Perheverotus

  • 4 162
  • 63

Kampitus

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Wild, Avalanche
Sekä kunnallisen päivähoidon maksuissa kuten ketjussa on aiemmin todettu. On siis niin että meillä on viranomaisia joiden mielestä kotitalouden tulot ovat yhteisiä ja sellaisia viranomaisia joiden mielestä ei ole.
Tässä olet aivan oikeassa. Omassa viestissäni oli kyse kuitenkin eri asiasta.
 

Beltran

Jäsen
Suosikkijoukkue
aleksander stubb
Välikommentti keskusteluun. Avasin ketjun siksi että olin näkevinäni ketjussa esiin tulleen epäkohdan joka poistuisi jos perheverotus olisi käytössä. Lähtökohtaisesti en itse kannattanut perheverotusta, pikemminkin halusin tietää miksi se ei ole käytössä, mitkä ovat ne seikat joiden takia tätä ei haluta käyttää?

En kadu avaamaani ketjua koska olen oppinut eri näkemyksistä ja jatkossa ehkä opin lisää. Omalta kannalta katsoen parhaan pointin on esittänyt nimimerkki @rpeez mutta hänen lisäkseen kiitän yhtä lailla kaikkia ketjuun panoksensa antaneita. Jälkikäteen ajatellen nimitys "perheverotus" kenties sisältää jonkinlaisen kristillis-konservatiivisen arvolatauksen joka sinänsä on aiheuttanut pienen osan kritiikistä. Ketjua avatessani en huomannut tätä näkökantaa ja parempi olisikin ehkä ollut käyttää wikipedian käyttämää termiä "yhteisverotus" joka sekään ei ehkä ole hirveän onnistunut nimitys.
 

Kampitus

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Wild, Avalanche
Välikommentti keskusteluun. Avasin ketjun siksi että olin näkevinäni ketjussa esiin tulleen epäkohdan joka poistuisi jos perheverotus olisi käytössä. Lähtökohtaisesti en itse kannattanut perheverotusta, pikemminkin halusin tietää miksi se ei ole käytössä, mitkä ovat ne seikat joiden takia tätä ei haluta käyttää?
Itse taas kommentoin siksi, että mielestäni kysymys on aseteltu väärin. Mielestäni tulis kysyä, miksi Suomen verolainsäädäntö on rakennettu niin, että perheverotuksen on koettu olevan toimiva malli maatalouden tuloverotuksessa, mutta ei tuloverotuksessa. Tuosta maatalouden tuloverotuksen erityisluonteesta voisi löytyä argumentteja sekä perheverotuksen puolesta, että sitä vastaan. Koska fakta siis on, että perheverotuksen kaltainen malli on Suomessa jo käytössä.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
@Beltran miten olisi termi "kotitalousverotus"?

Tuloverotusta ei ikinä saada täysin "tasa-arvoiseksi" muuten, kuin joko lopettamalla se kokonaan. Silloin ei myöskään tarvitsisi miettiä erilaisten vähennysoikeuksien oikeudenmukaisuutta (itse nautin täysimääräisesti mm. työmatkakuluvähennykset vaikka en olekaan böndelle rakennetussa kartanossa asuva kepulainen). Se vaan ei taida olla aivan realismia.

Käsitykseni mukaan puolisoiden yhteisverotuksesta luopuminen on ollut enemmän tai vähemmän aatteellista. Nyt asiat ovat menneet niin monimutkaisiksi (kts. vaikkapa edellisen kappaleen sulkeet) että paluu siihen olisi hyvin hankalaa.

Omalta osaltani tyydyn nykysysteemiin, vaikka oletettavasti kotitalouteni onkin siinä nettomaksaja.
 

Beltran

Jäsen
Suosikkijoukkue
aleksander stubb
Itse taas kommentoin siksi, että mielestäni kysymys on aseteltu väärin. Mielestäni tulis kysyä, miksi Suomen verolainsäädäntö on rakennettu niin, että perheverotuksen on koettu olevan toimiva malli maatalouden tuloverotuksessa, mutta ei tuloverotuksessa. Tuosta maatalouden tuloverotuksen erityisluonteesta voisi löytyä argumentteja sekä perheverotuksen puolesta, että sitä vastaan. Koska fakta siis on, että perheverotuksen kaltainen malli on Suomessa jo käytössä.
Totta, kun otit puheeksi niin muistan joskus kuulleeni että viljelijöillä on perheverotus. Mitenköhän toimitaan jos pariskunnan toinen osapuoli käy muualla töissä, joko täyspäiväisesti tai osa-aikaisesti? Tai vaikka tekemässä jonkun määräaikaisen sijaisuuden.
 

Kampitus

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Wild, Avalanche
Totta, kun otit puheeksi niin muistan joskus kuulleeni että viljelijöillä on perheverotus. Mitenköhän toimitaan jos pariskunnan toinen osapuoli käy muualla töissä, joko täyspäiväisesti tai osa-aikaisesti? Tai vaikka tekemässä jonkun määräaikaisen sijaisuuden.
Sinällään ei vaikuta mihinkään. Molemmat voi tienata miten haluavat. Maatalouden tulo puolestaan voidaan jakaa melko vapaasti molempien kesken. Tämä tarkoittaa sitä, että yleensä lopputulos on kuitenkin se, että puolisoiden tulot ovat tasan, koska tämä on käytännössä se verotehokkain lopputulema.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mun mielestäni perheverotus voisi olla käytössä silloin, kun perheen nuorin lapsi on alle 3v. ja kotihoidossa. Tämä siksi, että kotihoidontuki on todella pieni suhteessa aiempiin tuloihin perustuvaan vanhempainrahaan (onkohan nämä enää oikeat termit?). Ihan kaikkein pienimpien lasten paikka ei useinkaan ole päiväkodissa ja varhaiskasvatuksessa on pulaa myös hoitajista. Mun mielestäni 3v. aloittaa päiväkoti on passeli tai ainakin pitäisi paremmin pystyä tätä vaihtoehtoa tarjoamaan niille, jotka haluaisivat itse hoitaa lapsiaan kotona pidempään. Vaikka päivähoitomaksut ovat Suomessa matalia, se vanhemmilta perittävä kustannus ei vastaa todellista kustannusta yhteiskunnalle. Lapsiperheet kuitenkin käytännössä pistävät sen rahan kulutukseen takaisin.

Tässäkin ehdotuksessa on varmasti joku sudenkuoppa ja se on vain aihio, jota työstää. Tarkoitus ei siis ole, että kaikki lapset hoidettaisiin kotona kouluun asti, vaan se, että ihan pienimpiä ei tarvitsisi taloudellisen tilanteen takia laittaa omia toiveita aiemmin päiväkotiin. Jatkossakin saisi kyllä valita, milloin palaa töihin. Mutta tällä hetkellä vain varakkaimmilla ja köyhimmillä on varaa valita. Eka joukko elää yhdellä palkalla, jälkimmäinen yhteiskunnan tuilla. Keskituloiset jäävät paitsioon tässäkin. Ja minä ajattelen tässä ennen kaikkea lapsen etua.
 

Alex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Mun mielestäni perheverotus voisi olla käytössä silloin, kun perheen nuorin lapsi on alle 3v. ja kotihoidossa. Tämä siksi, että kotihoidontuki on todella pieni suhteessa aiempiin tuloihin perustuvaan vanhempainrahaan (onkohan nämä enää oikeat termit?). Ihan kaikkein pienimpien lasten paikka ei useinkaan ole päiväkodissa ja varhaiskasvatuksessa on pulaa myös hoitajista. Mun mielestäni 3v. aloittaa päiväkoti on passeli tai ainakin pitäisi paremmin pystyä tätä vaihtoehtoa tarjoamaan niille, jotka haluaisivat itse hoitaa lapsiaan kotona pidempään. Vaikka päivähoitomaksut ovat Suomessa matalia, se vanhemmilta perittävä kustannus ei vastaa todellista kustannusta yhteiskunnalle. Lapsiperheet kuitenkin käytännössä pistävät sen rahan kulutukseen takaisin.

Tässäkin ehdotuksessa on varmasti joku sudenkuoppa ja se on vain aihio, jota työstää. Tarkoitus ei siis ole, että kaikki lapset hoidettaisiin kotona kouluun asti, vaan se, että ihan pienimpiä ei tarvitsisi taloudellisen tilanteen takia laittaa omia toiveita aiemmin päiväkotiin. Jatkossakin saisi kyllä valita, milloin palaa töihin. Mutta tällä hetkellä vain varakkaimmilla ja köyhimmillä on varaa valita. Eka joukko elää yhdellä palkalla, jälkimmäinen yhteiskunnan tuilla. Keskituloiset jäävät paitsioon tässäkin. Ja minä ajattelen tässä ennen kaikkea lapsen etua.

Valtio ei halua 2-3 vuotiaita kotihoitoon, koska se pitää naiset poissa työelämästä ylimääräisen vuoden. Jos tähän vielä tulisi perheverotus, niin suurin osa pienipalkkaisista äideistä jäisi kotiin tuohon 3v asti, jos vaan mies tienaa edes keskipalkan verran.

Muutenkin perheverotuksen suurin ongelma on tiettyjen naisvaltaisten alojen työvoimapula, jota se pahentaisi entisestään. Jos mies tienaa esim. 80k€, niin on aika suuri houkutus naisen jäädä lapsien kanssa kotiin.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
@Alex , olet varmaan ihan oikeassa. Onkohan asiaa tutkittu? Siis paljonko tällä oikeasti olisi vaikutusta nimenomaan julkisella puolella työskentelevien osalta.
 

RexHex

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Tässäkin ehdotuksessa on varmasti joku sudenkuoppa ja se on vain aihio, jota työstää.
Mielestäni tässä on juuri se sudenkuoppa, että tietyissä piireissä lapsia puskettaisiin sopivin väliajoin. Toki siitä voitaisiin olla montaa mieltä olisiko se hyvä vai huono asia.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Mielestäni tässä on juuri se sudenkuoppa, että tietyissä piireissä lapsia puskettaisiin sopivin väliajoin. Toki siitä voitaisiin olla montaa mieltä olisiko se hyvä vai huono asia.
Niin kauan, kun väestöpyramidi näyttää nykyiseltä, tuosta on hankala keksiä mitään ongelmaa. Siis jos oletetaan, että ne uudet ihmiset sitten varttuvat tuottaviksi toimijoiksi.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mielestäni tässä on juuri se sudenkuoppa, että tietyissä piireissä lapsia puskettaisiin sopivin väliajoin. Toki siitä voitaisiin olla montaa mieltä olisiko se hyvä vai huono asia.

Missä piireissä? Ymmärtääkseni monet ihmiset haluavat vielä edelleenkin lapsia, vaikka kaikki eivät haluakaan. Mutta sekin on ihan jees. Pitäisi vain ymmärtää se, että ne tulevat lapset joskus sitten tulevaisuudessa maksavat veroja. Jotta joku vaihtaisi sitten rahasta meidänkin vaipat.

Suurin osa ihmisistä tekee lapset muutaman vuoden sisään ja sitten vaan toivotaan, että selvitään ruuhkavuosista hengissä. Mulle ei tulis mieleenkään aloittaa kaikkea alusta muutaman tonnin takia. Enkä tunne muitakaan, jotka siihen ryhtyisi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös