Nyt on sitten saatu testattua sekä PS2-versio että x360:n Pro Evo. Ennalta selvän graafisen eron sekä editorien erilaisuuden lisäksi seuraavat asiat ovat jääneet mieleen, professional vaikeusasteena:
-PS2:lla maalivahdit sylkevät palloa enemmän eteen -> enemmän maaleja lähietäisyydeltä, sekä outoja pomppuja muutenkin runsaammin
-x360:n versio tuntuu huomattavasti kevyemmältä pelata. Tempo vaikuttaa nopeammalta, kenttä pienemmältä ja äijät kankeammilta -> palloa täytyy pitää liikkeessä enemmän ja peliä rakentaa nopeilla siirroilla
-Laukaukset vaikeampia toimittaa maalille onnistuneesti XBoxilla. Pleikkariversiossa kestää antaa huomattavasti enemmän mittaria vedoille ja kudit lähtevätkin kovempina useammin
-PS2:lla onnistuu helpommin yhdellä miehellä puolustajien pyörittely ja kikkailu maalipaikoille. Tämän piti olla vaikeampaa kuin aikaisemmin, mutta kynämiehenä itseäni ei pysäytä kukaan vieläkään.
-Molempien versioiden pallon fyysinen mallinnus on loistava. Pelaajien asento, potkujen osuminen palloon puhtaasti/vähemmän puhtaasti sekä vauhti vaikuttavat huomattavasti enemmän vetojen onnistumiseen. Purkupallotkin saattavat olla todellisia hazardeja, eikä aina voi olla varma, mihin ne maalivahdin hätärit lähtevät. Loistavaa.
-Syöttely vaikeampaa. Silmät kiinni kantapäällä ei voi enää heittää ihan joka kerta kaveria läpi.
-Tuomari sallii enemmän kovaa peliä. Kylkikontaktia saa ottaa mielin määrin ilman pelkoa turhista vapareista. Liukkarit otetaan pois myös paremmin
PES6 on ensimmäinen fudispeli, jonka x360:lle hankin. Aikaisemmin on tullut vain pleikkarilla tahkottua sarjan jokaista osaa, mutta kyllä boxin versio käänsi oman mielenkiintoni enemmän next genin puolelle. Paljon on jätetty pois verrattuna PS2-versioon, mutta lupailtujen päivitysten toteutuessa jää pleikkari-PES kokonaan historiaan. Boxin versio on enemmän sellaista pelinrakentelua ja tarkasti mietityn taktiikan toteuttamista, jollaista itse haen fudispeleiltä. Yllättävää kuitenkin, kuinka paljon vanhalla PS2-alustallakin PES on vielä mennyt eteenpäin.