Haataja ei ehkä kuulu kolmosketjuun, mutta toisaalta Malinen-Haataja on se mitä itse ainakin hain jo viime kauden lopulla ja itse pidän tutkapareista. Kyllä Haataja varmaan voisi vetää toisen ketjun oikeana laiturina, mutta mua myös kovin kiinnosti nähdä Pelicans-tutkapari kakkosessa. Sopanen on siis se oikean puolen tyyppi, mua on muuten yllättänyt loppupeleissä kuitenkin aika paljon kuinka hyvin Erkinjuntti (se ketjun kolmas osa) on aloittanut Sveitsissä.
Mutta siis. Kyllähän Nybondas on päässyt positioonsa ei siksi, että olisi hoitanut hommansa jotenkin erityisen hyvin junioripuolen johtajana, vaan luultavasti koska oli toiminut jotenkin erityisen hyvin, useita vuosia, ligaföreningen kamraterna rf:n hallituksessa.
Täällä verrataan jostain syytä IFK:ta joukkueisiin, jotka hemmetin paljon rajallisemmista resursseistaan huolimatta ovat rakentaneet itselleen uskottavanoloisia semidynastioita. Nämä ovat JYP, Kärpät, Tappara ja TPS, osin jopa HPK. Ehkä 2-3 näistä viidestä on sellaisia, joilla pitäisi yhtään minään vuonna olla minkäänlaisia mahiksia meitä vastaan.
Täällä verrataan jostain syystä IFK:ta dynastian rakentaneisiin joukkueisiin. Mieti oikeasti miksi kirjoitit noin. Miksi vitussa ei verrattaisi? Miksi vitussa muiden ei kuuluisi verrata omaa hyvää settiään meidän dynastiaan? Keksitkö mitään syytä miksi näin ei ole?
No, mun mielestä Malinen-Haataja on ihan täysin riittävä tutkapari nimelliseen kakkosketjuun. Thorell-Tyrväinen-Sopanen taas olisi ihan timanttinen ykkösketju ja näiden jälkeen meillä olisi vielä heittää pelaavaan kokoonpanoon mm. Carlsson, Ahtola, Rask, Partanen ja Petrell. Eihän millään jengillä ole laittaa tällaista hyökkäyskalustoa jäälle, paitsi Tapparalla. JYP pärjää vertailussa ainoastaan kahden paluumuuttajan takia, jotka on tullut lopettamaan uransa kotikonnuille. Ei näkynyt niiden kavereiden nimiä siellä palkkakuninkaiden joukossa, kuten ei saisi Tuomo Ruudunkaan näkyä täällä pelatessaan.
Tapparan ja JYP:in ohella listasit vielä Kärpät, TPS:n ja osin HPK:n, joista TPS:n pitäisi olla vihoviimeinen joukkue, johon verrata omaa tekemistä. Kärpillä puolestaan on ollut ylä- ja alamäkiä ja tän vuotinen joukkue ei paperilla ole yhtään sen parempi, kuin meidänkään. HPK taas on nyt samankaltaisessa tilanteessa, kuin missä me oltiin Törmäsen ekan kauden jälkeen. Samalla HPK on ainoa jengi näistä (varauksella myös JYP), joka meidän pitäisi voittaa 9 kertaa kymmenessä runkosarjassa. Silti mun mielestä JYP:ssä hyvin tehty duuni ei tarkota sitä, että me ollaan paskoja, vaan sitä, että ne on hyviä. Ihan sama vaikka niiden resurssit olisi pienemmät, krediitit sinne ja mielenkiinnolla katsomaan mestaruustaistoa. Kärpät, Tappara (ja TPS toivottavasti joskus) ovat kaikki sellaisia seuroja Suomessa, joita vastaan meidän pitäisi tosissaan kilpailla. Tällä hetkellä näin ei tehdä ennakkoasetelmien osalta Tapparaa ja JYP:iä vastaan.
Totta kai meitä pitää verrata Tapparan ja JYP.in dynastioihin
seurana, mutta olisi puhdasta hulluutta lähteä rakentamaan paperilla Tapparan kanssa yhtä vahvaa joukkuetta tässä tilanteessa. Tuolla ajatusmallilla talous sukeltaa nopeasti TPS:n ja Jokereiden kanssa samaan kastiin. O todella lyhytnäköistä vaatia meitä kilpailemaan tällä kaudella varsinkaan Tapparaa vastaan paperilla. Jos katsoo viime aikaisia SM-kultaa voittaneita jengejä, voi huomata, että pääsääntöisesti se jengi voittaa, jonka pelaajat kehittyy kauden aikana eniten. Silloin joukkueeseen ei tarvitse tehdä kuin täsmähankintoja koko tulosyksikön ostamisen sijaan. Nyt esimerkiksi Tyrväiselle tehtiin suhteellisen pitkä soppari, joka on mun mielestä hyvä asia, koska odotetaan kaverin kehittävän itseään ja seuraavilla kausilla päästään keräämään hedelmät. Sääli vain, että seurassa ei panosteta tähän puoleen, vaan kasataan palkka-armeijaa viime vuosikymmenen Jokereiden tapaan. Tälläkin kaudella esimerkiksi Partasen pitäisi olla meidän Thorell, mutta ei ole.
Sen sijaan, että koitetaan rakentaa Liigan absoluuttisesti parasta hyökkäysarsenaalia, voitaisiin keskittyä kilpailukykyisen pakiston rakentamiseen. Sinne nimittäin tarvitaan Engrenin kaltainen stuntti loppukaudeksi. Tästä asiasta muistaakseni keskusteltiinkin kesällä jossain toisessa ketjussa ja oltiin ainakin jokseenkin samaa mieltä. Siinä onkin mun mielestä ainoa realistinen lisähankinta, mitä tähän jengiin voisi tehdä, saati sitten mitä pitäisi tehdä.
Nybarin osalta voidaan varmaan hyväksyä eriävät mielipiteet. Mä tunnun muutenkin olevan ainoa, joka näkee hyvääkin siinä äijässä. Ehkä mä olen hullu tai totaalisen ulapalla. Turha tästä aiheesta on kuitenkaan vääntää tämän enempää. Varsinkaan kun ehkä 50% HIFK-osion viesteistä liittyy nykyään jo muutenkin Nybondakseen.
En kai ole sanonutkaan, että miljoonan halvempaa, känniset arvioni ovat kai vaihdelleet noin 700-800k välillä. Petrellinkin palkoista on ollut täällä verotiedot ja siihen päälle mikä tahansa määrä spekuloituja rahastotuloja on jo liikaa. Jos olet lukenut myös muita viestejäni olen kyllä toukokuusta lähtien pitänyt Carlssonia hyvänä hankintana toiseen rooliin, muttei ykkössentteriksi, enkä ole listannut häntä myöskään ohihankinnaksi muilta osin. Varakkaan suhteenkin sanoin jo keväällä että tullaan saamaan paljon taklauksia, mutta ikävä kyllä jossain vaihessa tulemme myös olemaan huonolla tavalla rubriikeissa, koska Ville ei osaa taklata ihan yhtä hyvin ja puhtaasti kuin Joe.
Mitenkään en usko, että tuo nykyinen voi maksaa juurikaan yli kahta miljoonaa - ja sen on oltava hitosti halvempi kuin viime vuoden joukkue. Ellei siis ole maksettu monta sataa tonnia ylimääräistä pelkästä ilmasta.
Tämän osan ymmärrän niin, että tämän kauden joukkue maksaa vaikkapa 2,2 miljoonaa sun mielestä. Viime kauden budjetti taisi olla 3,2(?) miljoonaa. Eiköhän IFK joitakin satasia maksa "ylimääräistä", mutta tommonen liioittelu on ihan turhaa negatiivisen ilmapiirin luomista.
Petrellin verotietoja en ole nähnyt, mutta mainitsin kyllä viestissäni, että ei hänen pitäisi olla liigan mittapuulla mitenkään kallis pelaaja. Varakas on liigatasolla täysin kelpo kakkosparin pakki, vaikka eihän se mikään täydellinen kaveri ole. Itsekin olisin silti mieluummin jättänyt hankkimatta ja keskittynyt kiekollisemman puolustuksen kasaamiseen. Carlssonin osalta en muista, ketä on kirjoittanut mitäkin, mutta yleinen sanoma jatkiksessa on ollut "floppi", "turha hankinta", "kolmosen laituri" osastoa. Listasit sen tosta viime viestin mielipiteesti huolimatta hutihankinnaksi ja siksi siihen tartuin. Otetaan nyt kuitenkin huomioon, että kaveri oli viime kaudella muistaakseni Frölundin 6. paras pistenikkari. Se kertoo aika paljon kaverin potentiaalista pelata meillä tulosyksikössä. Sen pelaajan kehittämisen/kukkaan puhkeavan kaverin löytämisen sijaan istuttaisit Carlssonin samaan rooliin, missä pelasi Frölundassakin. Sinänsä tässä olisi idioottivarma ratkaisu, mutta jostain ne ykkösketjun kaveritkin pitäisi kaivaa.
Mieluusti kyllä kuulisin lisää HPK:n ja TPS:n semidynastioista. Kärpiltä sentään löytyy mestaruuksia, mutta peli oli silloin ihan perseestä ja mukaan mahtuu niitä huonojakin kausia. Niiltä ei tunnu löytyvän tasaista hyvää tasoa. Joko ollaan kärjessä tai sarjataulukon pohjalla.