Pesäpallo-maailman turhin laji !

  • 2 998
  • 32
Pesäpallon turhuudesta on vaikea mennä sanomaan mitään, mutta henkilökohtaisesti pidän lajia kovin tylsänä.

Mielestäni pesikseen liittyy yksi kovín kummallinen piirre. Sitä on aivan turha pelata, jos ei ole 'hyvä'. Silloin ei saa liikuntaa nimeksikään, kun ei koskaan pääse kentälle, hyvä jos edes osuu palloon. Toisaalta ulkona ei saa mitään kiinni ja homma menee aivan seisoskeluksi.

Lähes kaikissa muissa URHEILUlajeissa sentään pääsee liikkumaan vaikkei niin hyvä olisikaan. Tässä piilee luullakseni myös lajin epäsuosio niillä paikkakunnilla, joissa ei pesikseen pääse kunnolla käsiksi: laji on kuolettavan tylsää, kunnes osaat sitä hyvin ja pääset hienouksiin käsiksi, mutta näin ei koskaan 'pesisvastaisella' paikkakunnalla tapahdu.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Viestin lähetti Tibor
Kun tuossa Suomi -vääräuskoisten maa-otsikon alla keskustelu on siirtynyt yhä enemmän kansallispeliä käsittäväksi, päätin nostaa tämän ylös. Pesäpallo on laji joka jakaa kansan kahtia, sitä joko vihataan tai sitä rakastetaan. Vihaajat puhuvat pelistä yleensä heinähattujen kyläpelinä, jossa tuloksetkin on sovittu etukäteen. Puolustajat pitävät lajia taas yhtenä taktisesti värikkäimpänä sekä pelaajalta hyvin monipuolista osaamista vaativana. Itse olen harrastanut lajia 15 vuotta, joten olen tietysti puoleni valinnut. Kaipaisin kuitenkin muidenkin näkemyksiä itse pelistä, ei siitä ketkä sitä pelaavat tai missä....

Se on vaan siinä että jos nuo vasta-argumentit poistaa keskustelusta niin vastustajilla ei oo mitään sanottavaa. Eli kun itse en puutu sellaisiin idioottimaisiin väitteisiin joiden mielestä laji on huono koska tietynlaiset ihmiset harrastavat sitä niin ei jää mitään keskusteltavaa.

Tuntemistani joukkuepeleistä pidän eniten pesäpallosta. Se on täynnä nopeita taktisia kuvioita jotka yksinkertaisesti menevät ohi ellei tunne lajia hyvin. Esim. 90-luvulla tapahtunut radikaali ulkopeli-taktiikan muutos on aihe josta voisi kirjoittaa sivukaupalla tekstiä. Tai jostain lukkarin taistelusta vastustajan sisäpeliä vastaan, jossa mielestäni kysymys on siitä kumpi hallitsee pelin rytmiä ja kumpi lukee toista paremmin.

Kirjoitin Vääräuskoisten maa -ketjuun:
"Omasta mielestäni pesäpallo on aivan vakavasti joukkuepelien kuningas. Tämä on urheilullisesti varmasti perverssi mielipide kun ajattelee esim. jalkapallon levinneisyyttä ja pelaajien määrää ja tasoa. Mutta omasta taustastani ja maustani johtueni näin on. Olenko väärässä? Kysymys on järjetön. Ei ole objektiivista standardia jolla mitata ihmisten saamaa nautintoa.

Minä antaisin vapaan kilpailun ratkaista mitä lajeja täällä harrastetaan ja seurataan enkä haluaisi pakottaa ihmisiä "oikeisiin" ratkaisuihin. Kaikki ratkaisut ovat oikeita tälläisissä kysymyksissä. Ne jotka saavat nautintonsa suomalaisesta jalkapallosta ovat erittäin tervetulleita tekemään sen ja kannattamaan lajiaan. Mutta ei heillä ole mitään oikeutta arvostella muita toisenlaisista mielipiteistä.

Minulla on antipatioita esim. lentopalloa vastaan, joka on minusta jotenkin täysin aneeminen ja ärsyttävä laji. Nämä mielipiteet voivat johtua ennakkoluuloista ja lajin puutteellisesta tuntemuksesta, mutta en sentään muodosta niitä sillä perusteella että lentopallo on suosittu urheilulaji Savossa enkä oikein käsitä että joku näin voi vakavissaan tehdä.

Urheilu on hieno asia ja on hienoa että makunsa ja suosikkinsa saa valita vapaasti.
 

JannU

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Liverpool
Itse pidin vielä noin neljä vuotta sitte pesistä tylsänä lajina. Sen katsominen ja pelaaminen oli tylsää.

Kun kuitenkin kausikortin saatuani yllyin katsomaan superpesispelejä ja juniorijoukkueeseen liityttäni.. kun vielä opin säännöt ja hyviä taktiikoita.. aloin pitämään pesiksestä paljon. Varsinkin kun opin tämän taktiikan aloin pitämään lajista.

Pesäpallo on minulle kesän lajeista numero 1.
 

paze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Ulvilan Pesä-Veikot, Pesäkarhut, BVB 09
Viestin lähetti Jaakko


- Pesäpallo ei ole kovinkaan näyttävää urheilua. Hienoja tilanteita tulee harvoin, ja nekin yleensä jonkun karkeasta virheestä.




Etteikö pesäpallo ole näyttävää? Joka pelissä sattuu ja tapahtuu, mielestäni yksi nopeimmista pallopeleistä maailmassa. Sitä paitsi syöksykopit, kotiutuslyönnit (erityisesti leikkurit) ovat todella näyttäviä, vai voitko väittää vastaan??
 

Voittaja

Jäsen
Kyllähän pesis on Suomen kesälajeista ylivoimainen ykkönen. Loistava taktinen laji, mitä on kuitenkin kohtuu helppo seurata. Päihittää kotimaisen potkupallon ym. lajit mennen tullen, ainakin allekirjoittaneen mielestä.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
En edes jaksa katsella minne suuntaan mielipiteet ovat kallistuneet, mutta tämä on yksi lempiaiheistani;)

Allekirjoitan täysin.

Pesis on turha laji ja vie pienen maan lahjakkuuksia ikävän paljon mennessään. Ihan sama, mitä Pohjanmaa tähän sanoo. Painikin on järkevämpää, siinä voi voittaa olympiakultaa.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Viestin lähetti paze17
Etteikö pesäpallo ole näyttävää? Joka pelissä sattuu ja tapahtuu, mielestäni yksi nopeimmista pallopeleistä maailmassa. Sitä paitsi syöksykopit, kotiutuslyönnit (erityisesti leikkurit) ovat todella näyttäviä, vai voitko väittää vastaan??

Pesäpallohan on taktisuudessaan verrattavissa vaikkapa jenkkifutikseen, jota myöskään lajia tuntemattomat eivät ymmärrä ja haukkuvat sitä tylsäksi sekä yksinkertaiseksi. Itseäni häiritsee vain jokavuotinen sääntökikkailu, joka tekee ns. suurelle yleisölle lajista hankalan seurattavan. Toimiessani pesistuomarina huomaan kyllä myös sen, etteivät edes pelaajat osaa sääntöjä, vaikka niin väittävät..:p
 

Uraani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Threadin topiccia en todellakaan voi allekirjoittaa. Sen kummemmin en seuraa pesistä, mutta itse pesiksen pelaaminen on aivan mahtavaa!! Parhaita kesälajeja, nimenomaaan..

Ja minusta on jopa hauskempi pelata ulkona kuin sisällä (eeeeenkä tässä yhteydessä puhu _SISÄ_kentistä ja _ULKO_kentisä vaan, no niin, kyll te tajuutte)
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös