Pesiskausi 2012

• 163 075
  • 802

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
... Luotan Vimpelin Vedon pesäpalloasiantuntijoihin hieman enemmän kuin Graingerin, Tosifanin ja sinun arvioihin Hotakaisesta. Kannattaa uskoa täällä Kimbeä, joka on tässäkin suhteessa perillä näistä pesäpalloasioista.

Tämä on kyllä uskomatonta, ketjusta toiseen sinä siffa teet siitä nimimerkistä poikkeuksellisen asiantuntijan, joka on sinun kanssasi samaa mieltä. Sori vaan, minusta Grainger ja Alvajärven Urho ovat osoittaneet tässä ketjussa osaamisensa, ei mene läpi. Tämän lisäksi Hotakainen jäätyi täysin tuossa tiistain pelissä.

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
Tämä on kyllä uskomatonta, ketjusta toiseen sinä siffa teet siitä nimimerkistä poikkeuksellisen asiantuntijan, joka on sinun kanssasi samaa mieltä. Sori vaan, minusta Grainger ja Alvajärven Urho ovat osoittaneet tässä ketjussa osaamisensa, ei mene läpi. Tämän lisäksi Hotakainen jäätyi täysin tuossa tiistain pelissä.

Silloin, kun pari vuotta sitten kerroin Graingersille Puputin olevan Suomen huippuja kovissa vaihtotilanteissa ja yleisesti kovahermoinen pesäpalloilija tai, kun väitin viime kesänä Alvajärven Urhon ja Graingersin olevan väärässä, kun puhutaan Sami Haapakosken monipuolisuudesta mailan varressa, en tarvinnut noiden itsestäänselvyyksien toteamisissa kenenkään muun nimimerkin "apua", vaikka Graingers ja Alvajärven Urho olivat kanssani eri mieltä. Minähän olin seurannut Samia ja hänen monipuolista mailatyöskentelyään jo vuosikausia. Sami on isäänsä Karia ja setiään Samia ja Sakaria monipuolisempi lyöjä ja se on jo paljon se ja siitä olen ollut tietoinen jo pitkään.

Nyt halusin korostaa KIMPEN olevan täysin oikeassa Hotakaisen roolista Puputin paikkaajana Kitee-sarjan neljässä ottelussa. Hotakaisen erinomaisista otteista oli minulla kunnia keskustella viime viikolla Nurmo,S-joki vs KPL pelin aikana entisen Nurmon Jymyn puheenjohtajan kanssa ja näyttäyihän se Villen isäkin (SMJ:n entinen puh.johtaja) katsomossa. Täällä sitten JA:n pesäpalloasiantuntijat (Grainger, Alvajärven Urho ja Tosifani) ovat täysin eri mieltä Hotakaisesta. Muistutan vielä, että Vimpelin Vedon suuren vastuunsa tuntevat pelinjohtajat valitsivat Hotakaisen korvaamaan Puputin Kitee-sarjassa, kun Puputille oli pakko saada lepoa. Se oli kova luottamuksen osoitus Seinäjoen kasvatille.

KIMPE

Jäsen
Alkaa saada ihan uusia perspektiivejä tämä Hotakaisen väittely ja näköjään pitää vielä palata taistelupaikalle. Itse nostin esimerkiksi tuon Kitee-sarjan niin täälä on käyty pian läpi miehen koko ura, onko jollain tietoa miten on C-junioreissa pelannut?

Edelleen Hotakainen oli todella tärkeässä roolissa Kitee-sarjassa Haapakosken/Lönmarkin vaihtajana ja mielestäni pelasi erinomaisesti läpi sarjan ja loi tilanteita siten Kuusistolle ja jokerilyöjille. Ei lyönyt oikeastaan ollenkaan lyhyitä vaan vaihtoi pääosin kovilla ja hidastetuilla, joilla sitten ei etenijöillä ollut mitään ongelmia ehtiä pesille. Pelasi myös ulkona hyvin, vaikkei joutunutkaan kovin kovaan pommitukseen nuoriso-osaston takia. Mielestäni teki siis tärkeän tasonnoston tiukassa paikassa ja ansaitsee siitä suitsutusta.

Ei välttämättä mennyt ihan putkeen tuo ensimmäinen Joensuu- ottelua, itse en nähnyt sitä peliä joten en ala kommentoimaan sitä sen ihmeemmin. Pakko kuitenkin todeta, että jos etukenttä on heillä luettu heikkoudeksi niin totta kai sitä pitää haastaa lyhyillä, vai pitäisikö lähteä lätkimään täysiä rajoihin, jos etukentällä on heikoimmmat miehet? Toki jos ei aina onnistu niin saahan sitä kritiikkiäkin antaa, mutta tuntuu että suurimmalla osalla on lähtenyt reilusti lapasesta ja yhdestä huonosta pelistä kaveri on muuttunut "paskaksi pelaajaksi".

