Pesäpalloliiton, superpesiksen pitäisi ehdottomasti panostaa huomattavasti enemmän mediamarkkinointiin omassa toiminnassaan sekä yhdessä seurojen kanssa. Nyt on hitto vie finaalit käynnissä ja mitä mahtavin aika luoda hypeä lajin ympärillä, mutta panostus median suhteen näyttää ainakin ulospäin varsin mitättömältä! Ikäänkuin tehdään se välttämätön. Siis v*ttu käytännössä Puhtimäki panostaa Ig-liveillään lajin markkinoimiseen yksistään enemmän kuin liitto omaan tuotteeseensa samalla onnistuen tässä paremmin. Hyvä homma Puhtimäeltä, mutta aika hulvatonta kun alkaa miettimään.
Tuskin olen ainoa joka suorastaan janoaisi paljon laajemmin kaikenlaisia kirjoitettuja juttuja, laajempaa spekulaatiota, inserttejä mediassa ja tärkeimpänä ihan vaan pelaajien haastatteluja ja joukkueen toiminnan seuraamista keskellä finaaleja (tottakai muulloinkin, mutta edes nyt pudotuspelejen saatika finaalien alla). Lajia, pelaajia ja joukkueen toimimista arkena - kulissien takana katsojien ja fanien nähtäväksi eri tavoilla. Näistä juuri mikään ei toteudu yksittäisiä poikkeuksia lukuunottamatta.
Pesäpalloa nyt kuitenkin pelataan myös faneille ja jotta tuote kehittyisi sekä kasvaisi joukkueita ja pelaajia ja heidän tekemisiään pitäisi tuoda paljon enemmän esille muutoinkin kuin tv-pelien muodossa - ihmiset kun nykyään janoavat enemmän nähtävää, kun olemme tottuneet siihen ja tekniikka mahdollistaa sen suhteellisen helpostikin.
Sotkamon Jymy seuratasolla on tätä tehnyt parhaiten ja pisimpään - onnistunut erityisesti tuomaan joukkuetta lähemmäksi omia faneja tuottamalla heille sisältöä ympäri vuoden. Tämän myötä fanikunta on varmasti laajentunut joka tuo lisää rahaa seuralle. Samalla Sotkamo on myös laajemmin tuonut lajia ja sen arkea koko Suomen nähtäväksi.
Esimerkkinä tämä Vimpelin Vedon eilen julkaisema matka toiseen finaaliotteluun oli kuin joululahja ainakin itselleni näin pitkän viikon keskellä. Ei se tämän ihmeellisempää vaadi, eikä edes näinkään kattavaa videota, vaan yleisesti sisältöä USEAMMIN.
Eipä tuolla liiton sivuilla liiemmin ole kuin pakolliset vaadittavat kirjoitelmat ja ennakot pääasiassa. Juuri koskaan ei minkaanlaista videomateriaalia. Kuitenkin nykyään suhteellisen pienellä median panostuksella voisi saada suurenkin hyödyn, sillä näkyvyys on merkittävin asia lajin kasvamisen suhteen ja se oletettavasti on tavoitteena? Kaikki tämmöinen vaikuttaa luonnollisesti myös ihan sinne ruohonjuuri tasolle saakka, sillä panostus lajin näkyvyyteen mediassa saattaa hyvinkin sytyttää useamman nuoren halun pesäpallon pariin ja niin edelleen.
Rahasta asia ei voi jäädä kiinni, koska nykyisin tämmöinen asia ei nyt edes kovin suurta rahallista panostusta vaadi, koska elektroniikkaa on vaikka minkalaista ja myös ilmaisia globaalisti isoja alustoja sen jakamiseen (näin yksinkertaisimmillaan).
Pahoittelut negatiivissävytteisestä viestistä näin finaalien alla, mutta tämä asia vaan herätti ihmetykseni kun olen nyt seurannut tilannetta ja kuunnellut puheita kuinka halutaan palvella paremmin nykyisiä ja tulevia faneja ja kasvattaa lajia.