Aika ohut toi joidenkin kannattajien selkäranka.
Jokainen toki kannattaa tavallaan, mut itse en ole koskaan ymmärtänyt "kannattajaa", joka muutamien hävittyjen matsien jälkeen tai parin omituisen sulamisen jälkeen ilmoittaa jättävänsä jengin, katsomot ja kannatuksen.
Kun itse on seurannut Jokerien taivalta tuolta 1970-luvulta asti niin voin vannoa, et monta kertaa on sapettanut, tullut kiroiltua ja halunnut unohtaa koko porukan, mutta ei voi, ei.
Silloin kun jengillä jostain syystä peli ei kulje, nöyryytetään ja sijoitukset tippuu, silloin jengi tarttee sitä kannatusta, nostamaan ylös, valamaan uskoa ja keräämään itseluottamuksen rippeet kasaan.
Kritiikkiä saa ja pitää esittää, pitää antaa rakentavia ehdotuksia ja pitää vaatia muutoksia parempaan, mutta noi lapselliset 'mä en enää katso, en kannata, menen pois'- viestit kertoo kirjoittajan olevan yhtä heikko ja hukassa kuin joukkue tappion hetkellä.
Jokerien mustat vuodetkaan ei mua saanut pois katsomoista, mutta sen ajan seurasin junnuja, ihan klopeista a-junnuihin. Seuraa en hylännyt.
Eilisen matsin jälkeen olen lukenut kymmeniä huutoja Määtän erosta ja poikien huonosta pelistä, mutta vain muutamassa ollut asiallisen tuntuisia muutosehdotuksia, kuinka itse suurena jääkiekon osaajana toimisi.
Itse en osaa montaa neuvoa antaa, mutta Määtästä ei liene kääntämään kurssia. Siirtyykö kakkosvalmentajaksi jo tänä vai vasta ensi kautena? Viisammat päättäköön (raha ja vapaana olevat valmentajat, jotka voi sitoutua pidemmäksi aikaa kuin pariksi kuukaudeksi).
Ketjukokoonpanot alkaisin pikkuhiljaa jo kiinteyttämään samoiksi, mahdollisuuksien mukaan.
Kokoisin yhden nopean ja toimivan hyökkäystrion, Kuusla/Forslund/Lemberg tuntui toimivan.
Nyt jokaisessa ketjussa tuntuu olevan se yksi jarru, Karvinen, Sirkiä tai Vauhkonen.
Mutta Määttä hakenee ketjuillaan sitten jotain muuta kuin nopeutta yms.
Ylivoimaviisikot vaihtaisin (ainakin kokeilisin) toistepäin, ns kakkosylivoima aloittamaan. Saaneet enempi aikaan, eilenkin, agressiivisempia.
Joukkueesta löytyy taitoa ja osaamista voittaa, mutta nyt mennään henkimaailman puolella ja siihen ei tosiaankaan auta "kannattajien" niskojen nakkelu.
Olen minäkin eilisen matsiin pettynyt, ottaa päähän ja kiroiluttaa, mutta jengiä en edelleenkään hylkää.
Tulen edelleenkin kannustamaan katsomoihin.
Ja illalla ulkojäillä pojat pyörittää voiton kotiin.