Kupperi/kumuralyönti on vahvasti yläkierteinen lyönti, joka tippuu kovalla nopeudella maahan. Kyseenalaistan täysin lajitietämykseksi, jos kehtaat väittää tuollaista paskaa mitä selitit ensimmäisessä lauseessa. Vapaalla kumuralla tulee lähes aina juoksu, jos se lyödään kumuramerkillä. Tällöin etenijä on irti pesästä syötön noustessa, joten epäonnistumisen riski on koppipalo ja onnistumisen varma juoksu.
Onko se vapaa lyönti, jos sulla on kupperimerkki päällä? Vai onko se merkattu lyönti? Vapaaksi lyönniksi kutsun sellaista, jossa ei ole merkkiä. Tyylisuuntaero, käsittääkseni. Toisella puolella Suomea harrastetaan sen verran enemmän tuota kupperimerkkiä, että vapaita ei juuri ole, toisella puolella taas paukutetaan rajoille, luukkuihin ja jatkeille ilman mitään merkkiä.
...ja olen minä tänäkin kesänä nähnyt, että mm. Puputti on tuhonnut etenijöitä kotiin, jotka kupperimerkillä lähtivät. Tappikumuralla kun on se taipumus, että se menee suoraan kohti 3-kopparia ja jos yläkierrettä ei ole tarpeeksi, kovakätiset siitä palon tekevät.
Kelailin tuossa Puputin korttiin johtaneen tilanteen, kun en alun perin saanut selvää mitä Puputti huusi ja kyllähän hän kutsui syöttötuomari Anttilaa selvästi "vitun homoksi". Kyllähän tuo olisi automaattisen punaisen paikka, ei minkään keltaisen. Vai mitä mieltä on Alvajärven Urho?
Kova jätkä tuo Puputti, varmaan Vimpelin yläasteen tupakkapaikan kingejä.
Tästä tosiaan Twitterissä kahta mieltä porukka, sanoisin että enimmäkseen mielipiteet (ainakin niillä joita minä seuraan) ovat keltaisen kannalla. Itse en kuullut (en katsonut peliä), enkä tiedä miten törkeältä, henkilökohtaiselta ja erehtymättömästi tuomarille osoitetulta tuo huuto kuulosti, joten vaikea sanoa. Tuomarina ja valmentajana sanoisin, että tuomarit voi pleijareissa kuunnella (ja katsoa aika paljon läpi sormien) kaikenlaista paskaa, joka kohdistuu tuomariin itseensä, varsinkin jos on itse huonolla/kyseenalaisella tuomiolla tilanteen aiheuttanut. Kurinpitäjä voi tarvittaessa paikata jälkikäteen. Mutta jos olisi huutanut vastustajalle, pitäisi löytää oikea tuomio jo kentällä, ettei tuolla huudolla (tai jollakin muulla teolla) ansaita vastustajan kustannuksella etua. Toisin sanoen, antaisin silloin punaisen. Sääntökirja ei ole yksiselitteinen ja olen aivan varma, että sama tuomaripari olisi runkosarjassa jollekin Kankaanpään numero kasille vastaavasta huudosta antanut varmasti punaisen, nyt Herra Puputti selvisi tärkeässä pelissä keltaisella. Mutta näin kait menee kiekossakin, linja taitaa vähän löystyä vaikka siihen ei kukaan ohjeistaisi...