Naisilla vielä epäselvää, että kuka tulee vastustajaksi välierissä, mutta nyt todennäköiseltä näyttäisi, että Kajaani sieltä tulee. Ennakkoon olen itse pitänyt juuri heitä kovimpana vastuksena kaikista ykkösen joukkueista. Hakivat alkukesänä voiton Haminasta, ja jotenkin siitä porukasta aisti katsomoon asti, että tämä jengi on tosissaan tavoittelemassa nousua Superiin. Heillä on hyvä ulkokenttä, ja sieltä ei ilmaiseksi saa paljoa.
Onneksi Hamina on nyt näissä kahdessa pudotuspelissä parantanut aivan häikäisevän paljon omaa sisäpeliään. Tyhmät palot on nyt saatu karsittua pois, ja muutenkin pelaajien lyömisessä on oikeasti nyt sellaista tekemisen meininkiä. Numerot 1-3 pelasivat tänään prosenteilla 100-100-89. Nuo numerot olivat runkosarjassa pelistä toiseen jotain ihan muuta. Ehkä siellä on nyt vähän katsottu tarkemmin vastustajaa, että minne siellä kentässä kannattaa lyödä, jotta sen pallon saa sinne uppoamaan. Lisäksi tuohon on nyt saatu koko kauden edustusjoukkueesta sivussa ollut Riina Hallikainen mukaan, ja on samantien ollut joukkueen parhaita pelaajia. Valtavan monikäyttöinen pelaaja, kun menee huimalla varmuudella kentälle, mutta ykköskärjen lisäksi häntä voidaan käyttää myös kotiutustilanteissa. On lyönyt tällä kaudella suomarissa ja varsinkin tyttöjen Superissa ihan poskettoman määrän juoksuja. Hän on tuonut tuohon sisäpeliin siihen kipeästi kaivattua leveyttä.
Miehissä sitten tilanne on näköjään se, että vanha kunnon Oulun Lippo sieltä tulee pudotuspeleissä vastaan. Muistan vielä hyvin kesän 2020 ja sen viimeisen kotiutuslyöntikilpailun, josta HP nousi Superiin, ja Lippo sai silloinkin maistaa tappion karvasta kalkkia. Paljon heillä on näköjään tuolla vieläkin samoja pelaajia, ja nousua ovat hakeneet jo monta vuotta. Lippo ei ole mitenkään suvereeni ollut tässä loppukaudesta, vaikka runkosarjan voittivatkin. Tästä sarjasta voi tulla aika tasainen, eikä tuo nyt mikään maailmaa mullistava yllätys olisi, jos HP tästä Oulun kellistäisikin. Kova saavutustarve on Oulun suunnalla varmasti joka tapauksessa, ja kaikki paineet ovat heidän suunnassaan. He alkaisivat jo pienoinen vitsi olemaan, jos taas sukeltavat pudotuspeleissä. Kaikki muu, kuin nousu Superiin on heidän kohdallaan minun mielestäni sukeltamista.