"Esteettisyys edellä" olisi tietysti mukavaa, mutta toisessa vaakakupissa ovat ne taloudelliset realiteetit, ja veikkaan (täysin mutu-pohjalta tosin), että sponsorit haluavat sen logonsa erottuvan mahdollisimman hyvin.
Olen miettinyt tätä asiaa joskus aikaisemminkin ja pohtinut minkälaisia nuo sponssisopimukset paitamainosten osalta ylipäänsä ovat.
Eli lukeekohan siellä sopimuksessa tyyliin näin:
"Firma Penan Lerssi Oy antaa 100 grillimakkarapakettia joukkueelle siitä, että se laittaa peliasuunsa näkyviin Penan Lerssi Oy:n logon, jonka on oltava vähintään kokoa 20 cm x 10 cm, ja se on asetettava kotipeliasun housujen etupuolelle." Ja tässä tapauksessa Jokerit saisi siis päättää ihan itse millä värillä tuo logo siihen tulee, kunhan se vain erottuu housujen taustaväristä.
Tuo siis hyvin pelkistetty esimerkki. Todellisuudessahan nuo sopimukset on kaiketi kierrätetty ainakin 50 kertaa lafkan lakiosaston tiukkapipojen kautta ja aina viilattu jotain pilkkua jossain tai lisätty jokin klausuuli johonkin, että saadaan ns. vedenpitävä soppari aikaiseksi. Ja eiköhän jokaisessa sopimuksessa ole määritelty hyvin tarkkaan se firman logo mitä pitää paitamainoksessa käyttää.
Mietin vaan siis sitä, että miten paljon Jokerit voi tuossa asiassa itse vaikuttaa juurikin esim. mainoksen värimaailmaan ja mainosten sommitteluun paidoissa.
Täälläkin palstalla saattaa olla tähän asiaan liittyen jokunen "tietäjä", niin avatkaa toki vähän tuota paitamainosten sopimusasiaa meille tavan tallaajille, että miten tiukkaan mainosten väri, paikka ja koko on yleensä sopimuksissa määritelty.
Olisi todella mielenkiintoista tietää asiasta lisää!