Pelipaidat

  • 105 019
  • 388
Suosikkijoukkue
Pelicans, Sharks, Rafael Nadal, Die Mannschaft
Niin siis tätä juuri ihmettelin alkuperäisessä viestissä, että kun peliasu julkaistaan kauden alussa niin kaikki on esimerkiksi turkoosissa paidassa hienosti mustalla vaikka yrityksen logo olisi minkä värinen.

Mutta kun kauden aikana tulee lisäyksiä niin nämä lätkäistään sekaan monivärisenä ja jopa valkoisilla taustalaatikoilla. Sama homma oli viime kaudella.
Veikkaisin, että kyse on hyvin vahvasti neuvotteluasemasta - sponsorihan voisi periaatteessa vaatia, että heidän brändivärinsä erottuvat vahvasti paidasta. Tähänhän auttaisi se, mikäli Pelicans pystyisi nousemaan suurten joukkueiden joukkoon, jolloin sponsorit haluaisivat päästä Pelicansin paitoihin, eikä Pelicans joutuisi vastaaviin myönnytyksiin suostumaan.

Olin eilen katsomassa peliä suhteellisen lähellä kaukaloa, ja kyllähän nuo pelipaidat ovat melkoisen paljon täynnä logoja...
 

Myste

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Hurricanes // FC Lahti // MMA
Kyllähän ne sponsorit haluavat omat värinsä lähes aina ja voivat sitä vaatia. Jos tuote/firma on identifioitunut vaikkapa punaiseksi, niin tuskin luopuvat tästä väristä vain siksi että saavat antaa rahaa paitamainokseen.
 

Jahva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Mitä te nyt höpötätte?

Pelicansin alkuperäisessä kauden aloituspaidassa on KAIKKI sponsorit mustalla. Katsokaa vaikka joukkuekuva. Kauden aikana tulevia lisäyksiä sitten lätkitään miten sattuu paitoihin ja tätä kyseenalaistin.

Nämä kauden alussa olevat sponsorit lienevät suurimpia ja heidän logonsa saadaan mustalla niin miten jotain yksittäistä paitaa koristavaa Penan Nyrkkipajaa ei saada tähän muottiin?

Esimerkkinä tulee myös mieleen viiime vai toissakaudella Versowood tuli rintaan punavalkoisena ja tällä kaudella se on hienosti peliasun värisenä niin epäilenpä tuota itse sponsorilta tulevaa painetta väristä.
 
Suosikkijoukkue
Pelicans, Sharks, Rafael Nadal, Die Mannschaft
Mutta kyseisen julkaisun epäsuora rahoittaminen on sitten ok, kunhan vaan sulkee silmänsä?
Ei tarvitse edes silmiään sulkea, vaan kääntää katseensa pois. Välillä katson julkaisua, jopa otan sen käteeni ja selaan, naurahdan ja jatkan elämääni.

Aivan sama itselleni, mitä tuollaisessa jakelultaan kääpiökokoisessa Pirkka-lehdessä julkaistaan - jos niitä juttuja ihmiset haluavat uskoa, omapahan on ongelmansa. Usein nämä kyseiset ihmiset myös seuraavat somessa näkyvyydeltään paljon ongelmallisempia toimijoita, olivatpa nämä saksalaisia äärioikeistolaisia tai -vasemmistolaisia puolueita taikka Maria Nordinin kaltaisia pseudolääketieteellisiä hörhöjä.

Esimerkkinä tulee myös mieleen viiime vai toissakaudella Versowood tuli rintaan punavalkoisena ja tällä kaudella se on hienosti peliasun värisenä niin epäilenpä tuota itse sponsorilta tulevaa painetta väristä.
Kyse ei ole siitä, vaativatko kaikki sponsorit omien väriensä esille tuomista vaan siitä, mikä neuvotteluvoima sponsoreilla on vaatia logojansa omissa väreissään. Mitä pidemmälle Pelicans omassa toiminnassaan ja organisaationa kehittyy, sitä vähemmän tätä voimaa sponsoreilla on, mikä olisi ehdottoman toivottava lopputulema.

Päinvastaisesti tilanteessa, jossa Pelicans ehdottomasti haluaa rahoitusta toiminnalleen hinnalla millä hyvänsä, voivat sponsorit paremmin sanella ehtoja omille rahalahjoituksilleen.
 

surfa

Jäsen
Ei tarvitse edes silmiään sulkea, vaan kääntää katseensa pois. Välillä katson julkaisua, jopa otan sen käteeni ja selaan, naurahdan ja jatkan elämääni.

Aivan sama itselleni, mitä tuollaisessa jakelultaan kääpiökokoisessa Pirkka-lehdessä julkaistaan - jos niitä juttuja ihmiset haluavat uskoa, omapahan on ongelmansa. Usein nämä kyseiset ihmiset myös seuraavat somessa näkyvyydeltään paljon ongelmallisempia toimijoita, olivatpa nämä saksalaisia äärioikeistolaisia tai -vasemmistolaisia puolueita taikka Maria Nordinin kaltaisia pseudolääketieteellisiä hörhöjä.
Tässä on sen skaalan logiikkavirhe, että sen puiminen kuuluu ihan muille keskustelupalstoille, joten jätetään se tähän.

Mutta Pelicans, jos edelleen yrittää olla vakavasti otettava ja jollain tavalla toiminnaltaan moraalisesti hyväksyttävä organisaatio, ei kyllä saisi leikkiä silmät kiinni leikkiä tällaisten toimijoiden kanssa. Niin kauan kuin siellä peliasussa vilkkuu missään koossa niitä punavalkoisia mainoksia (tai edes värit poistettuna), niin metsässä mennään.
 
Suosikkijoukkue
Pelicans, Sharks, Rafael Nadal, Die Mannschaft
Tässä on sen skaalan logiikkavirhe, että sen puiminen kuuluu ihan muille keskustelupalstoille, joten jätetään se tähän.

Mutta Pelicans, jos edelleen yrittää olla vakavasti otettava ja jollain tavalla toiminnaltaan moraalisesti hyväksyttävä organisaatio, ei kyllä saisi leikkiä silmät kiinni leikkiä tällaisten toimijoiden kanssa. Niin kauan kuin siellä peliasussa vilkkuu missään koossa niitä punavalkoisia mainoksia (tai edes värit poistettuna), niin metsässä mennään.
Mielelläni toki kuulisin, mikä tuo logiikkavirhe on, mutta täysin samaa mieltä siitä, että järkevämpää on sen tarkempi puiminen jättää myöhempään aikaan ja muille foorumeille - off-topicin jankkaaminen ei tätä keskustelua edistä.

Pelipaita- ja sponsorikeskusteluun liittyen haluan vain tarttua tummennettuun osaan. Vakavasti otettavuus ja moraalinen hyväksyttävyys ovat hyvin subjektiivisia asioita, joita meistä kumpikaan ei voi määritellä, vaikka kuinka haluaisimme. Tämän vuoksi Pelicansin paidoissa on varmasti tulevaisuudessa sponsoreita, joiden taustahenkilöiden ajatuksia tai liiketoiminnan ajatusta (yksityiset lääkärifirmat, perintäfirmat) emme jaa, ja esimerkiksi Kärkkäisen pudottaminen sponsoreista olisi näpertelyä, joka ei hetkauta kiekkoväen ajatuksia suuremmin suuntaan tai toiseen (hallille saavutaan Kärkkäisen sponssista riippumattomista syistä).

Tämän sanottuani todettakoon, että mikäli Pelicansin sponsoreissa on toimija, jonka yhteistyökumppanuus kerää suurempaa vastustusta kuin jupinaa Jatkoajassa tai satunnaisia otsikoita Iltalehdessä, on tuosta sponsorista hyvä päästää irti. Tällä hetkellä, kun Juha Kärkkäinen ei vastenmielisiä näkemyksiään ole julkisuuteen muutamaan vuoteen tuonut, en kuitenkaan aihetta tälle näe.
 

Jahva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Tässä nämä mainitut Vukon paidassa olevat valkoiset laatikot. En tiedä olenko yksin asian kanssa mutta nämä häiritsevät itseäni erittäin paljon.

Mutta tietäjät tiesi kertoa, että ST1 Saksala sanelee rahan voimalla, että tämmöinen tämän on oltava. Versowood, Hartwall ja Mehiläinen lienee sen verran pienempiä tukijoita, että saatu värit pelipaidan mukaan.
 

Liitteet

  • 20241023_205106.jpg
    20241023_205106.jpg
    920,7 KB · kertaa luettu: 96
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Pelicans, Sharks, Rafael Nadal, Die Mannschaft
Tässä nämä mainitut Vukon paidassa olevat valkoiset laatikot. En tiedä olenko yksin asian kanssa mutta nämä häiritsevät itseäni erittäin paljon.

Mutta tietäjät tiesi kertoa, että ST1 Saksala sanelee rahan voimalla, että tämmöinen tämän on oltava. Versowood, Hartwall ja Mehiläinen lienee sen verran pienempiä tukijoita, että saatu värit pelipaidan mukaan.
Ovathan nuo kyllä häiritseviä, siitä ei pääse mihinkään. Eivät toki vedä vertoja Nesteen mainoksille Kärppien vanhoissa nutuissa, mutta silti.

Jälkimmäiseen osaan toki voi todeta, että sekä Karjala, Mehiläinen että Versowood käyttävät valkoisia tekstejä logoissaan jo muutoinkin, joten ei heidän ole tarvinnut pahemmin oman brändinsä väriä nähtäväksi vaatia.

Vastaavalla tavalla he saattavat hyvinkin olla tahoja, jotka joka tapauksessa tukevat Pelicansia, kun taas St1 Saksala on lähtenyt tukemaan ehdolla, että heidän mainoksensa on valkoisella pohjalla. Ei kyse ole välttämättä siitä, kuinka iso joku tietty toimija on tai millä rahasummalla tukee, vaan siitä, mikä neuvotteluvoima ja -halu juuri kyseisessä hetkessä tällä toimijalla on.

Jätän toki mahdollisuuden siihen, että nuo laatikot ovat vain laiskuutta paidan ja siihen sijoitettavien mainosten suunnittelussa / säästösyistä toteutettuja.
 

surfa

Jäsen
Jätän toki mahdollisuuden siihen, että nuo laatikot ovat vain laiskuutta paidan ja siihen sijoitettavien mainosten suunnittelussa / säästösyistä toteutettuja.
Olen miettinyt tätä, mutta en edelleenkään en keksi, miksi valkoiselle kankaalle väreillä printtaaminen olisi jotenkin helpompaa tai etenkään halvempaa kuin mustalla värillä turkoosille tai valkoisella mustalle? Firmojen logojen muuttaminen mustaksi/valkoiseksi taas ei ole monenkaan minuutin operaatio ja useimmissa tapauksissa sillä ei varmaan juurikaan ole vaikutusta kuvion tai tekstin selkeyteen?

Löytyiskö täältä joku alan asiantuntija joka osaisi selittää?
 

Jahva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Jätän toki mahdollisuuden siihen, että nuo laatikot ovat vain laiskuutta paidan ja siihen sijoitettavien mainosten suunnittelussa / säästösyistä toteutettuja.
Tätä vaihtoehtoa pidän itse todennäköisimpänä kun tämä ongelma toteutuu aina vain kesken kauden tulevilla lisäyksillä. Ennen kauden alkua paidan suunnittelee ja toteuttaa ulkopuolinen taho kun taas kesken kauden tulevat lisäykset toteutetaan tyylillä tein itse ja säästin.
 

JaromirLager

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Nyt on kyllä varmaan niin unpopular opinion kun olla ja voi mutta omasta mielestä nuo valkoisella pohjalla mustaan kotipaitaan painetut mainokset tekee siitä jopa hienomman, erityisesti pelaajilla joilla niitä on vähän runsaammin kuten Lasch. En tiedä mistä syystä miellyttää omaa silmää mutta veikkaan että valtaosa täällä katselisi mieluummin mustaturkoosia paitaa ilman mainoksia
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös