Minä olen lopettanut muutamien nimimerkkien kanssa jankkaamisen (ei rajoitu Kärppien osioon), kun huomasin keskustelun käyneen mahdottomaksi. Näkökanta kuin näkökanta on aina arvokasta, kun sen voi perustella. Tietysti aina parempi, jos faktoilla. Sen sijaan, jos kantaansa ei osaa perustella, on se täysin arvoton kommentti.
Itse ketjun aiheeseen. Kärppien viisikkopeli oli eilen mielestäni tiiviimpää ja viisikkopuolustaminen parempaa kuin kertaakaan tällä kaudella. Myös alivoima oli huomattavasti terävämpää kuin kertaakaan tällä kaudella, ainakaan peleissä jotka olen nähnyt. Mutta, suurimmat ongelmat ovat edelleen hyökkäyspäässä, ovat olleet kauden alusta saakka ja ovat sitä yhä. Laajuus ei vain riitä, ei vaikka asiaa pyörittelee kuinka vahvojen musta-valko-kultaisten prismojen läpi. Eilinen oli aika vahva todiste siitä. Tässä vaiheessa kautta sen voi jo myöntää. Kärpät ei taistele runkosarjan voitosta kuluvalla kaudella. Vaikka kautta on kesken ja lukuja voi pyöritellä miten haluaa, ei se runkosarjan voitto ole realismia. Ei vain laajuus riitä tällä kaudella. Yksi tulosketju voi ratkoa yksittäisiä playoff-matseja, ei runkosarjaa. Milloin Kärpät on kaatanut kärkijengejä toistamiseen? Saa mennä viime kauden alkupuolelle.
Kyllä, Kärpillä on paperilla vahva puolustus. Kyllä, Kärpillä on paperilla vahva maalivahtiosasto. Kyllä, Kärpillä on paperilla vahva valmennus. Mutta nämä ovat papereita.
Todellisuudessa ne osa-alueet, joissa Kärpät on perinteisesti ollut vahva, ovat päin sitä itseään. Alivoima kaiketi liigan surkeinta (pl. eilinen matsi). Maalinteko tökkii. Viisikkopeli tökkii. Toki tässä on syynä hyökkäyksen kapeahko materiaali, mutta ensisijaisena syynä pidän epäonnistunutta valmennusta. Jotkut ovat saaneet keskinkertaisemmastakin nipusta enemmän irti.