Alkaa kyllä tämä väittely tuntumaan todella turhalta kun samoja asioita jankataan monta sivua ja välillä tuntuu ettei niitä toisten viestejä edes luetella, tai sitten luetaan valikoivasti, ihan miten vaan.

Jottei mene ihan turhaksi paskanjauhamiseksi niin tänään sitten Pattijoki - Sotkamo Nelonen Prolta ja MonopoliTV:stä 1715 alkaen.

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Muistutan vielä, että Vimpelin Vedon suuren vastuunsa tuntevat pelinjohtajat valitsivat Hotakaisen korvaamaan Puputin Kitee-sarjassa, kun Puputille oli pakko saada lepoa. Se oli kova luottamuksen osoitus Seinäjoen kasvatille.

Muistutan vielä, että Vimpelin Vedon nykyinen pelinjohtaja on kerta toisena jälkeen osoittanut jäätyvänsä totaalisesti, kun kaikki ei menekään alusta loppuun asti hänen käsikirjoituksena mukaan. Risto Ojanperän kanssa Veto olisi vienyt viime syksynäkin mestaruuden. Nyt Rantatorikka ei kyennyt millään vastaamaan Kuosmasen loistavaan pelinjohtoon. Pointtini on siis se, että vaikka Rantatorikka luottaa Hotakaiseen, ei se tee Hotakaisesta loistavaa vaihtolyöjää.

Vaikken Puputtia juuri arvostakaan ulkopelillisten asioiden vuoksi, niin ei ole kovin vaikea sanoa, että mahdollisissa finaaleissa näen Ville Hotakaisen tuhat kertaa mieluummin numerolla kaksi kuin Henri Puputin. Puputti olisi yksijalkaisenakin vaarallisempi tuolla numerolla kuin Hotakainen. Ja se on aika lailla fakta.

kun väitin viime kesänä Alvajärven Urhon ja Graingersin olevan väärässä, kun puhutaan Sami Haapakosken monipuolisuudesta mailan varressa, en tarvinnut noiden itsestäänselvyyksien toteamisissa kenenkään muun nimimerkin "apua", vaikka Graingers ja Alvajärven Urho olivat kanssani eri mieltä.

Väitit Sami Haapakosken olevan sarjan parhaita kotiuttajia, jos hänet vain sille paikalle laitettaisiin. Ja se on edelleen suurinta paskapuhetta, mitä tuosta menneestä pesäpalloketjusta löytyy. Me, jotka olimme oikeassa silloinkin, totesimme, että etenijän ja kotiuttajan lyöntiratkaisut ovat hieman erilaisia jo yksistään ulkopeliryhmityksen takia. Haapakoski on loistava etenijä ja osaa myös vaihtaa, mutta kotiuttajaksi hänestä ei ole, eikä koskaan tule olemaankaan.

Viimeksi muokattu:

RonSwanson

Jäsen
Suosikkijoukkue
ManU, HIFK, Pittsburgh Steelers, Die Mannschaft
Toki jos ei aina onnistu niin saahan sitä kritiikkiäkin antaa, mutta tuntuu että suurimmalla osalla on lähtenyt reilusti lapasesta ja yhdestä huonosta pelistä kaveri on muuttunut "paskaksi pelaajaksi".

Eihän superin finaalijoukkueessa pelaavaa voi oikein ihan paskaksi haukkua, mutta Hotakaisen kohdalla painaa vaakakupissa täydellinen jäätyminen myös viime finaalisarjassa. Eikä tainnut eilenkään kuulua Vimpelin parhaimmistoon, näin nätisti sanottuna. Ihan koko hänen uransa kannalta huolestuttavaa, että -88 syntynyt pelaaja jäätyy, tai on nyt jäätymässä, toista kertaa peräkkäinen kauden tärkeimmissä peleissä. Vastakohtana esimerkiksi Mikko Kanala oli vuoden 2010 finaaleissa, silloin 18-vuotiaana, Kouvolan kaikkien merkkaamattomien pommituksen kohteena, mutta pelasi kuin aikamies. Muutenkin nykyjoukkueesta taitaa esim. Rinta-Aho (-92) ja Lassila (-93) käsitellä nämä kovat pelit vähän paremmin.

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
... Hotakaisen erinomaisista otteista oli minulla kunnia keskustella viime viikolla Nurmo,S-joki vs KPL pelin aikana entisen Nurmon Jymyn puheenjohtajan kanssa ja näyttäyihän se Villen isäkin (SMJ:n entinen puh.johtaja) katsomossa...

Perustelut menevät aika leveiksi.

Keskustelu Hotakaisesta alkoi ensimmäisen välieräpelin jälkeen, jossa hän epäonnistui surkeasti. Tässä vaiheessa kautta ei ole mahdollista antaa useampaa peliä aikaa näyttää, nyt pelataan voitosta. Ja olet oikeassa, Vimpelin Vedon suuren vastuunsa tuntevat pelinjohtajat tekivät oikean johtopäätöksen, siirsivät Hotakaisen pois vastuullisesta vaihtajanroolista.

