Oma näkemykseni Lukon vaisuhkoihin esityksiin perustuu kahteen olettamaan:
1) Lukon paineistus on ollut myrkkyä kaikille vastustajille ja on ihan varma asia, että he ovat harjoitelleet Lukon paineen purkamista. Lisäksi on todennäköisesti tutkittu Lukon kulmaralleja ja pitkiä hyökkäyksiä.
2) Kovasta treenistä täällä on puhuttu ja minä liputan sen olettaman puolesta. Treenijumi näkyy ajoitusten "hajoamisena", syöttöjen ja laukausten epätarkkuudessa jne. Lukon paineistamisessa ongelmana onkin se, että vastustaja on harjoitellut paineen purkua ja itsellä on lyijyiset jalat...
Jotkut kysyvät, mitä järkeä on vetää keskellä kautta kovaa treeniä, joka näkyy ottelutuloksissa. Niin ei kannata tehdä jalkapallosarjoissa, jossa mestaruus jaetaan runkosarjan perusteella. Jääkiekossa runkosarja määrittelee vain pelijärjestyksen playoffeihin ja nimenomaan siinä vaiheessa kunnon pitää olla kohdillaan. Mainittakoon myös se, että kovassa treenissä ei haeta vain fyysistä vaan myös henkistä kestävyyttä!
Olen kertonut seuraavan traumaattisen kunnonajoitusjutun jo varmaan useampaan kertaan, mutta sillä ainakin todistuu se, että tämä on totta.
Kauden 1991-1992 runkosarjassa Satakunta oli sinikeltainen. Kevään viimeisessä runkosarjapelissä Lukko vei Ässiä mennen tullen ja siitähän riemu repesi, kun Lukko sai Ässät vastustajakseen puolivälieriin. En valehtele, kun väitän muistavani sen innon, millä kaverin kanssa pyöräiltiin Äijänsuolle ensimmäiseen peliin.
Muistikuvani pelistä on se, että punaisia paitoja tuntui olevan jäällä koko ajan enemmän kuin lukkolaisia. Kari Takosta muistan sen, etten juurikaan nähnyt maalia hänen takaansa silloin harvoin, kun Lukko pääsi laukomaan (katsoin peliä melkein jään tasolta). Ainoa muisto Lukon tekemisistä on se, että Maukka Kuusisto toi kerran kiekon hyökkäysalueella ja teki (ehkä hieman pilkallisen) luistinkikan Mika Niemisen tyyliin. Ässät voitti sarjan voitoin 2-0 ja meni välieriin tulevaa mestaria Jokereita vastaan.
Vasili Tihonov oli loppukaudesta treenauttanut joukkuetta runkosarjamenestyksen kustannuksella ja tulos oli näkyvä.
Esimerkki on yli kolmenkymmenen vuoden takaa, mutta olen satavarma siitä, että näin toimitaan edelleen. Kuriositeettina mainittakoon, että Lukon joukkueessa pelasivat tuolloin mm. Kalle Sahlstedt, Pekka Virta ja Pasi Saarela.