No se on totta että se on yksinkertaista.
Itse olisin kuitenkin ajanut sisään tämän modernin mies/aluevartiointi hybridin, koska siinä vähän heikommin puolustavakin voi pärjätä. Nyt Hodarin nukahduksista on tullut aika reippaasti maaleja, koska puolustaminen ei vain ole miehen vahvuus. Vaikka pelaajamassa meillä ei ole mahtavaa, uskon että kyllä meillä riittäisi erilaisen PAPP:n pelaamiseen, mies vs mies on vähän vanhanliiton menoa. Ehkä tämän mies vs miehen takia haetaan niin paljon hitaita lähtöjä, koska joukkueen on pakko ryhmittyä uudeleen kun kentällinen on sekaisin, toisenlainen puolustaminen mahdollistaisi enemmän nopeita suoria hyökkäyksiä katkoista. Mielestäni meidän joukkueen pelaajamassa on tällä kaudella sellainen joka suosii nopeita suoria hyökkäyksiä ja niitä tulisi hakea enemmän tavalla tai toisella.
Ei kyllä enää ole järkeä muuttaa PAPP:tä suuremmin, mutta ehkä jotain viilauksia voisi tehdä.
Olemme täysin samoilla linjoilla siinä, että miesvartiointi on tavallaan vanhan liiton meininkiä. Se kuitenkin toimii kelvollisesti, jos joukkue on suhteellisen liikkuva ja jalkavaksi harjoitettu. Itse näen, että moderni miesvartioinnin ja aluepuolustuksen yhdistelmä on vaativampi puolustusalueen puolustuspelaamisen tapa, johon heikommin puolustuspeliä osaavien pelaajien sopeuttaminen on vaikeampaa. Itse näen niin ikään modernimman puolustuspelitavan pitkässä juoksussa tuloksekkaammaksi, mutta perustelumme ovat vain osittain erilaiset.
Esittämäsi näkökulma Pelicansin puolustusalueen puolustus- ja hyökkäyspelaamisen mallien välisestä vaikutuksesta on erittäin mielenkiintoinen. Pidän kirjoitustasi erinomaisena kaikkinensa. Miesvartiointi johtaa eittämättä verrattain heikkoon hyökkäysvalmiuteen. Pelin virtaus kärsii. On hyvin mahdollista, että miesvartiointiin perustuvan PAPP:n perusteella valmennus on päätynyt ratkaisuun, että PAHP:n on perustuttava lähtökohtaisesti tilan tekemiseen. Nopea tilan voittaminen ei ole järkevää, jos viisikko on hajallaan eikä syöttösuuntia ole. Esittämäsi näkökulma on otettava erikoistarkkailuun.
Koska rosteri on repaleinen ja kamppailu runkosarjasijoituksista on kireää, voi merkittävien pelitapakokeiluiden ja -muutosten tekeminen olla hankalaa, mutta toisaalta Petu & Nupe tekivät viime kauden puolivälin jälkeen merkittävän "pelitaparemontin". Vain aika näyttää, miten pelitapaa viilataan tällä kaudella.