Pelimiehet etsivät työtä – eli ketju sopimuksettomista pelaajista

  • 851 045
  • 1 430

kakkonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Tuo on niin totaalisen paska puhetta kuin voi olla. Koko vyyhti lähti silloin liikkeelle siitä kun Kovanen sai sopimustarjouksen Sveitsistä pari viikkoa ennen sarjan alkua. Ymmärrettävästä JYP ei suostunut sopimuksen purkuun ja laittoi summan minkä maksamalla Kovanen voisi siirtyä Sveitsiin. Kyseinen sveitsiläisseura ei halunnut maksaa tuota korvausta minkä jälkeen pikkuinen Tommi-poika alkoi kiukuttelemaan ja nillittämään jokaisesta vitun asiasta. Ja kyseessä oli vielä silloinen joukkueen kapteeni. Lopulta se meni siihen että jopa mukavana miehenä tunnettu Matti Alatalo kyllästyi kapteenin jatkuvaan kitinään ja "mä en leiki teidän kanssa" -asenteeseen että heitti miehen yksistä treeneistä pihalle. Se herne Tommin nenässä kasvoi koripalloksi ja mies sen jälkeen kieltäytyi tulemasta töihin ja lähti mielummin mökillensä haravoimaan.
JYP tuossa tilanteessa ei voinut kuin hävitä ja se ei tuntunut JYP-johdolle menevän jakeluun. Olisi haluttu saada 100% Kovanen pelaamaan, tai kova rahallinen korvaus, mutta se ei vain onnistunut.

Case Kovasen jälkeen JYP onkin sitten muuttanut politiikkaansa hieman erilaiseksi, eli pelaajia on päästetty ainakin KHL:n melko helposti. Liekö otettu jotain opiksi ja hyvä näin.
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Case Kovasen jälkeen JYP onkin sitten muuttanut politiikkaansa hieman erilaiseksi, eli pelaajia on päästetty ainakin KHL:n melko helposti. Liekö otettu jotain opiksi ja hyvä näin.
Kovasen osalta olisi haluttu saada edes jonkinlainen korvaus. Sitä ei sveitsiläinen seura silloin halunnut maksaa. Nyt ovat KHL-organisaatiot suostuneet maksamaan korvaukset sopimuksen ostoista/vuokrauksesta ihan kiitettävästi. Summatkaan eivät mitään pikkurahoja ole olleet.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Asia selvä - Grandlund vapaa kuin taivaan lintu

JYP tuossa tilanteessa ei voinut kuin hävitä ja se ei tuntunut JYP-johdolle menevän jakeluun. Olisi haluttu saada 100% Kovanen pelaamaan, tai kova rahallinen korvaus, mutta se ei vain onnistunut.

Case Kovasen jälkeen JYP onkin sitten muuttanut politiikkaansa hieman erilaiseksi, eli pelaajia on päästetty ainakin KHL:n melko helposti. Liekö otettu jotain opiksi ja hyvä näin.
Mielenkiintoista, että kakkosen mielestä pelaajien tulisi saada siirtyä kesken sopimuksen toisen seuraan ilman korvauksia.

Kakkonen on ilmeisesti muuttanut mieltään, sillä reilut kaksi vuotta sitten kakkonen koki että HIFK olisi ollut korvausvelvollinen Granlundin siirtyessä Kärpistä HIFKiin.Tässä linkki asiaa käsittelevään ketjuun ja kakkosen postaukseen:

"No,itse näkisin asian sillä tavalla että Kärppien ei tarvitse maksaa MG:lle kuin sopimuksessa sovittu karkkiraha, ja pihi-Junno ei mielellään enempää maksa. Ja jos Kärppiä huvittaa niin laittavat vaikka 1M€ hintalapuksi Granlundille, siinäpä sitten ihmetellään että kuka ostaa :) Eli jos Kärppäjohto haluaa niin pelaa karkkirahalla täällä ensi kauden (nämä oletukset on tehty sen mukaan mitä infoa julkisuuteen on tullut sopimuksista)."

Kaikkein paras oli tämä vertaus juuri puheena olevaan Kovaseen:

"Niin Kärpillä ei ole mitään hävittävää tässä. Kylmästi laittaa kaverin pelaamaan B/A -junnuja vaan ensi vuonna jos ei pelaaminen Kärppien ehdoilla kelpaa."

Ilmeisesti kakkosella on ns. valikoiva moraali sopimusasioissa, kun sama politiikka JYPin toimesta Kovasta kohtaan ei olekaan yhtä jees.
 

HC Hetu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Eikö Kovanen, Pillu ja Granlund ole vielä löytänyt seuraa?? Outoa että ei kukaan ymmärrä palkata..Vuori hereillä nyt ja Tepsiin kiitos, ainakin Pillu ja Granlund!
 

Terveis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kun tuosta Kovasesta puhutaan, niin kysytään nyt asia mikä on pyörinyt mielessä.

Oliko Jyp luvannut Kovaselle, että hän saa lähteä ulkomaille, jos löytää seuran ennen kauden alkua? Jostain syystä minulle jäänyt tämä käsitys, ja sehän muuttaisi koko asian, mutta olen varmaankin väärässä?
 

chubster

Jäsen
Kyllä. Sitten kun hän löysi seuran, se löytyi Jypin mielestä liian myöhään.

Jotenkin näin taisi mennä. Sopimuksessa oli pykälä ulkomaille siirtymisestä, mutta määräaikaan mennessä ei seuraa löytynyt ja sitten kun löytyi niin pykälä oli mennyt jo umpeen. JYP johto oli sitä mieltä, että enää ei ole aikaa etsiä uutta pelaajaa. Joteenkin näin olen asian käsittänyt.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Jotenkin näin taisi mennä. Sopimuksessa oli pykälä ulkomaille siirtymisestä, mutta määräaikaan mennessä ei seuraa löytynyt ja sitten kun löytyi niin pykälä oli mennyt jo umpeen. JYP johto oli sitä mieltä, että enää ei ole aikaa etsiä uutta pelaajaa. Joteenkin näin olen asian käsittänyt.
Minä en muista mitään mainintaa, että Kovasen sopimuksessa olisi ollut mitään pykälää ulkomaille siirtymisestä. Lähinnä Kovasen puheissa on ollut mainintaa siitä, että "siirron piti olla neuvoteltavissa" kun asiaa oli "sivuttu"

Esimerkiksi tässä IS:n jutussa.


"Kovanen teki helmikuussa 2005 JYPin kanssa kaksivuotisen jatkosopimuksen, joka päättyy 30.4.2007. Viime keväänä hän kävi kuitenkin JYPin suostumuksella pelaamassa Sveitsin liigan karsintapelejä Fribourgissa sen jälkeen, kun JYPin kausi oli päättynyt.
- Sain 3. elokuuta soiton Sveitsistä. Siellä oli tykästytty otteisiini ja tarjottiin mahdollisuutta pelata siellä. Olin innoissani. Se oli unelma, josta olimme puolisoni kanssa aina haaveilleet.
- Tiesin, että minulla on voimassa oleva sopimus JYPin kanssa. Minulla oli kuitenkin toimitusjohtaja Jukka Seppäsen kanssa ollut aikaisemmin juttua, että siirto olisi neuvoteltavissa. Elin siinä uskossa, että pääsen lähtemään.

"- On ollut todella iso yllätys, kuinka isot mitat asia on saanut. Olen aina sanonut, että olen ollut tyytyväinen JYPissä. Tämän asian aikana olen löytänyt uusia piirteitä Seppäsestä ja Alatalosta. Kun olimme sivunneet aikaisemmin, että sopimuksen purku voisi olla neuvoteltavissa, niin oletin, että he olisivat osanneet katsoa asiaa hivenen myös minun kannaltani, Kovanen sanoi iltapäivällä."

Neuvoteltavissa tarkoitti tässä tapauksessa sitä että Kovanen lähtisi ja JYP saisi 0 euroa (sisältää ALV:n). Tuohon aikaan Kovanen oli JYPin ykköspakkiparin kiekollinen pakki ja kauden alkuun oli viisi viikkoa.
 

Blackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Onko joku oikeasti Kovasen puolella tuossa kiistassa JYPin kanssa? Mua itse asiassa vähän häiritsee, että kyseiselle pelaajalle on löytynyt Suomesta vielä seuroja tuon jälkeen.

Asiaan. Tero Määttä on vapailla markkinoilla. Voisiko joku HPK olla kiinnostunut?
 
Suosikkijoukkue
Chisu! (Kesätyttö 2012 -skabassa PMMP:n Mira)
Asiaan. Tero Määttä on vapailla markkinoilla. Voisiko joku HPK olla kiinnostunut?
Eiköhän se riitä HPK:lle, että saman kaliiberin O-P Grönholmilla on sopimus kevääseen 2013 asti. Määtän palkkaaminen OPG:n jatkeeksi HPK:n resursseilla olisikin lajissaan välitön penailun ja masailun maailmanennätys.
 

Deko

Jäsen
Suosikkijoukkue
St. Louis Blues
Mitäs Simo Mälkiälle kuuluu kun ei pelaa? Ensimmäisellä Jokerikaudellaan oli ainakin ihan kevyesti liigatason pakki, vaikka edellinen sesonki menikin piloille loukkaantumisten vuoksi. Ainakin Bluesin ja HPK:n pakistossa olisi määrällisesti tarvetta lisälevennykselle.
 

fourtyone

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Mitäs Simo Mälkiälle kuuluu kun ei pelaa? Ensimmäisellä Jokerikaudellaan oli ainakin ihan kevyesti liigatason pakki, vaikka edellinen sesonki menikin piloille loukkaantumisten vuoksi. Ainakin Bluesin ja HPK:n pakistossa olisi määrällisesti tarvetta lisälevennykselle.

Tästä oli SaiPan puolella juttua jokin aika sitten, että ura olisi ohi. Polvi olisi kuulemma siinä kunnossa että pelaaminen ei onnistu.
 

kakkonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Ilmeisesti kakkosella on ns. valikoiva moraali sopimusasioissa, kun sama politiikka JYPin toimesta Kovasta kohtaan ei olekaan yhtä jees.
Case Kovanen ja Granlund eroaa aika paljon toisistaan (mm. oli julkisuuteen epäselvää millainen soppari Mikellä oli ja oliko soppari voimassa tai ei + hän siirtyi SM-liigan sisällä).

Eihän seuran tarvi päästää pelaajaa siirtymään mihinkään. Sitä muistaakseni tossa Miken tilanteessa toin esille. Seura voi istuttaa pelaajaa katsomossa syömässä hodaria jos haluaa. Yleensä näissä asioissa on kaikkien etu jos päästetään menemään,varsinkin ulkomaille. Kovasen tapauksessa JYP ei oikein voinut kuin hävitä kun hänellä oli halua lähteä muualle. Miken tapauksessa sama homma,ei Kärpät voinu Mikkeä oikein hyödyntää jos ei ole halua pelata. Tällaiset kaverit voi tietenkin laittaa istumaan katsomoon jos seurajohto näin haluaa tehdä.

Mutta menee jo hieman OT:ksi kuten aika monta on jo tähän ketjuun kommentoinnut.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Case Kovanen ja Granlund eroaa aika paljon toisistaan (mm. oli julkisuuteen epäselvää millainen soppari Mikellä oli ja oliko soppari voimassa tai ei + hän siirtyi SM-liigan sisällä).
Tapauksilla on kieltämättä yksi merkittävä ero. Toisessa osapuolena oli sinun suosikkijoukkueesi ja toisessa ei.

Lisäksi julkisuuteen ainakaan satunnaisella seuraajalla eli esimerkiksi minulla ei ollut mitään epäselvyyttä MG:n sopimuksen muodosta (voimassaoleva junnusopimus plus laillisesti mitätön liigasopimus). Sitäpaitsi se on sivuseikka. Jos tilanne olisi ollut että MG:llä oli voimassaoleva liigasopimus (jota ei ollut) niin miksi häntä ei sitten päästetty ilmaiseksi HIFKiin? Kärpillä-vaan-hävittävää-pelaaja-haluaa-seuranjohdon-kovapäisyys vai miten se meni?


Täten Kovasen ja Granlundin keisseillä oli toinenkin ero. Se että oliko pelaaja velvoitettu sopimusteknisesti joko pelaamaan tai korvauksiin lähtöseuraa kohtaan. MG:n tapauksessa tälläistä velvollisuutta ei ollut ja Kovasen tapauksessa olisi ollut.

Lisäksi en kertakaikkiaan tajua Kakkosen puheita JYPin kelkankääntämisestä. Wallinheimon, Immosen ja Pihlströmin myynnit ovat tuottaneet JYPille SaiPan pelajaabudjetin verran rahaa viimeisen kolmen vuoden aikana. Näitten myyntien vertaaminen Kovasen päästämiseen 0 euron korvausta vastaan on samaa kauraa kuin sen ihmetteleminen miksi myymäläetsivät juoksevat myymälävarkaiden perään kun ei maksavien asiakkaidenkaan perään lähdetä.


Miten tämä liittyy tämän ketjun aiheeseen? Tämä liittyy siihen miksi suhteellisen päteviä otteita kentällä esittänyt Tommi Kovanen ei ole suuren kilpalaulannan kohteena seurapomojen toimesta. Aina aika ajoin joku seurapomo kuitenkin unohtaa riskit ja palkkaa Kovasen pieneksi toviksi. Tommi Kovanen ja kaikki hänen agenttinsa Mika Koivusen pelaajat ovat potentiaalisia pommeja. Viisaiden seurajohtajien kannattaa välttää kaikkia Good Sportin pelaajia. Voi olla että homma toimii eikä tule mitään selkkauksia, mutta kannattaako sitä riskiä ottaa? Sijoitusmaailmassa on termi "maariski", jossa lainanottaja määrätyssä maassa ei pysty vastaamaan velvoitteistaan. Good Sportin pelaajilla on eräänlainen agenttiriski.
 
Viimeksi muokattu:

Epsilon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahti vs. Everybody
Eipä ole ihme, että Niinimaa ei pelaa Suomessa ja eikä vielä toistaiseksi Ruotsissakaan:

Mestiksen Kiekko-Laserin kanssa kuntoaan ylläpitävän Niinimaan pestaamisen suurimpana esteenä on mittava palkkapyyntö. Lehden tietojen mukaan Niinimaa haluaa 350 000 kruunun (noin 38 000 euroa) kuukausitienestit.
Linnki koko uutiseen: Ruotsalaislehti: Niinimaa haluaa liki 40 000 euron kuukausipalkan (linkki vie MTV3:n sivuille)
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Raha ratkaisee, mut ilman sopparia ei tuu rahaa lainkaan... :) Ei oo kyllä ihme, että Niinimaa ei tällä hetkellä missään joukkueessa pelaa.

Tero Määttäkin halusi varmaan ennen kauden alkua 150 000e mutta kukaan ei maksanut. Jokohan puolet riittäisi vai pitääkö Määttä välivuoden?
 

Satunnainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tero Määttäkin halusi varmaan ennen kauden alkua 150 000e mutta kukaan ei maksanut. Jokohan puolet riittäisi vai pitääkö Määttä välivuoden?

Sinänsä outoa, ettei ole löytänyt paikkaa mistään, vai eikö vain ole heikommat liigat kelvanneet. Ilveksessä hyvän viime kauden (7+12) pelannut Antti Bruun lähti Italiaan, vaikka olisi kuvitellut töitä löytyvän Suomestakin. Määttä ei tuollaisia tehoja tee, mutta isona puolustavana pakkina olisi luullut jonnekin sopineen. Luultavasti sai Ässiltä niin hyvää palkkaa, että ei ole suostunut millään matalampiin tarjouksiin.
 

Villi-Länsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Anaheim Ducks, Leijonat, Real Madrid
Tietenkin Niinimaan on kerättävä hyvät eläkesäästöt kun vielä voi. Liigassa varmasti ainakin Lukko olisi hänestä kiinostunut, mutta ei kukaan maksa tuollaista summaa pelaajasta jonka kunnosta ei ole mitään takeita. Eikä varmaan edes verotus syistä halua pelata Suomessa.
 

tiuke

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Tietenkin Niinimaan on kerättävä hyvät eläkesäästöt kun vielä voi. Liigassa varmasti ainakin Lukko olisi hänestä kiinostunut, mutta ei kukaan maksa tuollaista summaa pelaajasta jonka kunnosta ei ole mitään takeita. Eikä varmaan edes verotus syistä halua pelata Suomessa.

No ei kai Niinimaa NHL:ssä tienannut kuin taskurahoja, joten ei ihmekään, jos pitää tienata viimeisiä pennosia markkinoilta, kun vielä voi viimeisillä päivillään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös