Ei tosiaan tänään KPL - Jymy matsi noussut tasollisesti mihinkään klassikoiden joukkoon, viihteeksi ihan ok vääntöä runsaine virheineen ja kommelluksineen. Ensinäkin Jymy teki aivan helvetisti toissijaisia virheitä, niin mailanvarressa, kuin etenijöidenkin osalta. Ihan itse tehtyjä paloja järkyttävä määrä, kahden palon lyöntivuoroja, joista kruununa tuo pelin lopettanut näppi kopiksi suoraan lukkarin käsiin (ääriesimerkki siitä, millaisia tilanteita Kopla haluaa välttää pelatessaan tuota "prosenttipalloa", kun lyövät viimeisillä lyönneillä taktisia laittomia, josta nyt en henk. koht. juurikaan pidä). Samoin ulkopelissä harhaheittoja ja helppoja palloja räpylän alta (mm. Rytkönen). Tekemisessä oli jotain samansuuntaista kuin Vedon Joensuun vierailussa, sillä erotuksella, että kotijoukkue ei ollut tänään ihan JoMan tasoinen, jolloin myös peli ja lukemat pysyi kokoajan varsin tasaisina. Ehkä Komulaisella oli jokin keskenäinen kisa Hylkilän kanssa, että kumman joukkue perseilee enemmän omassa vieraspelissä? Mä laittaisin melkein tässä kisassa Jymyn voittajaksi. Jos Sotkamossa halutaan ajetella tämä positiivisesti, niin jos noinkin heikolla pelillä ja isolla virhemäärällä pystyy roikkumaan kiinni ottelun voitossa, niin pitäisi olla mahdollista aivan omalla tekemisellään tämä sarja klaarata. Tosin ei siellä nyt varmaan vastustajakaan mitään kaikkien aikojen peliä pelannut ja teki myös toissijaisia virheitä yms. mutta ehkä näistä tosiaan Jymyllä vielä enemmän värkeissä varaa parantaa. Joka tapauksessa tällä tämän päivän tasolla pelaavista joukkueista tekisi JoMa selvää jälkeä mahdollisissa finaaleissa.
Osaisiko joku muuten vastata mulle kysymykseen, että miksi ihmeessä Jussi Korhonen lähtee jo ensimmäisellä lyönnillä pois kopitettuaan Väliahon kakkoselle?! Miksi ei voi jäädä suosiolla palottomassa tilanteessa kotipesään lyömään myös toisella lyönnillä koppia, vaan tuhlataan tärkeä etenijämies Vikström tuossa paikassa. Ei kerta kaikkiaan mahdu mun kaaliin. Vielä kun Jussilla tuo koppi näytti nousevan varsin mallikkaasti. Tuskin Jymykään vastaavia tilanteita on runkosarjassa noin pelannut, niin kuin ei muutkaan joukkueet yleensä pelaa. Mä en muuta selitystä tähän keksi, kuin riskien (mun mielestä aivan liiallinen) minimointi, että jos Jussi Korhonen epäonnistuu vielä toisella, sekä kolmannellakin kopinnostoyrityksellä?! Esim. palo valmiiksi alla ja vaikka toisella lyönnillä mennään suosiolla pois, eikä oteta riskiä, niin sen vielä ymmärrän, mutta kyllä mun mielestä tuossa on niin minimaaliset riskit, että ei tuohon pitäisi Vikströmiä uhrata. Häntä olisi jokukin kerta vastaavassa tilanteessa tarvittu täyttämään takapesiä ennen Antti Korhosta. Tämän sekä muutaman muun oudon peluutuksen huomioon ottaen, yhdyn jonkun muunkin yllä mainitsemaan, että ihmeellistä peluutusta Komulaiselta.
Tekikös Koplakin vastaavaa, kun Mäentausta tuli jossain vaiheessa myös lyömään ensimmäisellä lyönnillä koppia tuhlaten tähän yhden kentällemenoyrityksen? Eli lähtikö Nokkalakin numerolla yhdeksän jossain vaiheessa myös ensimmäinen lyönnin jälkeen. Ainakin kerran, mutta siinä tilanteessa oli kyse arvointivirheestä eikä uskaltanut palata enää kotipesään, jos ulkopelaaja olisi ottanut tilanteessa kopin.
Onkohan Mäentaustalla muuten kädessä (ranteessa) jotain vammaa. Aika vahvat teipit näytti olevan. Spekuloitiin tällä, kun ei lyönyt ollenkaan yhtä suosikkilyönneistään eli kentällemenopomppua?! Että voisiko ranne olla niin kipeä, että se estäisi pompun lyömisen, mutta kestää kuitenkin normi pystäriä lyödä.
Hacklinin lyöntivuorolla ajolähdössä viimeisellä lyönnillä tehty jekutus oli mainio, jossa Jymyn ulkokenttää uunotettiin vaihtamalla laittoman lyönnin lähtöasennosta lyönti keskipompuksi ja siitä pinna. Vaihtotilanteissahan Jymy rajoittikin maskipelaamista selvästi verrattuna avauspeliin, koska niin hyvin mm. Lammila pystyi tuon maskittamisen hyödyntämään lyömälläkin pienen kakkosrajaan tms.
Tosiaan allekirjoittanut oli ensimmäistä kertaa paikanpäällä KSS Energia Areenalla ja tämä oli yksi parhaista kokonaisuuksita tähän asti vierailluista pesäpallopyhätöistä. Iso pääkatsomo, nykyään isoilta osin katettu, katsomo suhteellisen lähellä kenttää, ääni ja tunnelma pysyi varsin mukavasti katsomon sisällä, kioskeille helppo kulku ja niitä oli määrällisesti ihan mukavasti. Positiivinen pöhinä oheistoimintoineen kuten nuo maskotin jakelemat donitsit, joita pikkujunnut vaikuttivat kovasti havittelevan yms. Joku Joensuun Kerubi nyt menee varmasti nykyään puitteiden puolesta edelle, mutta siellä en ole käynyt. Saarikenttä taas itselle tunnelman ja itse kentän/joen kannalta se pyhin paikka. Saaressa kolmospuolen katsomossa ylhäällä huippu- ja suosikkipaikat pelin seuraamiseen. Miinusta siitä, että katettuja paikkoja on sateiden sattuessa niukasti.
Paljon kaudesta toiseen mielipiteitä herättävä ja jakava Kouvolan kuuluttaja on nyt sitten kuultu livenäkin. Mun mielestä ei paha ollenkaan. Sillä on se oma tyylinsä venyttää nimiä ja kääntää & vääntää, mutta ei mua tuo häiritse. Eikä se muutenkaan ollut turpa auki jokaiseen mahdolliseen tilanteeseen jotain mukahassua heittämässä tms. Varmasti sellainen kouvolalaisten oma juttu, jota ilman KSS Energia Areenalta tuntuisi puuttuvan jotain oleellista ja tapahtumaan kuuluvaa, jos sieltä kyseinen kuuluttaja lähtisi pois. Mulla tulee ulkomuistista heti 2 kpl kuuluttajia mieleen, jotka ovat nostaneet niskavillat pystyyn. Toinen oli tämä Pattijoen kuuluttaja, jota ei enää onneksi ole peleissä ollut, koska kaveri huuteli ja rääkyi jatkuvasti esimerkiksi kesken vastustajan ulkopelisuorituksien. Tuo oli epäurheilijamaista ja erittäin ärsyttävää kuunneltavaa. Muutoinkin heitteli muistini mukaan mautonta provoa ja juttua kaikkinensa. Toinen tällainen kuuluttaja oli Haminan kotipelien kuuluttaja (en tiedä onko enää hommissa, eikö se liitoltakin saanut jotain toimitsijakieltoa aikanaan toissa kaudella ennen HP:n superiin nousua). Heitteli suoraa provoa ja ala-arvoista vittuilua vierasjoukkueen pelaajille yms. Kouvolan kuuluttaja ei tällaista harrasta, vaan toimii hyvän maun rajoissa. Jotain tällaisia "oij oi oi oi ja lämpö nousee" tyylisiä heittoja tulee, mutta ei ne mun makuun sopimattomia ole. Joka tapauksessa näitä tyylejä nyt on monenlaisia ja jokaisella paikkakunnalla & kentällä omansa. Jossain soitetaan musiikkia kovalla, jossain satunnaisesti ja toisaalla ei ollenkaan. Esim. Vmpelissä kuuluttaja(t) aikalailla ääripäätä Kouvolan vastaavan kanssa, mutta se juttu uppoaa ja on aivan toimiva siellä.