Perinnettä peräämässä - eli kuinka saisimme pk-seudulle kolmannen kiekkobrändin?

  • 7 579
  • 63

Ilpo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Brändi ja kulttuuri

Brändin voi rakentaa, mutta kulttuuria ei voi ostaa.

Bluesilla on hyvät mahdollisuudet rakentaa brändi, mutta se vaatii
- urheilullista menestystä
- erikoistumista (esim. taidokas joukkue, huippuyksilöt).

Kulttuuri tulee ajann myötä. Se vie verta, hikeä ja kyyneleitä. Se vie aikaa. Se tuo ylä- ja alamäkiä.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Viestin lähetti aika epeli
Blues = Happy Hockey (??)

Ei mikään huono ehdotus, jos tuo sana tuossa ymmärretään oikein. Itse tykästyin kovasti HPK:n viime kaudella esittämään, erittäin hyökkäysvoittoiseen aka "iloiseen" kiekkoon. Jotain sen tyylistä kelpaisi Espoossakin katsoa, ehkä lievän P-Amerikkalaisen mausteen kera. Tuon aromin nimi voisi olla vaikkapa se fyysinen vivahde, osa-alue joka Kerholta on jossain määrin, ainakin mielikuvissa, puuttunut.
 

aika epeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin urheiluyhdistyksen toverit
Re: Brändi ja kulttuuri

Viestin lähetti Ilpo
Brändin voi rakentaa, mutta kulttuuria ei voi ostaa.

Bluesilla on hyvät mahdollisuudet rakentaa brändi, mutta se vaatii
- urheilullista menestystä
- erikoistumista (esim. taidokas joukkue, huippuyksilöt).

Kulttuuri tulee ajann myötä. Se vie verta, hikeä ja kyyneleitä. Se vie aikaa. Se tuo ylä- ja alamäkiä.
Olen täysin samaa mieltä ja osin täysin eri mieltä, mutta sehän tässä JA:n foorumissa onkin niin hienoa.

Samaa mieltä siinä, että pitkän päälle blyysin brändiä ei voi rakentaa, jos porukka on joka vuosi tasoltaan luokkaa rupusakki, Toisaalta, siitä nyt ei välttämättä ole edes pelkoa. Mutta olet oikeassa: tietty pelillinen taso tulee säilyttää vuodesta vuoteen, koska pk-seudulla ON kilpailua katsojista, sponsoreista - ja myös pelaajista enemmän kuin yhdelläkään paikkakunnalla Suomessa.
Ja jos tuon pelillisen tuloksen voi saavuttaa eri konseptilla kuin Jokerit ja HIFK, aina parempi.

En ole samaa mieltä siinä, että blyysin tuleva brändi vaatisi aina huippupelaajia, vaikka he totta kai ovatkin tietyssä mielessä pelin suola. Mutta brändin täytyy kestää sellaisetkin kaudet, jolloin top players loistavat poissaolollaan. Syystä tai toisesta.
Yksikään liigajoukkue ei nimittäin ole, hieman kärjistäen, paras kaikessa. Koskaan. Mutta - kun puhutaan brändistä - sillä ei olekaan loppujen lopuksi merkitystä. Tärkeää ei ole olla hyvä kaikessa, vaan ylivoimainen yhdessä.
Ja blyysin kohdalla sen ylivoimaisuuden hakemisesta on nyt kyse.

Se on osaksi teknistä osaamista, mutta sen lisäksi halvatun paljon "aineetonta" juttua, kutsuttakoon sitä vaikka joukkuekarismaksi. Kun se löytyy/rakentuu, Blues on paljon enemmän kuin pikku-Jokerit tai pikku-HIFK. Se vetää katsomoihin porukkaa, se höllentää sponssien kukkaronnyörit ja vetää pelaajienkin rinnan entistä enemmän röyhälle. Samalla junnutoimintakin tehostuu, koska emoseurassa on imua. Jne. Jne.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
HC-fani kitisee, kuunteleeko kukaan?

Helppoahan se on täällä pohtia ja keksiä keinoja, mutta kuunteleeko organisaatio oikeasti HC-fanin huutoa?
Tarvitseeko kuunnellakaan kun HC tulee joka tapauksessa hallille esityksistä riippumatta.

Kuitenkin HC-fanit ovat ne, joita joukkue tarvitsee luodakseen uskottavan mielikuvan itsestään.
HC fani luo halliin tunnelman, ei hylkää vaikka esitykset olisivat jatkuvaa alpoilua.
Suuri osa meistä täälläkin kirjoittavista opimme käymään matseissa Gardenissa. Halpa hinta ja sopiva sijainti alensivat kynnystä saapua matseihin. Silloisilla opiskelijalippuhinnoilla sai ainakin enemmän vastinetta rahalle kuin nykyisillä hinnoilla ja peliesityksillä.

Mistä tulevaisuuden HC-fanit löydetään? Lipun hinta on halvimillaankin nelinkertainen entiseen ja Gardenissa halvimmillakaan paikoilla ei päässyt niin kauas ettei hiki haissut.
Ehkä me vanhemmat fanit tuomme lapsemme matseihin, mutta perhelipullakin tuskin koko perhe kaikkiin matseihin tulisi.

Organisaation, siis kai CR, pitäisi saada nuoret käymään matseissa. Kun tarpeeksi nuorena aloittaa ei osaa vanhemmiten lopettaa. Kateellisena voi vain ihmetellä isältä pojalle periytyviä kausikorttipaikkoja, joita ilmeisesti itänaapurissa on?

Pitäisi myös löytää se 'Espoon-Brewer', eli sellainen uusi ihmeellinen asia, jonka tuominen seuraan kantaisi vuosikausia. Se mitä tämä asia olisi, onkin haastavampi juttu. Voiko tämän päivän salonkikelpoiseen liigaan tuoda mitään vastaavanlaista? Onko maailma muuttunut niin, että mitään todella huomion herättävää voisi edes tuoda kiekkoiluun? Keskiolutkin on jo kioskeissa, vaikka sitä ei olisi 20 vuotta sitten voinut uskoa. HIFK teki aikoinaan hyvän vedon, jonka veto kantaa vieläkin, alpoilusta ja penailusta huolimatta.

Onko Satorkaan se sade, joka saa kukan kukkimaan? Kuinka pitkä on tämän päivän valmentajan ura yhdessä seurassa ja onko valmentajalla tietoa ja taitoa luoda jotain pysyvää tapaa toimia ja pelata? Kuinka monta vuotta annetaan aikaa? Kuinka monta vuotta valmentaja voi nykyään viipyä yhdessä seurassa ennen kuin palaa ja polttaa loppuun?

Niin se juniorityö? Mikäs oma junnu tuo Jalasvaara on? Tai Myllyniemi?
Ajatus voisi olla, että Bluesin junnuedustukseen olisi etusija kasvattajaseuroilla ja liigajoukkueeseen etusija Blues junnuilla. Hullua kai ajatella näin tänä päivänä, jolloin junioreja haalitaan omaan organisaatioon ympäri maata ja pelaajat haluavat siirtyä paremmille apajille mielessään ammatti.
Kuka sitten enää tuntee pelaajia? Moni entinen kiekkoilijakin on ollut kanssani Matinkylän kouluissa, mutta eipä niitä meidän edustusjoukkueessa enää näy. Onko tämä sitten tärkeää enää?
 

MrBluus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo Blues
Hieno keskustelu käynnissä, kiitos siitä.

Mielestäni Happy- Hockey ei ole niinkään huono idea. Lukekaamme se niin, että Blues pelaisi innokasta hyökkäyspeliä virheitä pelkäämättä. Kyseessä olisi "Vauhtia ja vaarallisia tilanteita" -taktiikka, jossa mieheen ajettaisiin ronskisti ja maaleja tehtäisiin puolustuksen kustannuksella. Kyllä on mukavampi katsoa jääkiekko-ottelua, joka päättyy 6-4, kuin 2-1. Tästä pitää myös lajista vähemmän tietävät. Hyvänä lähtölaukauksena toimisi Seniorin ehdottama "nimi", joka todella jättäisi jokaisen jääkiekkoa seuraavan leuat auki. Mies, joka herättäisi suuria tunteita sekä omissa, että vieraissa. Samanlainen mies, jollainen Jan Caloun oli aikanaan. Mies jota omat menevät hallille ihailemaan vastustajan pelätessä ja ivatessa salaa miestä "rakastaen".

Bluesin brändin rakentaminen on ollut hidasta puuhaa. Vasta Ruutun astuessa urheilutoimenjohtajan rooliin alkoi Bluesissa havaita määrätietoista rakentamista. Ruutulla on selvästi suunta jonnekkin, mutta minne? Siihen saisi varmasti itse herra Ruutulta parhaan vastauksen. Ruuttuhan on tälläkin hetkellä se, joka meidän seuramme identiteettiä rakentaa.
 

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti MrBluus

Mielestäni Happy- Hockey ei ole niinkään huono idea. Lukekaamme se niin, että Blues pelaisi innokasta hyökkäyspeliä virheitä pelkäämättä.

Eipä aikaakaan kun se vääntäytyisi kansan syvissä riveissä muotoon: 'Joke-Hockey'. Sen sitten kukin lukisi haluamallaan tavalla.
 

aika epeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin urheiluyhdistyksen toverit
Viestin lähetti Senior
Eipä aikaakaan kun se vääntäytyisi kansan syvissä riveissä muotoon: 'Joke-Hockey'. Sen sitten kukin lukisi haluamallaan tavalla.
Happy Hockey on tässä esimerkkinä osaksi rationaalisesta, osaksi emotionaalisesta Bluesin tavoitemielikuvasta. Ei siis mikään Bluesin slogani. Eihän IFK:kaan vaakunan alla lue, jotta "ryminäkiekkoa vuodesta sejase", vaan tuo Kallen aikoinaan tuoma tatsi on sisäänrakennettuna hifkin brändiin, as you very well know.
 

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Juhaht
En kuitenkaan usko, että Matikaisen jääkiekon arkisanastoon tuoma brandaus on elinehto, tai edes taloudellisen menestyksen ehto Bluesin kaltaiselle seuralle.

Tämä on kuitenkin se asia, joka on IFK:ta kantanut läpi vaikeiden vuosienkin. Mielikuva kantaa pitkälle yli vallitsevan tilanteen -viisitoista vuotta pisimmillään, itse asiassa. Teillä on jo nyt valtavan paljon hyvää, mm. pk-seudun paras visuaalinen ilme hallissa. Sator voisi olla yksi avaintekijä, mutta suuri yleisö ei oikein miehestä tiedä mitään. Meidän kohdallamme Brewer tuli sellaiseen aikaan, jolloin koko suomalainen jääkiekkoilu oli lievässä nousukiidossa, ja mies itse oli parasta mainosta lajille. En tarkoita mitään 7 päivää -julkisuutta, mutta ehkä kaveri voisi olla enemmän esillä? Siinä yhteydessä voisi korostua Bluesin pohjois-amerikkalainen ilme.

Edit: Meillä oli jo brandi ennen Matikaista, the Pentti vain lausui sen ääneen.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Pakko on tietysti kysyä, onnistuuko Pentti pilaamaan sen kaiken, joka on itänaapuria kantanut monta vuotta?

Luulisi sen rajan olevan jopa ÄTPPOMK:llakin? Vai eikö ole rajoja ensinkään?
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Erinomainen keskustelu käynnissä. Tällaista lisää, koetan kantaa korteni kekoon.

Heti alkuun suuri ihmettelyni siitä, kuinka vähän tässä ketjussa on mainittu sana Kiekko-Espoo. Kiekko-Espoo on kuitenkin se nykyisen Bluesin juuri ja "alkukoti" josta kaikki on lähtenyt. Mielestäni Espoossa tehtiin virhe silloin, kun seuran nimi vaihdettiin Kiekko-Espoosta Bluesiksi. Seurasin erittäin läheltä Kiekko-Espoon taivallusta divareista liigaan. Jo tuolloin, Kiekko-Espoon tuhkimotarinan aikaan, Blues sai silmissäni oman erityisen leimansa. Varmaan ei ole asiallista puhua brandista, jostakin seuralle leimallisesta kuitenkin.

Minulle Kiekko-Espoo oli nimenomaan laajan espoolaisen juniorityön yhteenliittymä ja sitä kautta voimannäyttö. Ylöspäin noustiin pitkälti omin voimin ja siinä onnistuttiin vain siksi, että (poikkeuksellisesti) seurojen yhteistyö todella toimi. Tästä pohjalta olisi ollut hyvä jatkaa, Kiekko-Espoo olisi liigassa ollut kaikkien espoolaisten ylpeyden aihe ja lippulaiva, jolla syvä ja suora yhteys espoolaiseen juniorikiekkoon. Tästä jatkona sitten kiekon lopettavista junioreista ja heidän perheistään ja kavereistaan varmasti olisi saatu (ja on saatu) riittävä fanipohja.

Mitä sitten tulee Bluesin nykyiseen imagoon ja brandiin. Johtuen juuri edellä kirjoitetusta, Blues on pitkään ollut vailla identitettiä. Yhteyttä Kiekko-Espooseen ei mitenkään ole korostettu ja seuran historiaa ei ole haluttu korostaa. On siis valittu tie, jossa seuralle pyritään luomaan kokonaan uusi imago.

Itse en ole bradien luomisessa asiantuntija enkä osaa sanoa, kuinka pitkä prosessi vahvan brandin tai imagon luominen on. Uskon ja toivon, että Bluesilla on tällä hetkellä sellainen tj. joka osaa ja pystyy rakentaman seuraa pitkäjänteisesti. Ainakin kaikissa Bluesia koskevissa haastatteluissa Ruuttu muistaa mainita seuran lyhyen historian ja halunsa olla mukana "luomassa perinteitä".

Kuten tässä ketjussa on useissa kohdin mainittu, Hifk:hon liitetään yleensä adjektiivit kovuus, rajuus jne. Jokereilla näitä vastaavia ominaisuuksia taas ovat taito, vauhti jne. Tässä suhteessa mielestäni Blues on vielä täysin alkutekijöissään luodessaa omaa brandiaan. Espoossa on käsittääkseni tässä ongelmana ollut lähinnä se, että pelityyli ja joukkueen koostumus on vaihdellut kausittain todella paljon. Minkäänlaista pysyvyyttä sen sijaan ei ole haettu/saatu.

Eri asia sitten on, onko jonkin tietyn brandin luominen nykyjääkiekossa mahdollista ? Heitän tämän kysymyksen ilmaan siksi, että jo nyt vahvan brandin omaavat joukkueet ovat joutuneet usein muuttamaan perinteistä pelityyliään hyvinkin radikaalisti. Tämä on jouduttu tekemään siksi, että nykyisen "totaalijääkiekon" aikana on pakko sopeutua uusin pelityyleihin ja taktiikoihin mikäli seura haluaa menestystä. Tästä voisin mainita esimerkkinä teeman jäähyjen välttäminen ja kurinalainen puolustuspelaaminen. Ovatko siis kiekkoseurat muuttumassa yhä enemmän toistensa näköisiksi ?

PS. Tämä yhdenmukaistuminen ei koske pelkästään kiekkoa. Ajatellaanpa vaikka autoja, nykyisin on saman kokoluokan autoja kohtuullisen vaikea erottaa merkkikohtaisesti. Kaikki ovat enemmän tai vähemmän samannäköisiä johtuen erilaisista ominaisuuksista (tavaratila jne) joita kaikissa autoissa tarvitaan. Ole siinä sitten rohkea ja yritä luoda kulmikas ja vaikkapa kolmion muotoinen auto, joka erottuu naapurikortteliin.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Blues vs Kiekko-Espoo

Jos olen oikein ymmrätänyt on tieten tahtoen tehty eroa entiseen. Se miksi näin on tehty, onkin hyvä kysymys. Kuten kai tuosta suosikkijoukkueestakin näkee, on minullakin edelleen kaipuuta entiseen. Lieneekö oireita keski-ikäistymisestä?

Miellelläni itse näkisin, että Kiekko-Espoon historiaa ja juuri tuo junioriyhteyttä tuotaisiin selvemmin esille. Mutta toisaalta, Blues Oy:n on nyt yhtiö, jonka omistaa Erja-Kiinteistöt, eikä kasvattaseurat tai joku nimellinen tukiyhdistys.

Osansa soppaan on vuosien varrella laittanut myös Espoon kaupunki hallihankkeiden kanssa. Jos 70-luvulla olisi rakennettu halli, kun sitä ensi kerran suunniteltiin, olisi nykyisyys aivan erilainen.
Jotenkin olen ajatellut, että yksityinen raha hallin ja joukkueen taustalla oli ainoa keino edetä Gardenia pidemmälle. Espoolaiseen kunnallispolitiikkaan voidaan palata myöhemmin, mutta sillä on kuitenkin ollut osuutensa seuran historian varrella.

Jos minulta kysyttäisiin, niin rakentaisin ja olisin rakentanut Brändiä Kiekko-Espoon pohjalle, mutta kukaan ei koskaan kysynyt.
 

Nikke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sinivalkokeltainen
Tikulla silmään sitä joka vanhoja muistelee. Imagon vaihto Kiekko-Espoosta Bluesiin oli mielestäni oikea ratkaisu. Saatiin uusi halli, tavoitteet nousivat siitä että oltiin sijalla 9-11 jne. Nimenvaihto symbolisoi mielestäni uutta alkua.

Tämä brandin luominen onkin sitten eri juttu. Tärkeintä tässä olisi se että CR, JS ja muut jotka asiat päättävät omaisivat selkeän näkemyksen siitä mitä halutaan. Nythän joukkueen runko pysyi lähes samana ja tulee näin myös tekemään ensi vuonna. Nyt sitten vaan tämä joukkue pelaamaan sitä peliä jonka näköisenä joukkueena Blues haluaa olla. Mielestäni tällä tavalla se brandi saadaan luotua. Markkinoinnin ilme voisi tietty tukea enemmän sitä pelityyliä sen sijaan että korostetaan että ollaan edellä muita cd-rom kausareilla jne. Tosin onhan sekin hyvä idea.

Toivottavasti saitte jotain selvää.
 
Viimeksi muokattu:

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Ymmärrän muutoksen ja omalla tavallani hyväksynytkin asiantilan, olenha kausikorttilainen.

Voisi ajatella Kiekko-Espoon pelaajamateriaalin olleen mallia 'kaikki jotka suostuvat pelaamaan Matinkylässä' ja nimen- ja omistajanvaihdoksen jälkeen puuttui näkemys. Rahaa oli ja meni, mutta tulokset olivat mitä olivat.

Nythän tilanne taitaa olla pikkuhiljaa vakiintunut. Omistajalla on rahoittajan rooli ja muutakin tekemistä kuin managerointi.
On oikea urheilullisesta puolesta vastaava johtaja.
On (kai) oikeat valmentajat.

Sekoilua vaan kesti aika pitkään. Kesällä 1998 alkoi show ja syksyllä 2002 alkoi olla merkkejä asioiden muuttumisesta kohdalleen. Neljä vuotta oli sekoilua ja paniikkia, josta kai jotain on opittu? Vaikeaa on ollut perusfanille katsella vierestä suurien odotusten valumista viemäriin.

Se mihin suuntaan tästä taisi olla se alkuperäinen aihe? Mutta siitä mille perustalle pitäisi rakentaa taitaa jakaa mielipiteet?
 

aika epeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin urheiluyhdistyksen toverit
Viestin lähetti bozik
Blues on pitkään ollut vailla identitettiä. Yhteyttä Kiekko-Espooseen ei mitenkään ole korostettu ja seuran historiaa ei ole haluttu korostaa. On siis valittu tie, jossa seuralle pyritään luomaan kokonaan uusi imago.
Bluesilla on sikäli hyvät mahdollisuudet rakentaa itsellensä katu-uskottava identiteeti, koska seura on silti varsin nuori. Jonkun Ilveksen tai Tapparan on huomattavasti vaikeampaa kääntää mielikuvakelkkaa, koska takana on jo vuosíkymmeniä seurahistoriaa. Okei, en väitä, että ko. seuroilla on siihen edes tarvetta, mutta noin esimerkkinä.

Itse en ole bradien luomisessa asiantuntija enkä osaa sanoa, kuinka pitkä prosessi vahvan brandin tai imagon luominen on.
Pitkä tie, sanoisin 3-5 vuotta ennen kuin omaleimainen ja uskottava Blues-ilme syntyy edellyttäen, että pelaajavalinnat ja valmennus pystyvät toteuttamaan haluttua Blues-ilmettä. Ja projektihan on "ikuinen".

Eri asia sitten on, onko jonkin tietyn brandin luominen nykyjääkiekossa mahdollista ? Ovatko siis kiekkoseurat muuttumassa yhä enemmän toistensa näköisiksi ?
Tietyssä mielessä, kyllä. Yksikään joukkue tämän päivän liigassa ei ole siinä kuosissa, kuin se parhaimmillaan on ollut kun puhutaan omaleimaisuudesta. Puolustus edellä ja jäähyt minimiin. Hoh-hoijaa. Siihen se on mennyt. Mutta silti jäällä on tilaa persoonille, kuten meillä Jere, joka - kuten joku täällä osuvasti sanoi - haisee hokille. Sellaisia tyyppejä kun riittää edes muutama kuhunkin porukkaan, siis lätkäpersoonia, joiden osaaminen heijastaa seuran brändiä, niin harasoo. Kuukausi- tai kausipalkkaiset vierastyöläiset eivät seurabrändiä rakenna, jolleivat ole tyyppeinä juuri oikeanlaisia.

PS. Tämä yhdenmukaistuminen ei koske pelkästään kiekkoa. Ajatellaanpa vaikka autoja
Niin, tuo pätee siinä harmaassa massassa. Mutta kuten ihan alussa sanoin, Bemari on edelleen Bemari ja Mersu on Mersu. Jotkut merkit erottuvat edelleenkin. Niillä on nimittäin brändi (alan kyllästyä tuohon termiin pikku hiljaa ;-).

PS. Tulipa mieleen tapaus Anaheim tuolta rapakon takaa. Uusi porukka perustettiin ja tuo brändi rakennettiin "sekunnissa" valitsemalla iso ja vahva omistajapohja (Disney). Valmis positiivinen seuraidentiteetti kertalaakista. Ihan vaan ajatusleikkinä: mitäpä jos Bluesin omistaisikin esim. TKK:n opiskelijayhdistys tms. Syntyisi "Otaniemi Oilers" ... olisi meinaan profiili valmis sen sileän tien. Ja olisi automaattisesti Happy Hockey, ja aidosti espoolainen.
 
Viestin lähetti bozik
Espoossa on käsittääkseni tässä ongelmana ollut lähinnä se, että pelityyli ja joukkueen koostumus on vaihdellut kausittain todella paljon. Minkäänlaista pysyvyyttä sen sijaan ei ole haettu/saatu.

Jos jollakulla löytyy reilusti ylimääräistä aikaa niin ehdotan että tekisit pienen tilaston, jossa käsitellään vaikka Bluesin/Kiekko-Espoon, Jokereiden ja HIFK:n pelaajamateriaalia viimeisten kymmenen vuoden ajalta. Itseäni kiinnostaisi tietää, kuinka paljon enemmän vaihtuvuutta Bluesin joukkueessa on ollut kuin "paikallis" kilpailijoiden rostereissa. Kätevä tapa olisi laskea kuinka monta nimeä tuona ajanjaksona on pelannut otteluita kunkin joukkueen paidassa.

Minulla on vähän sellainen kutina että erot eivät ole kovinkaan suuret. Saattaa enemmänkin olla niin, että Bluesin ulkolaisvahvistus sekoilut ovat keränneet huomion ja Bluesissa pelanneet kotimaiset pelurit ovat huomattavasti nimettömämpiä kuin esim. Jokereiden vastaavat.

BB
 

blues75

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo United
Mielipiteitä

Kommentoimpa jotakin erittäin mielenkiintoiseen aiheeseen.

1) Pieleen meni jo aikoinaan, kun hallin paikkaa mietittiin. Näin leppävaaralaisena harmittaa tapiolakeskeisyys. Totuushan on, että suur-leppävaarassa on yhden Rauman verran enemmän ihmisiä, vieläpä juuri niitä ihmisiä joita voisi lätkä napata enemmän kuin golffi tai purjehdus. Valitettava totuus kuitenkin on, että helpompi täältä on lähteä Hjallisdomelle junalla, kuin jonotella autolla maksamaan törkeyksiä pysäköinnistä.

2) Aika on ratkaisu. Minunkin isäni on (oli) IFK fani. Minä...NOT! Syntymättömät lapseni vielä enemmän NOT.

3) Kakkoskohtaa odotellessa pitää sitten vaan saada menestystä ja profiili joukkueelle. Tästä onkin ollut hyviä ehdotuksia.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Re: Mielipiteitä

Viestin lähetti blues75

1) Pieleen meni jo aikoinaan, kun hallin paikkaa mietittiin. Näin leppävaaralaisena harmittaa tapiolakeskeisyys. Totuushan on, että suur-leppävaarassa on yhden Rauman verran enemmän ihmisiä, vieläpä juuri niitä ihmisiä joita voisi lätkä napata enemmän kuin golffi tai purjehdus. Valitettava totuus kuitenkin on, että helpompi täältä on lähteä Hjallisdomelle junalla, kuin jonotella autolla maksamaan törkeyksiä pysäköinnistä.

Suurin osa Bluesia kannattavista varmasti kuitenkin asuu paikoissa, joista yhteydet Tapiolaan ovat huomattavasti paremmat kuin Leppävaaraan. Nykyiseltä kämpältänikin olisi Lepuskiin huomattavasti lyhyempi matka, muttei tuo sijainti nyt voi kovin ylitsepääsemätön este olla. Tapiola kun on yksi niitä harvoja paikkoja Espoossa, jonne pääsee kaikkialta suht helposti.
 

juhana

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1975-2013, 2023-, Roihuttaret, K-Vantaa
Tässä hiukan näkökulmaa aiheeseen "ulkopuolisena" eli helsinkiläisenä Jokeri-fanina...

Minua ja muitakin on monesti ihmetyttänyt, miten vähän Blues vetää yleisöä Hartwall Areenalle Jokereita vastaan. Onhan kyseessä kuitenkin "lähes" paikallisottelu, mutta katsojaluvut pieniä, pelattiinpa sitten arkena tai viikonloppuna. Kuitenkin Bluesilla on/on ollut mielenkiintoisia pelaajia (Caloun, Myllys, Alanko, Sulku jne.). Myös espoolaisten vähäinen (?) määrä on yllättänyt, vaikka Blues on pelannut joskus voitokkaastikin (vrt. HIFK-vieraspelit).

Eli joukkuessa ei taida olla tällä hetkellä "särmää" tai brandia tai mitään sellaista. Yleensäkään Blues ei taida kauheasti herättää tunteita muiden joukkuiden fanien keskuudessa. Tämä tarkoittaa vielä sitä, että Blues ei kerää vastaavanlaista antipatiaa "maaseudulla" kuin HIFK tai Jokerit. Sama "ongelmahan" vaivasi Kiekko-Espoota aikanaan. Lähinnä joukkue tunnettiin akateemisista opiskelijoista, Matinkylän ladosta ja värittömästä joukkueesta.

Nyt puitteet ja joukkueen nimikin on eri, mutta ongelma periaatteessa sama. Ehkä Espoo ja espoolaisuus ovat niin epämääräisiä käsitteitä, että yhtenäistä ilmiötä joukkueen ympärille ei synny. Onhan Länsi-Auto Areena ehkä hienoin SM-liigajengien halleista ja esim. videotaulua käytetään 100 kertaa paremmin kuin Hartwall Areenalla, mutta jotenkin "steriili" meininki Bluesin matseissa nyt on. (Sama kyllä koskee jossain määrin Jokerien kotimatseja!)
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Tuosta reaktioiden herättämisestä muiden joukkueiden fanien joukossa voisi todeta, että Kiekko-Espoo keräsi lähinnä sääliä ja empatiaa. Bluesin kohdalla raha ja siihen yhdistetty konttaus enemmän sitten kateutta ja vahingoniloa.

Voimakkaita tunteita eivät nuo ylläolevat välttämättä ole. Paras yhdistelmä on se, että omat rakastavat ja muut vihaavat.

Se, mikä olisi tie tuohon viha-rakkaus yhtälöön, onkin sitten eri juttu. Omia ajatuksiani lienee tuolla ylempänä.
 

tapio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bleg, Crisu, Pena, fööni, geeli ja Vidal Sasoon!
Blegin... sorry.. Blöösin brandi ja henkinen ydin ja ideologia on jo pidemmän aikaa ollut täysin selvä. Ikuinen häviäjä. Takuuvarmaa tappiokamaa vuodesta toiseen, tämä nyt tietenkin harmittaa kaikkia Bluts faneja, mutta näin se nyt on. Liikkeenjohto on ollut jotain aivan ala-arvoista vuodesta toiseen. Kuka innostuu brändistä johon ei voi samaistua. Espoolaiseen pikkuporvarilliseen imagoon olisi hyvin sopinut raha/ostojengi meno ja sitä kautta taito/starakiekko. Köyhiä pikkuseuroja ja niiden kätyisiä kannattajia olisi ottanut pattiin ja Bloogia olisi ollut hyvä vihata ja espoolaiset olisi naureskelleet "...ensi kaudeksi hankitaankin Jagr"

Homma vaan on menty taas kusemaan hankkimalla, jotain tunareita joukkueeseen ja alkamalla pihtaamaan rahasta. Olisi nyt panostettu vielä 5 vuotta sen verran että takkiin olisi tullu 2M Euroa / kausi niin olisi saatu joku leima joukkueeseen; olkoon sitten rahajoukkue. Ja missä ne tanssitytöt on, ainoa hyvä asia ja siitäkin pitänyt mennä luopumaan... Mitä v*ttua, sillä salonojalla on rahaa kun roskaa ja sitten se alkaa pihtailemaan kun pitäisi panostaa.

Tätähän tämä on aina ollut; STRATEGIA puuttuu, ei oo huonoa, ei oo hyvää, ei oo mitään, suunta muuttu kaudesta toiseen ja firma on kuin tuuliajolla. Toimarit vaihtuu ja nytkin siellä hilluu joku entinen jääkiekkoilija. Ketähän siellä hallituksessa istuu? Aina laitetaan olevinaan joku asia kuntoon ja sitten joku toinen päästetään repsahtamaan. Vuorollaan kusee valmennus, puolustus, hyökkäys, oheispalvelut, johtaminen, markkinointi, yhteistyökuviot.

Huudan: Visio, strategia, toimenpiteet, seuranta!

Ps. jos joku vauva aikoo naukua jostain typosta niin tiedoksi, että ei nappaa, minulla on lukihäiriö ja en niitä huomaa, joten imekää siitä.
 

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Re: Mielipiteitä

Viestin lähetti blues75


1) Pieleen meni jo aikoinaan, kun hallin paikkaa mietittiin. Näin leppävaaralaisena harmittaa tapiolakeskeisyys. Totuushan on, että suur-leppävaarassa on yhden Rauman verran enemmän ihmisiä


No itse taas olen sitä mieltä, että Lepuskissa oleva halli olisi tappanut aikanaan omasta kiinnostuksestani noin 75% - juuri sijainnin onnettomuuden vuoksi. Suur-Tapiolan alueeseen voi huoletta laskea mukaan Otaniemen, Westendin, Haukilahden, Matinkylän, Olarin, Mankkaan... Kyseisissä aluesissa on sekä lapsiperheiden määrän että keskitulojen mukaan laskettuna Espoon korkeimmat edustukset (erään firman markkinointidatasta haettu tieto). Lisäksi Leppävaaran alueen sijainti Espoonlahden ympäristön asukkaille on todella suuri ongelma, nykyinen sijainti ei.

Väittäisin kyllä, että noin 75% Espoon väestöstä pääsee kulkemaan Tapiolan hallille huomattavasti paremmin kuin Leppavaaran.
 

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Viestin lähetti tapio

Huudan: Visio, strategia, toimenpiteet, seuranta!

Kauniita sanoja, vähän ideoita.

En nyt kohdista tätä kritiikkiä tapio sinuun, lainasin viestiäsi vain, koska siinä oli hyvä kohta lainata.

Mikä on se visio, mihin Bluesia halutaan kehittää? Samojen ihmisten kirjoituksissa huudetaan pelaajamateriaaliin jatkuvuutta, joukkueen menestystä, omia junnuja lisää joukkueeseen ja Salonojalta lisää rahaa uusiin pelaajiin. Olenko ainoa, joka haistaa tässä vaikutteita elämäntapatyöttömän itkemisestä hallituksen ja rikkaiden ehdotuksista heidänkin työllistämiseksi?

Vision selkeä osa oli pitää joukkueen runko kasassa. Joukkueen runko pysyi kasassa. Yksikään suomalainen oikeasti joukkueessa kentällä näkynyt pelaaja ei vaihtanut maisemaa - Jamoa lukuun ottamatta. Kuinka espoolainen runkopelaaja Jamo oli? Gusse vaihtoi maisemaa käsittääkseni omasta aloitteestaan ja Hire ei mahtunut joukkueeseen. Lisäksi viime kaudella kehuttu kakkosvalmentaja nimitettiin päävalmentajaksi, kakkoskoutsiksi otettiin kokenut suomalainen maajoukkuetason valmentaja. Mielestäni tällä haettiin juuri jatkuvuutta - joukkuetta, joka tunnetaan.

Omia junnuja nostettiin paikkaamaan joukkuetta. Nostettiinko heitä liikaa? Osa visiota oli kouluttaa omista junnuista tulevaisuuden runkopelaajia. Onko omien junnujen "sisäänajo" este lyhyen tähtäimen menestykselle, jota myös huudetaan? Osittain kyllä - osittain ei. Mielestäni on kuitenkin selvää, että omilla junnuikäisillä pelaajilla ei taistella mestaruudesta nyt. Mutta ehkä ensi kaudella? Kuka jaksaa odottaa ensi kauteen?

Yksi suuri ongelma yleisesti jatkuvuuden kannalta on tämän lähdeveropykälän keksijä. Jos joukkue löytää nyt kesken kauden huippupelaajan, joka haluaisi jatkaa joukkueessa seuraavallakin kaudella, hänen sopimuksensa hintaan tulee aika kova lisä edellisen kauden veroja. Silloin taas verorästinen pelaaja kuin pelaaja on käytännössä poissa laskuista. Poikkeuksia on muutama, mutta ei montaa.

Jussi S. Ymmärrän Jussia aivan täysin. Jussilla on rahaa. Jussi voisi koota tänne sellaisen joukkueen, jonka neloskenttää ei yhdelläkään muulla seuralla olisi varaa ostaa. Miksi Jussi ei tee niin? Ehkä Jussia v****taa se, että täällä itketään sitä, miksi Jussi ei ole valmis tuhlaamaan miljoonaa joukkueeseen, jonka edesottamuksien seuraamisesta huonoina päivinä faniksi itseään kutsuva ihminen ei ole valmis kymmentä euroa maksamaan. Miksi rikkaat eivät saa Suomessa valittaa? Kyllä minuakin kyrsisi, kun ensiksi maksaisin veroina muiden elämisen kulut ja vielä saisin v****ilua siitä, kun en laita heidän harrastukseensa rahaa, jotta he viitsivät harrastaa - pitää hauskaa - olla ylpeitä espoolaisia. En tiedä Jussin päätöksistä mitään, mutta on aivan naurettavaa itkeä sitä, miksi joku ei halua tehdä tappiota osakeyhtiöllä. Kyllä jokaisen firman vision pitäisi olla voitollinen tulos. Ja se voitollinen tulos pitää tulla yrityksen myynnin kautta, ei omistajan takataskun. Syyt Bluesin tiukkaan rahatilanteeseen ei ole Jussin vaan fanien - myös minun - takataskussa.

Olen puhunut.
 

Kapulainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Olen E:n kanssa hyvin pitkälle samaa mieltä.
Siitä kuinka Bluesista pitäisi saada tulosta tekevä yritys, olen hieman eri mieltä. Nyt joukkueella meni viime kaudella erittäin hyvin ja ensimmäistä kertaa saatiin alle hyvä ja ehjä kausi, jolloin koko kauden pystyttiin taistelemaan tasapäisesti liigan kärjen kanssa. Olisiko ehkä kuitenkin ollut paikallaan satsata joukkueeseen kunnolla sekä järkevästi vielä vuoden tai kaksi, miinusmerkkisestä tuloksesta huolimatta.

Näin olisi saatu joukkue hilattua pysyvästi liigan kärkikastiin ja mahdollisesti enemmän pysyvää katsojakantaa. Tämä olisi luonut selvästi paremmat edellytykset talouden tervehdyttämiselle.

Suurimmat (ja myös ainoat) ongelmat tällä hetkellä ovat mielestäni joukkueen rakenteessa.
Kesällä olisi pitänyt markkinoilla olla enemmän hereillä ja pyrkiä rakentamaan joukkueen runko enemmän laadukkaiden kotimaisten pelaajien ympärille.
Nyt taitavia pelaajia joukkueessa ei ole Calounin lisäksi kuin varauksin Kohn ja vielä suuremmin varauksin Ylönen.
Kesällä olisi vaihtuvuus voinut olla hieman suurempi, esimerkiksi vanhemman Elomon olisi voinut passittaa muualle, kuten myös Ahosen diilin olisi voinut ostaa ulos tai vuokrata miehen muualle. Joka tapauksessa muutama kotimainen "profiilipelaaja" olisivat tehneet joukkueesta jo aivan toisennäköisen. Esimerkiksi Jantunen tai Virta sekä hyvä kotimainen puolustaja.

Mielestäni joukkueen toiminnassa noin yleisesti ei tällä hetkellä ole suuremmin valittamista.
Tapion kovasti kaipaamat visio, strategia, toimenpiteet ja seuranta ovat mielestäni hieman yliarvostettuja asioita kiekkopiireissä.
Toisaalta kyllähän Bluesin toiminnassa on havaittavissa selvä strategia esimerkiksi. Joukkueen runko pidettiin kasassa, taloutta elvytetään sekä nuorille pyritään antamaan lisää vastuuta, kaikki hyviä toimia.
Visio, josta mielestäni Ruuttu on puhunut hyvinkin äänekkäästi, on joukkueen nostaminen sen tasoiseksi, että joka vuosi taistellaan realistisesti mitaleista.
Kyllähän toimenpiteitä on asioiden eteen tehty jo huomattavan paljon, kuten juuri tuo paljon mainostettu rungon pysyvyys ja nuoret ovat myös saaneet paljon peliaikaa (paljolti loukkaantumisten takia).

Tuo tapion väittämä siitä, että firma on kuin tuuliajolla ja suunta muuttuu kaudesta toiseen, on hieman outo.
Ruuttuhan on ollut hommassa nyt pari vuotta ja sen jälkeen suunta on ollut sama koko ajan sekä lisäksi julkisuuteen on kerrottu aika selkeästi mihin pyritään ja miten.
Heti puikkoihin tultuaanhan Ruuttu ei voinut oikein muuta tehdäkään kuin pyrkiä korjaamaan ensimmäisen kauden aikana Tuomen aiheuttamia tuhoja. Hankinnat olivat hyviä (Kapanen, MElomo, Kohn, Stapleton, Murphy) ja kesällä vahvistettiin joukkuetta olemassa olevan rungon päälle, maltillisesti. Ylösen hankkiminen oli mielestäni suuri sulka Chrisun hattuun sillä hetkellä, koska kyseessä oli kuitenkin silloin Suomen toiseksi/kolmanneksi paras sentteri, jonka perässä varmasti olivat kaikki liigaseurat, eikä vähiten Jokerit.
Viime kesänä hankinnat eivät olleet ehkä aivan oikeita, kuten aiemmin kirjoitinkin, mutta kyllä kauden alla vielä kaikki olivat yksimielisesti sitä mieltä, että Kohn oli hyvä hankinta, kuten myös Satoria pidettiin parhaana Valmentajana Espoossa.

Alusta asti Ruuttu on mielestäni puhunut aivan selkeästi siitä kuinka joukkue pyritään saamaan tekemään nollatulosta muutaman vuoden sisällä, nythän taitaa olla viimeinen vuosi siinä projektissa.

Mielestäni ei muillakaan joukkueilla liigassa ole paljoa enempää visioita, strategioita sekä muita vastaavia otettu huomioon kuin mitä Bluesissa on eli kyllä toiminta Bluesissa on tosiaankin edellä muita tai ainakin erittäin hyvissä kantimissa kaukalon ulkopuolella.
 

blues75

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo United
E:lle

1 Suur-Leppävaara Väestö yhteensä 56528

--------------------------------------------------------------------------------

2 Suur-Tapiola Väestö yhteensä 41974

--------------------------------------------------------------------------------

Tämä on faktaa, tiedot vuodelta 2003 ja ero senkun kasvaa.
Lisäksi unohdat yhden asian: radan. Stadistapäin on aika kuppasta körötellä onnikalla 109 Tapiolaan. Ja kait se ois ihan se ja sama Espoonlahdesta ajella Leppävaaraan, kun kehä II:kin on
keksitty. Junalla suoraan hallille lisäksi Espoon Keskustasta, Kilosta, Kauniaisista, Kirkkonummelta....jne.....

Mut jaksa nyt tapella aiheesta. Yhteinen intressihän meillä on.
 

blues75

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo United
E:lle vielä yksi

Vielä yhdellä pointilla ilahdutan päivääsi =)

Miten ne 75% kulkee kätevämmin onnikalla
Tapiolaan, kun 50% (about 100 000) ihmistä
asuu tuon mainitsemani radan varrella?

Ja se siitä. Halli on missä on ja se on varmasti ainakin
2. paras sijaintipaikka Espoossa =)
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös