Peluutus kaudella 2010 - 2011

  • 98 449
  • 433

Broken Stick

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoon Blues, New York Rangers
Lopputulos on siis melkeinpä se, että joko Cami tai Immonen löytää itsensä katsomosta alkukauden ajan, siihen asti että uusi seura löytyy, tai joku loukkaantuu ja paikka rosterissa aukeaa.

Huh huh. Itse en ainakaan halua, että potkitaan pois espoolaiset kasvatit sen takia, että Sailio on pelannut neljä ottelua Sallisten kanssa. Cami on aivan huikea pelaaja ja uskon, että ensi kaudella Cami parantaa edelleen. Immonen taas on taitava pelaaja ja ei tuossa joukkueessa nyt ainakaan liikaa taitoa ole. Sailio tuosta kuuluu laittaa poppareita syömään.
 

Toni85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoolainen jääkiekko oikeissa käsissä
Huh huh. Itse en ainakaan halua, että potkitaan pois espoolaiset kasvatit sen takia, että Sailio on pelannut neljä ottelua Sallisten kanssa. Cami on aivan huikea pelaaja ja uskon, että ensi kaudella Cami parantaa edelleen. Immonen taas on taitava pelaaja ja ei tuossa joukkueessa nyt ainakaan liikaa taitoa ole. Sailio tuosta kuuluu laittaa poppareita syömään.

Taasko ollaan sen tilanteen edessä, että ennemmin katsotaan pelkästään oman kylän poikia ja ollaan sääleissä, vastakohtana sille, että joukkueessa on monta omaa kasvattia, mutta tilanteeseen sopimattomat laitetaan muualle ja saadaan kotietu?

Tämä nyt on kärjistys, mutta joten siltä tuntuu, että moni tänne kirjoitteleva fani on valmis katsomaan omia poikia puulaakisarjassa menestyksen kustannuksella. Kun nyt ei kuitenkaan puhuta koko joukkueen "muukalaistamisesta"... Itse olen katsonut sen verran kauan tuota taaperrusta, että olen valmis laittamaan yhden tai kaksi omaa kasvattia muualle, jos joukkueen etu sitä vaatii.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Jos Cami siirretään muualle sen takia että joku vitun Sailio on roudattu joukkueeseen niin jossain on mogattu pahasti.

Ja perustan tämän sille olettamukselle että Cami jatkaa siitä mistä viime kaudella lopetti eli hyviin otteisiin.
 

The Nikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, BJR, Keijo Kaarisade
Ja perustan tämän sille olettamukselle että Cami jatkaa siitä mistä viime kaudella lopetti eli hyviin otteisiin.
Kai se on vielä kuitenkin mahdollisuuksien rajoissa, että Cami sijoitettaisiin Sallisten viereen ja Sailio neloseen.
 

trap

Jäsen
Eiköhän valmennusjohto saa ihan hyvin ketjut junailtua ilman että ketään täytyy ulostaa. Loukkaantumisia tulee + rotaatiotakin kannattaa 60 pelin runkosarjassa käyttää jonkin verran. Voihan noita kiekollisempia pelaajia ottaa välillä telaketjumiesten rinnalle neloseen tasakentällisille + pelaamaan sen lisäksi yv:tä. Tietty olisihan noi helpompi sommitella vanhoilla kokoonpanosäännöillä.
 

Toni85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoolainen jääkiekko oikeissa käsissä
Loukkaantumisia tulee toki, en ole siis missään nimessä heittämässä Camia pellolle tässä vaiheessa. Mietin vaan, että kuinka tyytyväinen hänkään sitten on siihen, että peliaikaa kahdessa ekassa ketjussa (+ylivoima-aikaa) ei välttämättä tule. Sama koskee tietty Immosta, jos Cami ottaa hänen paikkansa.

Odotellaan rauhassa ainakin tämä Sveitsin turnaus ja katsotaan mihin kokoonpanoon niissä päädytään kun Kähy palaa kokoonpanoon. Itse haluaisin nähdä Camin nousevan huipputasolle, mutta onhan hänen peliesitykset olleet aika ailahtelevia, tasonnostoa tarvitaan vielä paljon että vakituinen paikka kahdessa ekassa ketjussa on hänen. Loukkaantumisherkkyys on myös yksi este todelliselle läpimurrolle.

Jos Cami siirretään muualle sen takia että joku vitun Sailio on roudattu joukkueeseen niin jossain on mogattu pahasti.

Nämä kaksi jannua ovat sen verran erilaisia, että eivät taistele edes samoista pelipaikoista, jos roolitus on oikea. Blues on vaan oudossa tilanteessa, kun avainpelaajat näyttävät olevan pelikunnossa kauden alussa. Jonkun on pakko istua katsomossa, katsotaan onko se Immonen, Cami, Sailio vai joku muu.
 

Blue J

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Täällähän jo rakennetaan ensi kauden ketjut valmiiksi ja potkitaan suunnilleen jengiä pihalle, vaikka harjoituskausi on vasta alkanut. Toisaalta, miksipä ei, tässähän osa palstan ideasta kuitenkin on...

Mutta muuten voisi todeta, että joku on kuitenkin aina loukkaantuneena kun tällä tyylillä pelataan. Kyllä siinä peliaikaa riittää halukkaille ja ennen kaikkea - parhaille. Ei tuolta nyt ketään ainakaan ulostaa tarvitse tällä hetkellä. Muutenkin tuolla nyt tuskin on ketjuja vielä kiveen hakattu.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Kai se on vielä kuitenkin mahdollisuuksien rajoissa, että Cami sijoitettaisiin Sallisten viereen ja Sailio neloseen.

Nytkö jo täällä ollaan Camia siirtämässä katsomoon kun Immonen on suonenvetomatsinsa jälkeen tehnyt pari maalia enemmän? Ei näin.
 

Toni85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoolainen jääkiekko oikeissa käsissä
Nytkö jo täällä ollaan Camia siirtämässä katsomoon kun Immonen on suonenvetomatsinsa jälkeen tehnyt pari maalia enemmän? Ei näin.

Eikös se kuitenkin mene niin, että ne pelaa kenellä kulkee? Immonen voidaan laittaa poppariaitioon sitten, kun suonenveto on ohi. Nyt harkkamatsit ovat ainakin sujuneet mallikkaasti, jokainen niistä, eikä vaan yksittäinen matsi.
 

The Nikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, BJR, Keijo Kaarisade
Nytkö jo täällä ollaan Camia siirtämässä katsomoon kun Immonen on suonenvetomatsinsa jälkeen tehnyt pari maalia enemmän? Ei näin.
Kirjoitukseni oli sarkastinen vastaus Daespoon stanavittuprkl-raivariin.

Sen kuitenkin sanon, etten haluaisi nähdä Camia kolmen ensimmäisen ketjun ulkopuolella.
 

Broken Stick

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoon Blues, New York Rangers
Taasko ollaan sen tilanteen edessä, että ennemmin katsotaan pelkästään oman kylän poikia ja ollaan sääleissä, vastakohtana sille, että joukkueessa on monta omaa kasvattia, mutta tilanteeseen sopimattomat laitetaan muualle ja saadaan kotietu?

Ei todellakaan olla tuollaisessa tilanteessa. Kysymys on siitä, että Cami on huikea pelaaja ja huikea jamppa ja kyllähän johonkin se raja pitää vetää noissa "potkitaan oma jätkä pois, koska lopputulos on silloin 0.000001 pelinappulaa parempi". Kumpi on parempi: Joukkue on täynnä kavereita, joista on muodostunut oikeita espoolaisen kiekkoilun ikoneita ja heistä on tullut suosikkipelaajiasi vai se että joukkue on hivenen parempi ja kaikki ovat muukalaisia ja kun joku tekee maalin täytyy sinun tarkistaa rosterista kuka se oli?

Eikös se kuitenkin mene niin, että ne pelaa kenellä kulkee? Immonen voidaan laittaa poppariaitioon sitten, kun suonenveto on ohi. Nyt harkkamatsit ovat ainakin sujuneet mallikkaasti, jokainen niistä, eikä vaan yksittäinen matsi.
Tuli muuten mieleen, että miksi ei Luttista ole mainittu? Yhden pelin olen Luttiselta nähnyt nyt ja silloin oli ainakin flegu. 3 peliä 1 maali ei ainakaan kovin erikoiselta kuulosta. Joo joo harjoituspelejä pelataan jne., mutta silti en pidä Luttista odotusarvoisesti kovin ihmeellisenä. Immosella ja Camilla on mielestäni vielä potentiaalia kehittyä.
 

Wilson-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Luttinen nyt ei ole koskaan mitään ihmeellisyyksiä esittänyt. Näkymätön perus rohuija, joka on kuitenkin pystynyt useampana kautena tekemään hyvän määrän maaleja. Kuulopuheiden perusteella liigan parhaimpia maalineduspelaajia.

edit. Ja kauan hehkuttamani Roope Ranta on antanut lostavia näyttöjä treenipeleissä. Jos Immosenkin hyvä vire ei ole mikään hetkellinen suonenveto, niin toivottavasti jompikumpi kahdesta ensimmäisestä ketjusta on muotoa Ranta-?-Immonen.
 

Toni85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoolainen jääkiekko oikeissa käsissä
"potkitaan oma jätkä pois, koska lopputulos on silloin 0.000001 pelinappulaa parempi".

Jos tuo olisi se parannusprosentti tai mikälienee, niin toki pitäisin oman jätkän, mutta jos hypoteettisesti pitäisi valita, että haluanko joukkueen olevan täynnä omia poikia ja taistellaan sääläripaikoista tai taistellaan kotiedusta joukkueella jossa on noin puolet omia poikia ja puolet muukalaisia, valitsen kotiedusta taistelevan nipun.

Kuten jo moneen kertaan olen sanonut, itse olen sen verran kauan katsonut säälipleijariräpellystä ja pohjamudissa makaamista, että ainakin yhtenä kautena olen valmis myymään sieluni paholaiselle ja katsomaan vaikka täysin muumaalaista jengiä, jos se johtaa mestaruuteen. Voittoja sieltä hallilta kuitenkin lähdetään hakemaan. Muistetaan kuitenkin, että esim. Eki ei ole Bluesin kasvatti ja voisi täten olla osa muumaailasta mestaruusjengiä.

Viedäänpä ajatusleikki vähän pidemmälle vielä:

Maalivahdit:
Bernd Brückler
Jere Myllyniemi

Puolustajat:
Rami Alanko
Tuomas Eskelinen
Kimmo Peltonen
Miika Huczkowski
Sebastian Sulku
Jiri Vykoukal

Hyökkääjät:
Erkki Rajamäki
Semir Ben-Amor
Oskar Osala
Ryan Keller
Ben Eaves
Stefan Öhman
Jaakko Uhlbäck
Petri Lammassaari
Markku Hurme
Jari Tolsa
Marko Tuomainen
Ville Viitaluoma

Tämä joukkuehan olisi mahdoton jo monessakin mielessä (mm. hinta olisi taivaissa) mutta yksikään pelaaja ei ole Bluesin kasvatti, ja tuota nippua katsoisin ainakin yhden kauden ajan ihan mielelläni. Ja varmasti unohdin jonkun kovan pelaajan joukosta.

Tätä ajatusleikkiä tehdessäni huomasin muuten, että suomalaiset ei-espoolaiset pakit, jotka ovat menestyneet Bluesissa, ovat aika harvassa. Johtuuko siitä, että pakisto ei ole muutenkaan ollut kovin kova vai jostain muusta...
 

k-espoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo/Blues
Kuten jo moneen kertaan olen sanonut, itse olen sen verran kauan katsonut säälipleijariräpellystä ja pohjamudissa makaamista, että ainakin yhtenä kautena olen valmis myymään sieluni paholaiselle ja katsomaan vaikka täysin muumaalaista jengiä, jos se johtaa mestaruuteen....

Viedäänpä ajatusleikki vähän pidemmälle vielä:

Maalivahdit:
Bernd Brückler
Jere Myllyniemi

Puolustajat:
Rami Alanko
Tuomas Eskelinen
Kimmo Peltonen
Miika Huczkowski
Sebastian Sulku
Jiri Vykoukal

Hyökkääjät:
Erkki Rajamäki
Semir Ben-Amor
Oskar Osala
Ryan Keller
Ben Eaves
Stefan Öhman
Jaakko Uhlbäck
Petri Lammassaari
Markku Hurme
Jari Tolsa
Marko Tuomainen
Ville Viitaluoma

Tämä joukkuehan olisi mahdoton jo monessakin mielessä (mm. hinta olisi taivaissa) mutta yksikään pelaaja ei ole Bluesin kasvatti, ja tuota nippua katsoisin ainakin yhden kauden ajan ihan mielelläni.

