Ensinnäkin Mr.Fox RTK palvelun omistaa yhdistys nimeltään Raumalaiskiekkoilun Tuki ry. RKT tuki ennen vain raumalaista juniorikiekkoilua, mutta Bosmanin jälkeen yhdistys muutti sääntöjään niin, että se voi myös tukea edustuskiekkoa.
Toiseksi RTK ei kuittaa mahdollisia tappioita, vaan omistajataho ohjaa jokavuosi valmiiksi budjetoidun summan Lukko oy:lle.
Täältä saa lisätietoa intohimoisten raumalaisten kiekkoihmisten perustamasta yhdistyksestä :
Raumalaiskiekkoilun Tuki ry | Historia
Itse asiassa sivusto on tuttu, ja pidän muutenkin tuota koko yritysrypästä (?) hemmetin hienona saavutuksena. Tosiasiahan ilmeisesti on se, että ilman RTK-palvelua sekä Raumalaiskiekkoilun Tuki ry:tä Raumalla ei pelattaisi liigatason lätkää. Vai? Tai ainakin todella paljon heikommilla puitteilla. Tosin tämän ketjun aihehan ei ollut keskustella yksinomaan Rauman Lukosta tai RTK-palvelusta, vaan yleisesti SM-liigan pelipaidoista kaudella 2013-14. Otin Rauman Lukon vain esimerkikseni siitä, että toisinaan ihmettelen millaisten yritysten logoja noista joukkueiden peliasuista löytyy.
Edelleen ihmettelen sitä, että mitä RTK-palvelu oikeasti hyötyy siitä, että yrityksen logo löytyy Lukon pelaajien - jos muistan oikein - oikeasta reidestä. Maksaako RTK-palvelu tästä mainospaikasta ennen kautta "normaalin" markkinahinnan - kuitenkin ohjatakseen myöhemmin kauden aikana/kauden jälkeen valmiiksi budjetoidun lisäsumman Rauman Lukko Oy:lle?
Tämä RTK-palvelun mainostamiskuvio Rauman Lukon peliasussa ei vain aukea mulle. Käsittääkseni se kuitenkin on ihan yleisesti tiedossa, että RTK-palvelu ja Rauman Lukko kuuluvat samaan konserniin, joten tässä suhteessa en ymmärrä tuota erillisen näkyvyyden ostamista etenkin kun RTK-palvelu ei muuten suuremmin markkinoi palveluitaan yksityisille henkilöille. Vähän vastaavahan olisi ollut aiemmin, jos Hartwall Areena olisi mainostanut Jokereiden peliasussa. Tosin tässäkin tapauksessa varsinainen Helsinki Areenan yhteistyökumppani Hartwall saisi lisänäkyvyyttä.
Oikein hyvää esimerkkiä tästä ihmettelystäni on vaikeata löytää tämän hetkisestä SM-liigasta. Ehkä muutama vuosi takaperin esimerkki olisi voinut olla Turkuhallin mainos TPS:n peliasussa - siis niiltä ajoilta, kun Turkuhallilla ei ollut varsinaista nimisponsoria. Turkuhalli ja HC TPS Oy olivat kuitenkin "samaa yritystä", ja HC TPS Oy:n tilit "tasataan" tilikauden päätteeksi tietyillä konserniavustuksilla, joten mun mielestäni tuo lisänäkyvyyskuvio olisi ollut vähän omituista. Vastaavaa ihmettelen nyt Rauman Lukon ja RTK-palvelun kesken.
Kolmanneksi mitä tulee TVO:hon niin toki varmasti erilaisia sponsorointitapoja voisi olla. Ja onkin - itse en tunne mitä kaikkea esim. TVO:n ja Lukon välillä on. TVO on Rauman Lukon vahvan miehen Rauno Mokan kautta tullut mukaan sponsoroimaan Lukkoa ja ainakin itselle TVO:n logo Lukon pelipaidassa on perinteinen, legendaarinen ja tuttu.
Todella kauan se siinä paidassa on ollut. Uskon, että sen merkitys on symbolinen ja kertoo näiden kahden pitkästä symbioosista.
Tästä täysin samaa mieltä!
Itse muistan TVO:n logon Lukon pelipaidasta
vähintään niiltä ajoilta, kun Lukkokin pelasi EHL:ssa eli lähemmäs 20 vuotta. Se suuri ihmettelyn aiheeni vain onkin se, että mitä TVO oikeasti saa tuosta pelipaitanäkyvyydestään. Saako TVO nk. vastinetta rahoilleen? Kärsisikö TVO suurenkin imago- tai rahallisen tappion, jos... JOS jonain vuonna he tukisivat paikallista urheiluseuraa entiseen tapaan, mutta... MUTTA jättäisivät tuon pelipaidasta saamansa mainospaikan tyhjäksi?
Totta kai juttuhan olisi täysin eri, jos samalla paikalla tai esim. paidan alahelmassa olisi vaikkapa McDonald'sin mainos. Tällöin yksittäiselle raumalaiskatsojallekin saattaisi tulla mieleen Lukon pelipaita, kun kännipäissään on Lukon matsin jälkeen menossa hakemaan hampurilaista. Tällöin mainostajalla/sponsorilla on hallilla selkeä kohderyhmä. Vastaavasti joku (entinen) TPS-tyylinen Hesburger-logo (3x10cm) pelipaidan kauluksessa ei mielestäni herätä potentiaalisissa ostajissa mitään mielikuvia. Itse asiassa jouduin jopa tätä kirjoittaessani tarkastamaan vieläkö TPS:n pelipaidassa on kyseinen Hesburger-logo. Eipä ole, vaan sillä paikalla on nykyisin Felixin logo.
Muuten kyllä samaa mieltä tilkkutäkeistä. Kysyin joskus toimitusjohtajalta kuinka paljon pitäisi maksaa, jotta pelipaita olisi tyhjä. Kuulemma puoli miljoonaa euroa.
Isoja summia siis liikutellaan ja ymmärrettävästi esteettisyys kärsii näin isojen summien edessä. Silti jonkinlaista malttia ja edes graagista silmää miten mainokset asetellaan. Kärppien esimerkki on ollut kammottavin.
Tämä on hemmetin hyvää tietoa! Muistelisin joskus kuulleeni pelipaidan mainosten arvoksi ~300.000 euroa, mutta tämä jo vuosien takaa. Voisiko tuo puoli miljoonaa riittää jopa kokonaan mainoksettomaan peliasuun (sukat, housut, kypärät)? Vai oliko kyseessä "vain" toimitusjohtajan "heitto"? Arvo lienee myös hyvin pitkälti joukkuekohtaista.
Tässä vaiheessa tulee jälleen mieleeni se koko SM-liigan yhteisen sponsorin hankkiminen. Miten olisi, jos SM-liigan toimistolla myytäisiin kaikille joukkueille yhtenäiset sponsorit esim. olkavarsiin MM-kisojen (Skoda) tyylisesti? 14 joukkuetta, 420 runkosarjaottelua + pudotuspelit ja karsinnat... olisiko esim. Volkswagen kiinnostunut lähtemään mukaan SM-liigan "pelipaitojen siivoustalkoisiin"? EDIT: toinen erittäin myyvä yhtenäinen sponsoripaikka voisi olla pelaajien kypärät. Jokaiselle 14 joukkueelle yksi yhtenäinen kypäräsponsori, maalivahdin kypärä puhtaaksi, samaten kultainen kypärä (Veikkaus). Voisiko tämä toimia paremmin kuin nykyinen joukkuekohtainen nappikauppa?
Tämän lisäksi joukkueiden todelliset pääsponsorit saisivat joukkuekohtaiset mainoksensa paidan etu- ja takahelmaan. Mahdollisesti vielä 1-2 pienempää joukkue- tai liigakohtaista (pää-) sponsoria hartioihin/hihoihin. Joukkueen logo keskelle paidanrintamusta, kaupunkien vaakunat logosta ylävasempaan ja kapteeniston tunnukset logosta yläoikealle. Logon yläpuolelle varustevalmistajan logo/tunnus/tuotemerkki.
Samaten ainakin (suurin) osa joukkueiden jäämainonnasta pitäisi siirtää SM-liigan vastuulle. Liigan yhteinen pääsponsori saisi esim. jokaisen hallin keskiympyrän mainostilan itselleen. Luin jostain, että esim. Lahden Jäähallin keskiympyrän mainospaikka maksaa kautta kohti 11.000 euroa. Tuohan ei käytännössä ole raha eikä mikään. 13 jäähallia x 11.000 euroa tekee 143.000 euroa. Jos kerran SM-liigan nimeä ruvetaan myymään puolella millillä, niin eikö jumalauta luulisi Suomestakin löytyvän yrityksiä, jotka ostaisivat parasta jäähallinäkyvyyttä samaan hintaan? 500.000 euroa 420 ottelun näkyvyydestä tekisi joukketta kohti ~35.000 euroa (+ Kalen kaljarahat) pelkästä yhtenäisestä keskiympyrämainonnasta. Toi ykstoistatonttuahan on niin naurettavan pieni summa, että periaatteessa sen voisi ostaa vaikka joku yksityinenkin ja käydä maalaamassa mustalla spray-maalilla vaikkapa oikein ison kikkelinkuvan keskelle Lahden Jäähallin kaukaloa - koko kaudeksi!
EDIT1: typo
EDIT2: lisätty aatoksia kypäristä