Ja hei, minun isäkin on entinen SMJ:n pj...

Suosikkijoukkue
Arsenal
Hotakainen on jo sen tason pelaaja, että tiukassa paikassa Kitee-sarjassa Vimpeli pisti Hotakaisen korvaamaan Puputin.

No niin on. Minäkin olisin pistänyt, koska ei siellä muita ole. Jokereista se ei voi olla kukaan, kokoonpanossakaan ei ole ketään. Muut vaihtoehdot olisivat olleet Lönnmarkin siirto ykköseksi ja Haapakosken kakkoseksi, mutta se olisi rikkonut kokoonpanoa liikaa muilta osin. Se, että jota kuta peluutetaan tietyllä paikalla/tietyssä roolissa, ei tee hänestä hyvää. Tai hyvähän Hotakainen on, mutta ei loistava. Välieräjoukkueista hän olisi huonoin numerolla 2 pelaavista pelaajista. Ja reilusti.

Myös Vimpelin pelinjohto tajusi tämän ja siirsi puolikuntoisen Puputin eilen numeroksi 2. Puolikuntoinen Puputti on tuossa parempi kuin täysikuntoinen Hotakainen. Hotakainen ei ole huono, mutta Hotakainen on Vimpelin ykköskärjessä pelatessaan ylivoimaisesti heikoin lenkki.

Mutta eiköhän siirrytä eteenpäin. Tänään on Raahella viimeinen mahdollisuus pelastaa kausi. Ainakin minun mielestä asia on näin. Kokenutta joukkuetta ei lähdetty viime syksynä nuorentamaan, vaan hankittiin vahvistus lyöjäjokeriksi. Minusta tavoitteiden pitää silloin olla korkeammalla kuin viime syksynä, joten kyllä PattU:n pitäisi pelata kullasta, jotta kautta voisi sanoa onnistuneeksi. Runkosarja oli paskaa, mutta kokenut joukkue ei tuosta todennäköisesti hätkähtänyt vaan pystyy pelaamaan parhaat pelinsä nyt, kun on niiden paikka. Tosiasia on kuitenkin se, että finaaleihin on helpompi mennä menestymällä runkosarjassa niin hyvin, ettei tarvitse kohdata Sotkamoa ennen finaaleita kuin pudottamalla Sotkamo pudotuspeleissä. PattU omalla ailahtelullaan valitsi hankalamman tien ja tulee tippumaan välierissä Sotkamolle 3-0. Ainoa toivo on yksittäisen jaksovoiton kautta supervuoron yllätyksellä. Sotkamo on kone, joka ei pudotuspeleissä supervuoroa häviä.

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Väitit Sami Haapakosken olevan sarjan parhaita kotiuttajia, jos hänet vain sille paikalle laitettaisiin. Ja se on edelleen suurinta paskapuhetta, mitä tuosta menneestä pesäpalloketjusta löytyy. Me, jotka olimme oikeassa silloinkin, totesimme, että etenijän ja kotiuttajan lyöntiratkaisut ovat hieman erilaisia jo yksistään ulkopeliryhmityksen takia. Haapakoski on loistava etenijä ja osaa myös vaihtaa, mutta kotiuttajaksi hänestä ei ole, eikä koskaan tule olemaankaan.

Alvajärven Urho piti Sami Haapakoskea yksipuolisena kentällemeno-lyöjänä, siitä kaikki alkoi. Todistin sitten muutamasta pelistä, että Sami meni kentälle pystärien lisäksi hidastetuilla, näpyillä ja pompuilla eli erittäin monipuolisilla lyönneillä. Sinä sitten toit esiin sen, että Sami ei ole hyvä kotiutuslyöjä. Kerroin sinulle, että Suomen paras etenijä jo vuosikausia ei ole voinut lyödä kotiin paljon juoksuja, koska lyöntipaikka määrää aina sen, mihin pelaaja saa tilaisuutensa. Väitin kyllä, että Sami olisi hyvä kotiuttaja monipuolisen lyöntivalikoimansa vuoksi esim. lyöjäjokerina, mutta sitä emme ole vielä voineet olla todistamassa. Puputtia et ole moittinutkaan nyt pariin vuoteen, kun sinun haukkumisista huolimatta Puputti valittiin sen kauden jälkeen Suomen parhaaksi pelaajaksi.

Kerro nyt Tosifanille, että vähättelit Hotakaisen roolia nimenomaan Kitee-sarjassa, jossa sinun mielestäsi Haapakosken eteenpäin viejäksi olisi kelvannut lähes kuka tahansa. Tiistain Joensuu-pelissä Hotakainen ei ollut niin hyvä kuin Kitee-sarjassa. Puputtihan olisi tullut joka tapauksessa omalle paikalleen heti, kun jalka kestää juoksemisen ja Joensuussa se ainakin kesti hienosti. Toivottavasti Puputin jalka kestää nyt loppuun saakka eikä suurempaa vahinkoa ole päässyt syntymään, kun Hotakainen hoiti hienosti tehtävänsä Puputin tuuraajana Kitee-sarjassa.

Hotakaisen kerrotaan jäätyvän kovissa paikoissa. Hotakainen oli loukkaantuneena kauden 2010 ja pelasi viime kaudella 24 peliä. Annetaan nyt Hotakaiselle aikaa palautua pahasta loukkaantumisestaan ennenkuin haukutaan paskaksi pelaajaksi. Vimpelin tasoisessa joukkueessa, minkä ainoa tavoite on palauttaa mestaruus tällä kaudella Vimpeliin, on vaikea päästä näyttämään kykynsä suuressa roolissa. Hotakainen sai tilaisuutensa ja onnistui erinomaisesti.

Suosikkijoukkue
Arsenal
Alvajärven Urho piti Sami Haapakoskea yksipuolisena kentällemeno-lyöjänä, siitä kaikki alkoi. Todistin sitten muutamasta pelistä, että Sami meni kentälle pystärien lisäksi hidastetuilla, näpyillä ja pompuilla eli erittäin monipuolisilla lyönneillä.

Nyt nyt nyt... Jos väität minun kirjoittaneen noin, kaivaisitko esiin sen viestin jotta voit lainata sitä. En pidä, enkä tietääkseni ole koskaan pitänyt, Sami Haapakoskea yksipuolisena kentällemenijänä. Onhan se nyt ihan selvä, että hän on siinä Suomen parhaita. Minä muistan aikaa sitten käymämme keskustelut niin, että itse väitit ensin Haapakosken pärjäävän vaikka kotiuttajana, johon väitin hänen olevan liian yksipuolinen.

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Kerro nyt Tosifanille, että vähättelit Hotakaisen roolia nimenomaan Kitee-sarjassa, jossa sinun mielestäsi Haapakosken eteenpäin viejäksi olisi kelvannut lähes kuka tahansa.

Eiköhän TosiFani tuon tiedä. En kirjoittanut missään vaiheessa pelkästään Kitee-sarjasta, vaan ihan yleisellä tasolla. Kitee-sarjassa Hotakaisen tilastoja kaunistaa Sami Haapakosken hirmuvire etenijänä. Väitin, että Haapakosken takana kuka tahansa näyttää ajoittain hyvältä vaihtajalta ja seison edelleen sanojeni takana.

Hotakaisen kerrotaan jäätyvän kovissa paikoissa. Hotakainen oli loukkaantuneena kauden 2010 ja pelasi viime kaudella 24 peliä. Annetaan nyt Hotakaiselle aikaa palautua pahasta loukkaantumisestaan ennenkuin haukutaan paskaksi pelaajaksi.

Kuinka monta kautta herralle pitää antaa aikaa? Ei se pään kestäminen ole mistään jalkavammasta kiinni. Hotakaisen paikalta Jymy pitkälti otti viime finaaleissa tarvittavat juoksunsa. Pallo poltti ihan liikaa Hotakaisen räpylässä. Tai minun mielestäni juuri sopivasti.

Minä muistan aikaa sitten käymämme keskustelut niin, että itse väitit ensin Haapakosken pärjäävän vaikka kotiuttajana, johon väitin hänen olevan liian yksipuolinen.

Näinhän se keskustelu oikeasti meni. Olin silloin ja olen edelleen täysin samaa mieltä Alvajärven Urhon kanssa. Hyvä etenijä tai hyvä vaihtaja ei ole automaattisesti hyvä kotiuttaja.

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Puputtihan olisi tullut joka tapauksessa omalle paikalleen heti, kun jalka kestää juoksemisen ja Joensuussa se ainakin kesti hienosti. Toivottavasti Puputin jalka kestää nyt loppuun saakka eikä suurempaa vahinkoa ole päässyt syntymään, kun Hotakainen hoiti hienosti tehtävänsä Puputin tuuraajana Kitee-sarjassa.

Hotakaisen kerrotaan jäätyvän kovissa paikoissa. Hotakainen oli loukkaantuneena kauden 2010 ja pelasi viime kaudella 24 peliä. Annetaan nyt Hotakaiselle aikaa palautua pahasta loukkaantumisestaan ennenkuin haukutaan paskaksi pelaajaksi. Vimpelin tasoisessa joukkueessa, minkä ainoa tavoite on palauttaa mestaruus tällä kaudella Vimpeliin, on vaikea päästä näyttämään kykynsä suuressa roolissa. Hotakainen sai tilaisuutensa ja onnistui erinomaisesti.

Kysymys kuuluu:

Vaihdettiinko Puputti omalle paikalleen, koska jalka kestää vai siksi, että Hotakainen oli umpisurkea?

Itsekin kirjoituksessasi toteat, että toivottavasti jalka kestää eli sinäkin olet sitä mieltä, että Puputti vaihdettiin kakkoseksi pakon sanelemana.

Ei tässä vaiheessa kautta ole mahdollisuutta antaa aikaa palautua. Ja kyllä noin kokeneen pelaajan pitäisi olla tässä vaiheessa kautta palautunut.

Isaskar

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Minä muistan aikaa sitten käymämme keskustelut niin, että itse väitit ensin Haapakosken pärjäävän vaikka kotiuttajana, johon väitin hänen olevan liian yksipuolinen.

Olen melko varma, että Haapakoski pystyisi nousemaan kotiuttajien kärkijoukkoon, jos päättäisi kotiuttajan rooliin harjoitella. Kun on riittävän vahva ja taitava, niin mikä estää olemasta hyvä kotiuttaja. Monipuolisuuden puute on huono selitys kun Haapakoski on nykyisessä roolissaan yksi monipuolisimmista pelaajista. Ei se tee yksipuolista, jos hakkaa jossain pelissä kahdeksan kertaa pallon väliin. Jos se ei toimi, niin tarvittaessa löytyy muutakin.

Hyvä pelaaja on juuri niin monipuolinen kuin tarvitsee. Yksipuolisuuskaan ei välttämättä olisi ongelma, jos homma toimii. Riku Kytösalmi hakkasi 10 vuotta sitten samalla kaavalla kumuraa väliin ja voitti lyöjätilaston selvästi.

Suosikkijoukkue
Arsenal
Alvajärven Urho piti Sami Haapakoskea yksipuolisena kentällemeno-lyöjänä, siitä kaikki alkoi.

Pahoittelen, että vieläkin puutun tähän. Mutta pisti aika tavalla ärsyttämään kun minun suuhuni laitetaan sanoja, joita en ole sanonut. Alkuperäinen keskustelu löytyy kokonaisuudessaan Pesiskeskustelu 2011-ketjusta, sivulta 32 alkaen. Tässä keskustelun alku:
...Siitä lähden liikkeelle, että Sami Haapakoski on sisäpeliroolinsa sekä laajalla koko polttolinjalla tilanteen mukaan pelaavana ulkopelaajana saanut harjoitella ominaisuuksiensa kehittämiseksi erittäin monipuolisesti. Aiemmin jo kirjoitin täällä siitä, että Samin lyöntivalikoima on poikkeuksellisen monipuolinen, minkä vuoksi hän on arvaamaton kentälle menijä ja vaihtolyöjä. Samin olisi tarvittaessa helppo siirtyä harjoittelun painopistettä muuttamalla myös lyöjäjokeriksi...

Johon itse vastasin seuraavassa viestissä. Kaiva esiin, jos haluat. Mutta sinä aloitit keskustelun väittämällä Sami Haapakoskea päteväksi lyöjäjokeriksi harjoittelua muuttamalla, mutta jonka minä ja muutamat muut totesimme mahdottomaksi tuolla lyöntivalikoimalla. Väitit tuossa, että väitteittesi tueksi olet esittänyt tilastoja. Niitä en valitettavasti löydä.

Suosikkijoukkue
Arsenal
Olen melko varma, että Haapakoski pystyisi nousemaan kotiuttajien kärkijoukkoon, jos päättäisi kotiuttajan rooliin harjoitella. Kun on riittävän vahva ja taitava, niin mikä estää olemasta hyvä kotiuttaja.

Helkkari, kun pitäisi tehdäkin jotain eikä vaan vääntää, mutta onpa positiivista että on keskusteltavaa pesiksestä. :)

Juu, Haapakoski on monipuolinen. Noustakseen hyväksi kotiuttajaksi, hänen pitäisi uudistaa koko lyöntivalikoimansa. Koska hän on lahjakas kaveri, hän varmasti omaksuisi uusia lyöntejä, mutta löytyisikö niitä tarpeeksi? Tällä hetkellä hän lyö taidokkaasti pystäriä (ei mitään käyttöä kotiuttajalla), pomppua 2-rajaan (ei mitään käyttöä kotiuttajalla), pieniä jonkin verran ja pussinpohjia jonkin verran sekä satunnaisesti jotain muuta. Pomput, pussinpohjat ja pienet hän lyö pelkästään niin, että järjestää niillä riittävästi aikaa ehtiäkseen ykköselle. Puhutaan parista sekunnista.

Kotiuttajana onnistuakseen hänen pitäisi pystyä lisäämään valikoimaan lyöntejä, joista ei edes tule tappoheittoja, eli pallo menee merkistä kopparille asti. Näillä hän pystyy järjestämään riittävästi aikaa 3-pesältä juoksevalle etenijälle. Saumalyönnit, kupperi ensisijaisesti. Saumoihinkin Sami lyö, mutta ei niin kovaa että saisi kotiutustilanteissa kauempana makaavan linjan puhki. Näitä tukeakseen Samin pitäisi myös pystyä takomaan pari kertaa pelissä pallo mahdollisimman laakana takarajalle, jotta kopparit eivät tule haistelemaan liian lähelle.