Anteeksi hyvin huonotapainen lainaus.

On sullakin ajatusleikit, onneksi ne on vaan leikkejä.

Ensinnäkin tuo joukkue olisikin todella kallis, sillä se edustaa suurelta osalta Chrisun ja kumppaneiden ylipalkattuja pelaajia.
Toisekseen tuolla joukkueella ei ikinä voitettaisi mestaruutta.
Ja kolmanneksi: tuota joukkuetta en ainakaan minä katselisi mielellään, tuskin kovin moni muukaan.

Itse asettelisin pelaajia näin:

Lammassaari - Öhman - Immonen/Kähkönen
Kähkönen/Immonen - Miettinen - Ranta
Luttinen - Sallinen T- Sallinen J
Sailio - Lajunen J - Talaja

Jos Immonen on kuuma, niin miksei suoraan ykköseen. Jos ei nappaa niin alemmaksi. Kakkosketjuna mahdollisesti jo A-junnujen muutaman vuoden takainen suvereeni ykkösketju.
Kyllä mä mieluummin antaisin Immoselle mahdollisuuden kahdessa ekassa ketjussa kuin Luttiselle, jos homma Jarkolla toimii.
Tässä hyökkäyskokoonpanossa 8 pelaajaa, jotka ovat edustaneet Bluesia jo A-junnuissa (monet toki jo nuorempanakin)

Pakit näin (puolet jo A-junnuissa):

Korpikari - Lajunen V
Laakso - Karalahti
Varakas - Kurki

Tarkki

Näin ollen pelaavassa kokoonpanossa 11 "espoolaista", joka on mielestäni aika hyvä omavaraisuusaste. Varsinkin kun iso heistä on merkittävässä roolissa joukkueessa.

Kiitos ja anteeksi.
 

Kapulainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Kolin Cupin jälkeen tuntuu valmennusjohto saaneen selvyyden (Matikaisen kommentit blues.fi:ssä) pakiston kokoonpanoon sekä ykkös- ja kolmosketjujen suhteen. Selkeästi valmennus tuntuu miettivän kakkosen muotoa. Sitähän on pyöritetty muodossa Ranta-Miettinen-Immonen sekä Ranta-Immonen-Kähkönen. Vaikuttaisi siltä, että Miettinen ja Kähkönen ovat nyt ne joille valmennus yrittää löytää paikkaa.

Ilmeisesti kummankaan siirto kolmoseen ei taida tulla kyseeseen. Sen verran vahvasti Matikainen tuntui pitävän ykkösen ja kolmosen koostumusta sementoituna, että ilmeisesti Sailio-Sallinen-Sallinen on kolmosketju kauden alussa. Tuntuu vain jotenkin todella hölmöltä laittaa Kähköstä tai Miettistä neloseen koohottamaan. Yksi mahdollisuus toki voisi olla nostaa esimerkiksi Talaja (köyhän miehen Rajamäki omien sanojensa mukaan) kakkosen laitaan tuomaan fyysisyyttä Rannan ja Immosen rinnalle. Silloin "nelosessa" olisi Lajusen rinnalla Miettinen ja Kähkönen. Näin joukkueessa olisi neljä hyvin tasapainoista kenttää ja Lajusen ympärillä oleva kolmikko voisi olla aika hyväkin.

Mielenkiintoista nähdä miten valmennusjohto aikoo ratkaista nelikon Ranta-Immonen-Kähkönen-Miettinen peluutuksen.
 

Blue J

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Mielenkiintoista nähdä miten valmennusjohto aikoo ratkaista nelikon Ranta-Immonen-Kähkönen-Miettinen peluutuksen.

Matikaisen haastattelussa tuo "sementointi" jopa hieman ihmetytti. Kolmosketjun kyllä ymmärrän, koska siinä lienee aika tiukka kokonaisuus, mutta ei kai nyt esim. jotain Lamppu-Öhman-Luttinen -kolmikkoa ole vielä kiveen hakattu? Vai ovatko olleet sitten niin hyviä yhdessä harkkapeleissä? Tilastot eivät tätä varsinaisesti tue ainakaan.

No nyt on harvinainen tilanne, kun kukaan ei ole enemmin telakalla, vaan kohta on eri asia, mikäli vanhat merkit pitävät kutinsa. Joten riittääkin pähkäilemistä vielä. Mutta katsotaan sitten kuukauden, parin päästä....
 
Viimeksi muokattu:

Lystikäs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Hei kaikki ja anteeksi.

Vihdoin sain (mielipiteen)anniskeluoikeudet, ja niitä heti häikäilemättömästi käytänkin.

Useimmat tuntuvat kaipaavan joukkueeseen ykkössentteriä ja yhtä huippupakkia. Itse sijoittaisin ne rahat siitä huippupakista vieläkin parempaan ykkössentteriin. Pakisto ei ole se ongelma. Varsinkin jos Laakso nostaa tasoaan, kuten ollaan odoteltu. - Armeijassa tehdään miehiä ;)

Blues tarvitsee hepun, joka saa fanit poksahtamaan pöksyihinsä pelkästään kuullessaan sen nimen - Jonkun joka osaa todistetusti tehdä maaleja. Eikä tämän "starapelaajan" tarvitse mun mielestä sopia tähän Bluesin nykyiseen "pojat antoi kaikkensa ja mä olen kyllä ylpeä niistä, mut kun ei mee maaliin, niin ei mee maaliin"-pelityyliin. Vähemmän vauhtia ja enemmän taitoa sopisi kyllä mulle.

Joukkueessa on liiaksikin kakkoskenttämateriaalia - varsinkin jos halutaan pitää 3. ja 4. kenttä energisen spartalaisina karvauskenttinä. Toki Immonen ja Öhman on näissä harjoituspeleissä loistaneet, mutta harkkapelit on harkkapelejä. Ja veikkaan tosipelien alkaessa Immosen keikkuvan kakkos-ja kolmoskentän välillä - tekee välillä maaleja, kun ei tarvitse liian suurta viittaa kannatella.

Luttisen ja Lammassaaren luulisi muodostavan hyvän ykkösnyrkin, jos ne vaan pääsee tarpeeksi hyvän staran laidoille... Vaikkapa jonkun ruotsalaisen, joka puhuu kanadaa ja jolla tsekkitukkaa niin paljon, että kun muut lämmittelee ennen matsia, sen hiuksia kammataan kahden avustajan voimin. Sellaisella miehellä mestaruuksia voitetaan!
 

Number 11

Jäsen
Hienoa, jos valmennusjohdon papereissa peluutuksen osalta pakisto sekä ykkös- ja kolmoskentät ovat jo saatu muotoon, jolla voidaan lähteä kauteen. Kolmosketju on kieltämättä ollut läpi harjoituskauden erinomainen omassa roolissaan. Omissa ei soi ja tasakentällisin ketjun ollessa jäällä Blues on tehnyt yhtä monta maalia, kuin ykkös- ja kakkosketjun pelatessa yhteensä.

Ykkösketjun toimivuuden osalta olen eri mieltä. Ylivoimalla homma on toiminut, mutta se mielestäni riitä. Turhan monta kertaa ketju on ollut myös vastaanottavana osapuolena, kun omissa on soinut. Kakkosketjun viimeinen tasakentällisin tehty maali on viiden ottelun takaa Kuopion avausmatsista. Sveitsissä ylivoimallakin oli hiljaisempaa. Immonenkin näytti Zugissa taas siltä Jarkolta, jota nähtiin valitettavan paljon viime kaudella. Muutenkin viisi maalin edestä tehtyä maalia (joista kolme 5v3-yv:llä nappitarjoilusta tyhjiin) on ehkä herättänyt liikaa joidenkin toiveita hyvän kauden puolesta.

Nelosketju oli ehkä suurin murheenkryyni Zugissa. Omissa soi niin perkeelesti (neljä kertaa kolmessa pelissä tasakentällisin), mutta hyökkäyspäässä edes tekopaikoille pääseminen oli hankalaa. Nelonen omassa koostumuksessaan ei muuten ole tehnyt yhtään maalia koko harjoituskaudella.

Pakiston osalta ymmärrän "sementoimisen" jos pelimerkit ovat tässä. Gröndahl ei vieläkään riittänyt edes pelipaikasta kilpailemiseen ja Hakanpäänkin tie vei odotetusti suoraan A-nuoriin. Yllättäen niin täysi pakisto, ettei Laatikainenkaan sinne olisi mahtunut, on muuttunut seitsemään puolustajaan + Saneen (jonka tilanteesta ei ole mitään käsitystä). Näihin seitsemään puolustajaan kuuluvat myös Laakso ja Näkyvä.

Lajunen-Korpikari on ollut tasapainoinen pari, Kurjella ja Varakkaallakin on kulkenut ihan ok, mutta Laakso-Karalahti kauhistuttaa. Eniten olen huolissani siitä, että nykytilanteessa joko Laaksolla tai Näkyvällä on kiintiöpaikka kokoonpanossa. Näkyvän kohdalla huolen varmasti moni ymmärtää, mutta pro-Laakso -porukkaa tuntuu olevan sen verran liikenteessä, että selvennän vähän.

Viime kaudella huikean kauden alun jälkeen Laaksosta alettiin puhua jo samoissa lauseissa mm. Sami Vatasen kanssa. NHL-varaus piti tulla kesällä jne. Kauden edetessä jokainen näki Laakson puutteet oman pään pelaamisessa. Kun tehojakaan ei tullut alkukauden tahdilla, niin tosipelejä pelatessa Aleksin paikka löytyi jostain ihan muualta kuin edustuksen pelaavasta kokoonpanosta. Tulokaskausi oli kieltämättä kokonaisuutena loistava. Itse en vain koskaan ole nähnyt Laaksossa mitään erityistä potentiaalia. Selkein vahvuus on ollut huikaiseva pelirohkeus ja sitä kautta Laakso on pystynyt pelaamaan teknisen taitotasonsa ylärajoilla.

Kesä tuli, mutta NHL-varausta ei tullut. Sen sijaan intti tuli sekoittamaan kuvioita vähän. Nyt harjoituskaudella Laakso on pelannut viidessä ottelussa ja saldona on yksi syöttöpiste. Ehkä olisi yksi enemmän, mikäli joukkueessa olisi joku, joka osaisi saksaksi kommunikoida tuomareiden kanssa. Kuitenkaan mikään ylivoimapelote Laakso ei ole harjoituskaudella ollut. Puolustuspäässä vaikeuksia on ollut ja se näkyy myös tilastoissa. Omissa on näissä viidessä pelissä soinut tasakentällisin seitsemän kertaa, mikä on arvatenkin eniten koko joukkueessa varsinkin pelimäärään suhteutettuna.

Ei Laaksosta sen enempää. Ilman muuta Aleksi ansaitsee kunnon näytönpaikan myös liigassa. Toivon kuitenkin, että näille nuorille ei mitään kiintiöpaikkaa anneta, jos homma ei toimi. Uutta ukkoa sisään vaikka tarvittaessa. Sama koskee tietenkin kaikkia muitakin pelaajia.

Pelillisesti harjoituskausi on sujunut kuitenkin yllättävän hyvin, vaikka erilaisella pelityylillä pelaavia ulkomaalaisia joukkueita vastaan vaikeuksia olikin. Kotimaassa pelatessa varsinkin Kuopiossa homma näytti ihan hyvältä. KalPaa vastaan pelattu ottelu oli hyvä näytös siitä, miten nykyrosterista pystytään pelitavan kautta saamaan irti paras mahdollinen tulos. Samalla intensiteetillä ja tunnetasolla ei toki pystytä koko kautta pelaamaan ja se vähän pelottaakin.

Tuloksellisesti toki yksi merkittävin tekijä on ollut erikoistilannepelaaminen ja varsinkin ylivoima, joka on Bluesilla toiminut käsittämättömän hyvin. Seitsemässä ottelussa on syntynyt jo 16 ylivoimamaalia ja yhteen on tarvittu aikaa keskimäärin ainoastaan viisi minuuttia ja 12 sekuntia. Vertailuarvoksi voisi mainita, että esim. Mestiksessä kauden paras yv-joukkue tarvitsee keskimäärin seitsemän minuuttia ylivoimaa yhtä maalia kohden. A-nuorissa tilanne on sama, vaikka viime kauden mestarijoukkue Kärpät pääsikin jopa viiden puolelle. Eipä tietenkään Bluesin seitsemää ottelua voi pitkään kauteen suoraan verrata, mutta ehdottomasti voidaan todeta ylivoiman toimineen erinomaisesti toistaiseksi.

Jatketaan joskus myöhemmin taas. Ps. Laatikainen-kommentti ei ollut kuitti seurajohdolle vaan niille, jotka puolustelivat hankkimatta jättämistä sillä, että pakisto on täynnä.
 

Blue J

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Hyvää analysointia, Number 11. Mukava kuulla tällaisia raportteja peleistä, kun pelkät Bluesin nettisivuille päätyvät jutut valmennuksen näkemyksineen ym. eivät toki kerro aina lainkaan kaikkea.
 

Fordél

Jäsen
Hienoa, jos valmennusjohdon papereissa peluutuksen osalta pakisto sekä ykkös- ja kolmoskentät ovat jo saatu muotoon, jolla voidaan lähteä kauteen. Kolmosketju on kieltämättä ollut läpi harjoituskauden erinomainen omassa roolissaan. Omissa ei soi ja tasakentällisin ketjun ollessa jäällä Blues on tehnyt yhtä monta maalia, kuin ykkös- ja kakkosketjun pelatessa yhteensä.

Mitäh, ollaanko täällä jo tässä vaiheessa kautta tyytyväisiä Sailion hankintaan? Kun Sailion soppari julkaistiin, oli vastaanotto aika nihkeä, mutta olihan se jo sanomattakin selvää, että petrimatikaisemman tyyppistä pelaajaa saa hakea. Mielenkiintoinen pelaaja ja tuossa kentässä Sailio on varmasti omimmillaan. Toivottavasti pysyy vaan ehjänä.

Mikä on muuten Jani Lajusen tilanne eli palaa siis vissiin Bluesissa ensi kaudella? Löytyy rooli nelosesta vai voisiko istuttaa kahden suunnan laituriksi hyökkäävään kenttään? Parhaimmillaanhan Blues voisi saada kasaan kolme hyökkäävää kenttää, mutta liekö tämä sopiva Matikaisen ideologiaan. Lisäksi se vaatisi yhden hankinnan laituriosastolle:

1. Lammassaari - Immonen - Kähkönen
2. Luttinen - Öhman - hankinta/Ranta
3. Lajunen - Miettinen - Ranta/hankinta
4. Sallinen - Sallinen - Sailio (jarrukenttä)

Todennäköistä on siis kuitenkin se, että Cami pelaa laidassa ylemmissä kentissä ja kaksi alempaa kenttää on puolustusorientoituneimpia.
 

The Nikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, BJR, Keijo Kaarisade
Gröndahl ei vieläkään riittänyt edes pelipaikasta kilpailemiseen
Tässä kohtaa toivoisi henkilökohtaista valmennusta Ruotsin malliin. Gröndahlilla ja Ville Lajusella on ongelmia luistelun ja tasapainon kanssa. Kundit luistelukouluun vaan, niin saadaan parempia pelaajia. Onko Bluesilla edes luisteluvalmentajaa? Bambi, Gröndahl, Elorinne ja V. Lajunen ovat kaikki keskimääräistä pitempiä pelaajia, joille yhteistä on ollut Blues-tausta ja huojuminen jäällä. En sano, etteivätkö nämä sällit olisi päteviä pelaajia, mutta miten paljon parempia he voisivatkaan olla....

Uskon, että panostus yksilöihin, sanotaan 125 - 175 k€ vuodessa, maksaisi itsensä takaisin melko nopeasti pelaajien hinta-/laatusuhteella ja sillä, että Espooseen haluttaisiin entistä enemmän pelaamaan. Tuohon mainittuun summaan sisältyisivät kahden (vaikkapa tekniikka- ja luistelu-) valmentajan palkat, tarvittavat jäät ja oheistilat. Samat valmentajat voisivat myös kiertää juniorijoukkueita kolme tai neljä kertaa kaudessa.

Trendi kuitenkin näyttää olevan se, että tänne ei tähtiä hankita vaan keskitytään pelaajien kasvattamiseen, niin eikö sen voisi sitten tehdä kunnolla? Olenko yksin tätä mieltä? Pitäisiköhän tälle peräti avata oma ketju vai olenko jo avannut sellaisen...
 

Number 11

Jäsen
Onko Bluesilla edes luisteluvalmentajaa?

Esa Puolakka toimii Bluesissa luisteluvalmentajana. Pikaluistelutausta löytyy ja Suomen Luisteluliitossa koulutus- ja valmennuspäällikön hommia tehnyt. Bluesissa ollut mukana nyt muistaakseni muutaman kauden ja kohtuullisen aktiivisesti taitaa mukana pyöriä. Oli nytkin mukana Sveitsissä ja CHL-pelissä Zürichissa oli ainakin myös mukana eli ihan täysipäiväisesti taitaa tehtävää hoitaa. Päivittäin löytyy tunnin vuoro Barona Areenalta Puolakan nimellä Bluesin normaalien jäätreenien lisäksi, mutta enpä ole koskaan eksynyt katsomaan mitä sillä vuorolla tapahtuu.
 

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Mikä on muuten Jani Lajusen tilanne eli palaa siis vissiin Bluesissa ensi kaudella? Löytyy rooli nelosesta vai voisiko istuttaa kahden suunnan laituriksi hyökkäävään kenttään?
Olen pohtinut ihan samaa. Mielessä on käynyt myös että kun kerta Nashville maksaa tiettävästi Lajusen palkan niin kuinkakohan tyytyväisiä siellä ollaan jos näyttää siltä että Lajunen surffaa koko kauden jossain nelosessa jämä minuuteilla? Voisi kuvitella että sopparissa on joku pykälä jolla Lajunen voidaan kutsua tarvitaessa rapakon toiselle puolelle tahkoamaan farmia jos ura sm-liigassa ei etene toivotulla tavalla.

Fordélin ketjut mielytti ainakin tätä katsomovalmentajaa, joten laitetaan nyt pakkiparit sitten uusiksi jotta pysytään ketjun aiheessa. Eli jos Laakso on tosiaan kärsimässä "sophomore jinx":istä ja on ihan hukassa, niin sitten vaikka pakkiparit seuraavasti:

1) Korpikari - Lajunen
2) Kurki - Karalahti
3) Varakas - Heiskanen
 

Number 11

Jäsen
Eli jos Laakso on tosiaan kärsimässä "sophomore jinx":istä ja on ihan hukassa, niin sitten vaikka pakkiparit seuraavasti:


Viestistäni varmasti helposti saa sellaisen mielikuvan, että Laakso on ollut joku luisteleva aikapommi jäällä. Ei Laakso mitenkään erityisen huono ole ollut, mutta kuitenkin ehkä heikoin näistä vakiopuolustajista puolustussuuntaan pelattaessa. Pointtina on siis se, että en halua Aleksille annettavan mitään kiintiöpaikkaa kokoonpanosta sillä perusteella, että kyseessä on lahjakas nuori. Jos joukkueesta löytyy kuusi parempaa puolustajaa, niin Laakso saa puolestani olla pelaavan kokoonpanon ulkopuolella. Aika näyttää löytyykö.

Hyökkäyksessä haluaisin nähdä näissä harjoituspeleissä sellaisen kokeilun, että Ranta pelaisi Öhmanin laidalla ja Lammassaari toisessa kärkiketjussa. Lampusta voisi saada näin irti nykyistä enemmän. Saa nähdä millaisella kokoonpanolla huomenna mennään. Molemmat joukkueet ilmeisesti jättävät osan kokeneemmasta kaartista sivuun. Bluesilla tosin rinki on tällä hetkellä niin kapea, ettei sieltä mahdottoman montaa pysty samaan aikaan lepuuttamaan.
 

Toni85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoolainen jääkiekko oikeissa käsissä
Lainaus Bluesin sivuilta:

Bluesin hyökkääjä Joonas Nättinen loukkasi itsensä U20 maajoukkuepelissä viime perjantaina. Nättisen akillesjänne joudutaan leikkaamaan, ja hän on sivussa alustavan arvion mukaan kaksi kuukautta.

Viimeistään nyt Nättisen voi unohtaa kokoonpanoviritelmistä ainakin alkukauden suhteen. Harmi sinänsä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös