Siis pelitapa ei ole mikään autuaaksi tekevä. Pelaajat sen pelin loppukädessä kentällä tekevät. Jos ei ole tunnetta ja taistelua, niin mikään pelitapa ei auta. Mutta! Pelkkä taistelu, luistelu ja repiminen ei riitä enää tänä päivänä. Vaan joukkueella on oltava pelitapa, jota kaikki pelaajat noudattavat ja viisikkopeli helpottuu. Yksin ei enää voi toimia, vaan tehdä viisikkona ja samoja juttuja.
Toivon mukaan tästä pelitapakeskustelusta ei tule eipäs juupas-väittelyä, puolin eikä toisin, kun ihan oikeasti on saatu hyvää keskustelua aikaan.
Se on päivänselvää että joukkueella pitää olla tapa pelata: Miten karvataan, miten puolustetaan ja miten lähdetään hyökkäyksiin. HPK:lla myös varmasti on pelitapa.
Pelaajat harjoittelevat lähes jokaisissa harjoituksissa avauspelaamista, ja sitä kautta myös karvauspelaamista. Pelaajille toistetaan jatkuvasti miten peli pitäisi avata. Jokainen joukkueen jäsen tietää pomminvarmasti miten hyökkäyksiinlähdöt on tarkoitus totetuttaa.
Sitten tullaankin siihen, että miksi ne pakit eivät anna sitä helppoa ensimmäistä syöttöä lapaan? Miksi laiturit ovat jo punaisella? Tämän jälkeen taas haetaan uudestaan kunnes kiekko onkin vastustajalla. Voisiko syy olla se, että taitotaso on yksinkertaisesti niin surkea, että se ensimmäinen helppo syöttö napsahtaa lapaan kaksi kertaa kymmenestä? Jos taas pelaajat eivät noudata sovittua pelitapaa, heidät pitäisi heittää vittuun sieltä. Aivan sama kuka on valmentaja.
Minä vaihtaisin mielelläni Pantsen pois ja ottaisin tilalle vaikka Karri Kiven. Se vaan ei minun mielestäni auttaisi tässä tilanteessa yhtään mitään, kun pakisto on aivan helvetin paska. Pieniä parannuksia toki alkuun saattaisi tulla kun siellä on uusi äijä huutamassa, eikä voi mennä sieltä mistä aita on matalin. Lopulta se taitotaso on kuitenkin niin huono, että pään seinään hakkaaminen alkaa taas.
Toivon myös itse, että tästä ei tule juupas-eipäs-väittelyä vaan oikeaa keskustelua. Mua vaan henkilökohtaisesti vituttaa, kun aina huudellaan jonkun helvetin pelikirjan perään kun joku vaan on paska, eikä nähdä asiaa miltään muulta kantilta. Eikä se ole ole mitään keskustelua jos aina hävityn pelin tai jonkun koomailun takia aletaan syyttää jotain fakin pelikirjaa.
Kuinka moni näistä pelikirjahuutelijoista on pelannut SM-tasolla lätkää? Silloin kun pelasit/pelaat, ja kun teit virheen, syötit paskan syötön tai hukkasit oman miehesi niin ajattelitko vaihtopenkillä istuessasi että "tämä meni pelikirjan pikkiin", vai "vittu mikä syöttö, oma kämmi"?