Onhan se mahdollista, mutta en usko. Nykyajan huippukotiuttajat lyövät huomattavasti kovempaa kuin Haapakoski, ihan senkin takia että pitävät ulkokentän riittävän kaukana ja mahdollistavat myös lyhyet lyönnit. Emme todennäköisesti tähän saa koskaan vastausta, olisiko Haapakoskesta hyväksi kotiuttajaksi, mutta kivahan asialla on spekuloida.

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johon itse vastasin seuraavassa viestissä. Kaiva esiin, jos haluat. Mutta sinä aloitit keskustelun väittämällä Sami Haapakoskea päteväksi lyöjäjokeriksi harjoittelua muuttamalla, mutta jonka minä ja muutamat muut totesimme mahdottomaksi tuolla lyöntivalikoimalla. Väitit tuossa, että väitteittesi tueksi olet esittänyt tilastoja. Niitä en valitettavasti löydä.

Keskustelu alkoi viestiketjussa Pesiskausi 2011 jo sivulta 16, kun sinä viittaat sivun 32 jatkokeskusteluun. Kaikki lähti siitä, että meillä oli erimielisyys Sami Haapakosken monipuolisuudesta mailan varressa. Kävin varsin perusteellisesti läpi Sami Haapakosken monipuolisuuden erilaisilla kentällemeno-lyönneillä sekä monipuolisena vaihtolyöjänä 1->2, 2->3. Kotiutustilanteita Samille ei ole vielä käytännössä tullut, koska hänen roolinsa ovat olleet kärkietenijä ja vaihtolyöjä. Siinä toki voitte olla Grangerin kanssa oikeassa, että Sami ei olisi hyvä kotiutuslyönneissä, mikäli rooli olisi esim. lyöjäjokeri. Minä olen eri mieltä ja olen varma siitä, että Samin monipuolisuus lyöjänä tekisi hänestä myös huipun lyöjäjokerina.

Isaskar

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo

Hyvää spekulaatiota, johon ei kauheasti ole lisättävää. Meillä on vain erilainen lopputulema. Uskon, että Haapakoski pystyisi järkevänä ja taitavana pelaajana kehittämään lyöntivalikoiman, joka tuottaisi tulosta myös kotiuttajana. Se, onko valikoimassa kaksi vai neljä lyöntiä, ei ole oleellisinta. Kuten aiemmin totesin, niin Riku Kytösalmelle riitti yhden lyönnin opettelu. Kumura on aika hankala lyönti puolustaa. Koppareiden rohkeaa peliä rajoittaa mahdollisuus lyödä yli ja jos linja pakittaa liikaa, on pussinpohjalyönneille tilaa.

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hyvää spekulaatiota, johon ei kauheasti ole lisättävää. Meillä on vain erilainen lopputulema. Uskon, että Haapakoski pystyisi järkevänä ja taitavana pelaajana kehittämään lyöntivalikoiman, joka tuottaisi tulosta myös kotiuttajana. Se, onko valikoimassa kaksi vai neljä lyöntiä, ei ole oleellisinta. Kuten aiemmin totesin, niin Riku Kytösalmelle riitti yhden lyönnin opettelu. Kumura on aika hankala lyönti puolustaa. Koppareiden rohkeaa peliä rajoittaa mahdollisuus lyödä yli ja jos linja pakittaa liikaa, on pussinpohjalyönneille tilaa.

Sami Haapakoski on ruumiinrakenteeltaan sopusuhtainen, vahvalihaksinen, rento urheilija ja lyöjäjokeriksi harjoittelu ei toisi Samille minkäänlaista ongelmaa. Kaikki ominaisuudet ovat olemassa, mutta voi olla, että Samille ei riittäisi lyöjäjokerin pieni pelillinen panos (ajallisesti pieni, ei merkitykseltään). Riku Kyösalmi on sinulta hyvä esimerkki siitä, kun on ollut pesäpallon kanssa tekemisessä lapsesta lähtien, niin roolin vaihtaminen voi onnistua hyvin.

omaha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Minäkin spekuloin. Uskon, että Haapakoskesta tulisi hyvä kotiuttajajokeri (+ tietysti etenijäjokeri samalla) hänen näin halutessaan ja harjoittelua muuttamalla. Taitava kaveri. Näin ei kuitenkaan tapahdu, koska sisäpeli on vasta puolipalloa.

Hotakaisen rikkonainen tausta ja koko kesän ollut nouseva trendi saa nyt osakseen hieman turhaa kärjistystä "jäätymisestä, sulamisesta, kuupan kestosta". Isossa kuvassa positiivinen suunta kehittymisen suhteen.

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Aika suvereeni esitys loppujen lopuksi. Vierasjoukkue oli kaikessa tekemisessä edellä ja loppuluvut 2-0 (5-1, 5-2) Jymylle. Jopa Mikko Kuosmanen kehui omiaan, joten silloin on ollut aika nappisuoritus.

Roope Korhonen kuusi lyötyä, siinäpä se ottelun ratkaisija. Toki myös JP Vainionpää pelasi hyvän ottelun mailan varressa, mutta kyllä Roope on nyt ottanut niskalenkin tässä sarjassa. Myös Härmä Hartikaisen ykköskakkosvaihdot 5/5, joten ensimmäinen peli kuitattu.

Vahva ottelu Jymyltä, tästä on hyvä jatkaa lauantaihin.

RonSwanson

Jäsen
Suosikkijoukkue
ManU, HIFK, Pittsburgh Steelers, Die Mannschaft
Kaikista vakuuttavinta Jymyn tekemisessä oli se, että juoksuja tehtiin 6/7 sisävuorossa. Roopehan otti päävastuun, mutta tarpeen tullen kakkoskärjen miehiltäkin näytti onnistuvan. Sarja menee poikki seuraavassa kotiottelussa, jonka jälkeen on enää epäselvää saako Vimpeli haastettua Jymyn. Runkosarjan kohtaamiset ei tässä vaiheessa enää paina, varsinkin jos ViVen "ketsuppipullo" aukeaa nyt ihan kunnolla ennen finaaleja. Janne Mäkelä ainakin sai pientä apinaa harteilta, samoin Puputti.

Jos joku on varmaa, niin Rantatorikan on nostettava tasoaan. Kuosmanen sai tossa vikalla aikalisällä pesäpallon näyttämään naurettavan helpolta lajilta, kun Korhosen kanssa sopivat mitä ja missä vaiheessa tehdään. Sekin muuten plussana, että tajusi ottaa aikalisän, joskus sekään ei ole kaikille pelinjohtajille itsestäänselvää.

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Roopehan otti päävastuun, mutta tarpeen tullen kakkoskärjen miehiltäkin näytti onnistuvan.

Eihän Jymyllä ole mitään kakkoskärkeä. On vain yksi pitkä kärki ja lyöntijärjestyksen loppupää. Käytännössä ykköskärki jatkuu aina numeroon kahdeksan eli Jimi Heikkiseen asti. Mikko Korhonen sitten ysinä jätetään välistä muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Kenties turhaa saivartelua, mutta silti niin totta. Jymyn nykyinen taktiikka on aika uniikki tämän päivän superpesiksessä, eikä kyllä voida hyvällä tahdollakaan puhua mistään kakkoskärjestä.

Mutta se on ihan totta, että hyvä kun nämä Roopen jälkeenkin tulevat kotiuttajat saivat onnistumisia alle. Lähinnä siis Rautiaiset, eikä Oravakaan huonoa peliä pelannut mailan kanssa.

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
Saako kansallispelin ketjussa avautua?

Jos on sallittua, avaudun hieman naisten pesäpallon puolelta Porin tilanteesta. Juuri kotiuduin toisesta välierästä, jonka Lapua vei supervuoroparissa, lukemat (8-8, 1-1, 0-2). Ensimmäisen jakson viimeisen tasoittavan kiri 4-8 lukemista tasoihin valui siis lopulta tekonurmen hiekkaan, kun Lapua pääsi tanssimaan voitontanssia ja suht. varmaa etenemistä loppuotteluun. Ennen kautta ajattelin, että Salmela voisi olla se puuttuva lenkki, joka kääntää tämän suorastaan jalosmaisen pronssikauden parempaan suuntaan. Toki pronssi on mitali, mutta kun käytännössä sama nelikko pelaa vuodesta toiseen välierät (tosin nyt Lappeenranta "petti"), ikuinen pronssitaisto alkaa maistua happamalta.

Lapuan kunniaksi on sanottava, että lyönneissä on laatua ja jaloissa nopeutta. Paula Saloranta on ehkä paras palloilija, jota Porin pesäpallostadionilla olen nähnyt, ja halli-SM:n 60 m finaalissa ei olisi viimeinen. Nopeus on järkyttävää laatua, ja kentälle meno oli lähes täydellistä. Pari kertaa saatiin kuriin, mutta kyllä lähes poikkeuksetta pääsi kentälle.

Sitä en tajua, että miksi aina Salorannan takana annetaan mahdollisuus numerolle 2 päästä kentälle. Nähtiin lukemattoman monta tilannetta, jossa Viitala näpäytti etukentälle -> heitto kakkospesälle -> merkin tähden hyvällä lähdöllä ei toivoakaan palosta -> ja kas kummaa, on kaksi nopeaa tyttöä kentällä. Viitala ei ole Porista Lapualle siirryttyään ainakaan hidastunut.

Takakenttä oli tänään isossa roolissa. Onhan siinä riskinsä juosta takakentällä kopiksi, mutta pari selkeää paikkaa alistuttiin jo valmiiksi ottamaan pompun kautta, ja näin juoksuja syntyi. Myöskään heittokäsi ei ole ihan viime kauden vireessä. Toinen puoli takakenttää sai sentään tässä pelissä onnistumisia niin ulkona kuin sisällä, Lapuan peli meni palaessa joka kerta ykköselle yrittäessä.

Pelinjohdon merkkivarmuus sakkaa myös. Oppirahat on tuoreen 2.pelinjohtajan maksettava, kokemusta ei saa kaupasta tai grillikioskista, se on hankittava peleissä. Liian usein maila laskeutuu väärässä kohdassa, kun ei malteta katsoa rauhassa. Yksi iso asia on, että lähes koko kauden ajan on periaatteessa puuttunut numero 1. Aiemmin sitä paikkaa hallinnut Lindström on nopea, mutta epävarma kärkilyönneissään. Nyt tilalle vihdoin siirretty Kerola on joukkueen nopeimpia, mutta myös aika epävarma pääsemään kentälle. Lisäksi pelissä näkyy selkeä trendi, että kerran saa kokeilla oikeasti, sitten kopitellaan itsensä palottomasti pois. Verrattuna Lapuaan tässä oli valtava ero, tosin sitä tietenkin helpottaa se, jos kärki toimii kuin sveitsiläinen kello. Ykkösen puuttuminen luo vain sen tilanteen, että enää Hirvikoski ei pääse numerolla 4 kokeilemaan ajolähtöön. Salmela toki paikkaa tätä, mutta näin pelaten ei koskaan tule tilannetta, jossa ajolähtöjä on sarjassa huippulyöjillä.

Lyöjäjokeri Kuusisto on hiipunut tasostansa surullisen paljon, luottokin vähenee hiljalleen, enää ei poikkeuksetta pääse ajolähtöihin. Etenijäjokeripuolella sentään Tuomikoskella oli pirteä päivä. Siitä on annettava pisteet pelinjohdolle, että katastrofialun jälkeen selkä ei taittunut, vaan ykkösestä kuutoseksi siirtynyt Lindström käytti nopeuttaan kavennukseen. Ja etenijäjokerin turvin voin ensimmäistä kertaa sanoa, että yritettiin jakaa kärkeä kahteen osaan. Aiemmin vuoroparin alkaessa numerosta 5 on lähinnä koppi viuhunut, kunnes kärki ykkösen takana on pakkotilanteessa.

Pallo poltti käsissä tiukoissa paikoissa, jäi saamatta tärkeät kopit, ja takakentällä ensimmäisen jakson katastrofialussa lyönti tuli kohti, pomppasi maahan, mutta jotenkin meni läpi. Hirvikoskella oli takakentällä surullinen iltapuhde. Joskus Hirvikoski dominoi sekä lyötyjen että tuotujen juoksujen tilastoja, nyt uusi valmennus on muuttanut kuvioita sen verran, että ne ajat ovat vain muistoja.

Viimeksi muokattu:

KIMPE

Jäsen
Sotkamo oli kyllä surullisen ylivoimainen PattU:a vastaan ja ei näköjään ole tapahtunut sitä tasonnostoa vanhemmalta kaartilta, asia jolla olisi ehkä eniten ollut vaikutusta voittomahdollisuuksiin. Eritoten ulkopelistä ja miksei myös sisäpelistä on hämmentänyt Kososen vaisuus, tuntui olevan välillä ennemmin syöttäjä kuin lukkari ja eipä tuo sisäpelin 25% onnistusmisprosentti kovin paljoa hurraahuutoja herätä. Sisäpelissä kentän kunkkuja olivat Korhonen ja Vainionpää, jonka toisen jakson tasoittavalla tullut läpilyönti olisi aika varmasti tuonut neljä juoksua mennessään Korhosen Mikon yli/ohitse. Anyway parempi voitti.

Lauantaina ja miksei myös sunnutaina televisioidaan Vimpeli - Joensuu ja sitten seuraavana päivänä Joensuu - Vimpeli. Lähetys alkaa 1715 lauantaina, itse olisin kyllä toivonut toista peliä näytettäväksi lauantaina ja sitten sarjan ratkaisu toisessa sarjassa sunnuntaina, mutta näillä mennään.

JiiMani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Forsberg, ManU, SoJy
Kylläpäs on tasoero iso Jymyn ja Pattun välillä. Tylsäähän se on kun Jymy ei kunnon vastusta saa vasta kuin finaaleissa. Kyllä sen tänään jo aavisti ensimmäisen vuoroparin jälkeen miten peli tulee päättymään! Tästä on hyvä jatkaa lauantaina!

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vimpeli-Joensuu on tämän päivän tv-pelinä. Vimpelillä on normaali lyöntijärjestys. Puputti on palannut toivottavasti kauden loppuun saakka paikalleen 2-lyöjäksi:
1. Haapakoski
2. Puputti
3. Kuusisto
4. Huuskonen
5. Hotakainen
6. Rinta-Aho
7. Lassila
8. Haukkala
9. Lönnmark
Jokerit: Dahlström, Mäkelä ja Nikula

Vimpelin kannattajana odotan sen jatkavan siitä, mihin Joensuussa 2. jaksolla jäätiin eli selvä kotivoitto tänään ja kohti finaalipelejä Sotkamoa vastaan.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy