Pesiskausi 2023

  • 292 829
  • 2 283

zet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anssi Ritari
Oho, enpä olisi uskonut. En nyt tiedä onko tuo kokonaan huono juttu - tavallaan on virkistävää että tuomarit kyseenalaistavat itsensä
Entäs sitten kun tulee oikein katastrofipeli , jossa menee pari oikeasti isompaa tuomiota täysin reisille? Nythän oli kyse kuitenkin parista syötön korkeuden tulkinnasta.
 

Potku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Kivikova


Hieno uutinen. Ja muut palloilulajit tulevat kaukana perässä, eli monissa niissä tarttis jotain todellakin tehdä ja keksiä. Tosin ainakin omaan makuun vähän typerästi pesis on kuuleman mukaan ottanut käyttöön yleisömäärän ilmoittamisen - ei pelissä olevan todellisen yleisömäärän mukaan vaan - myytyjen lippujen ja kausikorttien sekä jaettujen vapaalippujen mukaan.
 

Hosaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kouvolan Pallonlyöjät, KooKoo


Hieno uutinen. Ja muut palloilulajit tulevat kaukana perässä, eli monissa niissä tarttis jotain todellakin tehdä ja keksiä. Tosin ainakin omaan makuun vähän typerästi pesis on kuuleman mukaan ottanut käyttöön yleisömäärän ilmoittamisen - ei pelissä olevan todellisen yleisömäärän mukaan vaan - myytyjen lippujen ja kausikorttien sekä jaettujen vapaalippujen mukaan.

Liitto asetti Superpesis Oy:n lanseerauksen yhteydessä kovan tavoitteen että 50% lisää yleisöä ja "sattumalta" tälle kaudelle laitettiin pöytään myös käytäntö että lasketaan kaikki myydyt kausikortit mukaan.

Lajin numerot halutaan myyviksi tavalla tai toisella.
 

Motti-Masa

Jäsen
Suosikkijoukkue
JoKP, PeTo
Pitkään olen ollut sitä mieltä, että pesispeli kestää liian kauan. Nyt Karjalainen ottaa tätä asiaa esille. Karjalaisessa on tänään kolumni, jossa ihmetellään, kun Kiteellä peli kesti yli kolme tuntia. Ei ihmisiä niin kauan huvita olla pelissä ja siihen vielä siirtymiset päälle.

Itte oon sitä mieltä, että pitäisi voida tietää, kauanko ottelutapahtuma kestää. Pesäpallossa se voi olla 2-3 tuntia. Pitäisi tietää etukäteen, onko se 2 vai 3 tuntia. Mieluummin 2 tuntia. Eli sääntöjä pitäisi muuttaa. Itse ehdottaisin, että ihan aluksi molemmilta jaksoilta yksi vuoropari pois.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
@Motti-Masa, ehkä parempi vain olla sitten menemättä peliin. Onneksi suht monen mielestä se ei kestä liian pitkään.

Toki supervuoro pois ja suoraan kotareihin.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Supervuoron poisto runkosarjassa voisi olla asia, joka olisi hyväksyttävissä. Pudotuspeleihin taas se mukaan.

Noin muuten en ymmärrä ajatusta, että miksi pesäpallo-ottelussa täytyisi tietää etukäteen tarkkaan sen päättymisajankohta. Miten sellainen voisi olla edes toteutettavissa?

Lajin luonne on mikä on, ja sen mukaan mennään.
 

Motti-Masa

Jäsen
Suosikkijoukkue
JoKP, PeTo
Tämä pitäisi minusta pesisväen ottaa vakavasti, kun ottelun liian pitkä kesto on jo päässyt kolumniin asti Karjalaisessa, joka raportoi urheilusivuillaan kahden seuran, Joman ja KiPan otteluista.

Pitää ajatella lajin tulevaisuutta. Nyt keski-ikäiset ja eläkeläiset jaksavat vielä istua reilun 2 h katsomossa, mutta nuoret aikuiset eivät enää pysty olemaan kahta tuntia paikoillaan ja seurata ottelua. Esim. peliriippuvuus vaikuttaa tähän.
 

friikki otus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Pitkään olen ollut sitä mieltä, että pesispeli kestää liian kauan. Nyt Karjalainen ottaa tätä asiaa esille. Karjalaisessa on tänään kolumni, jossa ihmetellään, kun Kiteellä peli kesti yli kolme tuntia. Ei ihmisiä niin kauan huvita olla pelissä ja siihen vielä siirtymiset päälle.
Kolumnin kirjoittaja myönsi itse olevansa ihmistyyppiä joka ei pysty olemaan paikallaan kahta tuntia pidempään. Oli kyse sitten pesispeli, teatterinäytös tai elokuva.

Olisi mukava nähdä laajalla otannalla miten paljon ottelun kesto vaikuttaa paikalle tulemiseen. Ja sitten kuinka monta peliä kestää kolme tuntia kauden aikana.

Toki onhan se tympeä istua vähän huonotasoisessa pelissä koko ilta, mutta sellaista se välillä on. Itsellä ei ole tarvetta pahemmin lyhentää ottelun kestoa. Ei ole tarvetta enää suorittaa mitään pelin jälkeen, vaan rauhoittua ja keskittyä seuraavaan päivään. Tämä koskee siis arkipelejä.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Itte oon sitä mieltä, että pitäisi voida tietää, kauanko ottelutapahtuma kestää. Pesäpallossa se voi olla 2-3 tuntia. Pitäisi tietää etukäteen, onko se 2 vai 3 tuntia. Mieluummin 2 tuntia. Eli sääntöjä pitäisi muuttaa. Itse ehdottaisin, että ihan aluksi molemmilta jaksoilta yksi vuoropari pois.

Ihan hyvä provo. Tosin toi vuoroparin poisto veti yli ja huomasi, ettei olla tosissaan. Silti nauratti.


Mäkin tahon:


Kolmiloikka kestää liian pitkään. Kahdella loikalla on pärjättävä ja pitää tietää etukäteen, kuka voittaa. Ei nykyihminen kestä epätietoisuutta.
 

Hosaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kouvolan Pallonlyöjät, KooKoo
Olisi mukava nähdä laajalla otannalla miten paljon ottelun kesto vaikuttaa paikalle tulemiseen. Ja sitten kuinka monta peliä kestää kolme tuntia kauden aikana.

Vuodesta 1990 lähtien yli kolmetuntisia matseja on ollut 184kpl, eli vajaa 3% kokonaismatseista (6160 ottelua).

Minä olen näihin pelinlyhennysfantasioihin sitä mieltä että jos peli ei lähtökohtaisesti kiinnosta niin lyhyempi peli ei tuo merkittävästi lisää yleisöä, ja jos se kiinnostaa niin pidempi peli ei sitä yleisöä merkittävästi vähennä.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Vuodesta 1990 lähtien yli kolmetuntisia matseja on ollut 184kpl, eli vajaa 3% kokonaismatseista (6160 ottelua).

Minä olen näihin pelinlyhennysfantasioihin sitä mieltä että jos peli ei lähtökohtaisesti kiinnosta niin lyhyempi peli ei tuo merkittävästi lisää yleisöä, ja jos se kiinnostaa niin pidempi peli ei sitä yleisöä merkittävästi vähennä.
Ei mikään radikaali ongelma, mutta toki voitaisiin hieman sääntöjä viilata pelin nopeutuksen suhteen - esim. vuorojen vaihtoon takaisin se vapaus syöttää heti kun on valmis. Nyppimistä takatilanteessa voisi rajoittaa siinä missä heittoja jo nyt rajoitetaan jne.
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Roihuttaret menee karsintaan. Toivottavasti silti jatkavat superissa. Joukkue on parempi, mitä tilastot sanoo ja pesis kuuluu stadiin.
 

Nick Neim

Jäsen
Tämä pelin kestosta tapahtuva keskustelu on kyllä aina jaksanut hämmentää. Kuka siellä katsomossa oikein pakottaa olemaan? Jos kolme tuntia on liikaa, niin ei muuta kuin porttia kohden ja autolle, kun tuntuu siltä, että nyt alkaa riittämään. Tekee sitten niitä juttuja mistä tykkää, kun ei laji enää jaksa kiinnostaa riittävästi.

Lajin luonteeseen nyt vain kuuluu, että ottelu saattaa kestää hieman lyhyemmän tai hieman pidemmän ajan. Se on helposti sellaista, kun käytössä ei ole varsinaista pelikelloa. Ja vaikka käytössä olisi pelikellokin, on ottelutapahtuman kestoissa muissakin lajeissa isoja eroja. Mietitään nyt vaikka ihan jääkiekkoa, jossa samaan aikaan samalla kierroksella alkaneet ottelut voivat päättyä yli puoli tuntiakin eri aikoihin, riippuen ihan jo pelkistä ottelutapahtumista, muista satunnaisista viivytystekijöistä sitten puhumattakaan.

Usein vaikkapa jääkiekon puolella se liigapeli loppuu jo reippaassa parissa tunnissa, mutta kyllä siihen yleensä sen verran varaan aikaa, että muutamakin tunti voi pahimmillaan vierähtää. Eipä nyt yksittäisten poikkeuksien takia tulisi mieleen alkaa valittamaan tapahtuman kestosta, jos pari kertaa kaudessa nyhjätään katkosta toiseen ja painellaan jatkoajan kautta rankkikilpailua oikein pitkän kaavan mukaan.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat

Sarjapaikan varmistaminen viisi kierrosta ennen pelien päättymistä sai myös seurajohdon myhäilemään tyytyväisenä. Tavoite täyttyi etuajassa, ja ensi kaudella rima on jo korkeammalla.

– Seuraava steppi on keskikastissa, HP:n puheenjohtaja Rami Orola sanoi.

– Totta kai se edellyttää joukkueen vahvistamista, mutta joukkueen kasaamista helpottaa paljon se, kun paikka varmistui näin aikaisin.

HP:lla on ensi kaudesta sopimukset viiden runkopelaajan; Surakan, Rytterin, Juntusen, Värrin ja Taru Toikan kanssa.



Orolan mukaan seuralla on sekä halu että mahdollisuus lisäsatsauksiin.

– Tähän on satsattu maltillisesti eikä panostus naisiin ole ollut miesten joukkueelta pois. Aikomus on kehittyä askel askeleelta ja pelata jo ensi kaudella play-off-paikoista.

Lämmittää mieltä lukea tämmöistä.
 

Tori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Vuodesta 1990 lähtien yli kolmetuntisia matseja on ollut 184kpl, eli vajaa 3% kokonaismatseista (6160 ottelua).

Minä olen näihin pelinlyhennysfantasioihin sitä mieltä että jos peli ei lähtökohtaisesti kiinnosta niin lyhyempi peli ei tuo merkittävästi lisää yleisöä, ja jos se kiinnostaa niin pidempi peli ei sitä yleisöä merkittävästi vähennä.

Tämä on hyvä aihio pohdittavaksi ja kallistun itsekin tietyllä tapaa tähän ajatukseen ettei ottelu ole sittenkään liian pitkä. Tämä yleistyksenä.

Sitten kaupunkilaiskuvassa nostaisin esiin ottelun alkamisajat. Itse ptiäisin kovasti jos Kaupissa perjantaina ottelu alkaisi heinäkuussa klo 16 jolloin pääsisi illanviettoon vielä normiaikaan. Hieman makuasia, olen käynyt nuo Kaupin klo 16 lauantainottelut ja tykännyt. Toivottavasti perjantait muutuisi samaan, Kaupin katsomossa lämpötila tipahtaa 8 astetta kun klo 18 ottelut etenevät pidempään loppukesästä.
 
Viimeksi muokattu:

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Sitten kaupunkilaiskuvassa nostaisin esiin ottelun alkamisajat. Itse ptiäisin kovasti jos Kaupissa perjantaina ottelu alkaisi heinäkuussa klo 16 jolloin pääsisi illanviettoon vielä normiaikaan.
Kello 16 on aivan liian aikaisin työssä käyvien ihmisten näkökulmasta. Yleensä työpäivä kai päättyy päivätyössä olevilla 15-17 välillä, jolloin mielestäni klo 18 on isossa kuvassa paras mahdollinen alkamisaika arkipeleille.

Superpesiksen otteluohjelmassa itseäni harmittaa se, että lauantaisin pelejä on todella vähän. Omaan makuuni tuo olisi paras mahdollinen päivä ajella vaikka vähän pidempäänkin matkaan katsomaan peliä paikan päälle.
 

Il Gladiatore

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, AS Roma
Superpesiksen otteluohjelmassa itseäni harmittaa se, että lauantaisin pelejä on todella vähän. Omaan makuuni tuo olisi paras mahdollinen päivä ajella vaikka vähän pidempäänkin matkaan katsomaan peliä paikan päälle.

Tätä olen itsekin monesti harmitellut ja ihmetellyt myös. Kait tähän joku syy on olemassa, että nätä pelejä on omaankin makuun valitettavan vähän..
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Superpesiksen otteluohjelmassa itseäni harmittaa se, että lauantaisin pelejä on todella vähän. Omaan makuuni tuo olisi paras mahdollinen päivä ajella vaikka vähän pidempäänkin matkaan katsomaan peliä paikan päälle.
Juu. Ollut muistaakseni useampi lauantai kun ei ole ollut yhtään miesten peliä. Eihän näitä toki sillä logiikalla aikatauluteta, että olisi Ruudun katsojille joka päivä herkkua, mutta olisihan se jepa...
 

Harppuuna

Jäsen
Suosikkijoukkue
Islanders/Kraken ja Doro Wierer
Itse oon töissä klo18 saakka, joten viikolla pelattavat menee yleensä niin, että meen vasta jaksotauolla (yleensä pääsee ilman) ja mielestäni ehtii hyvin mukaan peliin.
Oikein kiva istua vaan sen tunnin puolitoista ja kyllä, käytän rahaa kentällä palveluihin.
Käyn nykyään myös viikonloppuisin usein vain toisen jakson.
 

juhana

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1975-2013, 2023-, Roihuttaret, K-Vantaa
Paljon tai ainakin jonkin verranhan on tehty vuosien aikana myös päätöksiä joilla pesäpallomatsien kestoa on myös pyritty lyhentämään. Eli neljännen vuoroparin tasoittivia vuoroja ei pelata, jos jakso on ratkennut tasoittavan sisäjoukkueen hyväksi, kentän ollessa tyhjä lyöjiä voi jättää väliin (ei tylsää kopittelua, mahdollisia hitaiden päästämistä kentälle) jne

Yleisesti en kanssa näkisi pelin kestoa ongelmana ainakaan itselleni. Toki jos on kovin tylsä matsi, jossa ei välttämättä ole edes suosikkia itselläni, niin silloin kolme tuntia voi tuntua liian pitkältä. Ja esimerkiksi Ruudusta ei tule välttämättä tälläistä peliä aina tule loppuun asti katsottua. Mutta paikan päällä tämäkään ei välttämättä ongelma, jos ei nyt aivan kauhea keli. Samoin kun olen pesismatsiin menossa paikan päälle, niin silloin en pyri mitään muita menoja sille illalle varaamaan, jotta tarvittaessa voi koko pelin katsoa loppuun asti riippumatta Anssi Kukkosen sanoin tapahtuman bruttoajasta.
 

friikki otus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tänään uusi yritys Sotkamoa vastaan. Joensuulla Kosonen poissa. Tilalle tulee jalkoja jokeri Atte Purmosen muodossa. Sotkamolla puolestaan Piiponniemi palaa kokoonpanoon jokerin roolissa.

Ei oikein ole kärkikamppailun fiilistä tänään. Joensuuhun on luvattu koko pelin ajaksi tämän hetkisen tiedon mukaan aika rankkaa sadetta. Joten pelilliset hienoudet jää todennäköisesti vähiin.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Porista tulee tänään naisten huippuottelu päälähetyksenä. Toivottavasti sääennusteet pitäisivät kutinsa, ja kovimmat sateet tulisivat jo ennen pelin alkua alas.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös