Perinteet vs Menestys

  • 6 363
  • 49

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Eräissä ketjuissa on moni HIFK-henkinen kirjoittaja ilmaissut että heidän mielestään HIFK'n perinteet ja niiden mukaan pelaaminen vie HIFK'lta mahdollisuuden menestymiseen ja että HIFK'n perinteet ovat iso riippakivi HIFK'lla . Tämän takia on pakko kysyä, mitä mieltä suurin osa kirjoittajista on tästä? Haluaisitteko nähdä esim Jortikan johtavan HIFK'n mestaruuteen HIFK'n pelaten kuin TPS? Itse siinä tilanteessa jäisin kotiin ja jättäisin matseissa käymisen väliin. Itse en mene matseihin katsomaan kuinka HIFK voittaa millä tyylillä tahansa, vaan menen nauttimaan HIFK'n pelityylistä ja nautin joka taklauksesta sekä yhä enemmän harvenemisista ylilyönneistä.

Paras tilanne olisi tietenkin jos HIFK saisi yhdistettyä menestymisen ja oman pelityylinsä, mutta tämä on ollut kohtuu vaikeata HIFK'n lähihistoriassa. Mutta tärkeintä mielestäni on että HIFK jatkaisi omalla pelityylillään ja otettaisiin se menestys vastaan jos se on tullakseen. Kuka niitä maaleja menee peliin katsomaan?

- tinke-80
 

Frankie

Jäsen
Suosikkijoukkue
평양시 IFK, Philadelphia Flyers, Arsenal FC
Ei halua ikinä nähdä IFK:ssa mitään JortikkaTepsi neppailua, silloin kyllä jäätäisiin peleistä kotiin.

Pelataan omalla pelityylillä ja katsotaan mihin se riittää.
 

rjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Perinteitä pitää olla ja se on hienoa ja tyylikästä.Näkeehän sen jostain bluesista ja jypistä ettei ole fiilistä.Tosin jypillä on hyvät valmentajat ja nuoret nälkäiset, kehityskelpoiset pelaajat.HIFK:in tulee pelata omalla tyylillä kovaa,mutta kurinalaisesti, jotta menestytään.HIFK:in perinteillä,rosterilla ja varallisuudella pitää aina olla 3 parhaan joukossa mitali kaulassa kauden päättyessä.Ylilyönnit,taklaukset,jäähyt ovat hyvää viihdettä,mutta tietenkään pelkkä machoilu ei saa mennä mestaruuksien ja menestyksen tielle.Kyllä ammattiurheilijan täytyy haluta voittaa hinnalla millä hyvänsä, kunhan tyylistä pidetään kiinni eikä aleta munattomiksi puolustaviksi,varovaisiksi prosenttipelaajiksi.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Noh, viimeksi perinteet ja menestys löivät upeasti kädet yhteen keväällä 1998. Tuon vuoden mestareissa oli sitä kuuluisaa "Vauhtia & Vaarallisia tilanteita + ryminää" kuin myös taitokiekkoa sopivassa suhteessa. Silloin kaikki natsasi. Eikä suinkaan vähiten Jarmo Kekäläisen ansiosta.

Kyllä monessa leirissä naureskeltiin, kun Kekäläinen roudasi Nordikselle Saksan liigasta esim. ruman mutta tylyn Bob Halkidiksen. Vaan kuinkas kävikään? Tämä romuluinen kreikkalainen pelasi itsensä IFK-fanien sydämiin, eikä suinkaan ollut mikään heikoin lenkki vuoden 1998 mestareissa. Kummasti vaan kaikki natsasi.

Koska olen sitä sukupolvea joka on itse ihan livenä nähnyt alusta asti miten Carl Brewer 1960-luvun lopulla rakensi IFK:lle tuon kanadalaistyyppisen maineen Isosta & Pahasta IFK:sta, niin kyllähän ne perinteet ovat erittäin tärkeässä osassa meikäläisen arvomaailmassa.

Ryminää ja ruutia pitää olla. Sitten ihan kiva, jos siinä sivussa pistetään lätty välillä vastustajan verkkoonkin.
 

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Tinke-80
Haluaisitteko nähdä esim Jortikan johtavan HIFK'n mestaruuteen HIFK'n pelaten kuin TPS?

*****
Mutta tärkeintä mielestäni on että HIFK jatkaisi omalla pelityylillään ja otettaisiin se menestys vastaan jos se on tullakseen.

IFK on IFK, ja tuleekin olla, riippumatta siitä, kuka siellä valmentaa. Tai noin siis pitäisi olla.

Kun valmentajan nimillä spekuloidaan, minusta on melko kollektiivinen vaiva, että kuvitellaan jortikoiden ja arojen peluuttavan aina itsensä näköistä kiekkoa. Ei kai se aina niin ole. Työnantajalleenhan he ammattimiehinä töitä tekevät sen käsikijoituksen mukaan, joka on seuralle ominaista ja mitä on tilattu. Tulipa sieltä nyt Pena, Rami, Erkka tai Sterkka, IFK pitäisi saada takaisin. Katellaan sen jälkeen, "mihin se riittää". Tosin tulipa kuka tahansa, tulisi IFKn näköisesti saada hintavastaavuutta lisää.
 

Svante

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, FC Bayern
Viestin lähetti Predator

Koska olen sitä sukupolvea joka on itse ihan livenä nähnyt alusta asti miten Carl Brewer 1960-luvun lopulla rakensi IFK:lle tuon kanadalaistyyppisen maineen Isosta & Pahasta IFK:sta, niin kyllähän ne perinteet ovat erittäin tärkeässä osassa meikäläisen arvomaailmassa.

Ryminää ja ruutia pitää olla. Sitten ihan kiva, jos siinä sivussa pistetään lätty välillä vastustajan verkkoonkin.

Sama vika täällä!

IFK tulee myös huolehtia viihteestä ja joskus jopa yllätyksellisestä viihteestä. Valmentajan pitäisi olla kaveri, joka hyväksyy ryminä-tyylin sekä pystyisi rakentamaan taidoiltaa ylivoimaisen kentällisen, joka nöyryyttää vastustajan kuin vastustajan.
Valmentajana ei saa olla sellainen heppu, joka mediassa yrittää olla jokin älymystöön kuuluva. Hänen tulee aivan pokkana selittää ylilyönnit täysin asiallisina tapahtumina vaikka Erkkikin tietäisi, että ylilyöntihän tuo oli.

Joukkueessa tulee aina olemaan yksi liideri-tyyppi ala Brewer tai Halkidis. Sellainen puolikas pelote tai vastaava. Samalla joukkueessa pitää olla yksi ns. kylähullu, jonka tekemisistä tai tekemisen jättämisestä kukaan ei ota selvää.

Muistetaan sanat: Kerran IFK - Aina IFK.
 
Suosikkijoukkue
HIFK, ManU,MIFK
Viestin lähetti Svante


Joukkueessa tulee aina olemaan yksi liideri-tyyppi ala Brewer tai Halkidis. Sellainen puolikas pelote tai vastaava. Samalla joukkueessa pitää olla yksi ns. kylähullu, jonka tekemisissä tai tekemisen jättämisessä kukaan ei ota selvää.

Täysin samaa mieltä. Ennen näitä meidän NHL-avujamme IFK:ssa ei löytynyt kuin Karalahti, joka oli Halkidiksen tyylinen puolikas pelote tai vastaava. Nyt on myös Ruutu, mutta hän ei ole luonnostaan tarpeeksi kahjo rooliin, sillä Ruudullahan nämä ylilyönnit ovat osaksi harkittujakin, jos niitä enää ylilyönneiksi siksi voi sanoa. Tosiaan kaipaisin tämän hetken IFK:n pelaajaa, josta ei tiedä mitä se milloinki tekee ja milloin päässä täysin sumenee.

Minun uneksimassani IFK:ssa yhdistyy sekä taito, että tahto. Ryminää ja taitoa sopivassa määrin. Tällaiseen joukkueeseenhan esimerkiksi Cam Neelyn tapaiset voimahyökkääjät ovat todellisia helmiä. Molemmat luonnistuu sekä hanskaus että maalaus. Siksi onkin harmi, että niinkin brändinnäköinen pelaaja kuin Hannes Hyvönen menetettiin Ilvekseen, eikä tarattu kiinni, kun olisi ollut mahdollisuus.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Viestin lähetti Svante


Joukkueessa tulee aina olemaan yksi liideri-tyyppi ala Brewer tai Halkidis. Sellainen puolikas pelote tai vastaava. Samalla joukkueessa pitää olla yksi ns. kylähullu, jonka tekemisistä tai tekemisen jättämisestä kukaan ei ota selvää.


Käytit sanontaa "puolikas pelote tai vastaava" - miten minulle tuli tästä mieleen Frank Neal? Siis lähinnä tuosta puolikkaasta, heh. Frankie-boy kun ei todellakaan ollut liian isolla koolla pilatttu - lempinimensäkin oli Parrunpätkä.
Mutta aivan hemmetin hyvin tuo lyhyenläntä kanukki hoiti hommansa IFK:n takalinjoilla! Mies oli täynnä kanadalaista asennetta + hillitöntä itseluottamusta ja adrenaliinia - tämän sai moni vastustaja kivuliaasti todeta. Mieleen on jäänyt varsinkin eräs IFK-Ässät matsi jossa porilaisten tähtihyökkääjä Arto Javanainen jäi Nealin perseen ja kaukalon laidan väliin. Se oli sellainen niitti, että Java korjaili irroneita releitään jään pinnasta kauan ja hartaasti - tuon jälkeen myös Javanaisen poskelle siirtynyttä nenää operoitiin sairaalassa kauan ja hartaasti.

En tiedä olenko yksin tämän mielipiteeni kanssa (tämä tuli mieleen tuosta maintsemastasi "kylähullusta"), mutta silloin 1970-luvun hulluina vuosina kun Helsingissä oli peräti NELJÄ joukkuetta ylimmällä kansallisella sarjatasolla (HIFK, HJK, Jokerit ja Karhu-Kissat), niin minä kateellisena silloin sivusta seurasin miten HJK onnistui palkkaamaan muukalaislegioonansa riveihin Matti Keinosen.
Minä nimittäin olisin kyllä mieluusti nähnyt Möllin IFK:n paidassa!
Tuohon aikaan IFK:n tehohyökkääjät olivat Esa Peltonen, Juhani Tamminen ja Matti Murto - ai ai, kuinka hienosti Mölli olisi sopinut tuohon mukaan!
 
Viimeksi muokattu:

Johnny99

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Tinke-80
Mutta tärkeintä mielestäni on että HIFK jatkaisi omalla pelityylillään ja otettaisiin se menestys vastaan jos se on tullakseen. Kuka niitä maaleja menee peliin katsomaan?
Toki IFK:n pitää jatkaa omalla tyylillään. Eria asia on, mitä se tyyli pitää sisällään. Käsittääkseni alkuperäinen IFK on periksiantamaton, taisteleva ja voittava. Carl Brewer johdatti joukkueensa mestaruuteen, ei pelkkään 'viihdyttävään' peliin ja ylilyönteihin.

Ja kyllä aika moni niitä maaleja taitaa tykätä katsoa. Ihan mitä tässä on yleisön reaktioita katsellut. ;)
Saahan kunnon taklaus toki asiaankuuluvat aplodit ja tappelu herättää intohimoja. Mutta kyllä se maa-maa-maali taitaa kuitenkin olla se päätavoite.
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tinke-80 meni sitten suoraan asiaan. Pakko sanoa, että tämä kysymys Perinteet vs Menestys on monessa Jatkoajan virtuaaliväännössä ollut takana. Tiedän senkin, että tähän ketjuun kirjoittaessani (suosikkiseura Jokerit) ei mene kovinkaan pitkään, kun joku avautuu ja toteaa, että pitikö sunkin tulla tähän ketjuun avautumaan. Eikö sua oma jengi kiinnosta, kun pitää tänne Hifk-puolelle tulla avautumaan. Tulen silti ja aloitan hard core asiasta.

Hifk on pirun kiinnostava seura sen takia, että minulle se on paikallisvastustaja. Jos Lukko ja Hifk vaihtaisivat paikkojaan, eli Rauman Hifk ja Helsingin Lukko, niin Lukko olisi minulle se kiinnostavampi seura. En minä näe Hifk:ssa mitään itseisarvoa, toki kunnioitan suuresti perinteitä ja pelityyliä, jonka perään haikallaan. Silti en jaksa uskoa siihen, että kovinkaan iso osa Hifk-kannattajista haluaisivat ihan oikeasti nähdä sikailevan ja kovaa pelaavan Hifk:hon sillä hinnalla, että esim. me narreina kuitenkin poistumme aina jäältä voittajina.

Nyt ollaan takaisin siinä kysymyksessä, Pelityyli vai Menestys ? Mun mielestä Hifk tarttee nyt menestystä ja ne joille pelkkä pelityyli merkitsee ovat kuitenkin vähemmistö Hifk-katsomossa. Vastaan siis naapurileiristä, Menestys.
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Viestin lähetti bozik
Silti en jaksa uskoa siihen, että kovinkaan iso osa Hifk-kannattajista haluaisivat ihan oikeasti nähdä sikailevan ja kovaa pelaavan Hifk:hon sillä hinnalla, että esim. me narreina kuitenkin poistumme aina jäältä voittajina.

Vaihtaisinko voitot Jokereita vastaan siihen että näkisin joka kerta HIFK'n pelaavan erittäin fyysistä ja sikailevan?

Vastaus on kyllä.


Vaikka häviöt jokereille vituttavat erittäin paljon, enemmän vituttaisi se että HIFK pelaisi samalla tavalla kuin nyky-Jokerit. Tämä missään nimessä ei ollut provo, vaan nautin enemmän HIFK'n perinteisestä pelityylistä kuin Jokerien nykypelityylistä.

Ihan turha on kenenkään HIFK-fanin itkeä muiden fanien "vierailusta", sillä niin kauan kun viestit ovat asiallisia, on niitä hauska lukea.

- tinke-80

edit pelistä -> pelityylistä
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti Tinke-80
Eräissä ketjuissa on moni HIFK-henkinen kirjoittaja ilmaissut että heidän mielestään HIFK'n perinteet ja niiden mukaan pelaaminen vie HIFK'lta mahdollisuuden menestymiseen ja että HIFK'n perinteet ovat iso riippakivi HIFK'lla .

Kirjoitin tuonne valmentaja-kysymystä käsittelevään ketjuun:

"Mielestäni HIFKn budjetin omaavan joukkueen on mahdollista rakentaa joukkue jossa yhdistyvät taito ja voima oikealla tavalla, siten, että joukkue on vieläpä kykeneväinen taistelemaan kirkkaimmista mitaleista.

...

On löydettävä se balanssi jossa taito ja fyysisyys (voima) kohtaavat, ja, kuten sanoin, se on mielestäni mahdollista löytää."

Eli menestyä voidaan vaikka perinteitäkin vaalittaisi - se vaatiin vaan vaivaa ja onnistuneita pelaajahankintoja.

vlad.
 

J-Ko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti bozik
Silti en jaksa uskoa siihen, että kovinkaan iso osa Hifk-kannattajista haluaisivat ihan oikeasti nähdä sikailevan ja kovaa pelaavan Hifk:hon sillä hinnalla, että esim. me narreina kuitenkin poistumme aina jäältä voittajina.

Me hävitään teille aina(ainakin Areenalla) muutenkin, että voitaisiin edes sikailla niin olisi jotain mitä muistella.
Asiaan. Minulle olisi näin suljetun liigan aikaan sama vaikka hävittäisi kaikki matsit, kunhan näkisin jäällä JOKA PELISSÄ kovaa taistelua, tappeluita ja taklauksia. Voittokaan ei maistu makealta jos jäällä on nähty munat käsilaukussa luiteleva neppailulauma.
Minun mielestäni koko kysymys "Tyyli vai menestys" on huono, sillä ei HIFK tällä kaudella näkemissäni peleissä ole liialliseen ryminään kaatunut, pikemminkin päinvastoin. Kun ollaan voitettu niin on ollut myös ryminää ja tappion tullessa kova peli ja ryminä on puuttunut. Lähimenneisyydestä käytän esimerkkeinä Jokerit- ja Blues-pelejä(hävittiin) ja voitollisista Ässät-peliä.
Tai sitten minun mieli tekee temput ja voiton tullessa aivot rekisteröivät ryminän paremmin ja päinvastoin? Mene ja tiedä.
 

Koala

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ManU, TPS - HIFK 16.03.1999
Kyllähän IFK on aina ollut minulle aika merkittävä seura, johtuen siellä viettämästä juniorivuodesta. Mutta ei HIFK muuten oikein ole muualla Suomessa sellainen "the Seura", kuin ehkä kehä kolmosen sisäpuolella saattaisi olettaa. Minullekin tuli 13-vuotiaana junnujäkkärinä yllätyksenä sarveiskalvoille se tosiasia, että HIFK:n sisällä joukkuetta pidetään ylivoimaisesti kiinnostavimpana joukkueena Suomessa. Eihän se niin ole. Tällä hetkellä ainakin Lukon ja HPK:n otteet ovat paljon kiinnostavimpia johtuen niiden taito/kovuus-suhteesta. Joukkueet pelaavat helvetin kovaa välillä, mutta osaavat myös sen klap-klap-kuvioiden jalon taidon.

Ei sinänsä, perinteitä HIFK:lla on, sitä ei käy kiistäminen ja siihen on turha jonkun Ässät/Blues/JYP ym. fanin tulla mussuttamaan. Mutta kannattaisiko vähän siirtää katsetta omasta navasta ja keskittyä muiden tekemisiin myös, ja sitä kautta myös menestyä? Uskokaa, kyllä tripla maistuu paremmalta, kuin 4 ylilyöntiä vuodessa.
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Perinteet vs. menestys

Mielestäni ketjun otsikoinnissa tapahtuva vastakkainasettelu on jo lähtökohtaisesti väärin ja kertoo ehkä tarkoituksetta mikä se suurin ongelma itse asiassa on.

Mikäli perinteillä tässä tapauksessa tarkoitetaan kovaa ja värikästä peliä, eikä jäähykuninkuuksia suunsoiton takia, on mielestäni väärin olettaa että kova peli olisi millään lailla menestyksen vastakohta. Väitän että mikä tahansa joukkue voi menestyä edelleenkin kovalla pelillä johon kuuluvat niin ylikorostetut taklaukset, tappelut ja jopa ajoittaiset ylilyönnitkin. Mutta en usko että joukkue voi pärjätä kurittomasti pelaamalla, turhia jäähyjä väärässä paikassa ottamalla ja turhalla suunsoitolla. Mikäli värikäs pelaaminen ja ylilyönnit ovat osa joukkeen kurinalaista pelitapaa ja joukkueessa tämän lisäksi on tarpeeksi kiekollista osaamista, niin varmasti on mahdollista menestyä. Niin HIFK:n kun kenen tahansa muunkin.
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestin lähetti Tinke-80
Vaikka häviöt jokereille vituttavat erittäin paljon, enemmän vituttaisi se että HIFK pelaisi samalla tavalla kuin nyky-Jokerit. Tämä missään nimessä ei ollut provo, vaan nautin enemmän HIFK'n perinteisestä pelityylistä kuin Jokerien nykypelityylistä.
Kiekkoa pitkään katsoneena, mikä Jokerien nyky kiekossa mättää ? Onko se, että me teemme paljon teitä enemmän maaleja vai se, että emme päästä maaleja ? Vai tehdäänhäänkö me ne maalit vääriin ? Mitä me tehdään väärin?
 
Suosikkijoukkue
HIFK, ManU,MIFK
Viestin lähetti bozik
Kiekkoa pitkään katsoneena, mikä Jokerien nyky kiekossa mättää ? Onko se, että me teemme paljon teitä enemmän maaleja vai se, että emme päästä maaleja ? Vai tehdäänhäänkö me ne maalit vääriin ? Mitä me tehdään väärin?

Voin vastata tähän, toki vain omasta puolestani, mutta mun mielestä Jokereista tällä hetkellä puuttuu ylilyönnit ja taklaukset. Kyllä teillä maaleja tulee ja paljon tuleekin verrattuna edellisiin vuosiin, mutta silti jotenkin en viihdy Jokereiden matseissa, pelasi IFK niissä tai ei. Niihinkin matseihin olen eksynyt, jossa IFK ei vastustaja joukkue ole. Jotenkin Jokerien nyky-tyyli ei vaan sytytä, vaikka välillä oikeata taitoakin kentällä näkee esimerkiksi Metropolitin muodossa, jonka peliä aina ilo seurata.

Toiseksi mitä tulee tähän tilanteeseen, että jos IFK saisi Jokereilta, vaikka joka kerta käkättimeen niin tietysti se harmittaisi, mutta niin kuin Tinke sanoi ei se harmi olisi niin suurta, jos IFK aloittaisi hiillostamisen, kun peli on menetetty. Jotenkin minä ainakin saisin sairasta nautintoa, kun Jokeri-lauma marssisi kypärät kallellaan vastustaja joukkueen peliä sadatellen pukukoppiin, vaikka voitto olisi tullutkin.

Sitten Jokerien valmentaja naama punaisena haukkuisi lehdistötilaisuudessa, kuinka IFK oli sikaillut pelin ja että tällainen ei tosiaan ole siitä, mistä yleisö maksaa. Voisi olla, että Jokeri-yleisö ei pitäisi ja totta kyllä osa myös IFK-yleisöstä ei viihtyisi, mutta se sadankin katsojan joukko, jotka henkeen ja vereen vannovat IFK:n tyylin perään olisi tyytyväinen ja minä lasken kuuluvani itsekin myös tähän joukkoon.
 

Johnny99

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Virginialainen
ei se harmi olisi niin suurta, jos IFK aloittaisi hiillostamisen, kun peli on menetetty.
Kyllä, pientä show'ta edes jos peli on menetetty, tämä on mielestäni kannatettavaa toimintaa. Enkä usko, että juuri kukaan IFK-yleisöstä tälläistä vastustaa.
Eria asia on pitääkö ylilyöntejä, täysin turhia jäähyjä (vrt. Ruutu Ilves matsin 2.erän lopussa) ym. suorittaa joka matsissa ikäänkuin väkisin. Varsinkaan ratkaisuhetkillä. Tappelu tulee jos tulee, spontaanit tappelut ovat aina jees jos molemmat ovat täysillä messissä. Taklaukset ovat yksi pelin suola, mutta ei niitäkään pidä mielestäni koko aikaa itsetarkoituksellisesti hakea.

Fyysinen kiekko on hiton jees ja tämänkin päivän matsissa olisi saanut rytistä paljon enemmän. Mutta päätavoite on kuitenkin voittaa pelejä. Tästä on varmaankin kysymys. Mielestäni urheiluseuran ensisijainen tavoite tulee olla menestyminen lajissaan. Kun sen pystyy tekemään tyylillä, niin aina parempi. Ja tähänhän toki pyritään jatkossakin.

Jokereista: Taklauksia nyt ainakin voisi olla enemmän. Kuten totesin ei niitä tarvitse kaiken aikaa hakemalla hakea mutta Jortsun tyylissä ei oikein taklata silloinkaan kun on paikka. Se on sääli, kunnon pusut ovat nannaa vastustajienkin suorittamana.
 

Pegu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, New York Rangers, HJK, Arsenal, 1. FC Köln
Balanssi kuntoon

Joillakin IFK-veljillä on jokin ihmeellinen päähänpinttymä siitä, että urheilullinen menestyminen ja äijäkiekko ovat toisensa poissulkevia asioita. Eihän se näin ole.

90-luvun lopulla IFK nöyryytti vastustajiaan niin taidollisesti kuin fyysisesti. Tuo menestyspaketti on mahdollista rakentaa uudestaan. Tästä oon useampaan kertaan kirjoittanut, viesti ei ole vaan mennyt perille.

Menestyspaketin rakentamisen aloitan valmennuksesta. Koutsin pitää olla voittajatyyppi. Siis sellainen kaveri, joka vihaa häviämistä ja ottaa luulot pois ns. staroilta. Tuloksena lauma äijiä, jotka on yhtenäinen ryhmä ja haluavat voittaa matseja. Kuulostaa pirun helpolta, mutta eihän se käytännössä näin ole.

Oli todella sääli, että kausi 2000-01 meni alta lipan. Siinä jengissä oli samat voittamisen palikat kuin 90-luvun lopun menestyskausina: meillä oli Bednar, Veikko, Hannes, Ahonen byyrissä ja Stepanek sekä Giroux luutimassa puolustuksessa. Siinä oli mun näköinen joukkue. Näin sen surullisenkuuluisan JYP-matsin paikan päällä ja vieläkin ottaa päähän, miten tuo kausi onnistuttiin sössimään. Ei jää pojalle kerrottavaa tuosta kaudesta.

Nyt, kun Penakin on myöntänyt junioriprojun epäonnistuneen, on kuulemma uuden projektin käynnistäminen edessä. Toivotan Ramin tervetulleeksi takaisin Petoluolaan, vaikken sietänytkään hänen Narrilaumansa 1-0 ja 2-0 -tyyliä. Mulla on sellaiset fiilikset, että Ramin IFK:ssa peli olisi kuitenkin toisennäköistä kuin Ilmalassa. Eli valmennus olisi kunnossa.

Sitten tulee ne filosofian toteuttajat. Aloittaisin ensi kauden joukkueen rakentamisen viemällä vaikka käsiraudoissa Pärän ja Kiben sopimuspaperin ääreen. Tarvittaessa kirveellä uhaten. Sitten kilautus New Yorkiin ja Ahonen punapaitaan. Seuraava rasti olisi puhelu alppimaahan ja miehelle, joka pisti aikoinaan kiekon 3:sti svenpetterssonin maaliin pari kevättä takaperin. Pikkarainen, Söde ja Saarinen pidettävä jatkossakin Petopaidassa, jos Penan eväät riittävät (NHL-peikko taustalla). Lopuksi se suurin haaste: kahden huippusentterin hankkiminen. Jos viimeinenkin onnistuu, niin lihaa vain luiden päälle eli Luttinen, Häppölä, Lennu ym. nuorta kaartia edustamaan omaa junnuvalmennusta.
 

wezq

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestin lähetti Virginialainen
Sitten Jokerien valmentaja naama punaisena haukkuisi lehdistötilaisuudessa, kuinka IFK oli sikaillut pelin ja että tällainen ei tosiaan ole siitä, mistä yleisö maksaa. Voisi olla, että Jokeri-yleisö ei pitäisi ja totta kyllä osa myös IFK-yleisöstä ei viihtyisi, mutta se sadankin katsojan joukko, jotka henkeen ja vereen vannovat IFK:n tyylin perään olisi tyytyväinen ja minä lasken kuuluvani itsekin myös tähän joukkoon.

Tosta tulee mieleen se eräs Jokerit-HIFK matsi jonka jälkeen Alpo itki telkkarissa Jokereiden sikailuja. Pakko kysyä, nautitko silloin Jokereiden pelistä jos nyky-Jokereiden pelistä et nauti?
 

SL#35

Jäsen
Viestin lähetti wezq
Tosta tulee mieleen se eräs Jokerit-HIFK matsi jonka jälkeen Alpo itki telkkarissa Jokereiden sikailuja. Pakko kysyä, nautitko silloin Jokereiden pelistä jos nyky-Jokereiden pelistä et nauti?

Tuon matsin jälkeen lähinnä raivosin sitä, miksi neiti Alpo joukkoineen ei tehnyt muuta kuin itkenyt kaiken tapahtuneen jälkeen. En kyllä voi sanoa edes tuolloin ihailleeni Jokerien peliä. Päinvastoin voin todeta "antijokerismin" kasvaneen valtavasti ja halun olla joku päivä todistamassa "suurta kostoa" syntyneen.

Minusta on muutenkin outoa ajatella, että prosenttikiekoilla yms. noustaisiin saman tien tuloksellisesti eteenpäin. Yleisön tuki laskisi varmasti, enkä muutenkaan ole vakuuttunut kyseisten pelityylien sopimisesta Nordikselle. IFK:n tulisi olla perinteikäs seura, jonka perinteissä tärkeä osa on jatkuva menestyminen oman pelityylin nimeen vannoen.
 
Suosikkijoukkue
HIFK, ManU,MIFK
Viestin lähetti wezq
Tosta tulee mieleen se eräs Jokerit-HIFK matsi jonka jälkeen Alpo itki telkkarissa Jokereiden sikailuja. Pakko kysyä, nautitko silloin Jokereiden pelistä jos nyky-Jokereiden pelistä et nauti?
Enemmänkin mua ärsytti se, että IFK tyytyi vain itkemään ja pelkäämään vaihtopenkillä, eikä pistänyt hanttiin. Ja suuresti viilsi sydämestä Alpon marmatus mediassa jälkeen päin, ei näin. Mitä Jokereiden peliin tulee niin se oli vielä tylsempää kuin tällä kaudella lukuun ottamatta huikeassa liidossa ollutta Peltosta. Jokaiselle joukkueelle sattuu välillä tuollaisia pelejä pitkässä sarjassa ja puhetta se varmastikin aiheutti sen takia, että peli oli juuri IFK:ta vastaan ja se, että meillä sattui olemaan Alpo penkin takana.
 

Lawless

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Alpohan totesi tuon ottelun jälkeen: "Törkeintä mitä olen ikinä nähnyt. Kanadassa olisi tapeltu." Siis mitä helvettiä? Äijällä itsellään on monen vuoden kokemus kanadalaisesta NHL-kiekosta, joten luulisi Alpon tietävän pelin hengen. Kyllähän sitä olisi joukkueen kunniaa voinut puolustaa, vaikka Suomessa ollaankin.

On tainnut ilmeisesti Alpo olla siellä NHL-kaukaloissakin vastaavanlainen hissuttelija. Eipä tarvitse ihmetellä suomalaisvalmentajien pientä lukumäärää rapakon takana, jos paikallisille organisaatioille on muodostunut kuva suomalaisesta valmennuksesta Alpon kautta.
 
Viimeksi muokattu:

Punakone

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Loistavaa..

Itse kuulun fanaattisiin Ifk katsojiin. En ole myöskään nähny Brewrerin aikoja, mutta olen varma, että lähes jokainen fani haluaa nähdä sen ison pahan Ifk,n kaikkein mieluiten.. Taistelua,sikailua ja suuria tunteita. Paskat voitoista jos Ifk pelaa kuten tämänhetkinen Jokerit taikka Tps.. Hienoahan se varmaan olisi nähdä sarjataulukossa omat ylivoimaisina, mutta millä pelityylillä se tulee kantakaupungissa, niin ei käy kateeks. Sori!..

Tämän kauden otteluissakin on montakertaa huomannut, kun Ifk,n pelajaa(Vopi,Jakke,Jere jne) tekee ylilyöntejä/taklaa niin Ifk syttyy taisteluun aivan erillaisella tavalla. Esimerkkinä eilisen ottelu Tepsiä vastaan(Vopin tempasu! Jengi heräs ja teki "ihmeen").

Saa vain toivoa, että Ifk,ssa tulevaisuudessakin noudatetaan perinteistä Ifk,n pelityyliä ensisiaisesti...
 

AntZa

Jäsen
Mikä IFK:n perinteinen pelityyli? Tämä hehkutettu HIFK:n perinteinen pelityylihän on nähty viimeksi 90-luvulla, samaa harmaata massaa olette kuin muutkin liigaseurat. Valitettavaa, mutta totta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös