

Seesam

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hesarissa oli HIFK:n alkukauden tarpomisesta juttua Petun ja Nybiksen lyhyillä haastatteluilla höystettynä. Petu jauhaa samaa mantraansa mitä on tähänkin mennessä suoltanut ja toteaa ettei joukkue ole pelannut sovittuja peliraameja noudatettaen(en nyt muista sanatarkkaa lainausta). Nybis päivittelee myös, että alkukausi on ollut pettymys ja, että organisaation sisällä pohditaan syitä tapahtuneelle ja miten asia voitaisiin korjata.

Se mikä minulle pisti silmään noissa haastatteluissa oli se, että näitä syitä tähän nykyiseen alennustilaan ei käytännössä käsitelty lainkaan, enkä ole lukenut vielä yhtäkään juttua HIFK:sta, jossa joku seuran sisältä kommentoisi sitä mikä alkukaudessa on mennyt pieleen. Petu nyt esim. haastatteluissaan ei kerro oikeastaan mitään itse pelistä vaan kaveri kommentoi noita peliotteita lähinnä sivulauseessa nopeasti parilla sanalla.

Minusta olisi helvetin kiva kuulla Petun näkemys alkukaudesta, joka kattaisi muutakin tietoa tai ajatuksia kuin virkkeen ''alkukausi on ollut pettymys''. Olisi kiva kuulla miksi alkukausi on ollut pettymys ja mitä asian eteen aiotaan tehdä = minkä takia minun pitäisi jatkossa raahata oma perseeni Nordikselle katsomaan joukkueen otteita.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Mun mielestä ongelmat johtuvat yksinkertaisesti köyhästä pelikirjasta ja huonosti roolitetuista ketjuista. Molemmat yhdessä ja erikseen johtavat siihen, että huikeat nimet eivät saa itsestään kaikkea irti tuossa sirkuksessa. Tähän on syyllisenä koko valmennustiimi. Ei yksin Petu. Ja veskarikoutsiahan ei huonosta maalivahtipelistä voi IFK:ssa syyttää, koska sellaista ei edelleenkään ole.
 

Seesam

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ja veskarikoutsiahan ei huonosta maalivahtipelistä voi IFK:ssa syyttää, koska sellaista ei edelleenkään ole.

Onhan meillä, Janne. Sitä sitten sopii miettiä onko siinä mitään järkeä, että hallitsevan suomenmestarin maalivahtivalmentajaksi palkattiin joukkueen 2. maalivahti, jolla ei ole mitään kokemusta edes A-juniorijoukkueen täysipäiväisestä maalivahtien valmentamisesta.

Minä olen siitä ihan samaa mieltä, että nyt valmennustiimi on epäonnistunut tehtävässään ja meidän poikkeuksellisen taitavat yksilötkin ovat aivan hukassa kentällä, kun ei ole selvää palettia minkä mukaan pelata. Tästä tosin olisi kiva kuulla valmennusjohdolta, mikä on mennyt vikaan.
 

Falcon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tämänpäiväisessä hesarissa oli juttua IFK:n tilanteesta, ei se kyllä paljon valoittanut. Ainakin Nybari myönsi ettei ole tyytyväinen nykyisiin peliesityksiin, muttei lähde ketään julkisesti suolaamaan. Petu taas selitteli, että pelaajien kanssa on käyty keskusteluja ym. liirumlaarum paskaa.

Aivan varmasti johtoportaassa on ainakin asiasta keskusteltu vakavasti. Toivottavasti nyt tekevät sen ainoan oikean johtopäätöksen ja antavat kenkää Petulle. Se on jo nähty ettei hänen johdollaan kurssi parane.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös